Pesti Hírlap, 1882. május (4. évfolyam, 119-148. szám)

1882-05-21 / 139. szám

18 12. május 21. PESTI HIRL&F A budapesti gabnatőzsde hivatalos árjegyzései. Május 20. T­a­r­m­á­n­y Minőség Ár Minőség Ár te­r­m­e­n­y hektol 100 kilogr. hektór, loo kilogr. Búza 75 12.25—12.30 76 12.35-12.40 Tiszavidéki „ 77 12 45-12.50 78 12.60-12.65 „ „ 79 12.70-12.75 80 —.---------.— Pestvidéki „ 77 12.20-12.30 78 12.35—12 40 „ „ 79 12.45-12.50 80 —.----------.— Fehérm. , 77 12 35-12.45 78 12.50-12.55 „ „ 79 12.60-12.65 80 -.--------­Bánsági „ 77 —.---------.— 78 —.--------.— 70 ___________^__ __ _______________ M. északk. ” 77 1180-1190 78 1195-12.05 „ „ 79 12.10-12.15 80 —.---------.— Termény hektum 100 Wgr.-kint Rozs..........................„ 70—72 7.90 8.20 Árpa takarmánynak . „ 60—62 7.20 7.40 ,, égetni való . „ 62—64 7.60 8.10 „ serfőzdéi . . „ 64—66 —.— —.— zab.................................. 37 - 40 7.75 8.20 Tengeri bánsági . . „ 76 7.45 7.50 „ másnemű . „ 73 7.40 7.45 Repce káposzta . . „ — —.— —.— „ bánsági . . „ — 6.10 6.25 Köles............................ nélkül —.— —•— 7 KÖZGAZDASÁG. — Az időjárás és a vetések állása. Újab­ban érkező tudósítások jóformán egészen kétségtelenné teszik, hogy kalászos növényeinkben a legutóbbi napok deréi és fagyai kárt nem okoztak. Általában jól állanak a vetések, néhol eső kellene, de úgy látszik, eljut az most mindenhova a folyton borús és esős időben. Az ország egyes helyeiről érkezett legújabb tudósításokat az időjárásról a következőkben foglaljuk össze. B­é­­­k­é­s - C­s­a­b­á­n 16. és 17 én eső permetezett, he­­lyenkint nagyobb eső is volt, mi a kapás növé­nyekre jó hatással volt. Az eső hiány miatt árpa szenvedett legtöbbet. — Búzáink kitűnők. Tengeri helyenkint szép. A repce az áprilisi fagyok által sokat szenvedett. Szatmári novemberi hideg uralkodott s­zér volt. A vetések szenvedtek. Gyümölcs és repce igen kevés lesz. Verpeléten a vetésekben a hideg jelentékenyebb kárt nem okozott, de a tengeri­nek és babnak nagyon ártott. Várpalotán egy idő óta folyton fagyos, szellős eső van, mely azonban eddig nem csinált kárt. C­s­e­p (Komáromm.) a fagyos szentek baj nélkül folytak le, hanem annál több kárt okozott a hétfőn éjjeli, illetve a ked­den (16 án) virradóra beköszöntött erős fagy. A kalászos veteményeknek épen semmit sem ártott ugyan, s azok a legszebb reményekre jogosítanak, ha ugyan addig valami csapás nem jő közbe, hanem a szőlőket annyira tönkre tette, hogy még csak „kósto­lóra“ sem számíthatunk. Cservenkán a hét eleje óta folyton esik. — A vetések általán igen jól állanak. Szobránc­ról e hó 17-ikről H. S. írja nekünk: A múlt heti zivatarok óta az időjárás mindig esős; jóformán minden nap kisebb-nagyobb eső volt, melynek következtében a hő­­mérsék nagyon aláhanyatlott; lehet mondani, hogy az iszonyú hőséget decemberi zord idő váltotta föl. Május 14. és 15. között fagy volt, hogy kárt okozott, az tény, de még nem lehet megítélni, várjon jelenté­­kenyet-e. Az időjárás még folyton hűvös, szeles és további esőzés várható. Valóban idején volna, hogy a vegetáció tovább fejlődéséhez szükséges áldásos meleg mielőbb beköszöntene.