Pesti Hírlap, 1897. március (19. évfolyam, 60-90. szám)

1897-03-25 / 84. szám

_________________________ P­ESTI HÍRLAP 1897. március 25. SZÍNHÁZ ÉS ZENE. Hetedik filharmóniai hangverseny. A mai hetedik filharmóniai hangverseny az utolsóelőtti von derék művész társas­águnk ezidei hang­versenyeinek sorozatában — még egy utolsó, nyolca­dik hangverseny lesz április 7-én és azzal, a hang­verseny-kalendárium adatai szerint, hivatalosan véget ér a zenei évad. A filharmonikusok megelégedéssel és jogos önérzettel osztozkodhatnak hangver­senyeik művészi és anyagi eredményein, a közönség pedig azzal a tudattal zárhatja le számadását, h­ogy élvezetes, magas művészi nívón álló zenei előadások­ban volt része. Mind akettő pedig, a hallgatóság és a közreműködők, őszinte hálával tartoznak a hangverse­nyek vezetőjének, Richter Jánosnak, mert neki kö­szönhető első­sorban az elért fényes eredmény. Richter János újból föléresztette derék zenész­csapatunkat abból a lethargiából, melybe az, a kar­­mesterválság és az utóbbi évek alatt lábrakapott ven­­­dégdirigens-rendszer következtében sülyedt, új szel­lemet teremtett, fegyelmet és összetartósságot honosított meg a már-már szétmálló testületben. Ismét igazi hadvezér körül csoportosultak a külön­vált zenészek, nem is csuda tehát, hogy diadalt arattak. Mennyivel szebben, művésziesebben játsza­nak a filharmóniai társaság tagjai, mint a m. kir. operaház zenekarai Pedig ugyanazok az egyének, de más a vezetőjük itt meg ott. Mintha más zenészek játszanának, még a hangszereik is sokkal tisztábbaknak,­­ tökéletesebbeknek tetszenek, ha Richter vezénylő pálcája szólaltatja meg azokat! !­ És milyen gaz­dag, változatos minden egyes hangverseny műsora! Minden műfaj, minden stílus képviselve van, és pedig többnyire igen kiváló, jeles termékkel. A mai hang­versenynek is fölötte változatos, gazdag — tán túlsá­gosan gazdag — műsora volt. Előadták Weber Eury­­anthe-nyitányát, bemutattak két újdonságot, egy ere­deti hazai művet és egy külföldit és végül fölelevení­­tették Berlioz Hektornak egyik leghíresebb szimfóniás költeményét. Valóban ez a nagy, gazdag műsor csak­nem meghaladta a közönség percipiáló képességét.«. De lássuk egyenként a műsor egyes számait. Bevezetésül előadták Webernek régen hallott Eury­­anthe nyitányát, azután sorát ejtették a két újdonság­nak. A mai hangversenynek eredeti újdonsága Bloch Józsefnek vonószenekarra írt második suiteje volt (op. 10. a-dur.) Bájos, dallamos mű, szerencsés pillanat szülöttje. Csupa verőfény, csupa vidámság és eleven­ség. Ha szorosabban veszszük, voltaképen hegedü­­suite,­­ vonós-kísérettel. Bloch ebben a szerze­ményében is elárulja, hogy a hegedű kedvenc hang­szere, itt is voltaképen az unisono primhegedűk vi­szik a főszerepet, ők a zenei cselekmény vivői és hordozói, de azért egyes részeiben nem nélkülözi ez­t mű sem a thernatikus kidolgozást. Üde, friss in­venció, szeretetreméltó kedély és egészséges formaér­zék nyilatkozik meg benne. Ezt a mű, valamint an­nak ikertestvére, a tavaly Colonne Ede vezetése alatt előadott I. sz. suite, az utolsó évtizedben napvilágra jutott legjelesebb hazai szerzemények közt foglalhat helyet. A suite négy részből 611, az egyes tételek csak laza összefüggésben vannak egymással. Egy kis fan­táziával hozzá lehet képzelni valami megfelelő epikai cselekményt is , de a bájos