Pesti Hírlap, 1844. július-december (366-417. szám)

’s nemes, ha csak azon fatumtól mentetnék meg, melly haladását akadályoztatja, kifejlődését elfojtja, népét emel­kedni nem engedi, ’s mellyet municipális szerkezetnek ne­veznek? — ’S most menjünk táblabiráink’ egyikéhez, akár épen szobájában corpus­ jurisát, vagy az utolsó debreczeni kalendáriumot forgassa, akár pipázva nagy kandallójánál üljön, vagy künn lelegeltetett mezőjén a’ mezei rendőrsé­gi törvények’ áldása fölött ábrándozzék, ’s kérdezzük őt municipális szerkezetünkről, ’s valljon mit fogunk tőle hallani? Nem azt­­, hogy municipális szerkezetünknél so­ha tökéletesebb emberi institutio nem létezett; hogy vala­mint hazánk’ fenállását egyedül ennek köszönheti, úgy nincs nemzet Európában, melly ezt a’ magyartól ne irigylené,—a’ mi e’ hazában szép és jó, az mind a’ municipális szerke­zet’ szükséges következése; ’s ha ez institutiónak vannak kinövései, e’kinövések is mind könnyen eltűrhetök, ha azon veszélyekre gondolunk, mellyeket a’ centralisatio a’ nemzetre hozna. Ki ítél itt józanon a’ kettő között? Az e, ki minden áron centralisatiot kíván? Vagy az, ki mihelyt centralisatio em­­littetik, elhalaványodva, azt ki e’szörnyű­ szót kimondá, Ma­gyarország’ellenének tartja? Fölfogásom szerint, mint az ennyire absolut ítéleteknél lenni szokott, egyik sem, — azonban e’ két vélemény, mellyek között, ha a’ magyar municipalitásokról van szó, az ország’ igen nagy többsége eloszlik, elég annak bebizonyítására , hogy e’ tárgy körül fogalmaink még nincsenek tisztába hozva; hogy mielőtt annak fejtegetésében tovább haladhatunk, előbb azon oko­kat kell fölkeresnünk, mellyeknek az e’ kérdés körül lé­tező zavart tulajdoníthatjuk? Ha azon módot tekintjük, melylyel eddig a’ municipiu­­mok’ kérdése Magyarországban tárgyaltatott, — az okok, mellyek miatt e’ tárgy discussio által inkább homályba, mint tisztaságba hozatott, következők: A’ zavar’ első oka kétségen kívül magában a’ munici­­pium’ nevében fekszik. Valamint a’ rómaiaknál, úgy az egész középkor alatt mostanig, a’ municipium­ név váro­soknak vagy más kisebb társaságoknak adatott, ’s igy mu­­nicipalis szerkezet alatt széles e’ világon más nem értetik, mint azon politicai intézetek’ öszvege, mellyek szerint illy kisebb testületeknek mind belső kormánya, mind a’ közál­lományhoz való viszonya elrendeztetik. Nálunk a’ „municipium“ szó képleg (figurative) hasz­náltatig nálunk — ’s okát valóban meg nem foghatom. —■ municipális szerkezetnek az neveztetik , mi valamint egykor igen helyesen megyei szerkezetnek mondatott, úgy még napjainkban is egészen megtartá természetét, ’s a’ mu­­nicipiumtól—ámbár vele ném­elly hasonlatosságokkal bírhat, mégis lényegében ép’ úgy különbözik, mint valamelly foe­­derativ státusnak egyes független részeitől, noha talán némi tekintetben ezekkel is öszve hasonlittathatnak; ’s e’sza­vak’ fölcserélése szükségkép’ a’ fogalmak öszvezavarását vonta maga után, ’s oda vezetett, hogy megyei szerkeze­tünk municipális szerkezetnek neveztetvén, benne mind azon tulajdonok kerestettek, mellyek csak a'szorosan vett municipális szerkezetnek lehetnek következményei; — oda vezetetett továbbá , hogy valamit leírva, mit municipális szerkezetnek nevezünk, a’ municipális szerkezetnek való jótéteményiről megfeledkeztünk, ’s a’communális szerkezet’ kifejtésére semmi lépéseket nem tettünk; hogy megyei