Pesti Hírlap, 1885. december (7. évfolyam, 330-359. szám)

1885-12-01 / 330. szám

Badarai, 183$. ________________________ ¥11 nvf. 330. (2488) szt».____________ Kedd, december I. Előfizetési árak! ___ _ __ ®*erke,xtéirl„h­od* = évre . . . H frt — to. fgA | f TMfei­ ’ «7L“"*§■ *.t7edévTe . . 8 » 50 » gP® 0 gLJl H §P1| | Mk lUető "“fj“| hjra. . . . - - Kp» ||É H BjPffigL' llj |fsIP ffl BLSP Bérmentetlen levelek aut»­V'dékenekr. lg H 11 g W tg Ilii gl MM ft Kéziratok vissza nem adatnak Százalék nem adatik. M mMWm M M ■ ■■■ VOfll Hirdetlek Kiadóhivatal:­­ a kiadóhivatalban vétetnek fiát POLITIKAI NAPILAPSS'" ■ »étküldésére vonatkozó felszd A 1 Ilvii X 1 -TV1 ^ Párisban. támlások intézendők. X^[C/IYV^/ Trefort tárcája. Százas kedélylyel és minden magasabb len­dület nélkül kezdte el ma a képviselőház pénz­ügyi bizottsága a közoktatási tárca tárgyalását. A bizottság tagjai körülbelül ugyanazon hangu­latban revideálják az ország kulturális gazda­ságát, mint ahogy a katonai lóbevásárlásokat szokás. Vagy talán még ennél is kevesebb lel­kesedéssel. A budapesti egyetemnél alkalma­zandó új szolgák nagy feltűnést keltettek a bizottságban. Ellenben az egész népoktatás ügy­re csak annyit tudnak mondani, hogy az mindig többe kerül pár ezer írttal, mint amennyit az országgyűlés arra megszavazott. Csodálatos megfogyatkozása a honatyai gondosságnak. És még csodálatosabb tájéko­zatlanság közoktatásunk és közművelődésünk ügyeiben. Akkor, mikor egyetemi oktatásunk fölött a jogászok naponkint lándsát törnek, mi­kor középoktatásunk egyik válságból a má­sikba esik, mikor a harmadik egyetem kérdése nem tud megszületni az idők méhéből, mikor a szakoktatás minden vonalon rendezésre vár, mikor az iparos tanoncokat hely szűke miatt az iskolából haz­akergetik, mikor az ország szinte el van árasztva az iskolák által szeren­csétlenné tett emberekkel s mikor az elemi is­kolák rendszerében és tantestületében krónikus nyavalyák dúlnak; szóval, mikor minden vona­lon szaporodnak az aggasztó jelek, akkor a képviselőház pénzügyi bizottsága neki áll bü­rokratizálni és szatócs módjára toldogatja és törülgeti a rideg számokat, vannak ottan, akkor csak menjenek haza bát­ran ; egy két középszerű könyv­vivő azt a mes­terséget sokkal jobban elvégzi mint ők maguk. És mit mond maga Trefort miniszter ehez a budget-revízióhoz ? ő, a­kit a reform­minisz­ter nevével tisztelt meg a közvélemény. A ki­nek miniszter létére a Tisza-kabinetben az a kivételes tulajdonsága van, hogy mélyen szokott gondolkozni. A ki pozsonyi levelében csak imént szidta össze egyetemi életünket. S a ki csak imént mondotta ki, hogy közoktatási rendsze­rünk el van hibázva s egészen uj ösvényre kell lépnünk; annyira uj ösvényre, hogy nem csak a nevelést kell behoznunk az iskolába, hanem még maguknak a tanítóknak is nevelést kell adnunk előbb. Várjon annak a miniszternek, a­ki köz­oktatásunkat meddőnek és elhibázottnak tartja s a ki az állam diszolucióját látja közeledni, nem telik e el szive keserűséggel, mikor kol­dusszegény budgetjében a képviselő urak gyer­mekes naivsággal lapozgatnak s nagy kulturá­lis bajaink iránt ép oly kevés érzékük van, mint a mennyire frappirozza őket néhány egye­temi — szolgai állomás. Derék magyar családjainkhoz fordulunk , mondják meg ők, nincs e megdöbbentő hanyat­lás jele ebben a fölfogásban ? Ők tudják leg­jobban, hogy közoktatásunk mostani rendszere micsoda keserű gyümölcsöket termett. Az ő „végzett“ gyermekeik azok, akik kenyér, pálya, sőt élethivatás nélkül álldogálnak az élet kü­szöbén. Ők azok, akik saját véreikkel áldoznak közoktatási intézeteink túlprodukciójának, ők érzik gyermekeikben az irreális oktatási rend­­es szellemnek, mely mindez oktatási rendszerében ép­eszű eg­y életnézetekkel biró fiatal nemzedéket ad a tár­sadalomnak, esek nálunk nem. Ki ne érezné közülünk, hogy közoktatási rendszerünkben az a mi van, szerfölött tökéletlen és hézagos alko­tás s ki ne érezné, hogy iskoláinknál­­ a kö­vetett, helyesebben nem követett közoktatási rendszernél csak egy van tökéletlenebb és hé­zagosabb: azon tanári és tanítói testület, mely egy mindenképen gyarló állami felügyelet mel­lett a félműveit, vagy ferdén műveit és min­denféle előítéletekkel terhelt, sok helyütt pedig épen durva és neveletlen generációt képez ki a jövendő nyakára. Egy oly korban, midőn a miniszter a ne­velés szükségéről, a fővárosi iskolaszék pe­dig, — mint az nem régen történt, — a bot­büntetés kívánatosságáról, a középiskolai ta­náregyesület végül arról a primitív kérdésről beszél, hogy „melyek a középiskolai oktatás eredménytelenségének okai:“ egy oly korszak­ban nem a pesszimizmus túlzása, hanem csak az állampolgári aggodalom egyszerű kifejezése az, amikor a miniszterrel együtt rossznak ta­láljuk közoktatásunk épületét s vele együtt sürgetjük amaz új ösvény föltalálását, mely egy műveltebb s szellemileg az erkölcsileg bol­dogabb magyar társadalom képződéséhez vezet. S emellett nekünk nem imponálnak azon ellenvetések, hogy nálunk az iskola magya­rosit. Nem akarunk szólani arról, hogy — eltekintve a fővárostól, — mennyire vált be vi­dékeinken iskoláink ezen tulajdonsága. De le­gyen bár igaz minden, amit vidékenkint a ta­"•**" »kiiminiii­mn« áa a tonfalii­rvelői falhniMi

Next