Pesti Hírlap, 1909. április (31. évfolyam, 80-102. szám)

1909-04-06 / 81. szám

r­ im. április 6., kedd. PESTI HÍRLAP____ ___________________9 Sven Hedin előadása. Az Urániában hétfőn este tartotta első fel­olvasását a híres svéd utazó, dr Sven Hedin. A nézőtéren nem maradt egy hely sem szabadon, ott volt a fővárosi társaság színe-java, a főhercegi udvar, a születési, szellemi és gazdasági ariszto­krácia, sok katonatiszt, általánosságban jellemez­ve az illusztris közönséget, csupa előkelőség. Fél nyolc után pár perccel megjelent a fehér­­vászon előtt dr Sven Hedin. Középtermetű, erős alkatú, fiatal férfi, akinek minden mozdulata ruganyos, acélos. Arca igen rokonszenves. Egészséges piros szín, angolosan nyírott kis bajusz, tömött sötét­szőke haj, élénk tekintet, keretnélküli csiptető. Percekig tartó taps fogadja. A közönség­ fölemel­kedik helyéről és úgy részesíti üdvözléseiben a rettenthetlen utazót, aki pár szóval válaszol dr Lóczy Lajos rövid üdvözlésére, azután a főhercegi páholy felé fordulva megkezdi előadását. Németül beszél, igen folyékonyan. A fehér vászon előtt Tibetnek már Sven He­din által készített térképe. A világhírű kutató, mellén két gyémántos csillag közt a Ferenc Jó­­zsef-rend nagykeresztjével, két méter hosszú bam­busznádat tart a kezében s azzal magyarázza a térképet. Belekezd előadásába s először is szól azokról a nagynevű tudósokról, akik utat törtek­ maguknak a rejtelmek titokzatos földjére, Tibet­­be. Fényes nevek hosszú sora, köztük nem egy, amelyről szellemi szegénységünkben sohase hallot­tunk, s amely soha el nem múló dicsőségét hirdeti a földrajzi tudománynak, köztük a Körösi Csorna Sándorét, a nagy magyar utazóét. Csornáról Sven Hédin a nemes kegyelet hangján szól, kiemeli, hogy mennyit köszön a szegény magyar tudósnak a tudomány, különösen a philologia és az ethno­­graphia. — Három évig és három hónapig tartott utazásom — mondja ezután Sven Hedin. — 1905. októberben indultam el Stockholmból és utam Perzsián keresztül India nyugati határának tar­tott. Karavánomat Lebben szerveztem s 1906. augusztusában készen állottam tibeti utamra, fel­téve magamnak, hogy a valóban terra incognita számba menő országot merőleges irányban szelem át. Tibet a világ legnagyobb hegyes országa, négyszer akkora, mint Franciaország s itt vannak a világ legmagasabb hegycsúcsai, amelyek a Pa­­mirról, a „világ tetejéről“ merednek az égnek. Eme óriási, néhol 24,000 láb magasságú hegyláncok kö­zött meglehetősen széles és nagy nyitott völgyek vannak. E völgyek majdnem mindegyikében tava­kat találtam, e tavakat a tibetiek szenteknek tart­ják, egyébként évezredek óta gyü­lemlik bennük a só s ezért a vizük élvezhetetlen. Az északi hegylán­cok legalacsonyabb csúcsa is magasabb a Mont­­blancnál. •­ A legnagyobb akadály, amelylyel meg kel­lett küzdenünk, a ritka levegő volt, amelyben a szívnek megfeszített, szinte lehet mondani, két­szeres munkát kell végeznie. Az éghajlat rendkí­vül szigorú, volt olyan napunk is, amelyen 40 fok Celsius volt a fagypont alatt s ez oly hideg, amely­nél a higany megfagy a hőmérőben. Füvet sehol nem lehet találni s azért a karavánnal csak nagy ügygyel-bajjal lehetett előre jutni. A tibeti ökrök, szamarak és juhok jól ismerik azokat a ritka vi­dékeket, amelyeken takarmány nő, ám egy kara­ván ezekre nem egykönnyen akad rá. Százharminc állatot vittem magammal tibeti utamra és csak­ hat maradt meg ebből a számból, a többi elpusz­tult, részben az éhség, részben a hideg következté­ben. Volt oly napom is, amelyen 4—5 öszvérem túllőtt el. Sven Hedin itt áttért első útirányának s ezen elért eredményeknek ismertetésére. Utjának első része Shigat­seből a kelet-tibeti Manzorovar-tóhoz vezetett. Nyolcvanhárom napig ember nem járt a vidékeken, embert nem látva haladt a karaván s csak ezután találkoztak nomádokkal, fekete sátra­kat verő, majd ezeket fölszedő és nyájaikkal to­vább vándorló pásztorokkal, s tőlük vak-ökröket vásároltak az elpusztult tevék és öszvérek helyébe. A vak­ ökör fekete, apró, de igen erős állat. __ A tibeti hatóságok — folytatta Sven Hedin élvezetes előadását — eleinte visszatérésre