Képes Vasárnap, 1944 (66. évfolyam, 1-50. szám)

1944-05-16 / 20. szám

re állnak az angol­­­zésre, a német minden eshető­­?s saját különleg­i partraszállás : nagy meglepe­­ő ellenségnek, itottak és telke­ik, hogy a légi­ben új képet ad­­inváziós hadma­­ik a partraszál­­vetik be a repüi­­l csapatszállítá­­s.Lálhatják, ami is jár egy jöl­zelem esetében. Példákból, vala­­őségek mérlege­­nél az a tanul­­hogy az inváziós kpontja az után­­i minden part­­■zhetőbb Achis­­zt a védekezés­­nála az után­it véderő ezen a tan fölényben parti térségen tett közlekedési indelkezésére és­sé teszi a szük­­harcbavetését. ,,1944 év tavaszára készen áll in­­váziós haderőnk“ közel egy évvel ezelőtt jelentette ki ezt Churchill angol miniszterelnök egyik nyi­latkozatában, így tehát érthető, ha a keleti és a déli arcvonalak harcai mellett a világ figyelme még­­ fokozottabban a nyugati front felé irányul. Az ősszel Lid­­del Hart, az amerikai sajtó any­­nyiszor idézett katonai szakem­bere mondotta, hogy körülbelül 80.000 darab különféle partraszál­­ló-jármű szükséges a nyugati in­vázióhoz. Az amerikai katonai szakember akkor még azt is ki­jelentette, hogy ennek a szüksé­ges mennyiségnek már közel két­harmada készen áll. Olyan part­­raszálló-járművekről van szó — mondta —, amelyek a délolasz­országi partraszállásnál már be­váltak. Már az 1942—43. évi nyu­gati partraszállási tapogatódzá­­soknak, a dieppei és saint ná­záreti úgynevezett „felderítő kí­sérletezéseknek“ valódi célja a be­vallott angolszász vélemények szerint a partraszállási járművek gyakorlati kikísérletezése volt. Az akkori kísérletek ugyan sem­miféle eredménnyel nem jártak, de mindenesetre a katonai és a technikai szakembereknek mégis csak támpontokat adtak a part­raszálláshoz szükséges járművek megszerkesztésére. Hogy aztán a most hangzó „in­váziós lapkoncertben“ mennyi a propaganda, mennyi az álcázás, a sejtetés — azt e pillanatban nem lehet eldönteni. Tény, hogy az an­golszászok készülnek valamire, készülniük is kell, a Szovjet kény­szeríti őket. De hogy az invázió­hoz nem nagy kedvük van, az is bizonyos. S ez érthető is, tudják, hogy a megerősített Európát meg­rohanni nem gyerekjáték, külö­nösen nem akkor, ha igazi férfiak védik a partokat. Megtanulták ezt Nettunónál, s tudják, hogy a német birodalom katonái úgy s addig fognak­ harcolni a partra­szállás esetleges megindításánál, mint tették valahányszor az an­golok rajtuk akartak ütni. Mielőtt még a partraszálló­ jár­­művekkel, amelyeket a Das Reich című német lap eléggé részletesen ismertetett egyik legutóbbi szá­mában, közelebbről megismerked­nénk, célszerű, ha kifejtjük, hogy egyáltalában miért is van szük­ség különleges partraszálló­ jár­­művekre. A nyugati invázió ugyanis annyit jelent, hogy a le­hető leggyorsabban és észrevétle­nül legalább egy milliónyi kato­nát lehessen egyszerre partra tenni valahol nyugaton — véleke­dik Eliot amerikai őrnagy, így te­hát az invázió sikere, mindjárt első pillanatban láthatjuk, azon a hajótérmennyiségen és vízi szállító eszközökön múlik, ame­lyek ezt a hadsereget és a szüksé­ges tartozékokat átszállítják Ang­liából a kontinens partjaira és ott kirakják. Egy milliónyi katona számára, a tüzér és páncélos fegy­vernemet is beleszámítva, közepe­sen 10—15 milliónyi tonna hajó­tér szükséges. A nagyobbik baj azonban ott van, hogy a közönsé­ges kereskedelmi és szállítóhajók a partraszállás végrehajtásához azután az angolszász partraszálló­­járművek. Közvetlenül a legelső támadó lépcsőt a kisméretű rohamcsóna­kok szállítják a partra, amelyek lapos fenekűek, motoros meghaj­­tásúak és alig 40—50 centiméter mély járatúak. Ezek a kis csapat­­szállító rohamcsónakok többféle nagyságban készültek és pedig 10 személytől egészen 50 főnyi be­fogadóképességig és sebességük általában óránként 20 km nem nagyon hullámos vizen. Eze­ket a csónakokat az angolszászok általában LC (Landing Carrier) betűkkel jelölik és utána egy har­madik betűt is tesznek, amivel a partraszálló­ járművet jelölik meg így például az LCI (Landing Car­rier Infantry) szó szerint gyalog­ságot szállító rohamcsónak, vagy az LCT (Landing Carriers Tanks) harckocsi szállító, vagy LCM (Landing Carriers Motorboote) motoros rohamcsónakokat szál­lító