­­ A Magyar földhitelintézet igazgatósága tegnap több felügyelő bizottsági tag jelenlétében köl­­csönengedélyező ülést tartott, melyen összesen 56 fél­nek 886 ezer forint záloglevél kölcsönt szavazott meg. — Budapest-zimonyi vasút. E vasút építésében történt haladásról és egyes vonalrészeinek megnyitásá­ról a „P. L.“ a következőkről értesül. A buda­­pest-szabad­kai a kis­ kőrös kalocsai szárny­vonattal és Soroksár, Taksony, Lacháza, Apor, Kun- Szent-Miklós, N.-Állás, Szabadszállás, Fülöpszállás, Csengős, Kisködös, Vadkert, Halas, Kisszállás, Kelebia és Szabadka állomásokkal ez év okt. havá­b­an fog valószínűleg a forgalomnak átadatni. A folytatás Ú­j­­vidékig, mely építési nehézséggel nem jár 1883. máj. vagy jan. havában lesz a köz­forgalomnak átadható. A Dunahidaj­vidék és Péter­vár­ad között és a nagyobb alagút és egyéb nevezetes építkezésekkel járó szárnyvonal I­n­­­diától Mitrovicáig valószínűleg ugyan­azon év őszén fog befejeztetni. A harmadik vonalrész állomásai: Karlóca, Bácske, India, Új-Pozna, Balaznica és Zimony. A­mi a Zimony-Belgrád között építendő Szávahidat illeti, alig­ha fog gyorsan el­készülni, így tehát a Balkán félsziget vasutainak csat­lakozása mieinkhez nem lesz 1881. előtt eszközölhető. — Az osztrák államvasut új organizá­ciójára vonatkozólag a bécsi „Fremdbl.“ a követke­zőket írja: Néhány nap óta két párisi ügyvéd időzik itt (Bécsben), kik az államvasut jogtanácsosával együtt nz új alapszabályokat dolgozzák ki. A párisi bizottság azt akarja, hogy a jún. 10 iki rendkívüli közgyűlésen nemcsak a magyar kormánynyal kötött szerződés, hanem a társaság új alapszabályai is elfogadás végett előterjesz­tessenek.A szervezői szabályok között valószínűleg több pont lesz, mely megegyezend az osz­trák banknál fennálló rende­letekkel. A társaság új címe : „Osztrák­magyar államvasuti társaság“ leend. Fontos és még megoldásra vár az osztrák állam­vasút jószágainak, bányái és gyárainak kezelése. E jószágok birtoka nincs benne az osztrák államvasut koncessziójában, nem lehet tehát megosztás tárgya. Birtoka ez az összes részvényeseknek. Végül így okoskodik a szelíd „Fremdenblatt “ • Az alapszabályok és a szerződés a június 10-iki közgyűlésen, okvetlenül előterjesztetni és elfogadtatni fognak. Mindkettőt kétség nélkül a magyar kormány is helyben fogja hagyni. De miután minden alapszabály­­▼áltozas az osztrák kormány hozzájárulá­sát is szükségli, az egész üzletnek perfektté tételénél az igen fontos szóval bír, s könnyen megeshetik, hogy az osztrák államvasut s a magyar kormány egyet­értenek ; a harmadik tényező azonban — az osztrák kormány — vétójogával él. — A rákos-újszászi vasút felülvizsgálatát a közlekedési miniszter elrendelte s ennek foganatosításá­val — értesülésünk szerint — a vasútfőfelügyelőség s a