Pesti Hírlap, 1909. szeptember (31. évfolyam, 206-218. szám)

1909-09-01 / 206. szám

PESTI HÍRLAP 4 1909. szeptember 1. szerda. pet készíttetett, melynek belseje éles szögek­kel van megspékelve. A rögbit jelenleg egy ketrecbe zárva körülhordozzák az egész or­szágban és mutogatják a lakosságnak. A drinai határkonfliktus. Mint irányadó helyről közült, szerdán kezdi meg Losnicán az Ausztria-Magya­rország és Szerbia részéről kikül­dött vegyes Drina-bizottság működését. E bizott­ság feladata lesz, hogy megvizsgálja azokat a pa­naszokat, amelyeket a Drinaszigetek határvonala miatt emeltek. E bizottság jelentése alapján fog­ják a Drinaszigetek hovatartozásának kérdését szabályozni. A bizottság magyar és osztrák tag­jai a bosznia-h­ercegovinai országos kormány so­raiból kerültek ki. Egyházi élet A szegedi katholikus nagygyűlés. A IX. országos katholikus nagygyűlés máso­dik napján, hétfőn délben, mint már említettük, a szegedi katholikus körben díszgyűlés volt, amelyen gróf Zichy Nándor királyi tárnokmestert ünnepel­ték dr Városy Gyula kalocsai érsek elnöklete alatt és dr Zlinszky János javaslatára kimondták, hogy gróf Zichy Nándor nyolcvanadik születésnapját Budapesten ülik meg november 15-én. A hétfő dél­előtt a szakosztályok ülésezéseivel telt el, délután 5 órakor pedig a nagygyűlés folytatta tanácskozá­sait az újszegedi nyitott sátorban. A hétfői nagygyűlés, Gróf Zichy János v. b. t. t. nyitotta meg a hétfő délutáni nagygyűlést, melyen a hódoló táv­iratra jött királyi válasz felolvasása után rátértek az előadásokra. Dr Dass József paptanár a szocializmusról, mint világnézetről s Magyarországon való kilátá­sairól beszélt. A szocialista párt — mondotta — vagy elcsapja összes mostani vezéreit, vagy pedig elsöpri az általános elégedetlenség s az állam, mely úgyis megelégelte már garázdaságait. Dr Nagy Emil orsz. képviselő azt a megjegy­zést fűzte az előző beszédhez, hogy a külföldi és a magyarországi szociáldemokrácia között az a kü­lönbség, hogy az utóbbi tisztára üzlet. A magyar szociáldemokrata vezérek sorsa az lesz, hogy lepisz­kálják őket a nép testéről, mint fáról a hernyókat. (Nagy tetszés.) Ezután a népjogok helyes védelmé­ről beszélt. Egész sereg szociális alkotásra van szükség. Többet már be is terjesztett Darányi (Élénk éljenzés), de letárgyalásukra nincs idő. (Fölkiáltások: A bank! A bank!) Bízik benne, hogy eljön Magyarország keresztény reneszánsza. (Zajos éljenzés.) Prohászk­a Ottokár lépett azután az emel­vényre. A kereszt, úgymond, tündöklő fénynyel ra­gyogott, de újabban a kereszténység mintha elvesz­teni látszana felséges presztízsét. Új kultúra van keletkezőben, mely fölöslegessé akar tenni minden eddigi intézményt, a Krisztust és az ő kegyelmét. Volt azonban más tárgyi jelenség is. A holttesten minden foszlányában, színében, mé­reteiben ugyanaz a ruha volt, melyben az élő leányka eltűnt. A vád e jelenséggel is elbánt. Azt mondta: a megölt leánykáról könnyű volt ruháit leszedni s azokat a csereholttestre fel­öltem. Csakugyan, az édesanya az ő Eszter leánya jól ismert ruháinak vallotta a holttest minden ruhadarabját, de azért ő is elhitte a tö­meggel együtt a holttest cserét. A boncolás által nyújtott benső tárgyi jelenségek természetét a nagy tömeg nem érti. Nem értette a vád se. Ezekkel senki se törő­dött sok ideig,­­ az édesanya épen nem. Éb­­ben nem is láttam én semmi feltűnőt. Hanem