Pesti Hírlap, 1885. május (7. évfolyam, 119-148. szám)

1885-05-23 / 141. szám

2 mindig az igazi szabadságszeretet és humanis-­­­mus sugalta fölszólalásait. Azt hittük, hogy szívós szervezetével, tes­tének és szellemének üdeségével megéri a szá­zad befejezését. A sors másként akarta. A ha­lál örök törvényei e nagyra nézve sem tettek kivételt. Franciaország dicsősége, a világirodalom fénylő szövetneke, szabadságnak, emberszere­tetnek és demokráciának fenkölt szellemű elő­­harcosa, magyaroknak lelkes barátja, nagy a nagyok mellett és között — Hugo Viktor nyugodt békében. Áldás poraidon, örök dicsőség emlékedlen, magyarok forró könyve Franciaország egyik legnagyobb és legnemesebb fiának hantján. ________Borostyány Nándor­ Béla felelt magyarul Rezeiu oláh beszédére, kifejt­vén, hogy a belügyminiszter hatáskörébe a megye nem avatkozhat és indítványozván, hogy Rezeiu in­dítványának elvetése mellett, szavazzanak a helyet­tesített Tabajdi főispánnak bizalmat. A többség ezen indítványt fogadta el zajos tüntetések között.­­ Egyben elhatároztatott, hogy a megye l°­0 pót­adó kivetése mellett 60 ezer frtos nyugdíjalapot létesít. Somogy megye közelebbi nagygyűlésén elha­tározta, hogy monográfiáját meghatja. Az ügyet kiadta a tör­éneti és régészeti bizottságnak tanulmányozás és jelentéstétel végett. Három főrendi tag. A mai hivatalos lap a következőket teszi közzé. A főrendiház 2­1. évi május hó 21-én tartott ülésében : gróf D­es­se­w­f­f­y Aurél, id. gr. F­o­r­g­á­c­h Károly és gróf Z­a­y Albert főrendi tagoknak vagyoni képesítését az 1885. évi VII. t. c. 24 § a értelmében pótlólag elismerte, a­mi is a főrendiház elnöke részéről ezennel közhírré tétetik. Az idei hajóhad-gyakorlatok ugyanolyan módon fognak végbemenő, mint a múlt év nagy tengeri manőverei. A gyakorló hajóraj már május 1 je óta össze van állítva, még pedig a „Lissa“ kazemathajóból mint zászlóshajóból, Pitner dr. el­lentengernagy parancsa alatt, továbbá a „Habs­burg“ és az „Erzhr. Ferdinand Max“ vértes fregat­tokból.­­ A második osztály a „Prinz Eugen“ ka­zemathajóból mint zászlóshajóból, valamint a „Kais Max“ hajóból áll; parancsnoka Spaun br. hajóraj­parancsnok.­­ A harmadik osztály hat torpedó­­sajkából van alkotva a „Kaiserin Elisabeth“ anya­­hajó vezetése alatt. Jelismétlő hajó gyanánt a „Lussin“ torpedóhajó fog szolgálni.­­ Az így ösz­­szealkotott hajóhad fölött Sterneck báró alten­­gernagy jun. 1-én veszi át Pólában a parancsnok­ságot. Jelenleg Póla és Fasan előtt Pitner báró ve­zeti az előgyakorlatokat. Krassó Szörény megye máj. 19-én tartotta meg Lugoson táviratilag már jelzett tavaszi közgyű­­í­­ését. A gyűlést T­a­b­a­j­d­y Károly főispán nyi­­í­totta meg, mire az alispáni jelentés következett, s mely a vármegye közállapotainak javulását jelzi, —­s Ezután R­e­z­e­­­u Fábius oláh nemzetiségi biz.-tag­­ indítványa következett, aki sem többet sem keve­­e­sebbek nem akart elhatározni, mint hogy a bel- ji ügyminiszter feliratilag keressék meg, nevezne már­­ ki véglegesen főispánt, még pedig a nemzetiségi­­ tör­vény figyelembe vételével (vagy­is román nem- fi­zetiségű egyént.) A szabadelvű párt részéről Litsek I JT TISTmii(W Hugo Viktor. Esti 6 óra 35 perckor érkezett sürgöny tudatja, hogy Hugo Viktor meghalt. Hugo Viktor-Marie gróf született Besangonban 1802. február 26-án. Atyja, aki a császárság tá­bornoka volt, híven szolgálta a bonapartisták ügyét, anyja ellenben, mint Bourbon-párti vett részt a vendéei harcokban. Mint gyermek követte a császári seregek diadalmenetét s mindenütt ott volt, ahova atyját a háború esélyei vezették. 