Pesti Hírlap, 1844. július-december (366-417. szám)

1844-09-19 / 388. szám

3SS. Septemb. 19.1844 Csütörtök Megjelenik e’ lap minden héten kétszer: csütörtökön és vasárnap. Félévi előfizetés a’ két fővárosban házhozhordással 5 forint, borítékban 6 ft, postán borítékban 6 ft pengő pénzben. — Előfizethetni helyben Landerer Lajos kiadó-tulajdonosnál, hatvani­ utcza Horváth-házban 483. szám alatt, egyébütt minden cs. kir. postahivatalnál. — Az ausztriai birodalomba’s egyéb külföldi tartományokba küldetni kívánt példányok iránt a’ megrendelés csak a’ bécsi császári főpostahivatal utján történhetik. — Mindenféle hirdetmények fölvétetnek­, ’s egy-egy kis hasábsorért apró betűkkel 5 pengő kr. számittatik. Folyó évi October’ 1-ső napjával kezdendő évnegyedi előfizetés a’ ,,Pesti Hirlapu-ra, helyben 2 ft 48 kr. postán küldve, 3 ft 30 krjával pengőben elfogadtatik; — és az 1841-, 184­2-, 1843 egész, 1844-iki első, ugyszinte e’ folyó második félévi folyamatból teljes számú példányokkal még szolgálhatunk. TARTALOM. Adakozás. Kinevezések. Vukovár-fiumei vasút. Országgyűlés. Ker. ülés sept. 7. (zsidók’ ügye.) Ker.ülés sept. 9. (zsidók’ ügye, igazolási választmány’jelentése: városreform).Orsz. ülés a’ RRnél sept. 9. (elnöki jelentés a’sept. 8.’s 9. eseményekről). Kér. ülés sept. 10. (üzenetek a’városreform, élelmezési ügy, vám­viszonyok, sérelmek,’s a’ múlt or.gyülésröl feltartott vallási pontok iránt.) Orsz. ülés a’ föRR-nél sept. 10-én (büntető eljárás). Kér. ülés sept. 11-én (vallásügy kiszemelt indítványok). Orsz. ülés a’ fORR-nél sept. 11-én (börtör , megyei kihágások’ korlátozása). Orsz. ülés a’ RR-nél sept. il-et (új követek’megbízó leveleinek ’s üzeneteknek felolvastatása). r. ülés sept 12-én (hitelesíté­sek). Orsz. ülés a’ RR-nél sept. -én (a’ mai kér. ülésben hitele­sítet­tek­’ tárgyalása, vallásügy , ...­mezei panasz, illirismus). Orsz. ülés a’ föRR-nél sept. 12-én katonaélelmezés, vámügy, szabad községek’ rendezése). Kér. ülés sept. 13-án(sérelmek, kiszemelt in­dítványok). Orsz. ülés a’ földnél, sept. 13-án (hitelesítések). Ve­gyes ülés sept. 13. (a’ vámviszonyok iránti ’s a’ szekeres házalás’ el­tiltásából folyó sérelem’ tárgyábani felírások felterjesztetnek. Közlé­­sek a’sept. 14.és 16.tartott ülésekről. Tö­r­v­h.dolgok: Szabolcs (közggyülés, tűzkármentesitő intézet’körüli határozat)Vegyes köz­lemények. Külföld. Hivatalos tudósítások és hirdetések.. MAGYARORSZÁG és ERDÉLY. BUDA. A’ főméltóságu herczegprimás ’s esztergomi ér­sek Kopácsy József a’sz. kir. Buda fővárosában ala­pított kényszerítő dolgozóh­áz’ számára 1000 p. flot adako­zott, melly nemeslelkü bőkezűségéért e föméltóságának ez­zel nyilvános köszönet mondatik. HALÁLOZÁS. Buttykay Menyhért, t. ns. Ugocsa megye’ másod alispánja ’s országgyűlési követe Pozsonyban e’ f. hó 15-ik napján, életének 42-ik évében, tüdőszélütés’ következésében meghalálozott. Áldás a’ férfias jellemű be­csületes hazafi’ sírjára! KINEVEZÉSEK. A cs. kir. apostoli felsége méltóztatott legkegyelmesebben Szalóky József pesti kir. sómázsa-mes­­tert több mint 40 éveken keresztül vitt hű szolgálata’ te­kintetéből egész fizetése’ megtartásával nyug-állapotba he­­lyeztetetni. Nem különben szucsáni kir. sómázsáló Petrovics Dávidot nyugalmazni legkegyelmesebben méltóztatott. A’ n.mlgu m. kir. udvari kamara, a’ n mlgu m. kir. hely­­tartó-tanácscsal egyértelmüleg a’ kir. országos föépitési igazgatóságnál megürült négy rajzolói állomásra Reitter Fe­­rencz, Pribék