Pesti Hírlap, 1909. július (31. évfolyam, 154-166. szám)

1909-07-11 / 163. szám

1909. ju­lius 11., vasárnap. PESTI HÍRLAP 11 Mindennapi Problémák. Képzelt betegeit Ilyenkor, julius elején, tömve vannak az or­vosi várószobák, még pedig természetesen azok leginkább, melyeknek aj­­ai mögött tekintélyes ta­nárok vizsgálják a sziveket és a veséket. A sok em­ber között, aki e napokban szakértelmés tanácsra szorul, bizonyára tömérdek az igazi páciens is, akit csakugyan valami komoly betegség hozott ide a császárkabátos professzor műhelyébe. Ám az igazi betegeknél, akiknek minden okuk megvan rá, hogy keserves panaszokkal gyötörjék meg a türelmes orvos-doktort, talán még több az olyan látogató, akit az érzékeny idegzete és az eleven fantáziája tesz beteggé, vagyis: a képzelt beteg. Tessék csak megkérdezni akármelyik híres tanárt, hány kép­zelt beteg fordul meg naponkint a rendelő­szobá­jában s hány szomorú tekintetű úr vagy megtört asszony fordul hozzá ezekkel a szavakkal: —Az istenre kérem, mondja meg őszintén, hogy mi a bajom, mert már tovább ezeket a kín­szenvedéseket nem állom . . . Vagyis inkább ne mondja meg, mert ha bizonyosan tudom, hogy be­teg vagyok, hát azonnal fejbelövöm magamat . . . A doktorok a bizonyítói, mennyi igazság van abban a furcsa állításban, hogy a komoly beteget százszor könnyebben meg lehet nyugtatni, mint az örökké morfondírozó képzelődőt. A luberkulotikus szívesen elhiszi, hogy csak akut rekedtség bántja, melytől pár hét alatt okvetetlen megszabadul, el­lenben a hypoehonder, vagy- mint a negyvenes években mondották —- a rásztkóros reggeltől estig sem unná meg a szegény doktor zaklatását s vé­gül is azzal a bizonyossággal távozik a rendelő­szobából, hogy gyalázatosan titkolóznak előtte. Ha­ragszik, amiért nem mondják meg neki az igazat, de Mattomban fogvacogva gondol arra, hogy vé­letlenül mégis meg­találják neki mondani az igaz­ságot, mert ha biztosan tudná, hogy beteg, hát a lelki nyugodtsága is elrepülne a hűtelen egészsé­gével együtt. Hogy tehát mit is akar voltaképen, arra nem igen lehetne választ adni, mert a titko­lózásért ép úgy megharagszik, mint ahogy a bizo­nyosságtól retteg. Hiszi, hogy beteg, de jaj lenne az orvosnak, aki ezt kíméletlenül konstatálná előt­te. Szeretne hinni a megnyugtatásban, de meg van győződve róla, hogy a megnyugtató szónak csak szánalom és jólelkűség a forrása. A képzelt beteg, vagy mondjuk, a neuraszté­­nikus, tehát különös állatja a jó istennek, aki köz­érzés dolgában hasonlíthatatlanul sajnálnivalóbb a tüdővészesnél, mert míg amaz még a sír küszö­bén is hisz a maga felgyógyulásában, ő már ak­kor törhetetlenül agonizál, amikor még húsz-har­­minc-negyven év van rendelve számára földi tar­tózkodáskép a gondviseléstől. És talán komikus dolog, de én mégis azt mondom, hogy nem a ko­moly professzornak van igaza, hanem, a képzelt betegnek. Mert utóvégre — ha kissé filozófiai ál­láspontra helyezkedünk — nem az igazság a lé­nyeg, hanem az, amit mi, halandó emberek, igaz­ságnak hiszünk. Végeredményében húsz év vagy kilencven év egészen mindegy ebből az érthetet­len földi