akartak kényszeríteni, majd váratlanul kijelen­tették, hogy akadálytalanul utazhatom az ország­ban, amerre csak tetszik. Shigatseban, amely a tasi lámának, a Pancsen rimpocsenak székhelye, igen szíves és előzékeny fogadásban volt részem. A tasi láma tulajdonképen társuralkodója a Lhasszá­­ban székelő dalai lámának, a tibetiek pápájának. Míg ez a szent király, addig a tasi láma a szent ta­­nító. Amikor a dalai láma meghal, utódja az a fiúgyermek lesz, aki halálának órájában születik, mert ebbe vándorolt a lelke. A tasi láma ilyenkor Lhasszába utazik s ott a szent gyermeket beiktat­ja hivatalába s ugyanezt a szívességet teszi meg a dalai láma a tasinak, ha ennek a lelke vándorol egy szerencsés fiúgyermekbe. A tasi láma felette szeretetreméltóan fogadott, s mert másnap kezde­tüket vették az újévi ünnepek, meghívott, hogy ezeken résztvegyek. Ezer meg ezer zarándokkal volt tele a város. Jöttek ezek nemcsak Tibetből, hanem Keletindiából s a mongolok földjéről is. A láma palotája előtt, amelynek teteje teljesen be van vonva aranynyal, óriási oszlopokon karzatok vannak s ezeken helyezkedett el a sokadalom. Jöt­tek a különféle rangú lámák papírlemez-álarcok­­kal, drága chinai selyemből készült ruhákban. Vad táncot kezdtek járni, az ünnep végén pedig két láma máglyát rakott s erre egy papirt dobott, melyre előzőleg valamennyi esetleg bekövetkezhető kellemetlenséget följegyzett. A papirt elham­vasztja a láng s a lámákat az uj évben a­ felírt kel­lemetlenségek nem érhetik. Már most, kicsoda tu­lajdonképen a láma? Sven Hedin erre nagyon szép feleletet ad: — A láma egész életét a meditatiónak, feon­­templációnak szenteli. Elmélkedik, töpreng. — Fiatalon elbúcsúzik övéitől és elvándorol a sötét ország valamely más vidékére, mert a szü­lőföldjén levő kolostorba nem veszik fel. Jelent­kezik a kolostor főnökénél, mint novicius,, aki erre előszólítja az összes lámákat. A lányok szótlanul köszöntik­ a noviciust, de hogy kicsoda, hogy hív­ják, honnan jön, meg se kérdezik. Ő már búcsút'­ vett a földi élettől s hogy ki az, aki elbúcsúzott és a vallásos életre szánta magát, arra senki se kiván­csi. Hosszú menetben elkisérik a hegyre épített kolostor alatt levő barlangokig. A novicius vissza­fordul és búcsút int a lámáknak, akik zsolozsma­­szerü imába fognak. Az ima véget ér. Az új lámát a barlangba kisérik s a barlang nyilását befalaz­zák. Szegény fiatal tibeti soha, soha nem látja meg a napvilágnak még csak beszűrődő sugarát sem. Táplálékot, rizst, kenyeret, vizet, egy földalatti nyilason át kap, egyszerűen betolják egy lapáttal s ez igy megy nap-nap után. Ha egyszer a befala­zott láma több napon át nem teszi a lapátra az edényt s nem veszi le onnan aznapi táplálékát, ak­kor tudják, hogy beteg vagy meghalt. A barlangot kinyitják, a holt lámát elégetik s hamvait egy toronyszerű építményben elhelyezik. Amikor Sven Hedin az egyik kolostorban járt, meghalt ott egy láma, aki három évig volt befalazva. Az ilyen igen közönséges eset. De tizenkét évvel ezelőtt ugyan­annak a kolostornak egyik barlangjában meghalt egy láma, aki huszonöt évet töltött örök éjszaká­ban. Volt olyan eset is, hogy egy láma hatvan­­kilenc évig tartott élve eltemetés után halt meg. Mint tizenöt-tizenhat éves novicius került a bar­langba s amikor holtan ismét napvilágra hozták, már a harmadik nemzedék osztozott a lámák sok ezer éves sorsában. Azok közül, akik befalazásánál jelen voltak, már egy sem élt s az újabbak csak annyit tudtak felőle, hogy ott él és töpreng érthe­tetlen rejtélyeken a befalazott barlang mélyén. Hatvankilenc évig tartott ez a rettenetes élet, melynek egyetlen eredménye volt, hogy aki végig­szenvedte, bejutott a tibeti szentek sorába. Azért nem minden láma élete ilyen. Némelyek’ csak pár hónapig, mások néhány évig maradnak’­­befalazva, azután a templomokba jutnak, ahol naphosszat imádkozniok kell. Ez az imádkozás az imagépek egyszerű forgatásában áll s az orthodoxok jobbra, a neológok balra fordítják az imagépeket. Sh­igatseből Hedin északnak tartott a sós ta­vakhoz s ezen az utján elérkezett a hinduk szent hegyéhez, amelynek kerülete negyven