Pesti Hírlap, 1905. augusztus (27. évfolyam, 211-241. szám)

1905-08-01 / 211. szám

Z1. PESTI HÍRLAP 1905. augusztus kedd. tartozásaitokat fogjátok résziben törleszteni; más­felől azonban az adó be nem fizetésével a törvényte­len kormány további fennállásának lehetetlenségét fogjátok előmozdítani . Így legszentebb kötelességei­teket fogjátok teljesíteni. Hát az újoncállítás terén mit tegyetek? Ezen kérdésnél legelső sorban is a mi lelkes ifjúságunkhoz szóltunk. Tanácsunk hozzájuk az, hogy óvakodjék min­iden fiatal ember önként beállani katonának. A hata­lom bizonyára meg fogja kísérelni mézes-mázos sza­vakkal és ígéretekkel önkéntes belépésekre csábítani titeket, ámde a ti hazafias lelketek fogadja megve­téssel és utasítson vissza minden ilyen kísérletet. Becstelen lenne a nemzet előtt örök időkre, aki a mi letipróinknak és a nemzeti küzdelem elnyomóinak állana szolgálatára. Épen ezért figyelmeztetjük a szülőket és gyá­mokat is, hogy gyermekeiknek és gyámoltjaiknak, ha valamelyik ilyet kérne, az önkéntes belépéshez szükséges szülői beleegyezési nyilatkozatot ne adják meg. Minden tartalékos, póttartalékos ügyeljen to­vábbá arra, hogy ha behívójegyet kapna, csakis a tör­vényes fegyvergyakorlatra vonuljon be s ha valakinek a behívás törvényessége iránt kételye lenne, útba­igazításért forduljon haladéktalanul járása főszolga­bírójához. Ha pedig a katonai hatóság a vármegye megkerülésével és mellőzésével bármely eddig szo­kásban nem volt módon és főleg főszolgabírói látta­­tnozás nélkül, csendőrségi, pénzügyőrségi, avagy pos­tai utón akarna valakinek behívójegyet kézbesíteni, azt senki el ne fogadja, mert az ilyen behívás tör­vénytelen, szabályellenes és csak az alkotmány és tör­vényes rendelkezések kijátszására irányul. Marosvásárhelyt, 1905. évi julius havában. Maros-Torda vármegye közgyűlése által kikül­dött intéző bizottság: V. Filep Albert elnök, dr Sárkány Miklós jegyző, Bereczki János, gróf Bethlen István, Cser­­nátoni Alajos, Dániel Ferenc, Désy Zoltán, Drott­­leff Béla, Duda Iván, Éltető Albert, Éltető Dániel, Éltető József, Farkas Gyula, dr Ferencz Mihály Zsigmond, Fodor Albert, dr Gál Sándor, Hajdú Pál, Kelemen Albert, Körössy Sándor, Madaras Kálmán, Mán János, Máriaffy Lajos, Márton János, Mikó­­Árpád, Moga József, Nagy József, Nagy Lajos, id. Nagy Pál, Orbán György, Pap Sándor, dr Pozsonyi Gábor, dr Sebess Jenő, Schmidt Ferenc, Simó Jó­zsef, Szántó Elek, Szenner Dénes, Szenner György, gróf Teleki Arthur, gróf Teleki Domokos, gróf Tholdalagy Tibor, Tolvaj Ferenc, Urmánczy János, Urmánczy Nándor, Virágh Domokos, Visky Ferenc, Zudor Árpád. — Zalaegerszeg,­ Zalaegerszegről jelentik, hogy a zalamegyei 60 tagú jólétbizottság gyűlést tartott gróf Batthyány Pál elnöklete alatt. A bizottság kimondotta, hogy a megyei pótadókat csak szedje be a vármegyei hiva­tal, de a bejött adó­pénzeket ne helyezzék el állami pénztárakban. Erre nézve véglegesen a legközelebbi törvényhatósági közgyűlés határoz, amely elé ebben az ügyben az alispán javaslatot fog terjeszteni. —... Szabadka város. Szabadkára hétfőn érkezett i­­eg a belügymi­niszternek a közgyűlési határozatot megsemmisítő­ döntése. A polgármester