tengődésből, s a fődolog mindig a ma­gunk lelki állapota, vagyis az a szemüveg, ame­lyen keresztül az életet, a halált és a saját sor­sunkat szemléljük. A tuberkulotikus tehát, aki nem fél a haláltól, de két-három év alatt belepusz­tul a bajába, föltétlenül boldogabb ember, mint a képzelődő neuraszténikus, aki esetleg mint nagy­apa mond búcsút a földi létnek­, de közben a hal­doklás minden borzalmát átérzi. De van egy másik szempont is, melyet még komolyabban lehet mérlegelni: az, hogy miért kép­zelem magamat én betegnek, s miért nem rettegsz, atyánkfia, te, attól, hogy időnek előtte elpusztulsz? Ha mind a ketten egyformán egészségesek len­nénk, én ép oly jóízűen kacagnék a képzelt bete­gek bogarain, mint ah­ogy te kacagsz, mikor az unalmas panaszaimat végighallgatod. Miért tar­tozom én a hyppehonderek közé, s miért nem tar­tozik közéjük még száz és száz ember, akit ép úgy ellephetne a hideg verejték arra a gondolatra, hogy rövidesen búcsút fog mondani a napsugárnak? Ha én reszketek, a többi száz pedig nem reszket, akkor bármilyen egészségesnek lássék is a szer­vezetem — én okvetetlenül betegebb vagyok a töb­binél, mert nemcsak a szervi szívbaj és a gyomor­rák tartozik a betegségek közé, hanem az oktalan félelem is. Elvégre a betegség akkor is betegség marad, ha a világ legkülönb orvosdoktora se tud­ja kimutatni a látható eredetét. Ne tessék tehát kinevetni a képzelt beteget s ne tessék őt azzal kergetni el a rendelőszobából, hogy kutyabaja. Az orvosnak nemcsak az a hiva­tása, hogy a­ beteg gyomrot meggyógyítsa, hanem az is, hogy a félelem és képzelődés kín­iait ügye­sen kioperálja a­ páciense lelkéből. Poszton. Meg kellene végre az asszonyokat győz­ni, a házasság erkölcsjogi formájáról. Jobban mondva: csak az erkölcsjogi for­májáról, törülve a házasságnak misztikus, ro­mantikus, hazug oldalát. Magyarán mondva, a szentséges oldalát. Minthogy a szentségesnek nevezett hit­­­­ből napról-napra észleljük, íme, a házasság­­ szentségi fogalma csődöt mondott az asszony-­i világban is! Mert az asszonyok, elindulva a­­ férfiak példáján, a modern könyv- és színpadi­­ irodalom iránytűjén, a főrangú és királyi nők , sneidig esetein, már élelmes patkányok módjá­ra önmaguk kezdik kirágni a sülyedő hajó ro­zoga oldalát. És az a tájfun, mely a házasság szentsé­gét söpörgeti a világ szik­éről, már működik. Pedig valamit meg kellene belőle men­teni. Nem a házasságból, nem a szentségből, hanem az asszonyokból, a házasság számára. Valahogy, nem is valami ördöngős úton, meg kellene az asszonyokkal értetni, azaz be­léjük kellene nevelni a házasságnak azt a be­csületes jogi igazságát, hogy a házasság csak másodsorban érzelmi szerződés és első­sorban két becsületes ember számára: üzleti szerződés, melynek első és legfontosabb pontja: az erköl­csi poszton való állandó kitartás. Az érzelmek­­ változhatnak, a csapások jöhetnek, a férfi le­het szerződésszegő is, de az asszony — bocsá­natot kérek, akinek nem tetszik — az asszony: hóban, fagyban, viharban álljon a poszton! A házasság egész felelősségét az asszony viseli. Ifjúsággal, gyengeséggel, ezzel-azzal