Béla , Zalay Alajos és Huszár József, — to­vábbá az építési könyvviteli járulnoksági helyre Hesz Mi­hály , — végre ugyan azon kir. orsz. föépitési igazgatóság­nál megürült díjjal gyakornoki helyre Hajnald István, Molnár Gábor és Kosztka Károly okleveles mérnököket he­lyeztette. Kakasfalván levő sóvári kamarai erdész Vikolnitzky Ká­roly szigeti erdész hivatali­ segéddé neveztetett. VUKOVÁR-FIUMEI VASÚT. Azon körülmény, miszerint a’ fiumei vasút mellett olly lelkesedés mutatkozik országszerte, hogy az ellenvéleményt már meghallgatni sem akarják, — mit a’ közügyre nézve olly kártékony jelenségnek tart a’ B. P. Híradó’ 44-dik szá­ma — igen könnyen , ’s igen megnyugtatólag magyarázha­tó, hat tekintetbe vesszük, mit a’következő czikkely’író­jával hisz az országnak csak nem mindenik törvény­­hatósága , ’s hisz, talán az egy Buda Pesti Híradón kí­vül , a’ sajtó mindenik orgánuma, és hisznek mind azok, kik az adriai tenger felől kiviteli kereskedésünk’ viszonyait ’s azon akadályokat, mellyekkel a’ kivitelnek eddig küz­deni kellett, tapasztalásból, gyakorlatilag ismerik,­­ hogy t. i. csak szakadatlan, biztos, gyors és a’lehető­ségig olcsó közlekedésben az aldunai vidék és Fiume között (olly feltételek, mellyeknek egyedül a’ Vukovár’s Fiume között építendő vasút fele­l­­het meg tökéletesen) rejlik lényeges segédszer az em­lített kereskedésnek emelésére.— Miután pedig—igy ir tár­sunk­­— azon kérdés : valljon épithetni e Vukovár és Fiume között, mind a’ mellett is hogy Károlyvároson túl hegysor emelkedik, megszakasztás nélküli vasutat, Wallau urnák praeaminariái által feloldottnak tekintethetik, minden további vitatkozás e’ két pont körül szükségtelennek mutatkozik,’s már csak a’felett szükség elmélkednünk: mi módon lép­tethessék életbe a’ vukovár-fiumei vasút? ’s milly feltételeknek kell neki megfelelni, hogy a’ szándék­­lott czélok tökéletesen elérettessenek. Az iró tehát, kinek dolgozatát ezzel az olvasó közön­ségnek benyújtjuk , a’ felébb említettekből kiindulva , az imént érintett kettős feladás’ feloldásához kíván jelen czik­­kelyével járulni. A’ vukovár-fiumei vasút életbeléphet: a) Ha tökéletesen az ország’ költségein építtetnék és felkészittetnék, a’ nélkül hogy közvetlen kamatokra szá­molnánk, azaz: ha a’ tarifta csak azon bevétellel hozatnék arányba, melly az üzlet, az igazgatás és a’fen­­tartás’ költségeinek fedezésére szükséges, ’s ha a’ netalán — igen kedvező körülmények között — keletkező bevétel­fölösleg egyedül a’végett tétetnék félre, hogy netaláni vesz­teségek — igen mostoha conjuncturák között — fedeztet­hessenek; és ez volna kétségkívül a’ legjobb alter­natíva a’ szándéklott czélra. Életbe léphet továbbá a’ vasút b) ha ez ugyan az ország’ költségein építtetnék, de a’ tarifta ollyformán határoztatnék meg, hogy a’ gazdasági eredmény ne mint felebb­en, hanem ollyatén legyen, mi­szerint az üzlet’, igazgatás’ és fentartás’ költségein kivül még tiszta nyereséget 4—5fl/o-ig lehessen remélem. Ezen alternatívát csak akkor érné a’sor,ha az ország egyáltalában nem volna képes az építési tőkét saját ereje által előál­lítani, ’s ennélfogva kölcsönhöz folyamodni kénytelenit­­tetnék. Életbeléphet c­ részvénytársaság által, mellyet mindazonáltal 4—5°/1) nyereségig biztosítana az ország, ’s hol tehát ollyformán módosíttatnék a’ tariffa, miszerint ugyanazon gazdasági eredmény mint felebb (b) ’s még fölösleg is nyeretnék, hogy ebből alakítandó törlesztési töke’ segédével a’ vasút idővel az