volt egyebek mellett egy rendkívül különös egyéni jelenség is. A tehéntiprás által okozott seb hegedősének világos jegye a holt­­test lába fején, amely ott volt az élő Eszter lába fején is. Világosait megvallotta és meg is mu­tatta az egyik teljesen illetékes tanú,­­ meg­nézték az orvosok s az eljáró bírósági szemé­lyek is. Ezt a jegyet már nem lehetett csere útján szerezni be. A vád azonban ezzel is elbánt Mind a jegyet, mind a tanúvallomást egyszerűen ki­­hagyta az összes iratokból. Hát az édesanya mit szólt ehez? (Vége következik.) Nem a köznépről van szó, mert ez az összes ideális fogalmait ma is a vallásból meríti s a vallás elvesz­tésével elveszti minden idealizmusát is, de a kul­­turember olyan új eszmék iránt érdeklődik, me­lyekre a vallásnak nincs közvetlen befolyása. A modern kultúra se hittel, se erős lendülettel nem szolgál. Vigyáznunk kell, hogy ne legyen erkölcs nélkül való a vallásunk. A kereszténység teremtsen vállalkozó, az isteni gondolatot kifejleszteni tudó nemzedéket, akkor a kereszténység nem lesz gyász­induló, hanem győzelmi induló. Legyen a mienk a haza, a föld, az ipar, a kereskedelem; ha ezt elér­jük, akkor teszszük föl a koronát kereszténysé­günkre. A közönség folytonos viharos tetszéssel és tapssal kisérte Prohászka püspök beszédét. Még el­énekelték a Szózatot s a hétfői nagygyűlés este nyolc órakor véget ért. Kongresszusi lakoma. Hétfőn este kilenc órakor volt a kongresszusi lakoma, amelyen mintegy ötszázan vettek részt, nagyobbrészt papok. Az első felköszöntőt gróf Zichy János mondotta a pápára és a­ királyra. A feköszöntő után a jelenlevők a pápai himnuszt és utána a magyar himnuszt énekelték. Azután Lázár szegedi polgármester a püspöki kart köszöntötte föl. Nagy Emil a katholicizmust ünnepelte és gróf Zichy Jánost éltette, mint a pártokon felül álló fajvédelem vezérét. (Felkiáltások: Éljen Ra­kovszky!) Cser­noch János püspök a püspökök ne­vében is Szeged város felvirágzására ürítette poha­rát és Lázár polgármestert, valamint Szele Róbert tankerületi főigazgatót éltette. Azután még több felköszöntő hangzott el. A harmadik nap. A nagygyűlés harmadik és utolsó napja ked­den reggel 8 órakor a szeged-rókusi templomban szentmisével kezdődött, amely Magyarország Nagy-, asszonyának hódolati ünnepe volt. A szentmisét fényes papi segédlettel Várady L. Árpád c. püspök mondotta. A szentbeszédet, amelyet óriási közön­ség hallgatott végig, Radnai Farkas besztercebá­nyai püspök tartotta. A szentbeszéd után a közön­­­­ség a templomtérre vonult, ahol Magyarország­­ Nagyasszonyának gyönyörű szobrát szentelte föl Csernoch János Csanádi püspök. A szobor előtt dr Andor József főgimnáziumi tanár mondott a Mária-k­ultuszról magas szárnyalású beszédet. A szobrot ezután a nagygyűlés, a Mária-kongregációi, a szegedi és más körök és testületek mint a nagy­gyűlés misszióemlékét megkoszorúzták. A szo­bor­­fölszentelés után délelőtt 10 órakor nyolcas sorok­ban az ujszegedi sátorházba vonult a közönség a nyilvános záróülésre. A záróülés. A záróülésen gróf Zichy Nándor válasz­sürgönyének felolvasása után Dr Krittor Aladár beszélt elsőnek a szent ko­ronáról, mint létünk és fejlődésünk erősségéről s a történelmi visszapillantás után a következőket mondotta: Mikor mi magyarok királyt koronázunk Istennel, a haza jóvoltáért teszszük ezt. A mi tisz­teletünk a korona iránt két támponton