tör­vényhatóságunkat egyrészről tisztán municipális hatóságok’ teendőivel foglaltuk el, másrészről majd nem egymástól független állományokká változtattuk át; ’s ezen eljárásunk’ védelmére a’ külföld’ politicus íróira hivatkoztunk, megyei szerkezetünkre alkalmazva mind azt, mit ők a’ municipális szerkezet mellett mondanak — noha a’ megyei szerkezet­ben a’ névén kívül alig van valami a’ helyhatóság’ azon fo­galmából , mellyet ők felállítottak. Második oka a’ zavarnak az, hogy noha úgy neve­zett — municipális szerkezetünk nem mint más országok’ municipális szerkezete tisztán administrativ vagy bírásko­dási intézet, hanem egyszersmind alkotmányos garantiáink­­nak egyik legerősbike, ’s igy sem tisztán admnistrativ, sem tisztán politicai szempontból nem ítéltethetik meg helyesen, — még is mindig ez institutiót kizárólag a’ másik szem­pontból tekintve, soha következményeinek egész öszvegét nem tartottuk szemünk előtt. — A’ harmadik ok, melly szinte nem kevés tévedéseknek vált kútfejévé — azon szerencsétlen szójárás, melly sze­rint noha minden municipális szerkezetnek szükséges fölté­tele , hogy azon testület, melly szerinte kormányoztatik, egyszersmind bizonyos tekintetekben egy nagyobb testület­nek kiegészítő része maradjon,­­mert azon pillanatban, mellyben ez függés megszűnik, az úgy­nevezett municipium szabad állománynyá válik), mégis a’ centralisatio’s a’muni­­cipalis szabadság egymással ellentétbe állíttatnak, mi an­nyival károsabb következményeket szül, mennyivel bizo­nyosabb, hogy Negyedszer : hazánkban minden municipium , mindig csak a’ mennyiben az a’ szabadságot védelmezi, a’ centra­lisatio pedig a’ mennyiben az a’ szabadságot veszélyeztet­heti, vétetik tekintetbe; mi nem csak egyoldalú, de hibás szempont, — kétséget nem szenvedvén, hogy a’ m­unici­­palis szerkezet a’ függetlenségnek bizonyos fokára emelve az egyedi szabadságot, minden más institutiónál inkább ve­szélyezteti, — valamint bizonyos tekintetekben ez indivi­duális szabadság’ ’s jogegyenlőség’ védelmére hatalmasabb eszköz a’ központosításnál nincs. — Nem kis tévedéseket okozott Ötödször az is, hogy municipális szerkezetünknél az, mi fölállására szükséges, a’ nem lényegestől meg nem kü­lönböztetvén, olly részletek védelmeztettek a’legnagyobb lelkesedéssel, mellyek municipiumaink’ fönállásához nem­csak nem szükségesek, sőt épen ollyasok, mellyek káros hatásuk által az egész rendszert veszélyeztetik. Végre, hogy municipális rendszerünkről szólva mindig vagy ezen szerkezet’ egykori hasznait ’s alkotmányunknak ál­tatok eszközlött föntartását, vagy azon eredményeket te­kintjük, mellyeket ezen szerkezet, ha az a’ nemzet’ min­den osztályaira kiterjesztetnék, ’s ha a’ nemzet a’ művelt­ségnek azon fokát, melly után törekedünk, már elérte vol­na, gyakorolhat, megfeledkezünk a’ jelenről, mellyben élünk, ’s melly itt, mint minden politikai intézkedésünknél, a’ czélszerűségnek egyetlen mérlege. Mig e’ tévedések ki nem igazittatnak, e’ fontos kérdés meggyőződésem szerint feloldhatatlan. Ha megyei szerke­zetünkről ítélni kívánunk szükség, hogy: Először, tulajdon nevökön nevezve a’ dolgokat, a’ mu­nicipális ’s megyei szerkezet között lévő különbséget soha szemeink elöl ne veszítsük; hogy megyei szerkezetünket sem tisztán administrativ, sem tisztán politicai institutiónak nem tekintve, minden javítási javaslatainknál, mind­két szempontot vegyük figyelembe, hogy