Pesti Hírlap, 1904. október (26. évfolyam, 271-301. szám)
1904-10-09 / 279. szám
1904. október 9., vasárnap* PESTI HIRLAJi milyával a kétségbeesés, a világ nevet. Ó, ennek a kegyetlen társadalomnak, mely a nőt a hűtlenség gyanújára is habozás nélkül kész megkövezni, a megcsalt asszony számára nincsen elégtétele. Egyetlen menedékem, hogy a méltatlan megaláztatásnak válásom által határt szabhatok. — Várnod kell, — szólt közbe a nagybátyja — hogy felvonulhassanak előtted azok az okok is, melyek már annyi ezer asszonyt arra bírtak, hogy megbocsássanak. — Ismerem valamennyit. Hallottam az életben, meg a színházban, olvastam cifra könyvekben az unalomig. Mindig csodáltam az ügyességet, amelylyel el tudták altatni az igazságot . . . Bocsáss meg czegény asszony, hiszen az csak állati vágy, — a szerelem a tied . . . Bocsáss meg, szivüknek nincs amazokhoz semmi köze, azt sértetlenül birod dorbézolásaik között is . . . Bocsáss meg, a hűség a lelkek közössége, a nemesebb érzés, a gondolat, minden egyéb csak szórakozás . . . Légy okos! Tudnod kell, hogy ebben egyetlen férfi sem különbözik a többitől . . . Gyermeked van ? Bocsáss meg, gyermekednek apáira van szüksége! Mancs gyermeked! Vigyázz, talán ezzel idegenítetted el magadtól férjedet! Gondolj a botrányra! Azt akarod, hogy legbensőbb családi életed a világ szájára kerüljön! Bocsáss meg! íme: ezren, meg ezren meghajolnak a közfelfogás kényszere előtt... és tehetetlenül sorvadnak a szenvedés jármában és megtörnek, vagy megromlanak ... Noa hát, a sok okos asszony között kell végre lenni egy ostobának, aki a férfiak jól szervezett szövetségének odakiáltsa: urak, amit önök velünk tesznek, az cudarság! Önök meghalnak egy odavetett megjegyzésért, de nem tartják lovagiatlanságnak megszegni az esküt is, ha asszonynak tették; önök hűséget fogadnak nekünk és megcsalnak minket; hazudják a nő tiszteletét és megaláznak minket; magasztalják a női méltóságot és lábbal tiporják; megrabolják ifjúságunkat, elköltik a pénzünket és ezért cserébe egy sorba helyeznek azokkal, akikkel váltogatnak minket; lelketlen kufárok módjára előre számolnak a gyengeségünkkel és ha rajtakapják önöket, nem restelnek saját gyermekük bölcsője mögé menekülni, hogy az ártatlan poronty fedezze aljasságukat. Az egyenlőség századában rabszolgává alacsonyították a tisztességes asszonyt, mert arra kényszerítik, hogy romlottságuktól panasz nélkül tűrje a legkeserűbb megaláztatás vérlázító korbácsütéseit... És ha millió asszony meghajolt és ha millió asszony engedett, én nem hajolok meg és nem bocsátok meg, sha belepusztulok is, hát akkor példát adtam a többinek, hadd jöjjön el az idő, mikor egy egetverő jajkiáltás fog végigzengeni az egész világon: érvényt az eskünek és tiszteletet a nőnek.“ Ez a dikció, különösen ahogy azt Márkus Emilia előadta, igen mély hatást tett. Az igazság erejével hatott. De hát igazság-e! Drámai megoldásnak mindenesetre hatásos volt. Radnóthynénak ez az utolsó szava a férjéhez, hagyja távozni , mikor a nagy csöndre bejön a nagybácsi s kérdi: — Egyedül maradtál? — Egyedül! — feleli Radnóthyné alig hallható hangon. Ezzel a szóval végződik a dráma. Pedig ebben a szóban egy új dráma rejlik, amely csak most kezdődik az után. Közöltük azt a dikciót az asszonyok számára, kiket az uruk megcsalt. Tanulják