többi érdekeltek közbenjöttével L­u­d­v­i­g­h Gyula országos középitészeti felügyelőt bízta meg. — Aradi iparvasut. Neumann testvé­rek aradi szeszgyárától a m. kir. államvasutak aradi pályaudvarába vezetendő iparvasut közigazgatási bejá­rásáról felvett jegyzőkönyvet — mint értesüünk — a közlekedési miniszter jóváhagyta s a nemzeti vasútra említett vállalkozóknak az építési engedélyt is meg­adta. — Szerb vasutak. A szerb hir­­lap közzéteszi a maz előre jelzett communiquét a szerb vasutak állásá­ról. A Párisban alakult szerb vasútépítési társaság létrejötte és az óvadéknak e társaság részéről történt letétele által rendezettnek mondja a vasutak ügyét. A communiquét a pénzügyminiszter indokolása kíséri. A szerb kormány és a párisi társaság­ között kötött szer­ződés legközelebb közé fog létetni. — Marha fel- és lerakás. A közgazdasági mi­niszter — mint halljuk — megengedte, hogy a v­ág­völgyi vasút szentgyörgyi ál­lomásán marha fel­­s lerakás létesíttessék. — Konverzió és termés. Egyre merülnek fel hírek Bécsben — mint a „W. Tgbl.“ írja — a magyar járadék konverzióról. A legújabb Berlinből terjesztett verzió szerint a művelet vagy e hó vége felé, vagy a jövő hó elején ismét meg fog indíttatni. E határidő megállapítását azzal indokolják, hogy a csoport a veté­sek fejlődését bevárja és egy oly mozzanatot akar felhasználni, a­mikor már némi biztonsággal be­csülhető meg az idei magyarországi termés. Ve­­deremo! — Tarifkedvezmények magyar ásvány­vizekre. A magyar vasutak a magyar állami vasút­nál közelebb tartott értekezletükön megegyeztek az­iránt, hogy magyar ásványvizeknek tetemes tarifaked­vezményeket engednek. A létrejött megállapodások folytán egy speciál tarif­a fog ez összes nevezetesebb magyar állomásokra vonatkozólag megjelenni, mely mérsékelt tételeket tartalmaz úgy kissebb szállítmányok­ra, 1000 kilótól fölfelé, mint egész kocsi szállítmá­nyokra. — Dunagőzhajózási társaság. E társulatnak tegnap közzé tett 1881. évi jelentéséből idézzük a kö­vetkezőket : A lefolyt üzletév a szállítás és az üzem­anyag felhasználásában igen kielégítő eredményeket mutat fel; ellenben a pénzügyi eredmények ama kelle­metlen körülmények folytán, melyek mellett már a ta­valyi (1880-iki) üzletvitel is szenvedett, az idén még kedvezőtlenebbül alakultak. A zárszámadásokból kitűnik, hogy a bevételek 12.851,279 frtot, a kiadások 10.008,325 frtot tettek ki. Nyers nyeremény 2.842,954 frt. A tiszta jövedele­m 1.296,608 frt. Az igaz­gatóság, mint tudvalevő, 26,25 frtnyi (5­0/a-nyi) oszta­lék adását fogja javaslatba hozni. — Új hid a Dunán. Mihelyt a román kormány átveszi a kasztendzse-cernavodai vasutat, mi júliusban fog történni, azonnal megkezdik a Cernavoda mellett a dunai hid építését. — Az országos iparegyesület mű és építés­ipari szakosztálya, az egyesületi okmány c­élszerü rajzára, valamint az egyesület pecsétrajzára, esetleg viaszos mintájára a következő pályázatot hirdeti : Kí­vántatik 1. az orsz. iparegyesület tagsági okmányának rajza. 