megkülönböztetve mi megyei szerkezetünk’ lényegéhez tartozik, attól mi benne csak mellékes, e’szerkezet’ azon részeit, mellyek alkot­mányunknak garantiáját foglalják magokban, a’ lehető leg­jobb administratiónak ugyan soha föl ne áldozzuk; ellenben ne szegüljünk ellene olly változásoknak, mellyeknek elfo­gadása által alkotmányunk semmit sem veszt erősségéből, az administratio pedig ’s az igazság’ kiszolgáltatása tetemesen javittathatik; hogy átlátva, mikint a’ centralisatio ’s muni-­ cipalis, vagy megyei szerkezet — nem csak hogy egymás­sal ellentétben nem áll, sőt egymásnak szükséges kiegé­szítő része, ne tekintsük megyei szerkezetünket mindig a’ szabadság’, — ’s minden centralisátiót csak az elnyomás’ szükséges föltételének, hanem győződjünk meg arról ,­hogy a’ polgári szabadság’ fölállásához mind az egyik, mind a’ másik egyiránt szükséges, ’s htogy a’ közállománynak valóságos garantiája csak e’ kettőnek czélszerű mérséklé­sében fekszik. — Végre hogy meggyőződve miként minden törvényhozónak legfőbb kötelessége a’ jelennek kormány­zásában fekszik — sem a’ múltat, melly annyi hasznos ta­pasztalást nyújt, sem a’ jövőt, melly törekvéseinknek irányt ad — egészen ne veszítsük szemeink elöl; de so­ha reményeink vagy emlékek által magunkat annyira elra­gadtatni ne engedjük, hogy a’jelen állapotról megfeled­keznénk, ’s fökép ez utolsó az, mit szünetlen szemünk elött tartva, mind azon számos tévedéseket elkerülhetjük, mellyeket politicai kérdések közül főkép’ hazánk­ban annyi­­szor tapasztaltunk. Ha egyes nemzeteknek politicai kifejlődését tekintjük, kétféle tévedéseket találunk, mellyek által az többnyire akadályoztatik. Vannak népek ’s korszakok mellyek minden tetteiket egy távol jövő’ reményei szerint irányozzák, van­nak mások mellyek nem tudva megválni multjoktól — mi­után bizonyos institutiók, jóllétük’ eszközei lenni megszűn­tek,— jóllétüket ezen institutiók’ föltartásának áldozták föl. ’S még is mennyiszer találkozunk e’ tévedésekkel ? Hányszor látjuk, hogy a’nemzeteknek legszentebb érde­kei, kedvencz álmoknak — hogy a’ való közállomány azon ideál állományok’, azon utópiák’ egyikének áldoztatnak föl, mellyek korunkban mint mindig — mióta az emberi nem polgári állományokról gondolkozik — fölállittatnak, ’s mely­­lyeknek ideál szépsége előtt sokszor bölcsebbek is elfelej­tik, hogy a’ czél m­elly az emberi elmének néha olly közei­nek látszik mint a’szomszéd tető, mellytöl völgy választ el, az emberek által csak egy bizonyos útón e­rettethetik el, — ’s hogy a’ törvényhozó nem ismeri föladatát ha elfe­lejti, hogy a’ gyakorlati életben nem az a’ legrövidebb út, melly legegyenesebb —­ hanem az, melly legjárhatóbb! Azokat pedig kik e’ szík­től őrizkedni tudtak — hányszor látjuk más részről megfeledkezni, hogy azon theoria, melly egy távol jövő’ígéretének ellenében csak a’mult állapot’ le­írásával lép föl, ’s melly azon vágyakat miket Plátó’ közál­lományának leírása egyes keblekben gerjesztett, a’ közép­kor’ egyik vagy másik alkotmányának ígéretével akarja le­győzni, látszólag ellenkező, de magában ugyan azon állí­tást vitatja t. i. hogy a’ törvényhozónak nem a’ jelen viszo­nyokban hanem más valahol kell keresni irányát; ’s alkal­mazva ugyan azt bizonyitná: t. i. hogy ki hátra néz és’ olly sokszor bollik, mint kinek szemei a’ távol hegysorokon függnek, ’s hogy biztosan haladni csak az tud, ki hogy irányát ne