1811-ben, mint kilenc éves gyermek, Spanyolországban részesült oktatásban, ahol a regényes környezet korán ébresztette föl benne a hajlamot a költészetre. Még tíz éves sem volt s már is verseket irt. Tizennégy éves korában egy „Irtaméne“ című tragoediával próbálkozott. 1817-ben a francia akadémia pályá­zatot írt e thémára: „A tanulás előnyei“, melyre Hugo is versenyzett. A pályaműben tizené­ves poétának mondja magát, amit az akadémia rásze­­dési kísérletnek tartván, olyan rossz néven vett, hogy az első díj helyett, csak dicséretben részesí­tette. A gyermek költő a kételyekkel szemben szü­letési bizonyítványával állott elő, de ez már nem változtatott a dolgon. Apját azonban meggyőzte ar­ról, hogy fiának van hivatása az irodalomra és ezentúl nem gördített akadályokat útjába. 1819. és 1822. közt a fiatal költő három ódával pályázott a toulous-i akadémiánál s mind a három esetben megkoszorúztatok. 1823. elején je­lentek meg az „Ódák és balladák“, melyekben csak a forma klasszikus, de az érzelem és eszmejárás már a romantikus iskolára vall. Nagy föltűnést kel­tettek a gyönyörű nyelvezet és a vallásos, valamint a monarchikus érzület által, mely mindannyit átlengi. De nem sokáig maradt legitimista, mert a Bourbonok túlkapásai mindinkább elidegenítették if­júkori ideáljaitól. E változás első nyomát már az „Ódák és balladák“ 1826 ban megjelent második kötetében találjuk. Ugyanakkor írta két híres regé­nyét „Han d’ Islande“ és „Bug-Jargal“, melyekben egészen szakított a klasszikus ízléssel. Az ifjú óriá­sok zászlójához szegődtek s egész kör alakult kö­rülte, mely később sok jelest adott a francia iroda­lomnak. Egy év múlva végleg szakított a régi irány­nyal s a ,,Cromwell“ cimű­ drámát tette közzé, a De a boulevárdok jóformán kevesebbet törődtek Polignac val és az uj minisztériummal, mint azzal a hallatlan jelenséggel, hogy a király egy kis poé­tának magán kihallgatást adott. Sainte Beuve cik­ket is írt a Revue de Páriában, mily figyelemre méltó tünet az, hogy az uj nemzedék, melynek hangja eddig sem a korona tanácsosai, sem a szó­szék, sem a templom útján nem bírt elhatolni az állam fejéhez, most egy tagja személyében áll a királylyal szemben, és pedig szerényen, de méltó­­ságosan. — Úgy látszik — mondá a király mosolyog­va — az én szegény elődöm, XIII. Lajos ugyan­csak pórul jár az ön drámájában. Martignac emlí­tett előttem valami negyedik fölvonást, s azt mon­dá, hogy az rettenetes. Erre Hugo Viktor fölkérte a királyt, vizsgálná meg a kifogásolt felvonást maga s gondoljon előd­jére, XIV Lajosra, ki Rabieet kegyelmébe fogadá­s Moliérenek megengedte ezt írnia : Charles X, sou­­r­ant, repondit: 0 poete ! Óh álmodozó költő, a­ki azt hivéd, hogy a királyokat oly könnyű kigyógyítani előítéleteik­ből, aggodalmaikból és­­ minisztereikből! Néhány nappal a kihallgatás után az uj miniszter is betiltá