dallamos mű nem is szorul ilyen erőltetett komentárra. Eléggé világos és érthető magyarázó szöveg nélkül is. Az első tétel (allegro ma von troppo) vígan, mindjárt úgy­szólván in médiás rés dallamos motívummal kezdi, melyet, rohamos passageokkal tarkítva, tovafejlesztenek a primhegedűk, mire egyszerre fölcsillan egy érzéstelt, dalszem főtitéma, mely behízelgő, lágy epedő mint egy szerelmi vallomás; félbeszakítja az előbbi moz­galom, de abból ismét diadalmasan kibontakozik, majd egyre fokozódik és átalakul, fölvisz a hegedűk­­ legmagasabb régióiba, majd lecser­desül ismét a moz­galom és lassan kint elhal, halk tompa morajban. A második tétel, a scherzo, finom filigrán szer­­­feezetű; az első théma könnyed csipkeszerű szövevé­­nyét erőteljes akcentusok szelik át, majd a prim­he­­­­gedük tremolo kísérete mellett a brácsáknál és a gor­­dokánál kibontakozik egy mellékthéma, mely a sgherzo főm­otívumára vezet­ vissza._A tao-rész széles kantilenaszerű dallammal hozakodik elő, mely olyan ismerősnek tetszik, hogy úgy viszi magával a hallgató a hangversenyteremből ki az utcára, (egy német nép­dal motívumának ügyes fölhasználása ez) ezt a melódiát átveszi a kisbőgő és a mélyhegedű, majd ügyes átmenettel visszavezet a scherzo főthémájának rövid ismétlésével az első részre. De most egyszerre elkomolyodik a szerző. Az addig oly világos, verőfényes mű egyszerre elsötétül, felhők tornyosulnak és elborítják a szerző kedélyét, megzavarják vidám hangulatát. A harmadik rész, az adagio molto, komor szinte drámai akcentusokat pendít meg; az üde dallamosság helyébe most töp­rengő meditálás lép, míg végre széles, áriaszerű théma bontakozik ki a félhomályból és erőteljes foko­zódással az egész tételnek hangulatos befejezést ad. A negyedik rész, az allegro vivace, szintén nélkülözi az egységes hangulatot, egy pajkos mazurkaszerű théma váltakozik egy komolyabb motívummal és a kettő variálásában a szerző meglepő ügyességet tanú­sít. De azért ez a rész úgy mint az előtte levő adagio, távolról sem közelíti meg az első két tétel üde, friss közvetlenségét és valósággal kizökkenti a hallgatót a korábbi kedélyes, vidám hangulatból. A hazai újdonságot a közönség igen jóakarólag fogadta, a szerzőt minden egyes tétel után kitapsol­ták és Broch József valóban büszke lehet mai zajos sikerére, amely annyira különbözött attól a fagyos, szinte udvariatlan fogadtatástól, amelyben a közön­ség néhány héttel ezelőtt, p. o. Mihalovich egyik szer­zeményét fogadta. Még egy más érdekes újdonsága is volt a mai estének: derék filharmonikusaink előadták Grieg Ed­­wardnak »Tündérek rabja« című, bariton szólamra, vo­nós zenekarra és két kürtre írt szerzeményét. Ez voltaképen egy ó-norvég néprománcnak művészies formába öltöztetése; az egész művön egyetlenegy mélabús vezérmotívum (»szép tündérek erdejében jártam borús homályban«) vonul végig, melyet a be­vezetésben a kürtök, majd a primhegedűk intonálnak, és melyet azután átvesz az énekhang. Tavaly, Grieg vezetése alatt a bécsi Musikvereinssaalban adták elő s akkor nagy hatást keltett, ma este bizony hidegen hagyta a közönséget, (noha az énekszólamot Takács Mihály sok érzéssel és bensőséggel látta el) az ud­varias taps is inkább a közreműködőknek szólt, nem pedig a műnek és szerzőjének. Befejezésül Berlioz Hektornak »Harold en Ita­­lie« című, régen hallott szimfóniás