Pesti Hírlap, 1894. március (16. évfolyam, 60-90. szám)

1894-03-16 / 75. szám

4 * # PEST! HÍRLAP 1894. március 16. Március 15. Már 46 esztendeje annak, hogy március idusán, ezen a napon visszakövetelte a nemzet polgárainak alkotmányos szabadságát s lobogtatva a nemzeti trikolort, melyre az egyenlőség, szabadság és testvéri­ség jelszavai voltak írva, lerombolta a válaszfalakat, melyek a nemzetet kasztokra osztották és kimondta, hogy e haza minden fia egyenlő jogú polgára Ma­gyarországnak. Már 46 esztendeje, hogy a nemzet lelkes ifjú­sága kihirdette az alkotmányos szabadság alapját ké­pező tizenkét pontot s hogy az ország bálványozott, lánglelkű költője, Petőfi Sándor, a lelkesült, izgult tömeg előtt elszavalta azt a vérpezsdítő költe­ményt, hogy Talpra magyar! Ki a haza! Itt az idő most vagy soha. A magyarok istenére esküszünk, Rabok tovább nem leszünk! És ezt a napot nem felejti el a magyar soha. Negyvenkét év óta ünnep már ennek évfordulója, melyet méltó kegyelettel ül meg a nemzet ifjúsága, polgársága. Ebben az évben is megünnepeltük e na­pot, de soha még szomorúbb március idusa nem volt ez országnak, mint a mai. Március 15-ikének vará­­zsos, fényes napsugarait mintha egy sötét gyászfá­tyol borította volna el, s a szivekben mélységes fáj­dalom ütött tanyát. A márciusi nagy napoknak már életében megdicsőült apostola, Kossuth Lajos halálos ágyán fekszik távol hazájától. Ezért volt oly szomorú ebben az esztendőben március idusa. Ezért volt köny a szemekben s megmérhetetlen fájdalom a magyar szivekben. Mindenki a halálharang megkondulását várja. Ünnepély a vigadóban. A szabadság napjának ünnepe alkalmából a budapesti tudomány- és műegyetem ifjúsága fél 11 órakor a vigadó nagytermében ünnepi matinéét rende­zett. A hatalmas terem teljesen megtelt nagyrészben hölgyekből álló közönséggel. A műsort Temple Rezső nyitotta meg a „Talpra magyar!“ elszavalásával, mely után a népszínház daloskara énekelte el a „Szózat“-ot. Martos Ferenc tartalmas megnyitó be­széde után a felkért szónok, Rákosi Jenő mondta el remek ünnepi szónoklatát. Beszédét azzal kezdte, hogy van egy forrás a teremtésben, egyetlen forrás, melyből tűz és víz egy­aránt fakad. Ez a Csodaforrás az emberi szem, mely­ből a nemes szikrák és az emberi érzések árja fa­kad. Március 15-ikén ez a csodaforrás felbugyog és az egész ország e napon szikrázó és könybelábbadó szemmel ünnepel. Remegő hangon emlékezett meg ő pedig, ha úgy veszszük, két holt töröknél test­vérek között is többet ér két oldalszalonna. Bezzeg emelgette a sziveket a győzelmi mámor, mint a fazékfedőket a gőz. István grófba is beleszállott a heja-huja kis ördöge, erőnek erejével le akarta inni Blázyt és a parancsnokot, aki nagy csoportnak mesélte a tűz körül az olaszországi kalandjait, asszonyok csókjáról, csa­­podárságáról. — Eredj, kis Apolka, ne hallgasd ezeket. Vessetek neki valami ágyfélét a kocsiban! A káplán szintén jól ki volt „készítve“ — világi nótákat énekelt. „No, abból se lesz soha püspök“ vélte Bakra Ferenc és ivott ő is, sza­lonnát piritva a parázson. De ki győzné leírni az egészet? Annyi tény, hogy a legjobban mulatott a Krizsán Katka, a piros-pozsgás gömbölyű szolgálóleány, a­ki a szakácscsal és káplánnal jött a kocsi­ban , egymaga lévén a szépnemből, képzelhetni, a megindult táncban mennyire kapós volt, min­den katona megforgatta egyszer; elég volna ennyi szerencse, ha fel lehetne osztani otthon Warinban húsz farsangra. De az is tény, hogy a legrosszabbul mulatott Szlimák János (a Csák Máté-korabeli vitéz), kit fényes egyenruhája és a pálinkában lakó kigyó bujtogatása arra a vak­merőségre vitt, hogy a szép Apolkát kérte táncra, átcsípve őt derékon, — a miért aztán ott mind­járt vasra verette ő kelmét Pongrácz István, nap teremtő apostoláról, Kossuth Lajosról, a kinek lehellete fölvirágoztatta a magyar szabadságot. Ez a halhatatlan nagy ember most távol idegenben halálos ágyon fekszik. A nemzeti géniusz tegye forró homlo­kára enyhitő kezét s üljön oda ágya szélére s borítsa rá az enyhülés fátyolét.. Március 15-ike Magyarország tavaszának ünnepe, a­melyet a magyar ifjúság a spártai