Pesti Hírlap, 1889. június (11. évfolyam, 150-177. szám)

1889-06-03 / 152. szám

Budapest, 1889. XI. évi 152. (3749.) szám. Hétfő, Junius 3. Előfizetési árat- Szerkesztési iroda: p , ff' . fpsmr*. Kft m Budapesten. nádor-Etca7. sz„ I. emelet, Kiadóhivatal: .----a kiadóhivatalban vétetnek fel Bliai ESt, nádor-utca 7- SZ, földszint, _ rm0Tr a * ht a t-\TT * TN /tjSírSf Francziaország részére pedig hová az előfizetések és a lan Kill IT I K AI I­I A P I í A P 7P7';1') JoHN F- J?NES & ClE­ Páris szétküldésére vonatkozó jelszó- JL V^jLIX H­lkTlA AJUiaI ■ 'or y bdJi9 31 bis, rue du Faubourg tamulások intézendők. Montmartre Előfizetési árak: Egész évre . . . 14 írt — kr. Félévre .... 7­0 —­­ Negyedévre ! . 3 » 50 » Egy hóra. ... 1 » 20 * Egyes szám helyben 4 kr. Vidéken 5 kr. Százalék nem adatik. Kiadóhivatal: Budapest, nádor­ utca 7. a. földszint, hová az elő­fizetések és a lan szétküldésére vonatkozó felszó­lamlások intézendők. i w| § £§*5*1 Hf i^jp ji^i 1 ---- --------— Az installációkhoz. Ne sajnáljunk egy-két fanyar megjegyzést azoktól a túlzott ragaszkodásoktól, a­melyekkel vidékenkint az újonan kinevezett főispánokat hivatalba lépésük alkalmával ünnepük. A lelkesedést szeretjük, magunk is élünk vele. Az öröm és reménység ezen szenvedélyes­sége nélkülözhetlen tényező nemcsak a magán­életben, hanem a nyilvános életben is. Az esz­mék, gondolatok, intézmények fejlődése függ attól, hogy a társadalom föl tudjon melegedni értük. S a­hol a közélet mozgalmaiban nincs meg a kellő enthuziazmus, ott mindig közel áll az a lehetőség, hogy a tömegek eszközzé degra­dálódnak s egyedül a kormányzási számítás hi­deg józansága fog uralkodni, természetesen a maga számtani hibáival. De bármilyen szükségesnek tartjuk is a lelkesedést s bármennyire tudjuk is, hogy a fő­ispánoknak maguknak is szükségük van a vár­megye műveit közönségének bizalomteljes támo­gatására , mégsem tudjuk helyesen megérteni az installációknak csaknem byzantin jellegű heka­­tombáit és ünnepségeit. S miután a közérdek szempontjából hiába keresünk azokhoz megfelelő motívumokat, kénytelenek vagyunk azzal a sej­telemmel élni, hogy az installációknál mutatkozó öröm-mámor indító okai nem állják ki minden­ben a politikai józanság és a polgári önérzet kritikáját. Mintha a szervilizmus szellemének is volna­ valami köze hozzájuk. A lefolyt napokban a buja bőségben termő laptudósítások között például igen kellemetlen volt tapasztalni, miként indul meg a könyekig né­mely város vagy vármegye közönsége, a mint régi „szeretett főispánjától“ megválik s miként csap át egyszerre a közhangulat az öröm má­morába, a mint az új főispán alakja megjelenik a láthatáron. Azután hallottunk és olvastunk rér­­nyi kilépő és belépő beszédeket, rengeteg meny­­nyiségü apró-cseprő perorációt, fogadó és bú­csúzó szólamokat, tósztokat s más minden szó­beli és írásbeli sallangot, a melyet más időkben még sem volt szokásos ilyen bőséggel fölrakos­gatni az új méltóság mellé. A költségekről s az időmulasztásról nem is szólunk, ámbár ezek is számba jönnek olyan esetekben, mikor az el­mondott, szét­telegranfozott és lenyomatott be­szédek rengetegében az ember csak sivár szóla­mokra, lejáratott közhelyekre s üres­­zópazar­lásra talál anélkül, hogy a gondolat nélkül való­ság ezen egyetemes Saharájában a hallgató és olvasó ember értelme valamely eszme vagy iga­zán meleg érzelem oázisára bukkanna, avagy