költeményét adták elő. A programmzene egyik megalkotójának ezen mű­vét mintegy nyolcadfél évvel ezelőtt, 1889. december 19-ikén mutatták be derék filharmonikusaink, akkor is mély hatást keltett ez a geniális mű, szindús hangszerelésével és gyorsan váltakozó, érdekes zenei cselekményével. A mai hangverseny közönsége ugyan­csak viharos tetszéssel fogadta a szimfóniás költe­ményt; a műsorhoz mellékelt magyarázó szöveg — Liszt Ferencnek Berlioz »Harold«-járól írt kommen­tárja — kellően értelmezte a közönség előtt az egyes tételek tartalmát és nyolc év óta bizony a mi közön­ségünk is haladt a Berlioz ideális céljai felé, ennek folytán fogékonyabb is lett a programmzene iránt.­­ Az első tétel a bércek közt töprengő, meditáló Ha­rold lelkiállapotát tolmácsolja; a­­második tétel címe: »zarándokok indulója és esti imája« megmagyarázza annak tartalmát is, a harmadik és negyedik tétel pe­dig (a szöveg magyarázó szavai szerint) »az Abruz­­zákban tanyázó banditák« tobzódását és mulatságait ecseteli. Hogy ez a mű is, úgy mint a műsor többi száma, kiváló, minden tekintetben kongeniális inter­pretációban részesült, szinte fölösleges külön kiemelni. Kiváló dicséret illeti Krancsevics hangversenymestert is, aki a »Harold« viola szólamát előkelő művészet­tel játszotta. A hangverseny befejeztével a közönség zajos ovációkkal tisztelte meg a derék filharmonikusokat és jeles vezérüket, Richter Jánost, Dr Béldi Izar. * (A népszínház) műsorában Krtzy Klára re­kedtsége miatt a következő változás állott be: csü­törtökön d. u. „1000 év“, este „Az eleven ördög“ helyett a „Gyimesi vadvirág“, pénteken „A gyimesi vadvirág“, szombaton „A gyimesi vadvirág“, vasárnap d. u. „A gyimesi vidvirág“, este „Eleven ördög.“ * (Küry Klára) torokgyulladása annyira javult, hogy a művésznő vasárnap este az „Eleven ördög“b­an már fölléphet­. * ( Jótékony célú hangverseny.) Az a nagy­szabású jótékonycélú hangverseny,a melyet a Budapesti Újságírók Egyesülete saját segélyalapja javára e hó 31-én a Vigadó nagytermében rendez, az idei hang­versenyszezon egyik legkiválóbb művészi eseményének ígérkezik. A filharmóniai társaság tagjai tudvalevőleg Mahler Gusztáv karmester vezénylete alatt előadják Beethoven c-moll szimfóniáját és Mahler Gusztáv egyik szimfóniájának második tételét, azonkívül a hangversenyben közreműködik tiedlmair kisasszony is, kit olyan nehezen nélkülöz újév óta közönségünk, azonkívül Bed­li Lola k. a., esetleg Teleky Ka­talin, a magyar születésű német koloratúrénekesnő is részt vesz az újságírók javára rendezett hangver­senyben. A hangversenyre a legtöbb jegy már elkelt, a megmaradt jegyek Méry Béla zeneműkereskedésé­­ben kaphatók. Hangverseny után nagy társasvacsora lesz a közreműködő művészek tiszteletére a vigadó első emeleti éttermeiben. Részvételi jegyek (2 írtjával) ugyancsak Méry­­Béla zeneműkereskedésében kap­hatók. * (A g­yermekszínhássban) holnap, csütör­tökön, utoljára kerül színre „Árpád, a honalapító“ és a „Jégkirálynő“ című 6 felvonásos boltozatos vége. Az előadás fél ötkor kezdődik. A holnapin kívül még három előadás lesz a kedvelt színházban. * (Vendégszereplések.) Csillag Teréz, a nem­zeti színház jeles tagja, jövő héten Pécsett vendégsze­repel a Négy évszak, a Váljunk el és a Csók c. víg­játékokban. — Solymosi Elek, a népszínház kedvelt kémikusa, pénteken kezdi meg vendégszereplését Munkácson, ahol két tanítványa, Répásy Auguszta és Harkányi Gizella* is föl fog lépni. A Lili, Lumpáciusz és Tót leány c. darabokban fognak vendégszerepelni. * (Jászai — Niobe.) Megemlékezve egy kő­nyomatos újság híréről, hogy Jászai Mari a „Niobe“ címszerepével vidéki körútra készül, kifejeztük kétel­kedésünket. A jeles művésznő most maga bizonyítja, hogy kételkedésünk alapos volt. A P. N. egyik mun­katársa előtt ugyanis kijelentette, hogy ő ezt „a híresz­telést csakis tréfának veheti.