járművek. A kis partraszálló­­csónakok lehetőleg észrevétlenül igyekeznek a partokat személyze­tükkel megközelíteni, ahol kifut­nak a fövényre és a benne ülők fegyverzetükkel együtt kiugrál­nak. A harckocsikat szállító ro­hamcsónakokban 3—5 kis harc­kocsi foglal helyet, amelyek a partraszállókat támogatni hivatot­tak. A harckocsikat szállító partraszálló-csónakok is majdnem egészen ki tudnak futni a partig, ahonnan a harckocsi úgy jut a szárazra, hogy a csónak elejét le­csapják és azon, mint valami hí­don át a sekély vízbe jut a kocsi, onnan pedig tovább ki a szárazra. Ezeknek a partraszálló-jármű­­veknek a személyzete mindig úgynevezett úszómellénnyel van ellátva, amely egy levegővel telt tömlő tulajdonképpen és amely nem engedi a víz alá merülni a felfordult csónak személyzetét. Igen nagy számban használ­nak az angolszászok úgynevezett kétéltű partraszálló-csónakokat, amelyek vizen és szárazföldön egyaránt tudnak közlekedni. Ezek­ben az úgynevezett Amphibiák­­ban huszonöt felszerelt katona fér el. Az Amphibia csónakteste alatt három tengelyen hat kerék foglal helyet, amelyekkel a szá­razföldön óránként 30—50 kilo­méteres sebességgel tud mozog­ni. A vízben egy bekapcsolható propeller hajtja és itt a sebessé­ge 8—12 kilométer óránként. A délolaszországi partraszállásnál nagy számban vetették be ezeket a kétéltű gépkocsikat. Az arány­lag esetlen testű és vékony lemez­ből álló burkolatú járművekből a német és szövetséges partvédelem rengeteget megsemmisített és zsákmányolt. Ezek a kis járművek azonban aránylag nagyon kis hatósugarúak és nagyon is kisméretűek ahhoz, hogy a tengerpartoktól távol, esetleges nagyobb hullámverés esetén használni lehetne őket. Ezért tehát ezeket a partraszálló­­csónakokat nagyobb, úgynevezett partraszálló-hajókkal szállítják és a parttól csak egy bizonyos távol­nem felelnek meg.­­ Ugyanis a ságban eresztik őket le a vízre. A partraszálló-hajók többezer ton­nás nagy hajók, amelyeket nagy­­részben az egykori csatornaát­­kelő-hajókból építették át az an­golszászok­ A partraszálló-hajó­­kon hatalmas daruk vannak, ame­lyek a partraszálló-csónakokat a partraszálló egységeknek, leg­alább is addig, amíg a hídfőket valahol a partokon meg nem al­kották, a szó legszorosabb értel­mében a „partra kell kiszállni és ott harcolni“. A kereskedelmi ha­jók, amelyek megterhelt állapot­ban 5—6 méternyi mélyjáratúak és a hajó oldala még néhány mé­ vízbe emelik. A partraszálló­ hajó­terve kiáll a vízből, nem alkal­masak a partraszállás első mozza­natának végrehajtására. Azon egyszerű oknál fogva, hogy a par­tokat nem tudják megközelíteni és a gyalogos rohamkatonák nem tudnak a hajóról közvetlenül partraszálllni. A kereskedelmi ha­jók alacsony, lapos part esetében csak néhány kilométernyire tud­ják a partot megközelíteni mély járatuk miatt. Szükség van tehát a partraszállásnál olyan jármű­vekre, amelyek egészen a partig tudják szállítani a támadó invá­ziós csapatokat, kis célt mutat­nak, messziről nem lehet őket észrevenni, gyorsak stb. így tehát az angolszász hadvezetőségnek kon rendszerint gyalogosokat és páncélosokat vegyesen szállító partraszálló-csónakok vannak, tehát LCI és LCT csónakok. Vannak a partraszálló-hajók között úgynevezett „sündisznók“, amelyek nem visznek magukkal csónakokat, hanem rajtuk vegeteg fegyver, elsősorban légvédelmi tűzfegyver van és a partraszálló kötelékek légvédelmét látják el elsősorban, azután pedig a ten­gerről támogathatják a partra­­szállott erőket fegyvereik tüzével. Mindezekre a német sajtónak csupán annyi a megjegyzése, hogy a német haderő az angol-amerikai olyan járműveket kellett építtetni, partraszálló­ járművekkel mi­­amelyek mindezeknek a céloknak előbb szeretne az európai parto­­megfelelnek, így születtek meg kon­ találkozni. Az inváziós harceszközöket egy francia lap, igen nevezte, szellemesen, modern trójai falovaknak , van is ebben az elnevezésben sok találó igazság. A part­raszálló­ hajókból legénység, sós harckocsik szállnak ki, mint valaha a híres ló hasából. Gyakorlatokon persze mindez sokkal egyszerűbb, mint a valóságban. Ezt bizonyítja alsó képünk, amely egy a nettunói hídfőnél partraszállt angol csoport sorsát mondja el, aki­ket német ejtőernyős vadászok fogtak el. 313

Next