Pesti Hírlap, 1910. május (32. évfolyam, 103-128. szám)

1910-05-29 / 127. szám

40 PESTI HIRLAP 1910. május 29., vasárnap, közzel igyekezett az esetleges emelkedésnek útját állani. Felfogásunkkal egyezik komoly pénzügyi körök nézete is, hogy a mostani gyengülés mester­séges értéktőzsdei műveletek eredménye, mert az árak hanyatlása koránt sem általános, hanem csak prononszírozott értékekre terjed ki. Teljes tárgyi­lagossággal nézve a helyzetet, kétségtelen, hogy a pénz drágult, ez azonban alig */,-----% százalék­kal haladja meg a normális ultima-drágulást. Ugyancsak megállapítható, hogy a termés­kilátá­sok változatlanul igen kedvezőek. Ami pedig a kül­földi tőzsdéket illeti, nyugatról szilárd irányzatot jelentenek, s­őt szombaton a londoni jegyzések Newyorkkal szemben a paritás fölött állottak. A külpolitikai helyzetben alig van egyetlen olyan mozzanat — a krétai kérdés lokalizáltnak tekint­hető , mely nyugtalanságra adna okot. Ilyen körülmények között a budapesti értéktőzsdén elő­fordult ármozgalmaknak sem tulajdonítunk na­gyobb vagy mélyrehatóbb fontosságot. Egy tőzsde­­technikai jelenséggel állunk szemben, mely az eddigiek alapján efemer lefolyásúnak ígérkezik, ami különben a június 4-iki fizetőnap után már alighanem világosan meg lesz állapítható. A pénzpiacon az ultima jelentékeny feszült- sséget támasztott. A magánkamatláb Bécsben 35/,­­Berlinben 314 és Londonban 311/,, szá­zalékot tesz. * Új részvény az értéktőzsdén. A Kőbányai takarékpénztár r­­ t. megkeresése folytán elrendel­te a tőzsdetanács, hogy a nevezett részvénytársa­ság 10.000 darab, egyenként 200 korona névértékű, névre szóló részvénye szombattól fogva a tőzsde árjegyzőlapjában lajstromoztassák és jegyeztessék. E részvényekből 25 darab egy tőzsdei kötés. * Standard életbiztosító társaság. A társa­ság 84-ik közgyűlését április hó 5-én tartotta a társaság székhelyén Edinburghban. Az igazgató­­tanács jelentéséből közöljük­ a következő adatokat: Az 1909-iki évben 5080 ajánlatot nyújtottak be 06.183,781 korona biztosított összegről és kiállít­tatott 4273 kötvény 50.819,753 korona biztosított összegről 2.175,144 korona első évi díjjal. Az üzlet év végén a társaságnál a biztosítási állomány 702.409,815 korona biztosított összeg volt és az évi jövedelem 36.838,401 koronára rúgott, amiből 23.924,846 korona díjbevétel és 12.913,565 korona a beruházások jövedelme. Továbbá életjáradékok­ért 1.883,413 koronát vételezett be a társaság az el­múlt évben. A társaság vagyona az elmúlt évben 6.502,071 koronával 309.708,505 koronára emelke­dett. Halálesetek és esedékességek fejében a társa­ság az 1909. évben 22.555.754 koronát fizetett ki. Fennállása, vagyis 1825 óta több mint 170 millió korona nyereményt utalt át a biztosítottaknak és több, mint 671 millió koronát folyósított halálese­tek folytán. A társaság vagyonából 100.791,625 korona van jelzálog kölcsönökben elhelyezve, a tár­saság kötvényeire és ezzel összefüggő kölcsönök­ben 35.084,639 korona, ház- és földbirtokban 25.582,400 korona, értékpapírokban 132.026,525 korona, letétek, készpénz és folyószámla követelé­sekben bankoknál 7.240,851 korona és 8.582,467 korona különféle értékekben. * A Hazai sorsjegyek húzása. A Pesti Hazai Első Takarékpénztár Egyesület nyereménykötvé­nyeinek tizenharmadik nyereményhúzása 300,000 koronás főnyereménynyel — a folyó év június 5-re eső vasárnap folytán a folyó évi június 6-án délután 4 órakor fog az egyesület központi épüle­tében (IV. Egyetem­ utca 2) az igazgatóság ülés­termében kir. közjegyző közbenjöttével