nem mentegethető ballépése. Gyerekleányt nem kell férjhez adni és érzéki vágyból nem kell a férfinak házasodni. A házasság komoly dolog len­ne s nem a ná­széjszaka kedvéért kötnék. Férfi és nő szerződést köt a házasságban az erkölcsi kötelességek betartására. S amelyik fél ezt a szerződést megszegi, az csak a férfi lehet, de nem az asszony. És e kérdésnél, mely­­lyel az irodalom annyit foglalkozott és foglal­kozik, míg csak ez a világ meg nem változtatja ábrázatát olyanformán, hogy az ég kerül le­felé és a föld gyomra felfelé, egyenlő nemi­erkölcsi jogokat semmiféle emberi kéz­­ nem osztogathat, csak ha egy másik emberpár ke­rül egykor a világűrbe: a homunculus-ember­­pár. Ha az ember vegyileg lesz előállítható. Addig pedig az anyaság és a vérünkbe nevelt őserkölcs törvénye szerint az asszonyt vonjuk felelőségre a családi tűzhely tisztaságáért. Hogy a felelősség ilyen egyoldalú oszto­gatása igazságos-e, az más kérdés. Nem igaz­ságos, csakhogy a nőt a mártíromság alól sem a feminizmus és semmiféle kultúra diadala nem mentheti fel. Csupán az erkölcsök ősfelfo­gásának teljes csődje, ami azonban egyszer­smind a kultúrának és az egész világnak ha­lála lenne. A nő mártiromságára szüksége van az emberiségnek, mely csak addig haladhat, míg a nő erkölcsi tisztasága útját nem állja. S ha a nő egyszer eloltja a házioltár örökmécsesét az Úr készítheti odafenn a Sodom­a és Go­­raorha elpusztításához szükséges attribútu­mokat. Igaz, a szentség aranyfüstje lekopott a házasságról, ami nem épen nagy baj, de nem is öröm. A vallás gyönyörű paizs volt az asz­­szony feje fölött, csakhogy az idő rozsdája el­ette ezt a paizst. S a vallás helyét egyébbel kell kitölteni a nő lelkében. Műveltséggel, komoly munkával és a kötelesség katonai szigorúsá­gi­ betartásával.­­ A poszt! Amit élve nem szabad a nőnek elhagynia, akármit ordít is a boulevard-iroda­lom a gyönge és befonható asszony­­fülekbe. A nő kis gyerek korától álljon már ott a poszton. .Legyenek kötelességei, melyeket meg kell becsülnie, respektálnia kell, ha ezalatt csöppenként folyik is el szívének vére. Agyalágyult beszéd az, hogy az első sze­mély én vagyok a világon. Első személy: a kö­telesség, a poszt! Azután jövök: én. Ha azon­ban én jövök először, úgy végezhetem életemet, mint az az előkelő férjes asszony, ki egy hotel­ágyon a kedvese kezétől agyonlőve pusztult el. Ez az asszony soha életében nem tudta, mint annyi és annyi ezer asszony, hogy mi a kötelesség? Egy tűz volt számára. S az első táncos, aki­ felhívta, elment vele, de egyenesen a becstelen halálba. Otthagyta a posztot, pedig katona leánya és katona felesége volt. Sub rosa. Alapi hírek. • — (Lapunk mai száma) 64 oldal terjedelmű. A melléklet közleményei: Zavarodás Agráriában, Papp Dezső. — A nagyigmándi vértanuk, Farkas hmed. — Jokohama, dr Bozóky Dezső. — A ma­gyar hírlapirodalom, Bolgár Gyula. — Jób püspök Mi­ramarosban, dr Sztrippai Hiador. —• Solymár egykori rengetegjeinek ősoroszlánjai, Budinszky Károly. — Regénycsarnok. — Solitudo, (v. s.) — ő egyes. Vidéki esetek. — Sakk, Maróczy Gézától. — Szerkesztői üzenetek. _ üzleti