Képes Vasárnap, 1941 (63. évfolyam, 1-52. szám)

1941-07-04 / 27. szám

Jobbra hajts , balra előzt! Európában, Angol- és Magyar­­ország kivételével, mindenütt a jobbrahajtás elve szerint közle­kednek a járművek. A nemzet­közi gépjárműforgalom zavarta­lan közlekedésének biztosítása érdekében szükségessé vált, hogy Magyarországon is bevezessék a jobbirányú közlekedést. Az új hajtási rend bevezetésé­nél a külföldi példák tapasztala­tait hasznosította a kormány. A hajtási irány megváltoztatását két részletben viszik keresztül. Július 6-án reggel 3 órától Nagy- Budapest és környékének kivéte­lével életbe lép a: „Jobbra hajts és balra előzz!“ Budapesten és környékén, te­kintettel a főváros bonyolult közlekedésére, valamint a hajtási irány megváltoztatásával az egész villamos hálózatban és az autó­buszoknál a szükségessé váló nagyarányú átalakítási munkála­tokra — a jobboldali hajtás be­vezetésére előreláthatólag csak november havában kerül a sor, miután a fenti munkálatok el­végzésére legalább 4-5 hónapi időre van szükség. A kettős hajtási rendszer be­vezetése az egyes országokban már kipróbált és bevált intézke­dés. Azok, akik a régi Ausztria területén igyekeztek Olaszország felé, ha Bécsen át mentek autó­jukkal, a Semmeringen, akik viszont a Grácon át vezető úton haladtak dél felé, a Pack-hágó tetején tértek a baloldali hajtási irányról a jobboldalira. Tirol és Vorarlberg tartományok már 1936 óta közlekedtek a jobboldali haj­tási irány szerint, míg Ausztria többi országrészei mereven ra­gaszkodtak a nálunk is érvény­ben lévő balrahajtáshoz. Egysé­ges jobboldali közlekedést Auszt­riában csak a Németországhoz való csatlakozás után, 1938 szep­temberében vezették be egysége­sen az Ostmark területén. A főváros környékén huszon­hét helyen és pedig huszonhá­rom főútvonalon és négy föld­úton lesz a jobbra- és balrahaj­­tás találkozó helye. Ezeket a pon­tokat a helyszínen jelölték ki úgy, hogy azok mindig egyenes útszakaszra esnek, messziről lát­hatók és aránylag gyengébb for­galmú útrészekre kerülnek. Ve­szélyt jelző háromszög, sebesség­csökkentésre figyelmeztető tábla, valamint 200 és 100 méterrrel az átmeneti pont előtt hatalmas elő­zetes figyelmeztető felírások ké­szítik elő a közönséget arra, hogy az átmeneti pontnál az úttest másik oldalára kell áttérni. A 250 méter hosszúságban felállí­tott figyelmeztető jelzés-sorozat az átmeneti pontok mindkét ol­dalán várja a járműveket, ter­mészetesen mindenütt a megfe­lelő szöveggel. A felírások haj­tási iránynak megfelelőleg: „200 méter után jobbra hajts“, „100 méter után jobbra hajts“, illetve a vidékről Budapestre haladó járművek részére „Balra hajts!“ Az átmeneti pontoknál a ké­pünkön is látható, vászonra fes­tett magyar, német és olasz nyelvű felírás függ az úttest fö­lött. Ezeken kívül fatábla áll a póz­nának azon az oldalán, ahonnan a járművek a metszőpont felé közelednek. A fővárosból kifelé az út baloldalán, befelé pedig a jobboldalon vannak jelzőtáblák elhelyezve. A vászontáblákhoz hasonlóan nyernek elhelyezést a 200 és 100 méterrel előbb elhelyezett figyel­meztető szövegek is. Ezek öt mé­ter magasan vannak az úttest fölé kifeszítve. Az átmeneti pontnál az útbur­kolatra festett nyilak jelzik majd a követendő irányt s ugyanott állandóan közlekedési csendőrség irányítja a forgalmat. A hajtási irány megváltoztatá­sa a járművezetőktől és a gyalo­gosoktól megköveteli a fokozot­tabb figyelmet. A vezető szem­pontjából fontos, hogy mindig pontosan igazodjanak az előírt hajtási irányhoz. Magyarországon a kocsik és az autók előszeretet­tel hajtottak az út közepén és szembejövő járművekkel talál­kozva, gyakran tapasztaltuk, hogy a középen haladó jármű vezetője pillanatokig nem tudta, melyik oldalra térjen ki. Jobb­vagy balhajtás esetén egyaránt hajtsunk az előírt oldalon, még­pedig az úttest szélén és előzés esetén a jobbrahajtási iránynál balra, a balrahajtásnál viszont jobbra előzzünk, de csak akkor, ha az előzéshez szükséges útsza­kasz szabad! A gyalogos közönség az eddigi hajtási iránynál, ha lelépett a gyalogjáróról, előbb jobbra né­zett és az úttest közepére érve, balra figyelte az utca forgalmát. Július 6-án hajnali 3 órától a vi­déki városokban és a nagyfor­­galmú községekben a gyalogjá­róról lelépve, előbb balra kell figyelnünk a járművekre és ha elérjük az úttest közepét, for­dítsuk jobbra tekintetünket. A Magyarországon most beve­zetésre kerülő kettős hajtási irány nem okoz a forgalomban zavaro­kat, ha a járművezetők és a gya­logosok egyaránt kellő fegyelme­zettséggel és óvatossággal közle­kednek. Kelemen Lajos: UJ ÚT AZ UJ SZÉPSÉGHEZ F. WOLFF , SOHN* KARLSRUHE Alsó képek: az országutakon hatalmas feliratok jelzik az uj hajtási irányt. — Jobboldalon: július 6-án, reggel 3 órától kezdve a hajtási irány Magyarországon jobboldalira változik. A baloldali hajtási irány — további intézkedésig — mindössze azon a területen marad meg, amely az alábbi térképünkön vonalkázással van jelölve. Jobbra hajte Rechts­fahren Tenere a destra 447

Next