veszítse, távol czélját is szem előtt tartja ugyan — de nem tekint semmit olly figyelemmel, mint a’ helyet hova lépni akar. Őrizkedjünk, ’s főkép a’jelen fontos kér­désnél őrizkedjünk e’ tévutaktól; csak a’jelen az mi tőlünk függ, csak helyzetünknek teljes ismerete ’s méltánylása vezérelheti lépteinket. Nem a’ helyhatósági vagy központo­sító rendszer’ elméleti tökélyei, — nem helyhatóságiak’ múlt érdemei, vagy egykori lehető kifejlődése , hanem in­kább megítélése annak: mi ’s mennyiben alkalmaz­ható e’ rendszerek’ egyike vagy másika h­a­­zánk’ jelen körülményeiben? Nem az általá­nos, hanem tisztán a’ magyar politicának egyik fökérdése az, mellyet magunknak kitűztünk, — ’s csak ez azon út, mellyen haladva, alkotmányos életünknek e’ leg­fontosabb kérdése végre feloldathatik talán nem általunk, mert ki biztos, hogy midőn bizonyos előítéletek ellen föl­szólal, épen az ellenkezőkbe nem esik, de mellyen e’ kér­dés végre fel fog oldatni — ’s ez az időszaki sajtó’ egyik legnehezebb de egyszersmind legüdvösebb föladata. — B. Eötvös József, Országgyűlés, 215. kerületi ülés, junius’ 26-kán. Elnökök, naplóvivő, mint tegnap; jegyző: Szemére. Tárgyak: bá­nyatörvény, börtönügy. A’ bányatörvényt illető föRRi módosítás-javaslatok’ tár­gyalása ülés kezdetén lényeges változtatás nélkül befejez­tetett. — Nevezetesebb tárgy volt a’börtönrendszer’ügyét érdek­lő föRRi második üzenet. Emlékezni fognak olvasóink, mikép’ azon határozottság miatt, mellyel a’RR táblája izenetében is nyilatkozék a’ magányrendszer mellett, a’ föRRi tábla’ egyik kitű­nőleg jeles tagja, a’ hallgatórendszernek az irodalom’ mezején is ismeretes védője, az alkalommal, midőn ez ügy a’felső házban tanácskozás alatt volt, felhíva érezte magát főkép’ adatokkal ostromlani a’ rendszert, mit a’ BB. mint legjob­bat ajánlának a’ nemzetnek. Mint várni lehetett, ez álta­lunk is terjedelmesen (346. sz. a.) közlött beszéd’ czáfolá­­sa tévé nagyobb részét az alsóházi szónokok’ mai nyilatko­zásinak. Mi e’ nyilatkozatok közül, hogy tudósításunk túl terjedelmes ’s száraz statisti­ai adatok’ elsorolása által unal­mas ne legyen, elégnek tartjuk egyiket, t. i. a’ kér­­ülés’ jegyzőjének beszédét kiemelni, melly is következőleg hangzott: „Emlékeznek a’ KR. és RR., miképen a’ magányrend­szer e’ tábla által vita nélkül fogadtatott el, mivel senki nem támadta meg, nem is védelmezte senki. Már a’ föRR- nél néhányszor felszólaltak a’ hallgató-rendszernek párto­lására; azonban első ízben a’ theoria’ ismert mezején a’kö­zönség által ismert fegyverekkel , ’s a’ magányrendszer’ védőinek részéről diadalmasan folyt a’ küzdés; ellenben a’ második vitázat’ alkalmával— mint a’naplóból és hírlapok­ból látjuk — a’ kérdés az élet’ mezejére, azaz a’ bűntetti statisti­áéra viteték át, a’ magány rendszer’ elvei ott szá­mokkal támadtattak meg, ’s ez a’ közvélemény’ megtévesz­tésére veszedelmesebb eszköz az elvek’ vitáinál; mert az elvek mindenki értelmének bírálata alá esnek, de a’szá­mokat vagy el kell hinni, vagy el kell vetni; ’s hogy higy­­yen el a’ közönség olly adatokat, mellyeknek forrásait nem ismeri, azonban viszont, hogy vesse vissza az adatokat, ha azok jeles férfiú által soroltatnak elő, ’s a’ közönségnek ellenkező adatai nincsenek. Hozzájárul még, hogy a’ ma­­thesis maga a’ csalhatatlanság, a’ bizonyosság’ tudománya lévén, az emberi elme e’ tulajdont hajlandó átvinni minden számra; pedig