2. Az orsz. iparegyesület pecsétjének rajza, eset­leg viaszkos mintája. Az okmány rajzára kívántatik, hogy azon jelképileg és stylszerű összeállításban kife­jezve legyen az egyesület célja, illetve működési köre, to­vábbá a rajz 42 - 45 cm. széles,30—35 cm. mély legyen. Dij 10 darab arany. A pecséten jelképileg szintén ki­fejezendő az egyes­ü­let célja és iránya a következő körira­tai: „Országos iparegyesület 1841, 1867, 1882. Dij 4 darab arany. Mindkettőre nézve a beadási határ­idő 1. évi julius 15. déli 12 óra A megválasztott­ pá­­lyabirák Steindl Imre, Rig Dezső, Jakabffy Ferenc, Majorosy Géza és Feszi László építészek. A pályázat­ban csak magyar születésű, vagy itt állandóan tartóz­kodó egyén vehet részt. A jeligés pályaművek jeligés levélkével ellátva az orsz. iparegyesület mű és építés­­ipari szakosztálya elnökségéhez (Ferenciek hazára) küldendők. — Az idei kiállítások — világszerte. A kiállítások száma a már is megtartottakkal együtt ö­t­­v­e­n­r­e rúg. A következők fognak ezentúl, ez év keretén belül még megtartatni. Trieszt. Osztrák­magyar iparkiállitás augusztus 1-től kezdve. — B­é­c­s. második butoriparkiállitás junius 25-ig. — Ugyanott a könyvnyomtatási művészet kiállítása júniustól augusz­tusig. — Ugyanott villamossági kiállítás szeptembertől októberig.­­ Ugyanott (az alsó ausztriai iparegyletben) az épület és műlakatos-ipar kiállítása decemberben. — Ugyanott a rendes karácsonyi kiállítás december havá­ban, az alsó-ausztriai iparkiállításban. — Berlin­ben. Szeszipari kiállítás, — címertani és föld­tani kiállítás, — szakkiállítás könyvkötők számára aug. 13—20-ig; — szappan-, illatszer-, viasz-, gyertyatartó és körébe tartozó gépek és szerszámok kiállítása, — sportkiállítás, júniustól kezdve őszig. Bordeaux, nemzetközi mezőgazdasági, ipar- és főleg borászati ki­állítás június 1-től november 1-ig. — Buenos-Ayres. Kontinentális kiállítás őszig. — Edin­burg. Nemzetközi halászati kiállítás. — Köln. nemzetközi vadászati és műipari kiállítás. — Lipcse. A politechnikumi társulat újdonságai­nak kiállítása, — ugyanott a grafikai művészetek nem­zetközi tárlata. — London. Szabadalmazott talál­mányok kiállítása, ugyanott nemzetközi villamos kiállí­tás , — ugyanott hajózási búvár­eszközök, valamint tenger alatti mérnökügyi kiállítás — Madrid. Agyag- és üvegipari nemzetközi kiállítás. — Man­chester. Füstemésztő készülékek és gépek ki­állítása. — Moszkva. Orosz nemzeti mezőgazda­­sági, ipari és művészeti kiállítás. — München. Nemzetközi villamossági kiállítás. — Nürnberg. Bajor nemzeti ipari, műipari és művészeti kiállítás május 15-től október 15 ig. — P­á­r­i­s. Nemzetközi kiállítása a fa-, szövet-, papíriparok művészeti cikkei­nek. — Rio de Janeiro. Kávékiállítás. — Turin. Olasz ipari termékek kiállítása. — Budapesti értéktőzsde, május 20. A reggeli tőzsde igen határozatlan irányban mozgott. A déli tőzsdén osztr. hitelrészvény 344.50, 344.75, 343.50, 344, magyar hitelrészvény 339, 338.75, Leszámítolóbank 105.75, 106, Anglo bank 127.75, Unió bank 127.30, Osz­trák államvasut 333.25 javulva, Drasche 169.25-ig ke­resve, Fonciere 48.50, 48.75-ig. Egyébiránt tökéletes pangás. Arany gyengébb. Napóleon arany 9.51 %/a. Elő­fordult kötések: Magyar vasúti kölcsön 120 forintos 13. 