Pesti Hírlap, 1905. október (27. évfolyam, 271-285. szám)

1905-10-07 / 277. szám

1905. október 7., szombat.­­PESTI HÍRLAP Károly, Petrovics Soma, Scholtz Gusztáv, Geduly Lajos egyháziak; Szmik Lajos mint ker. ügyész, Földváry Elemér és Szeberényi Lajos (fóti), mint póttagok. Az aszódi leánynevelő-intézeti bizottság elnö­kei: a ker. elnökség. Tagjai: báró Prónay Dezső, Babiny Teofil, báró Podmaniczky Géza, báró Pod­­maniczky Gyula, Rohonyi Gyula, Babiny Gyula, dr Peér Endre, dr Wagner Géza, báró Solymossy La­jos, Kaufmann Cam­ill, Sárkány Sámuel, Horváth Sándor, Moravcsik Mihály, Schranz János, Balvay Antal, Kurz Sámuel, Scholtz Gusztáv, dr Szelé­­nyi Aladár. A báró Baldácsy-alapitvány jövedelme felosz­tására kiküldött bizottság elnökei: a püspök és dr Radvánszky György. Tagjai: az esperesek és egy­házmegyéi felügyelők. Jegyzője: Scholtz Gusztáv ker. egyh. jegyző. . Famler G. Adolf, mint a kerületi gyámintézet egyházi elnöke bejelenti, hogy a gyámintézet köz­gyűlését megtartotta és kéri, hogy a gyámintézeti közgyűlés jegyzőkönyve a bányakerületi közgyűlés jegyzőkönyvének függeléke gyanánt kinyomassék. A közgyűlés a gyámintézet jegyzőkönyvének függe­lékül leendő kinyomatását elrendeli. Határoztak a Baldácsy-alap jövedelmének fel­osztása tárgyában. Hosszabb és gyakran személyeskedő éles han­gú vita keletkezett a szarvasi tanítóképzőnek az át­vétele tárgyában. .. , Wagner Géza ismerteti az ügy előzményeit. A tavalyi közgyűlés lelkesedéssel fogadta az e tárgyban kiküldött bizottság jelentését és a szarva­si tanítóképezdének javasolt átvételét és Szarvason, mint kerületi intézetnek fentartását ama feltétel alatt határozza el, hogy a szarvasi gimnázium kor­mányzótanácsával az érdekelt három egyházmegye közgyűlésének hozzájárulásával oly szerződés jöj­jön létre, mely a jelentés szerint kilátásba helyezett­ javadalmakat a tanítóképezde részére biztosítja. Felhatalmazta ennek folytán a kerületi elnökséget hogy a szerződést kösse meg és az egyházmegyei köz­gyűlések elfogadása után, a legközelebbi közgyűlés elé terjeszsze. Végül felhatalmazta a kerületi elnök­séget arra is, hogy az előbb említett szerződés biz­tosítása után a m. kir. kormánynyal a tanítóképezde nagyobb mérvű segélyezése végett tárgyalásba bo­csátkozzék. Az elnökség a szükséges lépéseket meg­tette. Az arad-csanádi és csongrádi egyházmegye beleegyezett az átvételbe, az arad-békési egyházme­gye azonban nem akart beleegyezni a szerződés meg-,­ kötésébe. Ezzel az ügy további folyama megakadt. Benyújtja a következő határozatot: A kerületi közgyűlés megnyitva tavalyi ha­tározatát, az arad-békési egyházmegye határo­zatát sajnálattal veszi tudomásul s annak a re­ményének ad kifejezést, hogy az egyházmegye újabb megfontolás után más elhatározásra fog jutni. A kerület annál inkább elvárja azt, hogy az arad-békési egyházmegye a szerződéshez hoz­zájárul, mert a tanítóképző fennállása és fejlő­dése csak az egyházkerület kezelése alatt van biztosítva. Zsilinszky Endre, az arad-békési egyházmegye főfelügyelője védi esperessége álláspontját. Bizo­nyítja, hogy az egyházmegye nem vállalhatta magá­ra azokat a terheket, melyeknek átvételét az átadás­kor követelték tőle. Kéri, méltányolja álláspontju­kat a kerület. A tanítóképzőt ám vegye kezébe a kerület, az egyházmegye azonban semmiféle megter­­heltetés viselésére nem képes. Osztroluczky Miklós azt bizonyítgatja, hogy az átadási szerződés nem jelentené az arad-békési egyházmegye újabb megterhel­tetését. A zsinati tör­vény a tanítóképzőket a kerület fen­tartására utalja. A konzisz­ionális eljárás fegyvert és módot nyújt