Pesti Hírlap, 1892. június (14. évfolyam, 152-180. szám)

1892-06-01 / 152. szám

Budapest, 1892. XIV. évf. 152. (4826.) szám. Szerda, június 1.­ Előfizetési arab: Egész évre. . . 14 frt — kr. Félévre . . 1 3 f.­ 7 » — » Negyedévre G 8 » 50 » Egy hóra . . 1 » 20 » Egyes szám helyben 4 kr. Vidéken 6 kr. Százalék nem adatik. Kiadóhivatal: Bu­dapest, nádor-utca 7. sí., földszint, hová az előfizetések és a lap szétküldésére vonatkozó felszó­­lamlások intézendők.Pesti Hírlap POLITIKAI NAPILAP. Szerkesztési iroda: Bud­apesten, nádor­ utca 7. sz., I. emelet, hova a lap szellemi részét illető minden közlemény intézendő. Bérmentetlen levelek csak ismert kezektől fogadtatnak el. Kéziratok vissza nem adatnak. Hirdetések a kiadóhivatalban vétetnek fel. Franciaország részére pedig John F. Jones & Cie. Paris­ban, 31 bis, rue du Faubourg Montmartre. Felekezeti szellem és liberalizmus. Mondják, hogy C­s­á­k­y Albin gr. vallás- és közoktatásügyi miniszter tárcája parlamenti tárgyalásával szíve szerint meg van elégedve. Nemcsak azért, mivel az irányzó főelvekben az események csaknem elementáris hatalommal iga­zolták türelmét és várakozásait, de azért is, mivel a magyar képviselőház a vallás és kul­túra dolgaiban az obstrukció sorából hirtelen föl tudott emelkedni s mély belátással biró po­litikai beszédekkel igazolta, hogy a szellemi med­dőség nem belső tulajdonsága neki, hanem pusztán egyes szóhősök reklámszerü mesterke­dése, akik különben a kultusz-budgetet hallga­tásukkal szentelték meg. Értjük a miniszter örömét, de azt hisz­­szü­k, hogy az nemcsak az övé. Közös az min­denkivel, a­ki igazi barátja a haladásnak s a ki nyomott szívvel, elgémberedve nyögött évekig a felekezeti harc nyomása alatt abban a gondo­latban, hogy a nemzeti politika, az egység, béke, hazafiasság és összeolvadás politikája a vallásos jellegű belső harcban el fog zülleni. Ez a mi jó Magyarországunk maga volt az, mely megbecsülhetlen politikai szellemével egy­szerre segített a bajon és a felekezetiességben föltorlódott akadályokon egyetlen mozdulattal túltette magát. Csáky Albin gr. államférfiai ér­deme pedig az volt, hogy a csábító alkuknak, kompenzációknak és 50 százalékos egyezségek­nek ellene tudott állani a fenyegető pillanatok­ban is, mivel ismerte az ország igazi hangula­tát s hite volt a liberális megoldásban, mely bol­dogulásunknak és előrehaladásunknak semmi más ösvények által meg nem rövidíthető egye­düli országutja. Várakozását és hitét az idő fo­lyása elég hamar igazolta s ő ma már méltán élvezi azt a kellemes érzést, a melyet csak azok éreznek igazán, a kiknek érdemét és munkáját a szerencse is siet a siker koszorújával meg­illetni. A történelm­e előtt érdekes lesz mindenkor e pár nap története. Mint készült el az ország a legkellemetlenebb kultusz­ viták egyikére, mint hozta meg Vaszary Kolos hercegprímás Rómá­ból sok jó indulattal az egyezség pontjait; mint gyűltek össze a püspökök, majd a feudális fő­nemesség reakcionárius vészmadarai konferen­ciára. Azután mint élesedett ki a felekezetiesség hangja; mint ültek gebéikre a harcias káplá­nok ; mint fenyegette az ultramontán sajtó a ,,reverzálisos“ képviselő urakat; mint képződött különös katholikus és protestáns csoport magán a szélsőbalon is és mint organizálódott minden arra az egy