Képes Vasárnap, 1942 (64. évfolyam, 1-53. szám)
1942-01-02 / 1. szám
Dzsungelharcok Malayan Aki ismeri az igazi trópusi őserdőket, nehezen ad hitelt a dzsungelharcokról szóló híreknek. Ha vannak ilyenek, csakis bizonyos kisebb körzetekben lehetségesek, mert az igazi, járatlan őserdőkben harcolni éppen olyan lehetetlenség, mint mondjuk, gyalogsággal vagy lovassággal harcot folytatni a tengeren. A Maláj-félsziget, mint már múlt számunkban kifejtettük, az őserdők és ültetvények hazája. Mint ismeretes, a japániak most három fővonalon nyomulnak előre itteni végcéljuk, Singapore felé. Természetes, hogy utukba kerül a mindent ■ beborító dzsungel vadállataival és vadembereivel a buja őserdő is. Ha pedig ott harcot is kell folytatniok, ez a harc következésképpen elüt minden eddig ismert harcmodortól. Brit-Malayán a fő előnyomulás csakis a nyugati partok közelében történhet, ahol gyönyörűen megépített pompás autóút köti össze Penangot Singapore-al. Ezen a vidéken vannak a városok, itt vannak a legnagyobb ültetvények. Az út Penang—Taiping—Ipoh— Kuala Lumpur—Seremban—Johore Bahru—Singapore városok közt meglehetősen lakott és nagyjában ugyanerre vezet a Thaiföld felé tartó vasút is. Egy előrenyomuló hadsereg ezen a vidéken ítélt,i talát különösebb nehézségekre. A másik előnyomulási vonal, a félsziget keleti partja. Trengganu, Pahang és Johore államok keleti részein azonban sem út, sem vasút nincsen, szárazföldi előnyomulás tehát itt nehezen képzelhető el. Csupán arról lehet szó, hogy japáni erők kötnek ki a található kisebb kikötőkben s ezt a feltevést igazolják a Kota Bahru-i és Trengganu-i partraszállásokról szóló hírek is. A partratett csapatok megszállják a kikötőket, megszállhatják Kota Bahru terjedelmesebb és Trengganu egészen közeli, gyéren lakott környékét, benyomulhatnak néhány benszülött faluba is, de csupán a tengerbe ömlő folyókon. Azonkívül kisebb környékben a tengeren haladhatnak dél felé, de Singapore irányába tartó folyamatos szárazföldi előnyomulásról itt már nem lehet szó. Az egyetlen út, amely Kuala Kuantan kis keleti kikötőt köti össze a nyugati lakottabb vidékkel és Kuala Lumpurba vezet, a japáni célok szempontjából nem jöhet számításba. A jelentések szerint a harmadik előnyomulási vonal a félsziget közepén vezet egyenesen dél felé. Ez az előnyomulási irány körülbelül a Kota Bahru-t Negri Sembillannal és a Bangkok—Singapore-i vonal másik ágával összekötő vasútvonalnak felel meg. A vasúton kívül itt sincs itt, mert ez a vasútvonal valóban a szűz őserdőkön vezet keresztül. A legtöbb helyen még soha ember nem járt és e vidékek nagy részének térképei is nagyon hiányosak. Valószínű képek a Malájföldről. Baloldalon: maiakkal részlet. — Jobboldalon: Penang kikötője. — Alsó kép: keskeny út a maláji őserdők között. Alsó kép: naponta éles hasítással csurgatják ki a fákból a nyers gumit a maláji gumifaültetvényeken.