bejelentette a főispánnak, hogy a közgyűlés határozatát megtartja és felterjesz­téssel él a belügyminiszterhez. A katonai behívók kézbesítésének megtagadása. A nagyváradi katonai ügyosztály egy zalaeger- szegi lakos behívóját elküldte Zala-Egerszegre kézbe­sítés végett. Zalaegerszegről a behivót az alábbi vá­lasz kíséretében kapta vissza: Katonai ügyosztály. Nagyvárad. Csatolt behivójegy ideiktatása mellett érte­sítjük, hogy Zala vármegye törvényhatósága 13,103—905. sz. határozatával megtiltotta a ha­tósága alá rendelt tisztviselőknek, hogy bármely fegyvernemhez tartozónak a behívót kézbesítsék. p Zala-Egerszeg. '"­- Brenner, előadó. Képviselő jelölés. A bihari kerület függet­lenségi pártja Rigó Lajos udvari református lel­késznek, az elhunyt Rigó Ferenc fivérének ajánlotta fel a mandátumot. Rigó, aki régebben már képviselte a kerületet, elfogadta a jelölést. A függetlenségi vá­lasztók egy része Szokoly Tamás nagyváradi ügyvé­det akarja jelölni. Belpolitikai h­krek. A III. kerületi Új­ párt megalakítása tárgyá­ban ez év augusztus 1-én, kedden, esti 8 órakor a Császárfürdő külön éttermében értekezlet lesz, ame­lyen az Uj-párt vezére báró Bánffy Dezső és Hock Já­nos országgyűlési képviselő is jelen lesz. Az Uj-párt hívei ez után hivatnak fel a részvételre. Az uj-párt szervezkedése a vidéken. Az uj­ párt programmját mindinkább nagyobb szimpátiával fogadja a választóközönség. Háromszék vármegye egyes járásaiban erős akció indult meg az uj­ párt ér­dekében, hol gyűléseket fognak tartani. Ilyen alaku­ló gyűlés lesz legközelebb az orbai járásban is. Ezen gyűlésre báró Bánffy Dezsőt, mint az uj­ párt vezé­rét küldöttség útján fogják meghívni. Egy év középiskoláink életéből. —­ Az idei értesítők alapján. •— . II. Budapest, jul. 31. A fővárosi középiskolák értesítői is hoz­­zászólottak a túlterhelés és idegesség okairól való elmélkedéshez s lényegében az első cik­künkben összeállított elvek szerint érvelnek. Elsőrangú tanulmányszerfi hozzászólás­a Rom­­bauer Emilé, az V. ker. főreáliskola igazgató­jáé, ki a qualifikacionális törvény azon egyol­dalúsága ellen is kikel, melylyel az alsóbb tisztviselői állások egész sorát az érettségi bizo­nyítvány megszerzéséhez köti. Kissé radikális, amerikai szó indítványt is tesz, midőn ajánlja, hogy „meg kellene adni a főiskolára lépés jogát bármilyen módon iskolát végzett tizennyolc éves ifjúnak, ha továbbtanulásra való képessé­gét illetékes bizottság előtt igazolni tudja.“ Va­n sok gyakorlati igazság abban a gondolatban, hogy a tehetségnek utat kell nyitni, bármily után szerezte is előismereteit. A tehetségnek a formák alól való felszabadítása az eszményi liberalizmusnak dicséretes törekvése. Rom­­bauer ettől a módtól a középiskolák zsúfoltsá­gának megszűnését, sőt a gimnáziumok fo­gyását is reméli, ami — szerinte — épen nem lenne nagy baj, ha t. i. a gimnáziumok egy része is átalakulhatna reáliskolává. Jobban megválogathatnák az iskolák tanulóikat s va­lóban tehetségesekkel a túlterhelés veszélye nél­kül haladhatnának. Igen tanulságos olvas­mány e tárgyban a szabadkai fögim­n. értesí­tőjében dr Bölcskey Lajos értekezése is. A VII. ker. főgimnázium vezetője az óhajtott