be, szavalják el a férjüknek, de Radnóthyné példáját de kövessék, mert az életben csak egyetlen komoly dráma van s ez abban a szóban rejlik, amit Radnóthyné mondott: Egyedül! A házasságtörési drámák között a Kampisó uj fölfogást jelent s a nőknek talán tetszeni fog. A megoldás meglehetősen vigasztalan. A hűtlenség, akár a férfi, akár a nő részéről követtessék el, teljesen megnyugtató megoldást nem lelhet. Ha bocsánattal foltozzák be, ez kevésbbé szomorú, de megalázza azt, ki megbocsát, s ha nem bocsát meg, mint Radnóthyné, akkor megmarad az önérzet, de ez még senkit sem tett boldoggá, így a Kampis megoldása is csak arra való, hogy gondolkozzék fölötte a néző. Egy drámánál az is eredmény, ha gondolatokat támaszt. Ki kell emelni a szerzőnél, hogy a színpadi hatás iránt van érzéke; a fölvonás-végek ügyesek, különösen a második és harmadik fölvonásban. Egy-egy helyen használja a francia drámaírók rendszerét s lölcselkedő letéteket rak a darabba. Ez helyes, de csak ott, hol magából a helyzetből fakad ki ez a bölcselkedés s ahol nincs helyén, mint az első fölvonásban, ott untat. Az előadás kitűnő volt. Márkus Emília igazi virtuozitással rajzolta meg Resdnóthyné alakjának legfinomabb vonásait is; egyetlen nuance sem veszett el, sőt a saját egyéniségéből is szint és melegséget adott a jól megírt karakternek. Külön meg kell dicsérni még azt a meleg szeretetet és műgondot is, amit egy magyar szerződarabjára pazarolt. A közönség elhalmozta tapsaival. Hegyesi Mari is igen jó volt Olga szerepében, melylyel a szerző már mostohábban bánt. Császár, Mihályfi, Nálday és Szacsvay kitűnő alakításokat mutattak be. (pfc.) * (M. kir. operaház.) Fideliót, a hitvesi hűség apológiáját, adták szombaton az operaházban. Vasqueznének, Fidelió legremekebb személyesítőjének, arcán s egész játékán a szinte megkövült fájdalom tükröződött vissza férje rabságán. Valósággal tündökölt a nagy áriában s a duettet is páratlan művészet-tel énekelte. A quartettet pedig valósággal ő vezette bámulatosan gazdag hanganyagával. Teljesen méltó partnere volt mindenben Florestannak, a nehéz, földalatti fogságban sínylődő férjnek szerepében Anthes, kinek pihent hangja csengve hatotta át a nézőteret. Dicséretesen tiszta magyarsággal énekelte végig szerepét. Ney Dávid a tőle megszokott művészettel ismét hatalmas Pizarrot nyújtott, Takács pedig még a miniszter kis szerepében is képes volt művészi qualitásáról tanúságot tenni. Száyer Ilonka ugyan nem valami kitűnően volt disponálva, de azért nem rontotta a remek összjátékot, melyhez a csaknem szimültig megtelt nézőtér nem győzött eleget tapsolni. * (Hírek a Nemzeti színházból.) A Radnóthyné, Kampis János társadalmi színműve, estén szerepel a jövő hét műsorán és pedig: holnap, vasárnap, hétfőn, szerdán és szombaton, mindannyiszor a bemutató-előadás szerepeivel. Kedden Shakespeare Julius Caesarját adják mérsékelt belyárak mellett. A Cyrano de Bergrác, Rostand rendkívüli sikerű színműve, amelynek minden eddigi előadása zsúfolt nézőtér előtt folyt le, e héten kétszer kerül színre: csütörtökön és a nvő vasárnap este, a két főszerepben Peihessel és B. Lenkey Hedviggel. Pénteken a múlt évad egyik legnagyobb sikerű újdonsága, Szécsi Ferenc „Utazás az özvegység felé“ című vígjátéka immár 15-ik előadását éli meg a Nemzeti színházban. A délutáni