ország’ sajátjává válhassék. — Ez alternatívához azon esetben kellene folyamodnunk, ha az ország saját ere­jéből elő nem állíthatná az építési tőkét, ’s kölcsönhöz nyúl­ni nem akarna. Életbe léphet végre d) részvénytársaság által, az országtól nyerendő bizto­síték nélkül, de az országnak befolyásával a’ tariffának sza­bására. Ezen alternativa ugyan a’ legkényelmesebb ’s a’ legolcsóbb lenne az országra nézve, de egyszersmind a’ legkevésbé biztos ’is a’ legkevésb előnyeket nyújtó a’ ke­reskedésre nézve. Azonban ez szerencsére csak a’ pium desideriumok’ országából való. Azon feltételek, mellyeknek a’ vukovár-fiumei vasút, szükség hogy megfeleljen , véleményünk szerint követ­kezők : 1) a’vasutoni szállításnak a’lehetőségig szabatosnak, biztosnak és gyorsnak kell lenni, ’s 2) a’ szállítási bérnek a’ lehetőségig változhatlannak, — ’s legalább a’ bér’ maximumának változhatlanul meghatá­rozottnak; 3) a’ szállítási tarifta a’ vasút’ különböző részein olly jutányosan szabandó, hogy egy oldalról az eddigleni, pár­huzamos közlekedési eszközöknek, — más oldalról pedig országunk’ kereskedése’ külföldi versenyzőinek(p.o. Odes­­sa-Galacz ’stb.) minden concurrentiája ha nem lehetetlenné, legalább igen valószinűetlenné váljék. I. Elméletek az első mód felett, ha t. i. a’ vasút tisztán az ország’ erejéből állíttat­nék elő. Ha azon módok, mik által a’ vukovár-fiumei vasút élet­beléphet, és azon feltételek, mellyeknek ezen vasút szük­ség hogy megfeleljen, combináltatnak egymással: a’ szál­lítási bérnek jutányossága már annál fogva is mutatkozik legfontosabbnak, mert a’ vasút a’ környékében létező ke­reskedési szállítások’ összes mennyiségére csak úgy tart­hat számot, ha a’ mostani közlekedési eszközök’ legjutá­­nyosabb árával is kiállhatja a’ concurrentiát. — E’ tekintetben világos, hogy a’ vasútnak országos költ­­ségeken, építése az (a) alternativa szerint, tagadhatatlanul legszebb eredményt biztosít a’ kereskedés’ felvirágzásának, holott a’ többi alternatívák, miután jóval magasabb tariffán kell alapulniok, szinte jóval kevesebb előnyöket is nyújta­­nak. Ezen körülményen kívül még tekintetbe veendő, hogy azon esetre , ha kölcsön’ útján vagy részvénytársaságok ál­tal építtetik a’ vasút, a’ részenkint használtatott tőkének kamatai már építésközben — tehát mielőtt még a’ vasút jö­vedelmezne, fizetendők és ennélfogva az építési tőkéhez számítandók, mi tetemes öszvegre megyen; mert ha pél­dául a’ vasút’ építése 15,000,000 fiba kerülne,’s ha az épí­tésre kivántatnék: az 1-e évben 3 millió ft 150,000 kamattal 150,000 a’2-ik 552 55 55 100,000 „ 250,000 akkor 8 év alatt csak kamat’ fejébe már 3,350,000 ft fizettetnék. ’S habár az építésnek 3—4 végévében a’vasútnak egyes kész részei már jövedelmezni kezdenek, és ha ezen részletes bevételt, a’ velők kapcsolatban­­ álló üzletköltsé­gek’levonása után, összesen 350,000 ftra tesszük, még mindig 3 millió ft marad hátra , mellyek a’ felebbi építési tőkéhez számítva ezt 15 millióról 18-ra, és az 5% kama­tokat 750,000 fról 900,000 ftra emelik. A’ fiumei társaság’ nem régiben közzé tett szerződési ajánlkozásában ennél­fogva az építési töke 18,000,000 ftra tétetik,’s bizonyos tétel gyanánt tekintethetik, hogy azon esetre, ha önn költ­ségein építené az ország a’ vasutat, ezáltal legalább 3 mil­lió építési tőke gazdálkodtathatnék meg *). Azon roppant nyereség pedig, mellyet még ezen kívül a’ vasútnak orszá­gos költségeken­ építése eredményezne (előre feltéve hogy, valamint