s nehezen valósulható reformokhoz való hozzászólásra hívja föl a közönséget, külö­nösen a szülőket, hogyan és mily idő alatt le­hetne a kérdéseket megoldani s a kísérletezé­seknek véget vetni,a­melyek a Thun-rendszertől való eltérés óta folytonos ingadozásnak tették ki iskolaügyünket. A tódulás ellen hiába védekez­nek, a jelentkezők száma évről-évre emelkedik. A fiókiskolák önállósítása, ellenére az idén is 1001 tanulót írattak be a VII. ker. felső fő­gimnáziumba. Az idegesség okairól szól egy rövidebb cikkelyben dr Sieg­escu József, a László-féle főgimnázium értesítőjében és határozottan, adatokkal is bizonyítja, hogy az u. n. idegessé­get a szülők iskolaellenes maguktartásával, sőt a házi fegyelem elhanyagolásával a legnagyobb mértékben fokozzák. Hasonló szellemben nyilatkoznak még a IV. ker. piarista és a VI. ker. állami főgimná­­zium értesítői. Amaz a bajok forrását az esz­ményi felfogástól való eltávolodásban, emez az okos testi nevelés elveinek elhanyagolásában keresi. Erkölcstani kérdéseket fejtegetnek még az egri főreál, a kőszegi, székelyudvarhelyi ev.­refu­ratai és váci gimnáziumok értesítői. Didaktikai, praktikus elveket közlő érte­sítők: az aradi főreál, a budapesti piarista, a VI. kerületi és a kalocsai főgimn., debreceni ál­lami főreál, a fogarasi, nagybecskereki, szol­noki és zombori főgimnáziumok. A szülői ház és iskola viszonyáról érte­keznek a dévai, jászberényi és zentai értesítők. Ezekből és az iskolaorvosok hozzászólá­saiból a következő tanulságok vonhatók: Tiltakoznunk kell ama felfogás ellen, hogy az ifjúság szellemi életében és testi ide­gessége által jelentkező bajokért egyedül az is­kola felelős. A tanulás nemcsak nem rontja a szellemi erőt, a lélek egészségét, hanem ellen­kezőleg a lélek nem is lehet el munka nélkül, csak helyes móddal foglalkoztassuk azt a lelket. A modern iskola fölhagyott a könyvnél­­külöztetéssel (emlékezet gyakorlás ) és inkább a gondolatok összefüggésére ügyelve, az értelem­­gyakorlást tekinti céljának. Ebben a felfogás­ban is lehet egyoldalúság. A régi iskola növen­dékei sokat tudtak könyv nélkül, tán nem is mindig értelemmel, de sokat meg is tartottak , az élet számára, a maiak keveset tanulnak az emlékezet, sokat az értelem számára s mégsem vehető észre a haladás, nem növekedik az életre való tudás? Vajon élhetetlenek-e ezért a modern iskolák növendékei? Nem közülök kerül-e ki közéletünk nem egy ifjú jelese, nem egy szereplő tudósa és államférfia? Vagy azok az ifjú tudó­sok, akik olyan vehemenciával döngetik a mai középiskolai rendszer kapuját, ismereteikhez a tudást, értelmüknek a mélyítését, akaraterejük­höz a gyakorlást nem a középiskolában nyer­ték-e? De ha gyakorlat útján vagy később sze­rezték is tudásukat, amire talán nagyra van­nak, nem gondolják meg, hogy az arra való készséget mégis csak a középiskola fejleszthette ki bennük az ő értelem­világosító gyakorlati módszerével? Az ismeretek közlésében minden bizony­nyal mértéket kell tartani, mert nem az a ba­j, ha sokat tanítanak, hanem az, ha natívan rész­leteznek, aprólékoskodnak az ismeretanyag föl­­halmozásában. A „non múlta, séd múltam“ elve is klasszikus elv, kár volna sutba dobni. „Az