célra, hogy a magyar állam és a hagyományos liberális politika átmenjen az el­­keresztelés kaudiumi igáján, esetleg Csáky Al­bin gr. nélkül, a­kinek bukását csak két hete is, jóformán elvégzett dolognak tekintették. És semmi sem lett úgy, a­mint el volt készítve, hanem minden másképen lett. Ma már végén vagyunk az általános vitának s előttünk van az eredmény teljes képe. A felekezeti szónokok nagy erőfeszítése kárbaveszett. A hecc-káplánok leszállottak csata­gebéikről. Apponyi Albert gr. egész pártját talentumának ragyogó és tiszta megnyilatkozásá­val belevitte a liberális eszmék félremagyaráz­­hatlan kultuszába; a püspöki kar — a­mi bölcs mérsékletére és hazafias érzületére vall, — mélyen elhallgatott; a feudális vészmadarak nem kárognak többé s a mi még hiányzott a harmóniából, azt Atzél Béla b. pisztolygulyája, szinte gondviselés-szerű pillanatban megcsinálta. Most mindenkit a jövőben vetett bizalom rojtokkal szegélyezve, a másik kettő pedig más­más szinü selyemből. Kis távolságban a sátoroktól tüzek lobog­tak, melyek mellett a főurak és a nép ezrei vár­ták a királyt, ki a bosnyák királylyal, Újlaki Miklóssal s fényes kísérettel lóháton érke­zett meg. Amint leszálltak lovaikról, Mátyás király jobbján a bosnyák király, a pfalzi és szász választófejedelmek s a bajor herceg követei, balról pedig a velencei követek, az érsekek és püspökök foglaltak helyet. A sátorok előtti tér tizenkét vég zöld színü posztóval volt bevonva, középen állott Mátyás király kíséretétől környezve. Kevéssel előzte meg a királynő érkezését a lübecki herceg, ki Beatrix által küldetve gyö­nyörű fűzött virágcsokrot hozott lóháton Mátyás­nak, a virágról pedig egy gyűrű függött, melybe nagy gyémántkő volt illesztve. Alig adták át ezt a küldeményt Mátyásnak, aranyozott hintóban megérkezett Beatrix s a mint a posztóval bevont területre ért, kiszállt a hintóból s a király elé járult, kissé meghajtván térdeit, mire Mátyás nyájasan nyújtotta kezét s szívélyesen fogadva őt, udvariasan a sátorba vezettette. Itt a király nevében olasz nyelven Ran­gom Gábor egri püspök üdvözölte Beatrixot, ki nyájason válaszolva, köszönetét fejezte ki a ki­rály kegyességéért. Most a király feladására megszólaltak a kürtök s a királyné haszinfehér, a király pe­dig barnapej paripára ült fel, így érkeztek fé­melege lelkesít s Csáky Albin grófnak alig ma­rad egyéb tennivalója, mint hogy éleslátása és türelme gyümölcseit beszedje s fölvidult arccal álljon elő egész sor liberális törvényjavaslattal. Bát mi örvendetes, ha ez nem ! A legszebb jelenet mindenesetre ma ment végbe a képviselőházban. Az a jelenet tudni­illik, a­mikor az általános vitát bezárták s a képviselőháznak mind a három pártja, mint egy hatalmas erdő emelkedett föl egyszerre Irányi Dániel határozati javaslata mel­lett, a mi tudvalevőleg a vallások szabad gya­korlatát általánosságban már 1869 óta sürgeti. A ház hangosan éljenzett e ritka jelenetnek,­ mely — meg kell vallani — mindig ismétlődik, valahányszor egy kétségtelen és nagy hazafias érdek a megvalósulásra végképen megérett, vagy pedig az ország biztossága forog szóban, mint egykor, 1848-ban a kétszázezer újonc megaján­lásánál s pár év előtt a népfölkelési költségek megszavazásánál is igy történt. Most már legalább tudjuk, hogy mi nem lesz és mi lesz ? Nem lesz: az 1868. 