a darabot, de ez már megcukrozva akarta beadni a keserű lapdacsot s 4000 frank penziót utalvá­nyozott neki. — Viszek-e választ ? kérdé a szolga, aki át­hozta a vigasztaló miniszteri iratot, melynek előszavában uj hitvallomását adta: „Ami a természetben megvan, az a művészetbe is való; a dráma nem egyéb, mint a jelenkor érzületének kifejezése;d e szavakkal jelölte az új irányt. A ne­vezett dráma, mely nem volt a színpad számára írva, valóságos irodalmi harcot keltett, melyben mindkét párt kíméletlenül támadta meg egymást. A következő évben „Les Orientales“ című ódagyűj­­teményét adta ki, mely egészen meghódította ré­szére a közönséget. Ezt követte „Egy elítélt utolsó napjai“, melyben Hugo mint lélekfestő excellált. De a közhangulat olyan drámát követelt tőle, mely képes volna az új irodalmi aerát méltón inaugurálni. A cenzúra eltiltotta „Marion Deforme“t a színpadtól, az akadémia pedig mindent elkövetett, hogy ,,Hernani“-t ugyanerre a sorsra juttassa. De X. Károly király kijelenté, hogy ő nem illetékes ilyesmiben s igy a „Hernani“ legfelsőbb jóváha­gyással 1830 február 25 én szinpadra került. A nézőtéren valóságos verekedés támadt, a melyben a poéta hívei lettek győztesek. „Hernani“ tíz évig maradt a játékrenden s 1867 ben ismét adatott, új szereposztással. Az 1830-iki forradalom egészen belesodorta a költőt a forradalmi irányba, melynek ezentúl lel­kesült dalnoka volt. „Marion Delorme“ is színre ke­rült, még pedig jó sikerrel, noha a kritika kifogá­solta erkölcsiségét. A két évvel később, 1832 no­vember 22-én előadott „A király mulat“ című víg­játékot egy miniszteri rendelet letiltotta a színpad­ról. Jöttek ezután sorban: „Borgia Lukrécia“, „Tu­dor Mária“, ,,Angelo“, „Ruy-Blas“ és „A burg gró­fok“ ; mindannyi darab a komikum és tragikum hatalmas vegyüléke, folyton nagy érdeklődést kel­tett, de nem részesült osztatlan tetszésben. Az 1831. és 1840. közti időben megjelentek tőle: „Notre-Dame de Paris“ című regény, mely­ben a korfestészet kitűnő, „őszi lombok,“ „Alkony dalai,“ a „Benső hangok,“ „Árnyak és sugarak“ című versgyűjtemények. Ezenkívül még „Tanulmá­nyok Mirabeauról,“ „Bölcsészet és irodalom,“ „A Rajna“ és „Claude Gueux.“ Valamennyien nagy si­kert arattak és a közönség elismerésén kívül a be­csület­rend nagy keresztjét szerezték meg a szer­zőnek. A sok diadal, minden ellenkezés dacára, 1841 ben megnyitotta előtte az akadémia kapuit és négy év múlva Lajos Fülöp Franciaország peerjévé­­ nevezte ki. De előbb míg a sors is meglátogatta • kemény csapással: 1843 ban Spanyolországban • utazott s ekközben leányát és véjét a halál elra­gadta tőle. Villeugier közelében csolakáztak a Szajnán,­­ csolnakjuk fölfordult és mindketten a vízbe fúltak.­­ Ez eset miatti nagy fájdalmának gyümölcse a­­ „Contemplations“ című elégia gyűjtemény. A 48 ki forradalom eleinte megdöbbentette,­­ de aztán belenyugodott a változásba. Páris küldte őt az alakuló nemzetgyűlésbe, ugyanaz a Páris, mely Proudhonnak, Changarnier nek, Thiers­nek és Louis Napoleon­nak is adott mandátumot. Mindjárt eleinte a mérsékelt demokráciához csatlakozott. Mi ■sí- —mMingaMB«TnnsT|iiTiTwjjaTirj« I Denique, a miniszter egyszerűen betiltotta ■ a darabot. A költő most audienciára jelentke­zett ő excellenciájánál s erélyesen tiltakozott ama magyarázat ellen, melyet darabjának a cenzúra adott. Senkinek sincs, úgymond, joga föltenni ő róla azt a gyávaságot, hogy „egy holt király képén akarja arcul ütni az élő királyt.