megtar­tatni. * Az ügynöki díjak megadóztatása. Sándor Pál elnök és Kunz József alelnök pénteken adták át Lukács László pénzügyminiszternek az OMKE előterjesztését, amelyben az egyesülés beható meg­­okolás mellett kéri az ügynöki díjak megadóztatá­sáról legutóbb kibocsátott, nagy nyugtalanságot keltett pénzügyminiszteri rendeletnek visszavoná­sát. Az OMKE elnökei szóval is tolmácsolták a rendelet nyomán támadt súlyos aggodalmakat, mire a miniszter kijelentette, hogy a kérdést ala­pos mérlegelés tárgyává teszi és ebben az ügyben mielőbb dönteni fog. * A szövetkezeti ügy Japánban. Dr T. Nishigaki, a japán szövetkezetek közp­onti szövet­ségének volt’titkára szerint, Japánban a szövet­kezeti élet igen régi. Már néhány emberöltő óta szokásosak ott a szövetkezeti gabonaraktárak, me­lyek nagy szükség esetén a szegény lakosokat ol­csó pénzért vető- és kenyérgabonával, különösen pedig rizszsel látják el. „Ko“ és „Muzin“ név alatt pedig már régóta hitelszövetkezetek virágzanak. A tagok üzletrészüket apránként is lefizethetik s ennek ellenében meghatározott kamatláb mellett kölcsönt kapnak. Több ilyen hitelszövetkezet mű­ködik, túlsúlyban azonban a mezőgazdasági szövet­kezetek vannak. 1900-ban a r­észes szövetkezetekre kiterjesztették azt a törvényt, amely szerint azok a jogi személy jogaiba lépnek s a következő célo­kat szolgálhatják: 1. A tagoknak szükséges tőkét megszerezhetik és megtakarított pénzük elhelye­zését megkönnyíthetik. 2. A tagok terményeit el­adhatják, illetve azokat tovább feldolgozhatják. 3. A tagok számára nagyban bevásárolhatnak s azután a szükségeseket a tagoknak kicsinyben eladhatják. 4. A tagok által termelt anyagot to­vább feldolgozhatják, s nekik a szükséges eszközö­ket kikölcsönözhetik. Ezen törvény következtében a szövetkezetek száma egyszerre megszaporodott. Míg 1900-ban 21 szövetkezet volt, addig 1909-ben már 5149 volt a számuk. A tagok száma szövet­kezetekként átlag 93. A befizetett részvénytőke személyenként 37 korona, a tartalékalap 4 korona, a kölcsöntőke pedig 60 korona. * Nagyobb fizetésképtelenség a bútorszakmá­­ban. Lefkovits Jakab debreceni bútorkereskedő megszüntette fizetéseit. Az áru- és pénztartozások kb. 73,000 koronát tesznek, mivel szemben a cselek­vő alapot 22,000 koronát tesz ki. Hitelezőivel egyezségi alkudozásokra lépett. * Fizetésképtelenségek. A Budapesti hitele­zői védegylet Löki Jenő rózsahegyi kereskedő­ fize­tésképtelenséget közli. — Egyleten kívüli insol­­ventiák: Engl R. örök. ut. Temesvár, Lefkovits Jakab bútorkereskedő Debrecen és Friedmann M. Izrael Nyergesujfalu. — A bécsi hitelezői védegy­let König Sándor h.­m.-vásárhelyi és Schwarz Ár­min kereskedők fizetésképtelenségét jelenti, fen­ a jelen esztendőt. Téglát csak a kartell által lekötött hajósvállalatok szállítanak a fővárosba. A cementforgalom úgy lefelé, mint fölfelé kielégítő arányú. Nyers kőolaj és só­sok úszik át a zuhatago­­kon. Az utasforgalom az összes vonalszakaszokon emelkedőben van, de a személyszállító gőzösök a darabáruforgalom lebonyolításában is élénk részt vesznek. A vízállás az összes folyókon, — a Dráva kivételével, — a legkedvezőbb. A Dráva vize azon­ban már igen sürgősen rászorulna a végleges és alapos szabályozásra és pedig annál inkább, mert az állandó kisvízmizériák ellenére is, forgalma év­­ről-évre növekedik és igen kellemetlen, ha — mint két év előtt, — épen a legnagyobb őszi szállítási időszakban, hat hétig, meg két hónapig nem lehet a folyóban egyáltalában hajózni. Ami természete­sen nemcsak a hajózásra, hanem a kereskedelemre nézve is tetemes kárral jár. * A kassa-oderbergi vasút arról értesít, hogy a késmárk-szepesbélai h. é. vasút elágazás szepes­­béla-barlangligeti vonalának 20­/1 km.