ifjak példáját követve ünnepel, mikor maga közé hívja az öregeket. Szép, lélekemelő látvány ez. Az öregeket mindig jó meghallgatni, mert azok csak a helyes útra vezethetik az ifjúságot. Ő is az öregek közé tartozik már, de ő csak a szomorú időkről beszélhet, a­mikor nem volt szabad a hazát szeretni nyíltan és csak suttogva lehetett beszélni a dicső napokról. Most istennek hála, megváltozott az idők sora. Azért hát bátran lengjen a zászló és minél messzebb han­gozzék az ünnepi szó, hiszen semmi sem méltóbb az ifjúság ünneplésére, mint a március 15-ike, mely a szabadságot jelenti. A szabadság az egyénnél és a nemzetnél egyforma. A­mi a szabadság az egyénnek, az a szabadság a nemzetnek. Az egyéni szabadság a legnagyobb kincs, mely minden áldozatra méltó. És ezt meg kell becsülni, mert ez teszi nag­gyá a nemzetet. Élőfához hasonlítja Rákosi a nemzetet, melynek gyökere a nép, törzse a polgári osztály és lombja, dísze a vezérlő osztály. Ajánlja a hallgatóság szeretetébe a népet, mert a törzset és lombot ledönt­heti a vihar, de a gyökeret nem. Nagy gonddal kell lenni azonban a gyökérre, mert ha valami alattomos ellenség el találja pusztítani, akkor oda a törzs, a lomb, oda a nemzet. Figyelmezteti az ifjúságot, hogy a nép az ő gondjaikra van bízva és hogy a felada­táról soha se feledkezzék meg. Azzal bocsátja útjára az ünneplő közönséget, hogy kisérje őket az öregek áldása és vezesse győzelemre a nemzet szelleme. Rákosi ünnepi beszédét hosszantartó, frenetikus tapsokkal és tetszéssel fogadta a közönség s a tetszés zaj­a lecsillapulta után folytatták a műsor többi számait. Katona Ernő elszavalta Ábrányi Emil alkalmi költeményét, Bakonyi Károly „Jókai és már­cius 15-ke“ címmel egy tanulmányt olvasott föl, majd pedig Eördögh Árpád szavalta el Kovács József „Március Idusán“ című versét. Az ünnepséget a népszínház férfikara a „Himnusz“ eléneklésével fejezte be. Az egyetem-téren. Az a márciusi fugalom, mely a­mint virágokat fakaszt a völgyek rejtekén és hegyek oldalán, ép úgy megtermékenyíti az emberi szíveket a szabadság esz­méivel : ma nemzeti színű lobogókat lengetett Buda­pest palotáin. Az ifjúság szokásos ünnepének kezdete délután 3 órára volt kitűzve, de a fő­város közönsége már két órakor zsúfolásig megtöltötte az egyetem­ tért, melynek közepén állott az emelvény az ünnepi szó­nokok számára. Ez emelvényre elsőnek Schimanek Emil lépett fel és nagy hatást keltve szavalta el Áb­­rányi Emilnek ez alkalomra írt remek, hazafias köl­teményét, melyet jelen számunk tárcarovatában közlünk. Ezután Bottlik József magyar díszruhában mondta el hatásos szónoklatát, melynek első részében ismertette a márciusi nagy eseményeket, második ré­szében a nemzet 1848-iki fiatalságának követésre buz­dította az egyetemi ifjakat. Azután így folytatta: „De megálljunk percre az örömben! A már­ciusi napok hérosza, a magyar szabadság atyja, a mi eszményünk, a mi büszkeségünk, nehéz kínokban vergődik halálos betegágyán. Elszorul szívünk, ha fáj­dalmaira gondolunk és szinte zúgolódásra késztet a sors keserű iróniája, hogy a márciusi napok legna­gyobb alakjának és akkor kell a halállal tusakodnia, mikor a márciusi szellő újra emlékébe idézi hajdani nagy tetteinek emlékét. Nem, ő nem válhat meg tő­­lünk! Úgy érezzük mi mind, hogy lelkünkkel egybe­­forradt az ö­lete s lelkünknek nemesebb része sza­kadna ki az ő eltávoztával! Isteni Magyarok istenei Hozzád fohászkodunk, hogy tartsd meg nekünk Kossuth Lajost! Tartsd meg őréül, biztosítékául a szabadságnak, a magyar nép független honszereteté­­nek és váltsd meg őt súlyos szenvedéseitől! Nekünk pedig add, hogy megérhessük a haza virágzását, fejlődését, boldogságát! Hadd lássuk, amint a szabad­ság, e büszke sas, kiterjeszti szárnyait s földi bilincs­től le nem nyűgözve, a nappal büszkén szembe nézve, száll, száll, emelkedik a magasba, tisztább régiókba, mindenek csodálatára, egész világ bámulatára. —­­Éljen a haza! Éljen Kossuth Lajos! Éljen a magyar szabadság!