nyugszik, ugyanazon, mint a szent korona, Isten akaratán és a haza szeretetén; nincs tehát komikusabb lát­vány, mint mikor azok kiabálják ki magukat a trón támaszainak, azok sietnek felkínál­kozni a magyar királynak Bécsben, akiknek mindennapi kenyerük az Isten káromlása, a haza megrugdosó­­­­sa. Abból a vakmerő hazugságból indulnak ki, hogy a magyar király a magyar nemzetnek kisebbí­tését akarja. A settenkedők ugyanazok, akik túl­tesznek a bizantinizmuson. Dr Rott Nándor apátkanonok a keresztény karitásról beszélt. Fejtegette a keresztény szellem átalakító erejét és felhívta a jelenlevőket, hogy fogjanak össze és létesítsenek keresztény alapon álló intézményeket. Ezután dr Kiss János egyetemi tanár, prae­­látus, tartotta meg nagyszabású, alapos tanulmá­nyokra valló, rendkívül érdekes beszédét, amelyben a hit és a tudomány viszonyáról értekezett. — Az ember egész eszmei világa — mondja beszédében — két­ forrásból fakad: a hitből és a tudományból s következéskép az ember egész életét, ten­den cselekvését és magatartását ez a kettő igaz­gató ; a hit és a tudomány. És ha fölvetik a kér­­dést,hogy a kettő közül melyik a szebb, melyik dicsőbb, melyik nagyobb, azt kell felelnünk, hogy a h­ét magasabbra szárnyal, fenségesebbeket hirdet és többet ígér; a tudománynak pedig az az elsősége, hogy az ember magán és társas életének legközvet­lenebb szükségleteiről gondoskodik, időre és kelet­kezésre a hitet megelőzi, tételeiben ennél nyilván­valóbb s ennek is alapjául és folytonos támaszté­kául szolgál. Az bizonyos, hogy mind a kettő szük­séges s a kettőnek barátságos frigyben kell élnie. Mivel azonban a hitnek nem célja az ember összes szükségleteit kielégíteni s a természet erőinek mi­benlétére és kihasználására nem oktat, sőt alapjá­ban és igazolásában maga is az ész támasztékára szorul, azért szükséges a tudomány is, a földiek­ és égieknek az az ismerete, melyet az emberi ész a maga erejével elérhet. Annak okáért a tudomány értékelése s a hithez való viszonyának elgondolása is természetszerűen jelentkezik a katholikus nagy­gyűlés feladatai közt. H­ogy a szent hit és a tudomány közt ellentét nem lehet, annak bizonyságául hivatkozom min­den idők nagy Hittudósaira, akik a hit vizsgálatá­val a természeti s bölcseleti tudományok birtoká­ban alázatos és buzgó h­ivők voltak, milyenek New­ton, Descartes, Leibnitz, Volta, Pasteur, Secchi, Cuvier, Ampere, Brunetiére, Balfour, Wasmann s el nem számlálható sokaság. Ugyanennek kiáltó je­­la volt a katholikusok nemzetközi tudományos kongresszusainak intézménye, amelynek Párizsban, Brüsszelben és Münchenben tartott ülésein, 1888- tól kezdve, a hittudományt kivéve minden szakhoz tartozó tudósok összejöttek s mielőtt tanulmányaik­ eredményét felolvasták volna, alázattal és lelkesen elénekelték a Hiszekegyet. De nézzetek körül ebben a katholikus nagygyűlésben: nem találtok-e itt százával tudósokat, egyháziakat és világiakat, akik­ szaktudományaikban jártasak s a hit ellen felho­zott nehézségeket és kifogásokat mind ismerik, a hit ellenségeinek műveit olvasták és ezek dacára erősen hisznek. Ellenben — kérdem — akik a hit és a tudomány közt ellentéteket állítanak s a ka­tholikus tudóst elfogultsággal vádolják, azoknak legtöbbje igyekezett-e alapos tájékozódást szerezni arról, mit válaszol az egyház és a hittudomány az ellenük emelt vádakra s az állítólagos ellentétek­nél mi az egyház és