kilométer. Isten ezen a hegyen lakik a tibetiek vallása sze­rint s innen száll le minden évben egyszer fehér hattyú alakjában a szent tavakra. A tibeti zarán­dokok tizenháromszor megkerülik a hegyet, persze gyalogszerrel. Aki egyszer teszi meg a negyven ki­lométernyi utat, de olyképen, hogy minden lépés­nél egész testhosszában arcra veti magát, azután felkel, s elmond egy imát és újra arcra borul, szó­val aki az utat saját hosszával felméri, az minden bűnére bocsánatot nyer s nem kell a hegyet tizen­háromszor megkerülnie. Sven Hedin lovon tette meg ezt az utat, amin a tibetiek nem kevéssé cso­dálkoztak s egész nyiltan megmondták, hogy ez nem számit, az Isten oda se figyel az ilyen zarán­­doklásra. E hegy tövében van egy óriási gránit­­tömb s alatta keskeny alagút. E tömb mellett el­haladva, zsírt és vajat dobálnak rá, aztán egy cso­mót kitépnek a hajukból s ezt odacsapják a vajhoz vagy zsírhoz. Persze ott ragad s miután a vaj a hi­deg következtében egyhamar meg nem olvad, az egész gránittömb olyan a sok hajtól, mintha vala­mi rosszul, vagy egyáltalán nem fésült boglyas fej volna. Az alagutról pedig azt tartja a tibeti hit, hogy csak az tud rajta keresztüljutni, aki becsüle­tes, igaz ember. Hedin egyik szolgája hasra feküdt s keresztül akart csúszni a szűk sikátoron, de meg­akadt útjában s hátulsó lábaira — itt nagy derült­ség támadt — kötelet kellett erősíteni s úgy ki­húzni a szerencsétlent. Sven Hedin ezek után elmondta utjának vi­szontagságait. Hogy kellett háromszor is visszafor­dulnia, miközben sikerült fölfedeznie a Trans­­himaláját s a Bramaputra és Indus forrásait. A dalai láma katonákat küldött utána s ezek kény­­szeritették, hogy észak felé forduljon s abban az irányban, ahonnan jött, hagyja el a szent tavak országát. Sven Hedin vissza is fordult. Tél idején, rettenetes, elképzelhetetlen, szinte sarkvidéki hi­degben egyre felfelé haladt. Közben feloszlatta régi karavánját, szolgáit elbocsátotta s uj vezetőt fogadott Mohamed Iza helyébe, aki útközben meg­halt. Ő maga tibeti ladakinak, kereskedőnek öltö­zött, feketére festette arcát, kezeit s nekivágott ,szokja, Tibet égbe nyúló hegyláncainak. Emberei már alig tudtak a lábukon állni, kutyáikat elpusz­tította egy homokvihar és Sven Hedin ment, egy­re előre ment. Hirtelen délkeleti irányt vezényelt a karavánnak s visszafordult a Bongba és Csokcsu tartományokba, ahol európai ember még nem járt s fölfedezte Közép-Tibetet, a voltaképein rejtett földet. Bár Tibetben már széltiben beszélték, hogy egy európai énaher a karavánjával a sötét ország­ban jár, baj nélkül eljutott a felső Bramaputráig, de itt a kormányzó két katonát küldött elé, s ezek megállították a karavánt. Sven Hedin látta, hogy tovább nem titkolhatja kilétét s kereken megmon­dotta, hogy ő az az európai, akit keresnek. A tibeti katonák előhívták a kormányzót, aki kényszeríteni akarta a vakmerő svédet, hogy forduljon vissza, amerre jött, mert útját nem folytathatja. Nyolc napig tárgyalt Hedin a kor­mányzóval az útirány felől s váltig megmaradt el­határozása mellett, hogy keleti irányban elhagyja az országot, de északra nem fordul. — Nézd, — mondotta a kormányzónak __ én tisztelem a ti vallásotokat, miért nem tisztelitek­ ti az enyémet. Az én hazámban Isten tilalmának tartják, hogy valaki még egyszer végigjárja a már megtett utat. Én nem fordulok­ vissza, hanem In­dia felé távozom. — De hát — kérdezte a kormányzó — miért is jöttél ide s miért nem akarsz már végre el­menni? Sven Hedin rögtön megadta a választ: —­ Mert szeretlek benneteket. — Jó, jó, ez mind nagyon szép, de van hazád, szeresd inkább azt s menj haza. — Tudod mit, szeresd te viszont az én hazá­mat s meglátod, milyen jó barátok leszünk. Sven Hedinnek végre sikerült rábírnia a kormányzót, hogy hagyja kelet felé fordulni. De tíz katonát adtak melléje, nehogy ismét vissza­jöjjön s ez a tíz katona el is kísérte a határig, amivel kutató útja véget ért. Ötször ment keresztül a Transhimaláján, föl­fedezte az Indus és Bramaputra forrásait s a leg­titkosabb Tibetet, eltüntetve ezáltal a térképről az , ismeretlen földet jelentő fehér foltokat.

Next