“ Valamennyi francia iró nevében tiltakozott az irodalmi policia gonosz erő­szakoskodása ellen; de a miniszter felállt s büszke parancsoló hangon ejté ki, hogy „Jamais !­­ — egyi­két ama , jamaiso knak, melyek fölött annyiszor kacagott már a történelem. No de most ez­úttal Martignac úr volt a kormány és az ő „jamais“ ja csakugyan halálítélet volt a darabra egy ideig. De a költő nem nyugodott bele. Appellált­a előid­éze a francia irodalom­történetben emlé­kezetes amaz eseményt, melyet később meg is énekelt: audienciát kért a királynál. „Báró“ Hugo, egy vitéz tábornok és kormányzó fia meg is nyerte azonnal. A sötét miniszternek való leszámolása óta alig múlt el egy nap, s ott állt a költő St. Cloudban a barátságosan mo­solygó király előtt kezében az inkriminált negye­dik felvonással egy oly ügyben, mely úgyszólván, személyesen érdekelte a királyt, kérve a legfelsőbb eldöntést. — A királyban van bizodalmam, miniszterei­ben kevésbbé, — mondá az ifjú költő. — „Nos, viszonzá a fenség, ha ön Mai tigrise urat gondolja, akkor“ ... ” Károly itt nevetve szakitá félbe szavait. Ekkor már elhatározott dolog volt a Marti­­gnac kormány bukása, de még nem volt tudva. Maga is csak másnap kapta meg elbocsáttatását. — Természetes! viszonzá a költő. Rövid szavakkal utasítá vissza a fájdalom­pénzt, mint sértést . Az ifjúságot tehát még­se lehet oly könnyű szerrel megvesztegetni mint azt a miniszter­ urak képzelik“, h­a a Cons­titutional s maga a király is alkalmasint belátta, hogy hibát követett el, mert midőn egy évvel ké­sőbb a cenzúra megint fölemelő orgy­ilkát, hogy a költő egy új darabját — Hernanit — kivégezze, a következő, igazán királyi szavakat mondó: „E darabbal szemben nekem nincs más jogom, mint az az egy, hogy a jegyemet a parterreben meg­vegyem.“ Így találjuk följegyezve e részleteket egy rendkívül érdekes munkában, melynek címe a következő: „Viktor Hugo, raconté par un té­main de sa vie.“ Hű és hiteles tanúja volt a szer­ző a költő életének, hiszen a tulajdon neje volt.. Marion Delorme­ot tehát betiltották, mivel, ez volt a felhozott ok, az örökös uralkodóház iránti tiszteletet megsértette. Egy évre a tilalom kiadása után, talán ugyanaz­nap, az örökös uralko­dóház összeomlott, a Bourbonok eltűntek a fran­ciák trónjáról s jött Orléans. A júliusi forrada­­dalom egy egész sereg régi darabot támasztott föl a cenzúra sírboltjában s Páris színházai hóna­pokig élhettek csupa premiere­kből. A Comédie Frangaise, melyben Hugo V. első színpadi diadalát ülte, azonnal utána nyúlt a betiltott darabnak. Ma­demoiselle Mars, a csodaszerű Donna Sol, minden áron Marion Delorme akart lenni. De a darab szinrehozatala most magán a költőn szenvedett hajótörést. Hugo V. minden áron el akarta magáról hárítani a gyanút, hogy alatto­mos célzatokat irányzott volna darabjában X. Ká­roly ellen s nem akarta magára vonni azt a még rulabb gyanút, hogy most boszut akar állni az elbukott királyon, mikor már nem PESTI HÍRLAP 1885. május 23.

Next