tudjuk, miképen a’ szám is csak vak eszköz, mellyel lehet ugyan nagy igazságokat kifejezni, de lehet csalni és csalódni is, lehet tévedni ’s téveszteni is, lehet ámitani ’s ámiltatni is. És azért tehát, mivel azon beszéd­ben, mellyet a’ hírlapok is egész terjedelmében közlének, az élet a’ magányrendszer ellen iszonyúan van fölállítva, mivel az abban idézett számok itt és a’ megyékben is nagy benyomást tettek, vagy legalább lehetnek, mivel a’ma­gányrendszer’ védelmére eddig a’ földnél kevés, nálunk épen semmi sem mondatott; és főkép mivel ezen adatok ha a’ főrendi válaszban nem idézvék is , de általok a’ kísérleti börtön melletti megmaradásra alapul vétettek, kötelessé­gemnek ismerem az ügy miatt, ’s annyival inkább, mert az a’ KK. és RRnek, sőt már az orsz.gyűlésnek is határo­zatává vált, ha­nem szólani is egészen kimeritőleg , de nem is hallgatni egészen, ’s ellenkező adatokat hozván föl ki­mutatni , hogy midőn azon adatokra építettek a’ föRR., fe­lette egyoldalú és csak elsorolt, de be nem bizonyított ada­tokra építettek, mellyeket ha a’ föRR. igazaknak hisznek, nem azt kelle belölök következtetniük, hogy kisértsék meg a’ magányrendszert, hanem hogy vessék el örökre. ’S le­hetne e amaz adatok ellenében hallgatni? Hiszen ha az áll, mint ott állittatik , hogy a’ magányrendszernél minden két rabból egy beteg, úgy maradjunk a’mostani rendszer mel­lett; ez az egészségnek bizonyosan kedvezőbb, ha az áll, hogy minden 16 rab közül egy megörül, hogy minden 100- ból 16 rab meghal, úgy miért nem hoztuk be inkább a’ kín­zást, miért törültük el a’ halálbüntetést? ha az áll, hogy a’ magányrendszernél 100-ból 31 esik vissza, mig például Francziaországban az e rendszer mellett 100-ból csak 17 visszaeső van , úgy ne vesztegessünk a’ javító rendszerre sem időt, sem milliókat; de ne a’hallgatórendszerre sem, mert ennél maga’ genfi igazgató’ 1837—ki­jelentése szerint is, 100-ból néha 33, néha 14—16 visszaeső lévén, az eredmény igen egy, mert a’ 16 és a’franczia 17 közti kü­lönbséget száz apró körülményeknek tulajdoníthatni. Nehéz ugyan igen hosszasnak nem lennem, de igen hosszas mégsem leszek. Először jellemezni fogom azon forrásokat, honnét amaz ijesztő adatok meritvék. Másod­szor ezen adatok egyenkinti megczáfolása hosszas és még inkább unalmas lévén, ellentétesül kedvező adatokat hozok föl a’ magányrendszer mellett. Harmadszor az okoskodá­sok’ némelly gyöngéire ’s cseleire fogom a’ KK. és RRket figyelmeztetni. E­szer tehát mi a’forrásokat illeti: azon adatok csak­nem egészen a’ Revue de deux Mondes folyóirat’ egy czik­­kéböl meritvek, mellyet Leon Faucher irt, ki—jól meg­jegyezzük — Lucassal együtt Francziaországban a’ hallga­tórendszer’ nem legbuzgóbb, mint inkább legdü­hösebb vé­dője. És ő honnan merítette? Ő pedig—a’ mint hivatkozá­sai bizonyítják — éjszakamerikai adatait merítette a’ bosto­ni fogháztársaság’ folyóiratából, mellyet a’ hallgatórend­szer­ barátai nem egyedül azért, de főleg azért is adnak ki, hogy a’ hallgatórendszer mellé ’s a’ magányrendszer ellen fölizgassák a’ közvéleményt; helvetiai adatait merítette genfi írókból, kik az auburni, vagy általuk genfinek nevezett, és igy annál inkább kedvelt rendszernek olly dühös propagan­distái, hogy én, kiélt vizsgálni, nem vitázni akartam, Genfen átutazván, nem láttam tanácsosnak kijelenteni, hogy a’ magányrendszer’ barátja vagyok. — angol adatait 452

Next