iskola — mondja Alexander — a legnagyobb dolog a világon, fontosabb, mint minden egyéb, mert minden egyéb belőle indul. De az igazi iskola, a jó iskola még nem létezik, azaz mindig csak mint fejlődő lesz megadva. Aki az iskoláért él és dolgozik, az emberiség legnagyobb javára fordítja erejét. De ne tessék folyton az iskolát oktalanul leszólni, kicsinyelni. Mindenekelőtt szükséges volna, hogy a köztudatban a tisztele­tet az iskola iránt helyreállítsuk. Mert ez az a hely, ahol az emberiség legnagyobb javát, a szellemi erőt maga magából gyarapíthatjuk“. A középiskola végül ne csak tanítson, de még inkább neveljen s ezen után hasson az erős jellemek kialakítására. Ez pedig a vallásos ér­zés ápolása nélkül lehetetlen. Még a legexak­­tabb tudományosság tanítóinak is meg kell f fon­­tolniok, hogy sokszor el kell hallgatniuk a pozi­­tív­ vallások tételeivel ellenkező felfogásukat, különösen az Isten-eszme és a lélek halhatat­lanságának fejtegetéseinél, mert ha ezt nem teszik, az üres tagadás terére tévednek, ahová őket az alakulóban lévő ifjú lelkek csak vesze­delemmel követhetik. Meg kell gondolniok, hogy magasabb eszményekbe vetett hit és meggyőző­dés nélkül az erkölcsi érzék, becsület és hazaifi­­ság érzelmei is meginoghatnak, következetes jel­lem sem alakulhat. A társadalomnak pedig na­gyobb szüksége van erős jellemekre, mint inga­dozó hitű tudósokra. * * * Az iskola- és nevelésügyet tárgyaló cikke­ken kívül nyelvtudományi és irodalmi tárgyú, helyi érdekű és reáltudomán­yokkal foglalkozó értekezéseket nagy számmal találunk az értesí­tőkben. Vannak ezeken kívül az ifjúság érdek­lődésére különösebben számítható esztétikai és művészettörténeti értekezések, műfordítások, életrajzok (kül. elhunyt tanárokéi) és útleírások. Kiváltképen a helyi érdekű témákat, továbbá az életrajzokat, műfordításokat és útleírásokat találjuk az ifjúság számára valóknak. Ezeket aligha hagyták olvasatlanul az érdekelt intézetek ifjai s ha elolvasták, alapos tudást vagy tanulságos okulást meríthettek be­lőlük. Érdemes volna megszavaztatni az ifjú­ságot, hogy hányan olvasták el ezeket, de meg a szülőket is, hogy mit találtak jónak s mit fö­löslegesnek? Nagyon tájékoztató lenne a jövő értesítők szerkesztésére s az értekező irodalom további fejlődésére. Mert évek sorozata óta már egész tekintélyes halommá nőtt ez az értekező­irodalom, úgy hogy nyilvántartásukra is már külön könyvek kellenének. Sok érdekes dolog kallódik el így tömegben, melyek közül az ért­­tékesebbeket érdemes volna megmenteni a fe­ledéstől. A java dolgokból beható kritika után az ifjúság számára olvasókönyveket kellene állami vagy közköltségen szerkesztetni, melye­ket jó tanulók között jutalmakul lehetne kiosz­tatni, így nemcsak az egyes városok közönségé­re lennének hatással a dolgozatok, hanem szé­lesebb körben is érdeklődést kelthetnének. * Jubileumi ünnepüket tartották a fehér­­templomi, szatmárnémeti főgimnáziumok s a budapesti IV. kerületi és a székesfehérvári fő­reáliskolák. A két előbbi harminc és száz, a két utóbbi ötven éves fennállásának emlékezetét ünnepelte. A vág­újhelyi szr. reáliskola is megérte alapítása félszázéves örömnapját. -----,

Next