a kerület kívánságainak megvalósítására. _ Haviár Gyula szerint nem jelent az átadás te­­herszaporodást. Sárkány Béla békésen kívánná elintézni az ügyet, s az arad-békési egyházmegye aggodalmait a szerződés pontjai megfelelő szövegezésével elosz­latni. Rohonyi Gyula kölcsönös méltányossággal tartja megoldhatónak. A határozati javaslatból ki óhajtaná hagyni az egyházmegyét megrovó sza­vakat. Bakay Péter ellenkező nézeten van. Ezután Veress József, Szelényi Aladár, Benka Gyula s többek hozzászólása után a közgyűlés elfogadja a­­Wagner-féle határozati javaslatot. Sárkány Béla egyházi és dr Liedeman Frigyes újonnan választott világi aljegyzők leteszik a hiva­talos esküt. A közgyűlés hosszabb vita után megengedte, hogy Rákosliget önálló filiává alakuljon s letár­gyalta a jogügyi bizottság több előterjesztését. A délutáni gyűlésnek legérdekesebb pontja a horvát báni kormány átirata volt, amelyben a lel­készválasztási szabályrendeletnek a horvát esperes­­ség területére való megváltoztatását kéri. A horvát bán és a horvát-szlavén esperesség kívánságai a kö­vetkezők: 1. Változtassa meg az egyházkerület a lelkészválasztási szabályrendeletet olyképen, hogy a Horvátországban alkalmazandó lelkészektől ne kö­veteljék meg a magyar nyelv ismeretét, ellenben kí­vánják meg a horvát nyelv tudását. 2. A theológu­­sok, akik külföldön végezték tanulmányaikat, hor­vát vagy német nyelven tett vizsgálat alapján is nyerhessenek lelkészi alkalmazást. A jogügyi bizottság az első pontra nézve azt javasolja, hogy a magyar nyelv tudását a zsinati törvénynek megfelelően követeljék meg minden lutheránus lelkésztől, a második pontra nézve pe­dig azt indítványozza, hogy tartsák fenn az eddi­gi gyakorlatot, amely csak Magyarországon szer­zett lelkészi oklevél érvényességét ismeri el. A bi­zottság egyébként megrovandónak tartja a horvát esperesség azon eljárását, hogy a kerület megkerü­lésével egyenesen a bánhoz fordult Alajsy Miklós horvát-szlavón esperes hangsú­lyozza, hogy az egész ügy tisztán gyakorlati kér­dés. A horvát ifjak neo­ tudnak magyarul, a ma­gyarok nem tudnak horvátul, minek következtében az esperesség lelkészeik nélkül marad. Az esperessé­­get tisztán egyházi érdek, s távolról sem a magyar nyelv ellen irányuló szándék vezéreli. Belohorszky Gábor, Szeberényi Lajos, Veres József felszólalásaikban méltánylandónak tartják azt, hogy az a három horvát ifjú, akik tanulmányai­kat már külföldön végezték, külföldi oklevéllel is nyerhessen Horvátországban lelkészi alkalmazást. Éppen ezért a közgyűlés kimondta, hogy ezeknek okleveleit kivételesen érvényeseknek fogadja el, megköveteli azonban tőlük, hogy egy évet magyar theológián töltsenek s magyarul megtanuljanak. A jövőre nézve pedig elfogadta a közgyűlés a jogügyi bizottság határozati javaslatait, amelyeket dr Zol­­nay Jenő szerkesztett kiváló jogi érzékkel. Ezzel a közgyűlés Bachát Dániel imájával véget ért. * Gyámintézeti közgyűlés. A mai kér. közgyűlés előtt, reggel 8 órakor a bányakerü­leti ev. egyházi gyámintézet tartotta dr Radványszky György és Famler G. Adolf elnöklete alatt 1905. évi közgyűlését. Miután Radványszky György megnyitotta a tanácskozásokat, Famler G. Adolf, egyházi elnök adta elő gondosan szerkesztett, nagy buzgalomról 63 kötelességtudásról tanúbizonyságot tevő évi jelenté­sét. Körülményesen beszámolt a gyámintézet pénz­ügyeiről. Több nagyobb adomány jutott egyesek áldozatkészségéből az elnökség kezéhez. Földváry Elemér 500 koronát ajándékozott a gyámintézet­nek, Radványszky 100 koronával járult egy, a Ba­­chót Dániel nevére teendő alapítványhoz. A gyűjtés eredménye