“ Az emelkedett, köllőileg szép beszédet hosszan­tartó, zajos éljenzés követte. Ezután Magyar Gyula joghallgató lépett az emelvényre és messzeható, érces szép hangjával elszavalta a „Talpra magyar“-t, mely­nek mind a szakasza után zúgva riadt fel az éljen és a taps. Petőfi költeményének elszavalása után az egye­tem­ téren az ünnepély véget ért s a nagy közönség folytonos éljenzése közt haladt az ifjúság menete a kecskeméti­ utcán, Kálvin-téren, vámház-körúton és Ferenc József-rakparton végig a segesvári csatatéren vértanú­halált szenvedett, nagy nemzeti dalnok érc­­szobrához. A Petőfi-téren. Ezrekre menő közönség várta a szabadságharc költőjének szobra körül az egyetemi ifjúság megér­keztét. A kirendelt lovas- és gyalog­rendőrök alig bír­ták a kordont föntartani; a tolongás az elzárt terüle­ten kívül olyan nagy volt, amilyen ezelőtt még egy évben sem. A Petőfi­ téri házak csaknem kivétel nél­kül föl voltak lobogózva s a nyitott ablakokban, ame­lyeket drapériák és színes szőnyegek díszítettek, szép nők nézték érdeklődéssel az ünnepiesség le­folyását. A menet a Petőfi­ térre kevéssel negyed 4 óra után érkezett meg és a Petőfi szobra előtt felállított emelvényre először Lázár Albert műegyetemi tanuló lépett s viharos éljenzések közben szavalta el a „Talpra magyart“. Utána Komlóssy Arthur mondott nagy tetszéssel fogadott beszédet, a melyben dicsőítette a szabadsághősöket, Petőfit, a szabadságharc dalno­kát. Beszédének végső része Kossuth Lajosra vonat-­­kozott s ezt szűnni nem akaró éljenzéssel fogadták: (úgy kell, Szlimák, úgy kell, a macskának is körmére koppintanak, ha az egér helyett a kanári­a pislant.) .. . Száz szó is csak annyi volna, mint egy; valamennyi csillag pislákolni kezdett álmosan, már a hajnal, ez a hű futár is előjött jelenteni, hogy Nap­ur közeledik, mikor végre a várúr megfuvatta az indulót, előre küldvén nyargonc­­nak Szercse Miklós kozákot az otthon maradt Pamutkayhoz híradással a győzelemről, s hogy mihelyt feltűnnek a warini dombon, húzassa meg a vártoronyban a harangokat, így indultak vissza, ugyanolyan rendben, a­mint tegnap jöttek ; csakhogy az egyik ponnyn most az apród helyett Apolka ült (vittek volt női nyerget is az Esztella részére), elmélázva, álmodozva nézte a tájékot, a suhogó kuko­ricákat, a rozsvetéseket nevető pipacsaikkal; míg a lovacska csendesen lépkedett, gondolatai zűrzavarosan nyargaltak. Mi lesz belőle ? Hová viszik ? Miért viszik ? Egyelőre csak annyit tudott, hogy valami várba mennek. Igen, egy várba! Még soha se látott igazi várat. A kíváncsiság elűzte félelmét. Hiszen még gyerek volt. Egy várat fog látni. Várjon milyen lesz? Kacsalábon fog-e forogni, vagy lublábon? És türelmetlenül kérdezgette csengő hangján a mellette lovagló Rátky Pál apródtól: „Messze van-e még az a vár? De ne­hezen várom.“. (Folyt. KÖT.) Aszfalt. (Kóbor Tamás tárcakötete.) Kóbor Tamás kötetében van egy nagy ha­zugság s ez a címlapja. Tekintve azt, hogy egészen modern íróról van szó, egy hazugság nem is sok. Mert a modern irodalomban ma a pose-irozás csaknem olyan nagy szerepet ját­szik már, mint azelőtt a színészetben. A szerző, a­hol csak lehet, a saját kellemetes ábrázatát tolja előtérbe s mint a bábszínházbeli előadá­soknál, csakis egy hang hallható, az ő egyéni hiúságának hangja. Hogy azonfelül a legtöbb modern szerző még az igazság rovására is érde­kesnek és különösnek akar feltűnni, ez olyan emberi gyengeség, mely alól csak kevés kivá­lasztott egyéniség képez kivételt. Kóbor Tamás ilyen kivétel. Lássuk először is a címlapbeli nagy ha­zugságot. Van rajta egy rajz, mely egy fiatal, csinos és ízléssel öltözködő hölgyet ábrázol, a­mint sikkesen fogja fel ruhája szélét és pikáns mosolylyal néz hátrafelé, a­hol egy divatosan öltözött úriember bámulja apró lábacskáit. Ilyen ouverture után azt hinné az ember, hogy Offen­­bach-féle operette következik kankánnal, mezte­lenségekkel, pezsgő­ mámorral és jó adag per­­szifláz­­zsal, pedig a­mi a bevezetés után jön, az inkább elandalitó Schubert, föleresztve egy kis Wagnerrel. René Le Sage „Sánta ördögiére emlékez­tet sok tekintetben Kóbor Tamás könyve. De mig Almodi, a sánta ördög, a spanyol diák­­ mulatságára, a ki börtönéből kiszabadította s csak a háztetőket emeli fel, hogy a lakosok éle-

Next