Képes Vasárnap, 1942 (64. évfolyam, 1-53. szám)

1942-01-02 / 1. szám

Dzsungelharcok Malayan Aki ismeri az igazi trópusi ős­erdőket, nehezen ad hitelt a dzsungelharcokról szóló híreknek. Ha vannak ilyenek, csakis bizo­nyos kisebb körzetekben lehetsé­gesek, mert az igazi, járatlan ős­erdőkben harcolni éppen olyan lehetetlenség, mint mondjuk, gya­logsággal vagy lovassággal harcot folytatni a­­ tengeren. A Maláj-félsziget, mint már múlt számunkban kifejtettük, az őserdők és ültetvények hazája. Mint ismeretes, a japániak most három fővonalon nyomulnak elő­re itteni végcéljuk, Singapore felé. Természetes, hogy utukba kerül a mindent ■ beborító dzsun­gel vadállataival és vademberei­vel a buja őserdő is. Ha pedig ott harcot is kell folytatniok, ez a harc következésképpen elüt min­den eddig ismert harcmodortól. Brit-Malayán a fő előnyomulás csakis a nyugati partok közelében történhet, ahol gyönyörűen meg­épített pompás autóút köti össze Penangot Singapore-al. Ezen a vidéken vannak a városok, itt vannak a legnagyobb ültetvények. Az út Penang—Taiping—Ipoh— Kuala Lumpur—Seremban—Jo­­hore Bahru—Singapore városok közt meglehetősen lakott és nagy­jában ugyanerre vezet a Thaiföld felé tartó vasút is. Egy előrenyo­muló hadsereg ezen a vidéken ítélt,i talát különösebb nehézsé­gekre. A másik előnyomulási vonal, a félsziget keleti partja. Trengganu, Pahang és Johore államok keleti részein azonban sem út, sem vas­út nincsen, szárazföldi előnyomu­lás tehát itt nehezen képzelhető el. Csupán arról lehet szó, hogy japáni erők kötnek ki a található kisebb kikötőkben s ezt a felte­vést igazolják a Kota Bahru-i és Trengganu-i partraszállásokról szóló hírek is. A partratett csapa­tok megszállják a kikötőket, meg­szállhatják Kota Bahru terjedel­mesebb és Trengganu egészen kö­zeli, gyéren lakott környékét, be­nyomulhatnak néhány benszülött faluba is, de csupán a tengerbe ömlő folyókon. Azonkívül kisebb környékben a tengeren haladhat­nak dél felé, de Singapore irá­nyába tartó folyamatos száraz­földi előnyomulásról itt már nem lehet szó. Az egyetlen út, amely Kuala Kuantan kis keleti kikötőt köti össze a nyugati lakottabb vi­dékkel és Kuala Lumpurba vezet, a japáni célok szempontjából nem jöhet számításba. A jelentések szerint a harmadik előnyomulási vonal a félsziget kö­zepén vezet egyenesen dél felé. Ez az előnyomulási irány körülbelül a Kota Bahru-t Negri Sembillan­­nal és a Bangkok—Singapore-i vonal másik ágával összekötő vas­útvonalnak felel meg. A vasúton kívül itt sincs itt, mert ez a vasút­vonal valóban a szűz őserdőkön vezet keresztül. A legtöbb helyen még soha ember nem járt és e vidékek nagy részének térképei is nagyon hiányosak. Valószínű képek a Malájföldről. Baloldalon: maiakkal részlet. — Jobboldalon: Penang kikötője. — Alsó kép: kes­keny út a maláji őserdők között. Alsó kép: naponta éles hasítással csurgatják ki a fákból a nyers gumit a maláji gumifaültetvényeken.

Next