legalább indokát találná, hogy voltaképen mi végből kellett azokat a szónoklatokat ily dagá­­lyos bőségben kiárasztani. Hogy amellett az aesthe­­tikai érzék sem talál örömet az ilyen áradásban, azt anélkül is tudja mindenki. Nem kicsinyeljük a főispáni állás és mél­tóság jelentőségét. Tudjuk, hogy egy derék és nyílt fejű főispán, még a mostani formális ha­táskörben is­ sokat tehet a közérdekért. De az valóban érthetetlen és káros túlzás, hogy egy-egy „homo novus“ már hivatalba lépése első pilla­natában a személyes kultusz ilyen önfeledt je­leivel találkozzék. S nincs egészen szégyen nél­kül azokra, a­kik a megalázkodásig menő hódo­lat ilyen jeleivel halmozzák el azon új „méltó­ságos urat“, a­kiről még egyáltalán nem volt alkalmuk megtudni, hogy mit fog cselekedni a „jó közigazgatás“ és a „magyar állameszme“ érdekében. A fogadtatásoknál kinyomtatott nevek nagy mennyisége mindenesetre megengedi azt a fölte­vést is, hogy a fogadtatási lelkesedések görögtüze voltaképen nem is annyira a nagy közönség szivéből, mint inkább egyes „nagyfejüek“ nagy jó iparkodásából származik. Vagy olyan kisfejü­­ektől, a­kik nagyfejüek óhajtanak lenni s öröm­mel ragadják meg a kedvező hivatalos alkalmat arra, hogy egy fokkal fölebb dörgölőzzenek. Mindazonáltal ebbe a magyarázatba nem kívá­nunk most belemenni, főképen az új főispánokra való tekintetből nem, a­kik abban teljesen ár­tatlanok s a­kik bizonyára maguk fogják leg­helyesebben fölismerni az ilyen­ stréberkedő ü­n­­nepcsin­álókat. Azt hiszszük azonban, hogy a közönségnek óvakodnia kell a túlhajtásoktól. A főispánt meg­vetik a hivatalos belépés komoly ünnepélyessé­gei. Megilleti az intelligens világ részéről is a tisztelet és várakozás kifejezése. De az ünnepé­lyekben való pocsékolás, a dicsőítés szertelen­sége s az önfeledtségig menő tömjénezés csak arra lehet jó, hogy a vármegye első emberében a közönség iránt való kevésrebecsülés gondolatát keltse föl s széltében tovább fejleszsze a szervi-­ lizmus szellemét, a mire pedig sem az államhata­lomnak, sem az országnak szüksége nincsen. A magyar közszellemben a byzantinizmus­­nak helye nem volt soha s az önérzetes embe­rek gondja legyen, hogy szét ne terpeszkedjék közöttünk ezután se. At „FESTI HÍM“ TÁRCÁJA. Párisi levél. — Saját tudósítónktól. — május 30-án. Mai levelemet akár egy a föld körül utazó an­gol megírhatná. Csupa vad, exotikus és keleti népek között fog az utunk vezetni. De kellemesebb lesz, mint azoké, mert nem tart sokáig és épen nem veszedelmes, legfeljebb az erszényre nézve, mert a­mit ma látni fogunk, minden külön belépti jegyet igényel 50 centimestől 2 frankig. Már csak ezért is szívesebben írtam volna egyébről, de bizony nem le­het, mert még mindig, akár Diogenes lámpáival sem tudok találni nagyobb pavillont, a­melynek berende­zése egészen készen volna. Már az itteni lapoknak is kezd nem tetszeni e dolog, a késedelemért azonban a külföldet akarják okozni, főleg az amerikai államo­kat, a­melyekről felteszik, hogy nem fognak nekik replikázni azzal, hogy bizony a jó franciák maguk sem jártak valami jó példával elől. Csak ide jöjjenek az „Esplanade des Invalideste és kénytelenek lesz­nek „mea culpát“ mondani. Félig kész dologról pedig nem akarok szót vesztegetni, mert tudom, hogy a kép, a­melyet ilyen­ről festhetnék, nagyon hasonlítana ahoz, a­melyet a padláson az egerek összerágnak. Semmi áttekintés benne, lyuk