53. t.-c. 12. §-ának eltörlése; a kihágási törvény 53. §-ának eltörlése ; az 1890. febr. 26-diki rendelet eltörlése. Ellenben lesz: törvény a vegyes házasságok polgári anya­könyveléséről ; törvény a vallások szabad gyakorlásáról ; törvény a vallások s nevezetesen az izr. vallás egyenjogúságáról ; törvény a felekezeti autonómiáról; és törvény a polgári házasságról, melynek sorsa, — szerintünk, — szintén ma dőlt el véglegesen, az igazságügyi budget keretén kívül. A szkeptikusok kissé csóválják a fejüket. A „PESTI HÍRLAP“ TÁRCÁJA Régi koronázások. — A Pesti Hírlap eredeti t­árcája — Magyarország választó királyság­a dacára az örökösödési rendnek a pragmatika fankció által elfogadott állandóvá tételével, ezt a jellegét elv­ben mindmáig híven megőrizte. Ez az oka, ha a magyar nemzet és a magyar államiság szem­pontjából a koronázási eskünek nálunk sok­kal mélyebb hordereje van, mint bárhol má­sutt Európa monarchikus államaiban s innen az, hogy a koronázás szertartásában Magyaror­szág mindig a maga históriai fennállása emlékét is ünnepelte. Egy magyar királyi koronázásról sem ma­radtak fenn a régibb időkből részletesebb leírá­sok, mint arról, mely Mátyás király nejét, Bea­­trixot tette Magyarország királynéjává, s mely­nek lefolyását Bonfinin kívül a bajor választófe­jedelem követe is átadta följegyzéseiben az utó­kornak. Mátyás király e rendkívül fényes ünne­pélyre, mely Székesfehérváron folyt le, Európa összes uralkodóit meghívta s nevében Domokos fehérvári prépost járta be a külföldi udvarokat. 1476. dec. 12-én fogadta Mátyás király jegyesét, a nápolyi királyleányt a Székesfehérvár körüli síkon. A várfalaktól mintegy 125 lépés­nyi távolságban három pazar fényű sátor volt fölállítva, egyik bíbor selyemből, gazdag arany nyes kísérettel a várba, hol az egyházi férfiak, szerzetesek és a nép hosszú sora jött elébek a szent ereklyékkel. Szent István ereklyéi előtt a király és a királyné a lóról leszállva, mennyezet alatt vonultak a templomba, hol felhangzott a ..Téged isten dicsérünk.“ A templomból kijövet Mátyás király a prépost lakába szállt, míg a királyi palotát Beatrixnak engedte át. Másnap, december 13-án, kezdetét vette a koronázási szertartás. A királyt az összes feje­delmek, követek és főurak kísérték a templomba, miközben székében helyet foglalt. Közvetlen az utána következő padokban ültek: a nápolyi ki­rály fia, később arragoniai János néven eszter­gomi érsek, a nápolyi király követei, a nápolyi püspök és a velencei követek, s mögöttük sor­ban a fényes vendégsereg. December 14-én a király ismét pompás kísérettel vonult a templomba. Utána érkezett Beatrix is, Mátyás anyjával, Szilágyi Erzsébettel és számos udvarhölgygyel. Beatrix a kor felső részén, közel a nagy oltárhoz foglalt helyet. Közel hozzá állott fényes, hímzett ruhá­ban, gyémántokkal és drágakövekkel kirakva Ujlaky Miklós, míg az isteni szolgálatot, az esketést és koronázást Verker Béla veszprémi püspök végezte. Az „Agnus Dei“ eléneklése után Beatrixot az oltár elé vezették, hol díszes mennyezet alatt egészen alsó ruhájáig levetkőztetvén, előbb a jobb karnál és a háton nyitott arany szövetű diszköntöst adtak rá, mely — mondja a króni­kás — „az egész testet mez nélkül valónak A Pesti Hírlap jelen száma 16 oldal.

Next