már említettük, a’ beléfektetett tőke’ minden ka­matairól lemondjunk, ’s csak annyit kívánjunk, mennyi a’ vasut’ üzletére, igazgatására és fentartására szükséges) kö­vetkező számvetésből még inkább fog kivilágulni. Először is, az üzlet’ költségeinek fedezésére (’s tegyük fel egyelőre, hogy az összes üzlet Vukovártól Fiuméig ló­erő által eszközöltetnék) ismeretes és hiteles tapasztalások’ nyomán ’s a’ vasút’ különböző részein létező felszínhez ké­pest feltehetni, hogy Vukovár és Sziszek között 1 ló 100 mázsát 4 kocsiban, Sziszek és S­árolyváros között, ’s Erő­dig 1 ló 75 mázsát 3 kocsin, Brod és Delnicze között 1 ló csak 25 mázsát 1 kocsin, Delnicze és Jellenje közötti Jó 50 mázsát 2 kocsin, Jellenje és Fiume között 1 left 25 mázsát 5 kocsin vonhasson, — a’ visszaszállítás pedig a’ tengeri szállításnak csak ’/s részét tegye; legyen továbbá 1. Vukovártól Sziszekig 10 állomás, 13 mf. =30 mf. 2. Sziszektől Brodig 8 „ a 2% „ =20 mf. 3. Brodtól Delniczeig 1 ,, ä 2/i „ = 2[/1 mf. 4 Delniczetől Jellinjeig 2 „ k2'/i „ = 5 mf. 5. Jellinjetöl Fiumei 3 „ a 213 „ = 7 mf. Összesen 24 állomás =64'/2m­f. legyen végre a’ szükséges költség 1 lóért szolgáltul egyre­­másra (egy szolgára mindig két ló esvén) 1 ft 30 kr = 90 krajezár, — akkor az üzleti költségeknek mérföld és má­zsa számlai meghatározására következő egyenleteket nye­rünk: Az 1.útközre (100-1­20) 3 X=90, miből X:=9 n/i(j0='/‘skr. a’ 2. „ ( 75-+-15) 2'/2 X=90 „ X =817225=V.s kr. „3. „ ( 25-*- 5)2'/2 X=90 „ X=90As=lVskr. ..4. „ ( 50-+-10)2'/2X=90 „ X=97iso=%kr. „ 5. „ (125-125)2‘/:iX=90 „ X=2%o=V3akr. Ez, ha a’ legvégén előforduló törtszám helyébe 1/4-et te­szünk, ád 23'/i­krt mázsájától a’ Vukovár ’s Fiume közötti egész távolságra. Miután továbbá be van bizonyítva, hogy a’ szállítási költségek úgy állanak a’ fentartási és igazgatási költségek­hez mint 47: 11: 9, a’fentartásra esik (mázsájától és az egész távolságra) mintegy 51/1 kr. ’s az igazgatásra mint­egy 47 kr. tehát összesen 33% kr. ollyatén tariffaul, melly által az üzlet, fentartás és igazgatás’ költségei tökéletesei? fedeztethetnek, bárminő legyen is a’vasút’ frequentiája; mert miután a’ szállítás’ költségei azonképen mint a’ fentar­tás’ és igazgatás’ költségei mindig egy arányban vannak az átvonuló árumennyiséggel (csekélyebb átvonulás mellett t.i. nem csak csekélyebb szállítási költségek származván, hanem a’vasút is kevésbé koptaltatván, ’s az igazgatás is keve­sebb kiadással fedeztetvén), magában véve közönbös akár nagyobb akár kisebb a’vasút’frequentiája, előre felté­ve, hogy ez mégis soha meghatározott mini­mum alá nem süllyed. A’ következő tabella, mellyben a’ szállított mennyiség’ minimuma l'/2 millió mázsára tétetett, ezt még világosab­ban fogja elötüntetni. *) Wallau urnák költségvetése , a’ vukovár-fiumei egész útra tér— 150 d­a az átvo­nuló áru­mennyiség Hívkor a' K/.nl li­gász k­öltségn ek*23 1 krral t's/.n*-k a’ fentartási költségek 47: 11 553-ik 552 55 55100,000 „ 350,000 554-ik 552 55100,000 „ 450,000 555-ik 552 55 55100,000 55 550,000 556-ik 552 55 55 100,000 55 650,000 557-ik 551 55 55 50,000 55 700,009 558-ik 551 55 55 50,000 55 750 000 az igazgatá­si k. 47, 9 a­ jövedelem el­lenben 33’/s­kr. tariffa mellett. ennyi mázsaennyi forintntennyi forintennyi forint ennyi fbr intet 1,500,000 581,230 136,000 111,300 8­81,250 2,000,000 775,000 181,400 148,400 1,108,3­33 */* 2,500,000 968,750 226,730 185,500 1,385,416*2 3,000,000 1,162,500 272,000 222,600 1,662,500

Next