előadások során holnap Feuille, legnépszerűbb szinmelve . Egy szegény ifjú története kerül színre, a két főszerepben Török Irmával és Mihályfival. Ez lesz a darab 89-ik előadása. A jövő vaárnap délután pedig Ohnet Vasgyárosát tűzte ki az igazgatóság, melynek főszerepeit szintén Török Irma és Mihályfi adják. * (A Vígszínház) jövő heti műsorában ötször szerepel Weber Pierre nagysikerű vígjátéka, a Kis pajtás. Holnap délután, továbbá hétfőn, kedden, szerdán este és jövő vasárnap délután adják a kedvelt darabot. A műsor további részét, Végre egyedül! Keraul és Barré új bohózata tölti ki, amelynek csütörtökön, e hó 13-án, lesz a bemutatója. Barré nálunk, mint a Tata-Totó librettistája tűnt fel, Keroul pedig az őrnagy úrral szolgálta kedvelt darabot. A műsor további részét a Végre egyedül! is olyan telivér párizsi darab, amelynek merész és vidám cselekménye annál inkább számíthat nagy tetszésre, amennyiben a darabban igen hálás szerepek vannak és az előadásban a Vígszínház legkedveltebb tagjai vesznek részt. Az újdonságot Szilágyi Vilmos rendezi. Holnap, vasárnap este a Hadik huszárokat adják ötödször. * (Hírek a Népszínházból.) Lupée regényes operetteje, a Boccaccio, melynek mostani reprizét a legteljesebb siker kísérte, a jövő hét minden estéjén színre kerül. Az újabban is oly népszerűnek bizonyult klasszikus operetté előadásai állandóan zsúfolt nézőtér mellett folynak le; nagy sikere van esténként Komlóssy Emmának, Ledovszky Gizellának, Harmatti Ilonának, a színészek közül pedig Kovács Mihály Lambertuccio szerepében állandó derültséget kelt humoros alakításával. A Jókai regényéből készült történeti színmű, a Lőcsei fehér asszony énekes része is érdekessége lesz a darabnak, amelynek előadására fokozott ambícióval készül a Népszínház. A bemutató előadás a Duseesték után lesz, addig is nap-nap után folynak a házi főpróbák, teljes díszletezéssel. * (Hírek a Király-színházból.) Pénteken, a hó 14-én kreál Fedák Sári e szezonban először új szerepet: A törvénytelen apa című 3 ffelvonásos énekes bohóságban, amelyet a Király-színház egyenesen az ő számára szerzett meg és dolgoztatott át. A darab Mérei Adolf magyar átdolgozásában a budapesti közönség népszerű nyaralóhelyén, Nagymaroson játszik, amelyet a színház fényképfelvételek után készült hű díszletekkel visz színpadra. Színes látnivalónak ígérkezik az amerikai lányok csoportja, nyolc vidám fiatal leány, aki mindig Fedák Sári nyomán lép a színpadra s énekes táncszámaiban kiséri. Ezeket a számokat Konti József állította össze s ugyanő dirigálja a zenekart. Fedák Sári A törvénytelen apa bemutatója előtt — amely a Király-színház bemutató-bérletének első estéje lesz — még kétszer lép föl: a vasárnap délutáni mérsékelt helyáru előadásban és hétfőn este s mindkétszer az in, te, ő! Mitzyjét játszsza. (Duse Budapesten.) Az olaszok legünnepeltebb drámai művésznője október 17-én kezdi meg öt estére terjedő vendégjátékát s Bécsből, hol most van búcsúkörúton, a jövő vasárnap érkezik a fővárosba. Duse maga válogatta ki a darabokat, melyekben a budapesti közönségtől hosszú távollét után ismét be akarja magát mutatni s elbúcsúzni.E darabok Sudermann Magdája ( Casa paterna, Otthon), Maeterlinck Monna Vannája, Donnay drá-mája, L’ altro pericola (Az újabb veszedelem), Dumas Kaméliás hölgye, végül