itt is, lyuk amott is. Ilyennel kedves­kedni valakinek, pedig kész gorombaság. Ezért nem teszem s ezért ajánlom az exotikus sétát, melylyel pár óra alatt akár mind az öt világrészben megfor­dulhatunk. Igaz, hogy ezt még rövidebben is megtehetnék, ha a negyven méter magas „Le globe terrestre“-pa­­villont látogatjuk meg, a­melyben a legnagyobb pon­tossággal megalkotott földgömböt egy geniális gépezet forgatja tengelye körül, de hát itt, a­hol egy kilomé­ternek egy milliméter felel meg . Páris hangyányi pont, vajmi keveset láthatunk. Meglátjuk mi másutt a nagy világ egy-egy részét természetes nagyságban és élethű bemutatásban. A tengerentúl s a kelet valóban nagyon gaz­dagon van képviselve e kiállításon. Szinte túlságosan, hogy majdnem eltörpül mellette a civilizált nyugat kiállítása, a­mi majdnem boszantó egy nyugati nagy­hatalom fővárosában. Mert bár mindenesetre érdekes az exotizmus a maga eredetiségében, különösségében, bizarrságában, de csak a kevés belőle, mint a fűszer az ételekben. A sok ízetlenné teszi az egészet. Itt az „Esplanade des Invalidesten például alig találunk modern épületet, a francia vörös­ kereszt egylet tanulságos kiállítását és a hatalmas tengeré­szeti palotát kivéve, amelybe felvonó hídon és őrtor­nyon keresztül, ágyusorok között jutunk be, majd t. i. ha bejuthatunk. Már a kapuknál csupa török, indus, beduin, néger arc fogad. Pálmaligetek, lótusz­tavak, bambuszsátrak és nílusi nádkioszkok között haladunk tovább. A terraszokról szörnyű bálvány­alakok meresztik reánk a szemüket, leginkább béka és rhinoceros-félék. Egy-egy hegyes szakállú khinézer kopog el facipőjén mellettünk; örömmel nézem hosz­­szú, fényes copfját és haza gondolok. Minduntalan megrohannak a kék bugyogós touldngi gyerkőcök, kínálgatva bizarran kicifrázott hordszékeiket. A fogya­tékos öltözetű négereket már fel sem veszszük. Leg­feljebb, ha egy jól kivágott mellényű, szürke cilinde­­res, modern fekete szeladont látunk, amint Londresét szíva előzékenyen kalauzolja mulatt ideálját. A ben­­szülött piktorok nagy önérzettel festik és mázolják a pavilonjaik falait és diadalittasan nézik, amint elbá­mulok cifra abrakadabráikon és naiv ábráikon, a­mi­lyeneket jó­magam is fabrikáltam á­b­c-és koromban. A gyarmatpavillonok előtt a benszülött katonaság áll őrt. Ita feléjük közeledünk, kegyetlen szigorúsággal mutogatják a fogukat és a fegyverüket. Esténkint pedig ugyanezek díszhadgyakorlatokat tartanak a fűben, a lisztjeik vezetése mellett, akik valameny­­nyien öles, vállas néger legények, mintha náluk ez qualifikálna a vállrojtra. A franciák hahotázva mu­latnak a mezítlábas haderő szörnyű komolysággal végzett grotesz mozdulatain. Az anami színház is megnyílik június elején. A tunisi és algíri telepeken lázas gyorsasággal folyik a munka. A benszülöttek bravouros ügyességgel eme­lik a fa­falakat, nádazzák, tapasztják s a kész sátrak tetejébe beállítják a pitoreszk bálványfigurákat. A gyereknépség érdeklődve leselkedik a hegyes karóke­­rítés mellett. Egy csepp félénkség sincsen bennök, sőt ugyancsak szívesen ingerkednek a künnállókkal, akár csak a soroksári fiatal honpolgárok, nem bánják, ha az angolok, a­kik semminek sem hisznek próba nél­kül, megtapogatják őket, várjon nem-e már a fekete­ség rajtuk. A nők tétlenül guggolnak az árnyékban és szorgalmasan legyezgetik bájos arcukat. Valóban Latiunk mai száma 8 oldalt tartalmaz.

Next