-nél „Szepes­­bélai fürdőtelep“ elnevezéssel egy idénymegállóhe­lyet létesített, mely folyó évi június hó 1-ével fog a közforgalomnak átadatni. Az új megállóhelyen június 1-től szeptember végéig a 859., 860., 865., 864., 869. és 868. számú vonatok feltételesen meg fognak állani. A felszálló utasok jegyeiket a vona­tok kalauzainál a Szepesbéla-Barlangliget állomás­ról érvényes menetilletékek alapján válthatják. * Atlantica. Az Atlantica Tengerhajózási Részvénytársaság hajóinak mozdulatairól a követ­kező értesítéseket, vettük: A Gróf Serényi Béla gőzhajó Marseilleben áll kirakás alatt, a Kossuth Ferenc gőzhajó érintette Konstantinápolyt Ant­werpenbe való útján, a Magyarország gőzhajó Brailába érkezett kirakás végett, a Morawetse gőzhajó Odessában esedékes Antwerpenbe való ra­kodásra, a Pollacsek gőzhajó útban van Rotter­dam felé, a Szterényi gőzhajó elindult Rotter­damból a dunai kikötőkbe. Az Atlantica bérelt hajóinak állásáról a következő híreket nyertük: A Leonardos gőzhajó Brailában rakodik görögor­­szági rendeltetéssel, a Luciano Campisi a Duná­ban esedékes Olaszországba való rakodásra, a Pa­­rales gőzhajó Licáta részére fog rakodni a Du­nában. Kereskedelem. * Az osztrák és magyar fonalkartell megújí­tása. Pár hét előtt jelentettük, hogy az osztrák és magyar fonalkartell feloszlott. Nyomban kifejez­tük azonban azt a gyanút, hogy az egész bomlási folyamat csak az outsider cégek megfélemlítésére indult meg. Ami most be is bizonyosodott. Neve­zetesen a kartell, a napokban újra megalakult, még­pedig az eddiginél szélesebb keretek közt, ameny­­nyiben a Friedrich Mattausch rt. és a prágai M. Schick & Co cégek a kartellbe szintén beléptek, míg a pottendorfi­ fonodával és még néhány más céggel oly megállapodás jött létre, amely azt biz­tosítja, hogy ezek a kartellel egyöntetűen fognak eljárni. Ezeken kívül még több vállalattal tár­gyalások folynak. A kartell eladásait ezután is a Bécsben székelő központi iroda foganatosítja. A­­magyar pamutfonódák, a rózsahegyi, dugaresai, újpesti és temesvári, mind tagjai a kar­tellnek, amely hír szerint arra fog törekedni, hogy a múlt­­ évben az outsiderekkel folytatott versenyben na­gyon lerongált árakat fölemelje Közlekedés. * Az elhanyagolt Duna. A komáromi-érsek­­újvári vasút minapi megnyitásán szakemberek között sok szó esett arról, hogy ez az új vasútvo­nal mivel alimentáltassék átmenő forgalomban. Ugyanakkor a Duna mellett levő nagyobb váro­soknak kereskedő- és iparosvilágáról sem nyilat­kozhattak valami elismerő módon, m­ert a nagy költséggel létesített rakpartok, kirakó berendezé­sek és áruraktárak nagyjában használatlanok. Különösebben áll ez Komáromra, amely a felső Dunán gabonakereskedelmünk gócpontja le­hetne és Győrre, amely szintén elhanyagolta tö­megáru-kereskedelmét. Egyáltalán tapasztalható, hogy a fővároson felül fekvő hajózható folyók által nyújtott előny sem a Dunán, sem annak mellékfolyóin a kellő figyelemre méltatva nin­csen. Ennek pedig mélyen fekvő okainak kell­­len­niük, amit a szakférfiaknak megfontolásra kell ajánlanunk. * A Duna darabáruforgalma. A szorosan vett darabáruforgalom állandóan és minden vi­szonylatban nagy. Különösen sok vas és vasáru jön Németországból a keletre, hová a pozsonyi át­rakódon is sokat tranzitál Sziléziából, míg a stájer vas a Dráván át veszi útját az Alduna felé. A ma­gyar darabáru belforgalma