ez évben tizennégyezer korona, 1700 ko­ronával több, mint a múlt esztendőben. Javasolja, hogy a gyámintézet Barhát Dániel nevére tegyen egy 1500 koronás alapítványt, melynek kamatait szegény egyházaknak juttassák. A közgyűlés lelke­sen fogadja el ezt az indítványt. A pénztári számadást jóváhagyják, Bandi Henrik pénztárosnak a szokásos felmentvényt meg­adják, a pénzügyi bizottság segélyezési tervét jóvá­hagyják. A „Gusztáv Adolf“ egylethez segélyezésre föl­terjesztenek 34 folyamodványt, az „Egyetemes Gyámin­tézet“-hez ajánlanak 10 kérvényt, a „Kér. Gyámintézet“ kiutal kilenc segélyt. A jegyzőkönyv hitelesítésére Schranz és Föld­váry Elemért küldték ki s a közgyűlés d. e. kilenc órakor véget ért Gautsch az általános szavazati jogról. (Az osztrák képviselőhöz ülése.) , Bécs, október 6. Az általános választói jog behozatalára vonat­kozó sürgősségi indítvány fölötti folytatólagos vita során Romanczuk a választói reform érdekében szó­lalt fel. Ebenhach behatóan indokolja indítványát­­ és utal arra, hogy az általános választói jog behoza­tala nagy veszélyt jelentene az előfeltételek kellő előkészítése nélkül. Ezután báró Gautsch miniszterelnök szólalt fel s a következőket mondta: T. Ház! Az általános, egyenlő és közvetlen szavazati jog behozatala valamennyi közügyeinkre nézve oly fontos, sőt azok alapjait megrendítő kér­dés, hogy nézetem szerint azt csak a legnagyobb ob­jektivitással és valamennyi, mellette és ellene szó­ló érveknek érett megfontolásával lehet megoldani. Ezért, uraim, tartózkodni is fogok attól, hogy e helyen mindazokra a gúnyos megjegyzésekre és sze­mélyes támadásokra reflektáljak, amelyeket a szo­ciáldemokrata párt szónokának tegnapi beszéde­ tar­talmazott (Helyeslés.) Iparkodni fogok, htt a kormánynak már nemrég e házban jelzett állás­pontját röviden ismételjem, mert a kormány nem akar hozzájárulni ahhoz, hogy e tárgyalások befe­jezése, amelyeknek már, mint önök előtt ismeretes, csak kevés időt szentelhetnék, halasztást szenved­jen. De engedjék meg t, uraim, hogy mindenekelőtt egy észrevételt tegyek. A különböző, meghallgatott­­ beszédekből, melyek a benyújtott sürgősségi indít­ványokat indokolják­­, amelyekkel a különböző pár­tok a nyilvánosság előtt az általános választói jog kérdését tárgyalják, nyilván kiviláglik, hogy az ál­talános választói jog lobogója a legkülönbözőbb po­litikai áruk takarójául szolgál. (Élénk helyeslés.) Az általános választói jognak egy oly határozott híve, mint labor kerület 1. képviselője is, határozott korlátozásokkal akarja csak e jogot. Amennyiben tegnapi, nagyon érdekes beszédet jól értettem, azt akarja ugyanis, hogy az egyes tartományok lakás­egyenlő választói jogról beszélni, az, legalább az én képviselőket válaszszanak, de itt elkerüli talán fi­gyelmét az, hogy nem e tartományokról, hanem az azokat lakó nemzetiségekről van szó. Ha ezeknek megfelelő számú képviselőket akarna koncedálni, akkor talán könnyebben lehetne egyezni az ő állás­pontjával. Végül azonban a képviselő úr fontolóra veszi a műveltségi cenzus lehetőségét és az analfa­bétáknál az adócenzust is. Hogy ekkor nem lehet már többé általános, egyenlő választási jogról beszélni, az, legalább az én felfogásom szerint, nem szorul hosszabb fejtegetés­re. (Nagyon helyes!) De itt még valami tekintetbe veendő. El fogják ismerni, uraim, hogy az állandó lakhely kérdése is — és a közvetlen előttem szóló képviselő úr erről beszélt és álláspontját ebben a kérdésben is kifejezésre juttatta — a képet azon­nal teljesen megváltoztatta. Hosszabb vagy rövi­­debb ideig ártó lakóhely vagy pedig állandó lakó­helynek teljes