Ibsen ismert drámája, Sredda Gabler. Jegyek egész napon át válthatók a Népszínházban. * (Az Uránia színház) jövő heti műsorát Ráth István nagy sikert aratott újdonsága : A világ urai tölti be. A szellemesen megírt és kitűnően illusztrált darab eddigi előadásait fényes közönség nézte végig, mely rokonszenvesen fogadta az angol nép világuralmi törekvéseinek sokoldalú ismertetését. Mozgóképei közt legtöbb tapsot arat a nagy londoni újság készülése, de kijut a tapsból bőven a humoros tárgyú mozgóknak és az óriási torontói tűzkatasztrófának is. Holnap, vasárnap délután, Strausz Adolf Szerbia című darabát újítja, fel az igazgatóság s a darab keretében bemutatóra kerülnek az Uránia-színház fényképészének felvételei a most nemrég lefolyt szerb koronázásról. A holnapi előadást a szerb diplomácia helyi képviselője is végig fogja nézni. * (Városligeti nyári szinház.) Vasárnap délután A betyár kendője népszínmű, este Németh József, a Király-színház kedvelt művészének felléptével Stern Izsák a házaló zsidó mulatságos bohózat kerül szinre. Mindkét előadás félbetyárakkal jó szereposztásban kerül szinre. * (A Várszínház műsora.) Szerdán Sursum corda, szombaton A bor. * (Kür.v Klára Szatmáron) Küry Klára f. hóló-én Tarnay Alajos zongoraművész társaságában Szatmárra érkezik, hol a városi színházban hangversenyt adnak. A szatmári közönség nagy ovációban készül részesíteni a művésznőt. * (A párizsi opera művészeiről), kik hétfőn, október 24-én, rendezik a Royal-teremben egyetlen opera-estélyüket, a következőket tudtuk meg: Lorentz Amália, a társaság sopránja, nemcsak híres énekesnő, de egyszersmind ugyanolyan kaliberű zongoraművésznő. Már több szépen volt Amerikában. Gerisdhael Margit artista és a párizsi filharmóniai hangversenyek ismert alakja. Courtois György, a párizsiak kedvenc hőstenorja, Romeo, Walkür és Mesterdalnokok szerepeiben tüntette ki magát. Fournets György pedig a legszebb basszus hang felett rendelkezik és Sztr Laiis bízta meg őt azzal, hogy Párizsban, Samson és Dalilában kreálja a főszerepet. Különben német, olasz és spanyol udvari hangversenyeken is ismételten kitüntetéssel működött közre. Roux Emil zeneszerző, a művészek kísérője, Dubais és Bérnac leghíreseb tanítványa, legutóbb Sanzcogno egyik pályázatánál kitüntetést nyert. * (Egy Haydn-dalmű) teljes zeneanyagát fedezte fel a minap Kämpfner Miksa frankfurti karmester az ottani Palmengarten könyvtárában. Ez egyike azon operáknak, melyeket Haydn herceg Eszterházy Miklós számára irt s amelyek a tatai kastélyban épült házi színpadon adattak elő. A dalmű címe „Roland vitéz“, szövegét és vezérkönyvét eddig nem találták, csak a zongora-kivonatot adta ki régebben a Simrock cég. Most Kämpfer e hó 11-én tartandó nagy zenekari hangversenyén fogja bemutatni az érdekes mű több zenei részletét. * (A Meyerbeer-alapítvány) ez idei kamatjából kitűzött pályadíjat az idei pályázók közül egyiknek sem adhatta ki a berlini bizottság, mert a pályaművek egyike sem ütötte meg a megkívánt abszolút mértéket. Ennélfogva az alapszabályok értelmében a 4500 márkára rugó díjat a tavalyi pályázaton győztes Novovieski Bódognak adták ki, aki még csak 27 éves, de Bruch mesternek legjelesebb tanítványa és most ezt az újabb díjat is, mint ösztöndíjat, tanulmányainak folytatására kapta. _________________________