a hittudomány álláspontja ? De arra is bizvást figyelmeztethetek, hogy vajon a katholikus nagygyűlések tárgysorozatában ismétel­ten előfordulna-e ez a kérdés a hit és tudomány viszonyáról, ha nem volna ez teljesen tisztázott? Igen tisztelt nagygyűlés! Itt, ország-világ előtt valljuk meg, hogy úgy a tudományt, mint a szent hitet Isten megnyilatkozásának és drága ajándékának tartjuk, melyek együttesen a legszebb összehangzásban vezetnek minket földi és mennyei boldogságunkra. Kötelességünknek tartjuk a tudo­mányt minden téren teljes erővel művelni s egyút­tal hitünket megtartani és az életben tettre válta­ni. A tudománynyal szemben a legnagyobb biza­lommal vagyunk eltelve, mert nemcsak azt tudjuk, hogy „ég és föld elmúlnak, de az Trr igéi el nem múlnak“, hanem azt is, hogy Isten a tudományok­nak is Ura, mert ő adta át a világot az emberek­ vitatkozására. Goethe szerint a „világtörténelem egyetlen legmélyebb kérdése, melynek minden egyéb alája van rendelve, a hit és a hitetlenség harca“, de a hitetlenség a tudomány mezébe szeret burkolózni s ily meznek igen alkalmas a felületes tudálékosság, melyet az angol Bacon az igazi tudással igy hason­lít össze: „A féltudás elvezethet Istentől, az egész tudás azonban visszavezet hozzá.“ Ebből az a tanul­ság, hogy tehát jókat kell nyelni a tudás vizéből s a tudományszomjat lehetőleg egészen le kell csilla­pítani, azaz a tudománynyal nem felületesen, ha­nem alaposan, szakértően s teljes odaadással kell foglalkozni. A tudománynyal való foglalkozás pá­rosuljon Isten őszinte szolgálatával. A záróbeszédet Csernoch János Csanádi püs­pök mondotta. — Különösnek fog látszani — úgymond — hogy most, midőn a kilencedik katholikus nagy­gyűlést tartjuk, s annak is a végéhez közeledünk’, a katholikus mozgalmak jogosultságáról beszél­jünk. Az első katholikus nagygyűlés az egyházpoli­tikai törvények által teremtett új helyzetnek hatá­sa alatt és annak jegyében folyt le. Nem néztük, nem kerestük, van-e jogunk szervezkedni. Ha tehát a katholikus mozgalmak jogosultságáról beszélünk, voltaképen nem azt kutatjuk, van-e nekünk szoro­san véve jogunk katholikus mozgalmakat csinálni, hanem azt, van-e elegendő indokunk hitsorsosain­­kat felvilágosítani, szervezni, és tovább megyek: szükséges-e e fölvilágosítás és szervezkedés? Mert azt, hogy az alkotmányunk által minden egyes hon­polgárnak biztosított egyesületi és társulati jogot mi is igénybe vegyük, senki sem tagadhatja meg tőlünk. Ami az egyiknek üdvös, az a másiknak is igazságos, és ami a haza összes polgárainak joga­, az nem lehet miránk, katholikusokra nézve kegye­lem. De nem erről van szó, hanem arról, amit nem­csak ellenfeleinkkel, hanem, sajnos, katholikus hí­veink nagy részével szemben is kell bizonyítanunk, vajon indokoltak-e, vagy még határozottabban szólva: szükségesek-e a mi katholikus mozgal­maink? Mert minduntalan azt vetik szemünkre, hogy mi katholikus mozgalmainkkal csak a feleke­zeti békét zavarjuk, uralomra, és­pedig, hogy a rá­fogá­s annál kisporabb és tetszetősebb legyen, papi uralomra törekszünk, vissza akarjuk állítani a sö­tét középkort, meg akarjuk útjában állítani a hala­dást, fölzaklatjuk az országot s egymással szembe állítjuk annak lakóit. Mindezek dacára mi mégis azt mondjuk, hogy a katholikus mozgalmak ok­vetlenül szükségesek és ha azokat előbb nem kez­dettük volna, most kellene kezdenünk. Azok az

Next