hiánya oly tényezők, amelyeknek e kérdés megítélésénél igen nagy jelentőségük van. (Helyeslés.) Volt szerencsém a kom­ány álláspontját egy más alkalommal egész röviden vázolni fes akkor kijelentettem és ugyanezt jelentem ki most is egész világosan, hogy nem vagyok a választói jog legszé­lesebb alapon való kiterjesztésének elvi ellensége és sohase is voltam az. Szívesen elismerem a választói jog kiterjedésére irányuló követelés jogosultságát, csak elengedhetetlennek tartom, hogy tekintetbe ve­gyük azokat a különbségeket, amelyek Ausztriát a legtöbb más államtól elválasztják és azért kijelen­tem, hogy én nálunk az általános választói jogot csak nemzeti viszonyaink tartós rendezésének alapján képzelhetem, tehát mintegy a nemzetiségek megegyezésének alapján. Ettől a felfogásomtól az eddig hallott beszédek sem téríthettek el, már azért sem, mert azok nem nyújtottak kellő felvilágosítást az általános és egyenlő szavazati jog hatásáról a birodalom külön­böző területein élő nemzeti kisebbségek képviseletére. Igaz, hogy azt hallottam, hogy csak kísértsük meg az általános és egyenlő szavazati joggal. Ha az ál­talános és egyenlő szavazati jog egyszer már érvény­ben van, akkor azt hiszik, a nemzeti különbségek is el fognak tűnni. Ha ez iránt némileg biztosítva le­hetnék, akkor talán csatlakoznék a hallott nyilatko­zatokhoz. De, uraim, nyíltan kimondom, e bizonysá­got nélkülözöm. Azután nem is volna szerencsés megoldása a kérdésnek, ha az általános és egyenlő szavazati jog a birodalom bármely nemzetiségét meg­fosztaná attól a képviseletétől a házban, melyet kul­turális és történelmi súlyánál fogva igényelhet. Eb­ben az esetben az általános és egyenlő szavazati jog az én felfogásom szerint nemcsak veszélyes, hanem nagyon rövid életű kísérlet is volna. Uraim! Az osztrák képviselőház nemcsak a pártok és az egyes politikai nézetek képviselete, ha­nem a nemzetiségek képviselete i. A kom­ány fel­adata, hogy ne hagyja figyelmen kívül az osztrák nemzetiségek ránk szállott történeti jelentőségét. E nemzetiségek kulturális és nemzeti követeléseiket il­letőleg soha nem vetnék magukat alá a számok me­chanikai nyomásának. Ez idő szerint a vegyes nyel­vű tartományok képviseleteiben és a különböző egye­sületekben az összes törekvés odairányul, hogy a nemzetiségeket megóvják a majorizálástól és hogy biztosítékokat teremtsenek a puszta szám hatalma ellen. Egyelőre a vegyes nyelvű országok egyes kép­viseleteiben, valamint a különböző testületekben, mint látjuk, minden törekvés odairányul, hogy a nemzetiségek majorizálás ellen megvédessenek és hogy biztosítékokat alkossanak a puszta számbeli többség hatalma ellen. Máskép állana a dolog, ha maguk a nemzetisé­gek képviselői ilyen garanciákat fölöslegesnek tarta­nának, ha kijelentenék, hogy lemondanak azokról a védbástyákról, amelyek eddig Ausztriában a szám egyeduralmát korlátozták. Ha t. i. az osztrák népek képviselői ezt maguk is szükségtelennek tartanák, amihez eddig mint jogosult parlamenti befolyásuk biztosítékához ragaszkodtak, akkor a kom­ány részé­ről is elesnék az általános és egyenlő választói jog behozatala ellen szóló legfontosabb aggály. Egyébként a kormány nyilatkozatai ellen in­tézett támadásokat teljes nyugalommal viselhetem, ha nézem a dolgok fejlődését más országokban. Hi­­vatkozhatom arra, hogy még Franciaországban is — hiszen ezt ma már itt is kiemelték — nem egy­szerre és nem hosszas átmenetek nélkül lépett életbe az általános szavazati jog, hanem annak 1848-ban történt behozatala egy hosszas mozgalom befejezése volt, mely több mint egy félszázaddal az előtt a !

Next