Pesti Hírlap, 1885. november (7. évfolyam, 300-328. szám)

1885-11-22 / 321. szám

B Htpect, 1886._________________________________311. DVf. 321. (247B) tzto­­__________________Vasárnap, november 22. .. . .„v. Szerkesztési Iroda: Előfizetési arsuK. hrk H M Budapesten, nádor-utca 7. zz., L emzl^ PrCTI Umi in ^ a fpX 11 niKLfK­ EAa* Százalék nem adatik. ■ HH B ■ ■ B ■ fl ■ BBSBi D Hirdetések Kiadóhivatal: * Adóhivatalban vétetnek IA Budmit, nádor­ utca 7. sz. földszint, T'n/'M TT'TTT' AT MA TTTT A H Francziaország részére pedig hová az előfizetések és a lap P(J I ] [ I j\Al lNArlLAl . Egyedül: RUDOLF MOSSO­N átküldésére vonatkozó jelszó A lim lum ■ Párisban, 40, Rue Notre dam ramlások intézendők. des Victoires, a költségvetés alkalmából. Szegény nemzet vagyunk és szegénysé­­günk érzete még fájdalmasabb az által, hogy igen jól tudjuk mi mindenre volna még szük­ségünk, hogy a civilizált nyűget teljes színvo­nalára emelkedjünk. Költségvetésünkben nagyobb megtakarítás alig lehetséges. A mai európai viszonyok közt a hadsereg létszámának lejebb szállításáról még csak álmodni sem szabad, de másrészről az adót sem lehet felemelni s mégis kénytelenek vagyunk oly vasutat építeni, mely még az üz­letköltségeket sem fogja behozni; a deficites idők nem szűnnek meg, államadósságunk évről évre szaporodik, már a jövő reményét is elzá­logosítjuk előre. Szükségeink minden tekintetben nagyok. Ázsiai állapotoknak nevezte dr. Sennyey megyei közigazgatásunkat, mindinkább érezzük államo­sításának szükségét, de ennek keresztülvitele elmarad, mert a kinevezett hivatalnok drágább, mint a választott s a mellett nyugdíjképes. Igazságügyi állapotaink tarthatatlanok, a személyzet nem győzi a munkát, a hátralékok évről évre szaporodnak, de panaszainkra szerep­­ü­l a felelet: az ország szorult állapotánál fogva lehetetlen a kiadások emelése. Hát még a közoktatási minisztérium bud­­getjében, mily nagy a szükség s mily csekélyek az eszközök ! Szerencsénk, hogy Moltke, a nagy hadvezér, egyszer említette, miként a német győzelmek a német iskolamestereknek köszön­hetők, s a népiskolának ez által hadászati ne­vezetességet is tulajdonított, mert a tudományt, mint ilyet még mindig nem tudtják nálunk ele­gendően megbecsülni; a társadalom e tekintet­ben nem felel meg feladatának; a pénzügymi­niszter pedig az ország financiális­ állapotainak szorultságában, a miniszter­tanácsban, főleg a közoktatási budget fejlesztését célzó tételeket törli legkönnyebben; nem látja át, hogy a ne­velés terjesztése jobb befektetés, mint azon összegek, melyek évenként a diósgyőri gyárra pazarol­tatnak, hogy egy nagy iparválla­lat váljék életképessé ott, hol sem használható kőszén, sem vaskő nem találtatik s mind a ket­tőt távolabb vidékről kell oda szállítani. Népnevelésünk állapota még most is csak kezdetleges, pedig tapasztalásból tudjuk már, hogy az iskola a magyarosítás leghathatósabb eszközévé válhatik, hogy az elemi iskola ma­gyarosította meg a fővárost. De ilyenre most még nem gondolhatunk. Másfélezer községben még mindig nincsen semmi iskola, a tanítók pedig csak kivételkép felelnek meg a kultúrára nézve oly nevezetes feladatuknak. A mi középosztályunkat illeti, ez a mi­niszter tanúsága szerint is, hibásan fogja föl gyermekeinek nevelését. Gimnáziumba küldi azokat, mert urat akar belőlük nevelni ahelyett, hogy mesterségre vagy kereskedésre adná, pe­dig a kiállításnál megtanulhatta, hogy az ipa­ros, ha nem is tette le az érettségi vizsgát, ré­szesülhet kitüntetésben, szerezhet hírt és va­gyont , de a közvélemény árja más irányt vett, mindenütt csak gimnáziumot kívánnak, nem reáliskolát s ahol ilyen létezik, annak alig van­nak egyéb mint sémita tanulói. Még a hivatal­­szolga sem akarja fiát mesterségre adni, ha látja, hogy az élénk és tanulékony, inkább tan­díjmentességet és stipendiumot keres számára, gimnáziumba küldi, urat akar belőle nevelni, pedig legjobban tudja, hogy csak cifra nyomo­rúság az alsóbb hivatal Szükséges volna egy oly tanárképezde, mely internátussal volna összekötve, hogy ta­nárjelöltjeink nem csak a tudomány­nyal, hanem a társadalmi formákkal is megismerkedjenek járni, ülni, enni, társalogni úgy tanuljanak, mint az a művelt világban szokás, ezt pedig sem az iskolában sem a kávéházban nem tanulják meg. Másrészről szükséges volna nálunk is oly intézet, mint a Tereziánum Bécsben, neveld intézet az arisztokrácia, a gazdagok fiainak ré­szére. A jezsuiták ebben is kimutatták okossá­gukat, midőn ily célból szervezték a kalocsai és kalksburgi intézetet; a magasabb úri osztály nevelését akarják kezükbe kapni; világi intézet, mely ezen célnak felelne meg, nem létezik még az országban, azt pedig az államtól még­sem lehet megkívánni, hogy az ő költségén alapít­­tassék ilyen intézet. Semmi sem mutatja job­ban, mint a mi arisztokráciánk, mint az, hogy eddig nem akadt közülök senki, a­ki ily inté­zetre alapítványt tenne, s e mellett felbuzdítaná a társadalmat. A kolozsvári egyetem kifejlesztése lassan halad s jellemzi állapotainkat, hogy a harma­dik egyetem felállítása napirendre kerül, mi­előtt a második tökéletesen fölszereltetett volna. Hát még közművelődési intézeteink szük­ségletei ! Mennyi itt a hiány s mily csekélyek az eszközök, melyeket az állam e tekintetben ad ! „A műveltség pénzbe kerül,“ — ezt is­mételte nekem mindig egyik szabolcsi barátom; mi pedig azt igényeljük, hogy a művelt nem­zetek sorába tartozzunk, holott koldus nemzet vagyunk, Pulszky Ferenc.

Next