“ Elmegy ugyan a napok­ban vidékre vendégszerepelni, de Niobe szerepe nincs azok között, amelyeket el fog játszani. Egyáltalában csak akkor játszaná el újból a szerepet, ha megint jótékony célra kérik föl közreműködését. — Ily for­mában nem is lehet kifogást emelni az ellen, ha Já­szai Mari néha-néha megtagadja­ önmagát. * (A jótékony nőegyesület 5 hangver­­­senye.) A budai és a pesti jótékony nőegyesület április hó 5-ikén este fél 8 órakor jótékonycélú hangversenyt rendez a vigadó nagy éttermében, Bel­­lovics Imre zeneigazgató vezetése mellett. A hangver­senyek szívességből közreműködnek: Bartolucci* Pártos Gyuláné úrhölgy ; Payer Olga kisasszony he­gedű-művésznő ; a budapesti zenekedvelők egyesüle­tének női kara ; a budai dalegyesület testületileg és m. kir. honvéd-zenekar. * (Turzsánszky Manya), az anyai részről magyar származású (néh. Putnik Béla 48/49-iki bács­­megyei alispán és nemzetőri ezredes unokája) lengyel zongoraművésznő, Litvninszky bécsi mester nagytehet­­ségű tanítványa, mielőtt európai körútra indul, ápril 5-én tartja Budapesten első, s egyetlen önálló hang­versenyét a Royal-szálloda termében. E hangverse­nyen, melyet Rózsavölgyi és társa cég rendez, közre­működik Kasznicza Teréz orosz énekesnő. Mindkét közreműködő, de főleg Turzsánszky kisasszony iránt, ki úgy a Liszt-egylet ez idei első házi hangversenyén, mint" a belvárosi polgári kör és józsefvárosi jótékony­sági egylet vígszínházbeli hangversenyén élénk föjtü­­­nést keltett kitűnő zongorajátékával, általános érdek­lődés mutatkozik. * (Állami segély a „Tantora“ szerzőjé­nek.) A közoktatásügyi miniszter a »Tantora» fiatal, zseniális szerzőjének, Elbert Imrének oly célból, hogy készülőben levő dalművét befejezhesse, 1200, azaz ezerkétszáz frtnyi állami segélyt adományozott. ^ * (Alpár Irén,) k. a.; a vígszínház tagja, e hét végével Kaposvárt fog vendégszerepelni 3 estén át, mely alkalommal a ..Cigányában „Örök törvény“* ben és „Magdolnádban fog föllépni. * (Szathmáry Árpád,) a vígszínház jeles tagja, eljegyezte Susztner Mariska vidéki színésznőt. * (Salvini Nagyváradon.) A kiváló olasz művész, aki Leszkay igazgatóval nem tudott megálla­podásra jutni, a jövő hónap végén akar játszani Nagyváradon, ahol a színi szezon csak májusban ve­szi kezdetét. Hogy a város megengedi-e neki, hogy a rendes társulat előtt a tejfölt leszedje, még nem­ bi­zonyos. * (Harriot Emil) álnév alatt Mataja Emilia kisasszony igen hatásos drámát irt, mely tendenciájá­nál fogva azonban egyelőre csak a berlini »Freie Bühne« c. színházban kerülhet színre. Ha ott meg­állja a tűzpróbát és a cenzúra nem támaszt nehézsé­geket,­­úgy a színmű valószínűleg bécsi színpadon is kerül előadásra. * (Lobe Tivadar,­ a nálunk is előnyösen is­mert német jellemszínész, aki most legutóbb a drez­­dai üdv.­színháznál működött mint főrendező, megvált

Next