hetiszemle. _ Műszaki újdonságok: Találmányok, P. G. (A hirdetések közt.) A tárcában: Magyarok köszöntő­je Kálvinhoz, Lampérth Gézától; Az elkésett asz­­szony, Bács Imre; A munkatársiig, Pierre Val­dagne. (Személyi hírek.) Dr Tauszk Ferenc egyetemi m. tanár, kir. tanácsos, a Sanatorium­ E­gyesü­­let főtitkára, nyári szabadságát megkezdte és külföldre utazott. Az egyesület központi iro­dájának vezetését augusztus elsején veszi ismét át, amikorra a fővárosba visszaérkezik.­­ S­a­­massa József egri bíboros érsek Szmrecsányi segédpüspök kíséretében pénteken Bécsbe utazott. Klotild főhercegasszony kíséretével Fiumé­ból a napokban Alcsuthra megy. — (Bezerédj Viktor államtitkár) Karlsbad­­ba utazott, ahol fürdőkúrát fog használni. Az ál­lamtitkár augusztus közepéig marad a cseh für­dőben. — (Új miniszteri tanácsos.) A hivatalos lap szombati száma közli, hogy a király dr Neményi Imre miniszteri osztálytanácsosnak a miniszteri tanácsosi címet és jelleget díjmentesen adomá­nyozta. Dr Neményi kitüntetése kétségtelenül örömmel találkozik a magyar kultúra minden igaz barátjánál, mert az új miniszteri tanácsos abban a nehéz és nagy szaktudást igénylő hivatáskörében, amelyet mint a kultuszminisztérium tanítóképzői ügyosztályának vezetője tölt be, nagy szolgálato­kat tett már a magyar kultúra ügyének. A király elismerése bizonyára csak növelni fogja e kiváló férfi f a nemes ambícióját és lelkes munkakedvét.­­ (Új hadtestparancsnokok.) Bécsből jelentik, hogy a hadsereg tábornok­ korában legközelebb több változás lesz. Báró Czibulka tábornok, aki sok éven át volt a prágai nyolcadik hadtest parancsnoka és nemrég mexküli helyére került hadtestparancsnoknak Budapestre, ahol hosszú időn át tevékenykedett herceg Lobkowitz oldalán, nyári tartózkodási helyé­ről, Gasteinből nyugalomba vonul. Egészségi álla­potára való tekintettel nyugalomba vonul Fiedler Ferdinand gyalogsági tábornok, csapatfelügyelő és a hetvenegy éves báró Albori gyalogsági tábornok is. A przemysl­i tizedik hadtest parancsnoka, lovag Pino Artur gyalogsági tábornok megválik a hadtest­­parancsnoksági tisztségtől és csapatfőfelügyelő lesz. Przemyslbe utódjául Kummer allábornagyot neve­zik ki. A budapesti h­adtestparancsnokságot­ Schreiber Viktor altábornagy veszi át, aki szolgálati idejének nagy részét Magyarországon töltötte és jól beszél magyarul. Őszszel a hadgyakorlatok után még több tábornok vonul majd nyugalomba.­­ (Darányi és a Balatoni vasút.) A vasút­megnyitás örömteljes izgalmai közepette sem fe­ledkeztek meg a balatonmellékiek Darányi Ignác­ról, a tapolcai kerület képviselőjéről, aki igen so­kat fáradt a vasút létrehozása körül. Nevezeteseit nemcsak a tapolcaiak, de Veszprém városa és Ba­­latonfüred község is üdvözlő táviratot intézett Darányihoz.­­ (A király három pozsonyi kis leánynak.)" Pozsonyból táviratoztak: Izabella főhercegnő szombaton adta át ama három leánykának, kik a pozsonyi Szent Erzsébet gyermekotthon felszente­lésekor ő felségének csokrot nyújtottak át, a ki­rály ajándékát, egy-egy arany nyakláncot ő felsé­ge monogrammjával és a magyar koronával. "

Next