is nagy, de ezenfelül örvendetesen veszünk részt a keleti exportban. A faforgalom is föllendült és Budapestre is sok fa irányul, bár itt sem a tutajoknak, sem az egyéb faneműnek alkalmas kikötője és kiradodója nincs, ami a fa árát természetesen tetemesen megdrá­gítja. A szénszállítás is emelkedett úgy a behoza­talban, mint a belforgalomban és már a csépléshez szükséges brikettszállítás is megkezdődött, mert a gazdák okultak néhány évnek késedelmes szállí­tásán. A lefele irányuló hőforgalom nem elégíti ki az érdekelt vállalatokat, mert egyrészt kevés, másrészt pedig nem fizet kellő fuvardíjat. Kevés a vízi építkezés, még kevesebb a szabályozási mun­ka. Az egész ország, a kormánynyal együtt állan­dóan politizál és a legszükségesebb munkák is pi­hennek. ,Vízszabályozásunk sokáig meg fogja siny- iparügyet. * Vízerőmű Temesvárott. Temesvár város a Bega vizerejének kihasználása céljából központi vizierőmű létesítését és egyúttal a Bega Temes­vár város területén átvonuló szakaszának hajóz­hatóvá tételét határozta el. A tervet rövidesen kö­vette a megvalósítás is és a város a hajózhatóvá tétel munkálatainak költségeihez az állam hozzá­járulását kérte, azzal az indokolással, hogy a mun­kálatok foganatosítása folytán az állam bizonyos árvízvédelmi munkálatokat megtakarít. Az állam a város indokolt kérelmét teljesítette és a földmi­­velésügyi minisztérium 200,000 K államsegélyt en­gedélyezett, melyből 100,000 K-t még tavaly fo­lyósított, a másik 100,000 K folyósítását pedig a vízerőmű teljes befejezése után helyezte kilátásba. A vízerőmű és a Bega temesvári szakaszának ha­józhatóvá tétele befejeztetvén, a földmivelésügyi minisztérium a munkálatok felülvizsgálását elren­delte és annak napját május 30-ra tűzték ki. * Országos magyar szücsmesterek egyesülete. A Budapesti szűcs- és sapkásiparosok egyesülete legutóbbi közgyűlésén elhatározta, mivel egyre na­gyobb számban jelentkezvén az ország legkülönbö­zőbb részeiből új tagok, hogy országos jelleg­ű egye­sületté alakul át, amely egyöntetűen lesz hivatva a szakma érdekeit megvédeni. Az új országos szer­vezet szombaton este tartotta meg az ipartestület hivatalos helyiségeiben Dán Leó kereskedelmi ta­nácsos elnöklete mellett alakuló közgyűlését. A nagy számban megjelent szakmabeli érdekeltség előtt elnöklő kifejtette az egyesület munkapro­­grammját, mely felöleli egy szücs-szaklap kiadá­sát, a kontárok romboló hatású munkájának ellen­súlyozását, a szakmabeli munkaadók és munkavál­lalók közötti viszony országos rendezését. Rendez­ni kívánja továbbá egységesen a kihitelezést, vala­mint a hitelcsalók ellen is hathatós védelemről fog gondoskodni. Kapcsot teremt a német, francia és osztrák szakmabeli országos szervezetekkel, az egye­sülés ügyésze útján pedig díjtalan jogtanácsosal kí­vánja ellátni tagjait, akiknek úgy kereskedelmi, mint szakközi kérdésekben vagy egyéni ügyeiben is eljárni fog. Különös gondot fog az Országos Ma­gyar Szücsmesterek Egyesülete arra is fordítani, hogy kiírt pályázatoknál a szücsmunkákat szakipa­ros kapja meg, igyekezvén e munkálatokat a kisebb iparosokból álló alkalmi csoportoknak biztosítani. A különböző ágaknak megfelelő szakosztályokat, valamint gócpontokban fiókegyesületeket fog léte­síteni, továbbá a bíróságnak, valamint magánfe­leknek is szakvélemények, vagy szakértők kiküldése tekintetében is, stb. Több felszólalás és üdvözlés után a tisztikar választására került­ a sor, melynek folyamán egyhangúlag és közfelkiáltással megvá­lasztottak­ elnöknek: Dán Leó kereskedelmi tana-

Next