25, magyar aranyjáradék 4 százalékos 89.20, 89.15 határidőre, magyar papírjáradék 5 százalékos 87 határidőre 86.99, 86.85, iparbank budapesti 87, Magyar általános hitelbank 339.25—338.50, Magyar le­számítoló és pénzváltóbank 106, Osztrák hitelintézet 344.80 — 343.60, Első magyar által. biztositó társ. 3500, Foncsére pesti biztositó intézet 48.50, Osstr. államv. 333 — 332.75, Pesti közúti vaspálya 440, Egyesült buda­­pest fővárosi tkpt. 549. Kőszénbánya és téglagyár (Dräsche) 153 — 168.50, Cs. kir. arany (kör) 5.63.Vt-Előtőzsde. Osztrák hitelr. 344.30 — 344.60, 4°/0 magyar aranyr. 89.20-89.15, 5°/o magyar papirj. 89 90. — Az esti tőzsde szilárd volt. Osztr. hitelr. 344.70, 40/° os aranyj­áradék 89.20, 5°­0-os papir­járadék 87. — Budapesti gabnatőzsde máj. 20 Búzában ma csekély forgalom volt változatlan árakon. A malmok tartózkodó magatartást tanúsítottak és csak egynéhány kisebb tétel kelt el lanyha irányzat mellett. — Egyéb termények árai szintén változatlanok maradtak. Hivata­los kötések nem történtek. — Határidőüz­let: Szokványbuza őszre 11.72 pénz, 1­1.75 áru. Zab őszre 6­60 p., 6.65 áru. Kuko­rica máj.-jan.-ra 7­46 p., 7.48 áru. Káposzta­­repce aug.-szept. 132/„ pénz, 131/g áru. — Délután elkelt 2500 mm. tengeri máj. jun. 749, 2500 mm. 7.50. Berlin változatlan. — Bécsi értéktőzsde, május 20. (Meg­nyitás.) Hitelrészvény 344.30.— Magyar hitel 338.25. Lombard 142.50. 1864-es —.—. Magyar aranyjáradék 6 százalékos —. Járadék —.—. Galiciai —.—. Angol-osztrák 128.75. Államvasut —.— 1880-as —.—. Magyar nyereménysorsjegy —.— Napo­­leon d’or 9­51—. Unio­bank 128.—. Osztrák aranyjáradék —. Magyar papirjáradék —Magyar aranyjáradék 4 százalékos 89.22. Bankegyesület . Magyar vasúti kölcsön —. Magyar leszámítoló és pénzváltó bank —.—. Szilárd. (Előtőzsde.) Hitelrészv. 344 20. Magy. hitel 339.50. Lombard 143.50. 1864 es —.—. Ma­gyar aranyjáradék 6 százalékos —.— Járadék —.—. Galiciai —. Angol-osztrák 129.—. 6°/0 Államvasut —.—. 1870-es —. Magyar nyereménysorsjegy 9.50 Napoleond’or 9.51.­/. Unio­bank 127.25. Osztrák aranyjá­radék —.—. Magyar papirjáradék 87.85. Magyar arany­járadék 4 százalékos 89.22. Magyar vasúti kölcsön----­Bankegyesület —. Magyar leszámítoló és pénzváltó bank —.—. Szilárd. — Bécsi gabnatőzsde, május 20. Búza őszre 11.07—11.10, tavaszra 11.97.—12.—, május júniusra 11.97.—12 — . — rozs magyar 8.80—9.—, őszre 8.55— 8.60, tavaszra 8.53—8.55; —s­zab őszre 7.— 7 02., tavaszra 8.----8.15, merkantil 7.85—7.90; tengeri — --------, májusra—júniusra 7.65.—7.67, kész áru 7.70— 7.75 ; — repceolaj kész áru 33.75.-34.— , május —júniusra 34.-----34.50; szesz kész áru 32.50—32.75

Next