Pesti Hírlap, 1910. május (32. évfolyam, 103-128. szám)

1910-05-11 / 111. szám

1910. május 11., szerda. PESTI HÍRLAP Mikor a francia császárnéi koronát visszautasí­totta, hogy Sándor württembergi nagyherceg dél­ceg, szép fiával igazi szerelmi házasságot köthes­sen, a nép az utcán tomboló ünneplésben részesí­tette. Mary hercegnő ennek a szerelmi házasságnak első gyümölcse volt. A hercegnőt családja és a nép becéző néven Maynek (Májuska) nevezte, noha a hercegnő a keresztségben a Victoria Mary Augus­ta Louisa Olga Paulina Klementina Agnes nevet nyerte. May hercegnőt, a mostani angol királynét, anyja, a Teck hercegné, emlékirataiban a követke­zőképen jellemzi: „May oly édes, varázslatos teremtés, hogy az ember nem is képzelhet különbet. Csupa életkedv és tréfálkozási hajlam. Olyan víg, mint egy kis csibe. Szeme a legsötétebb kék, melyet valaha lát­tam; szőke haja hatalmas és dús, szája finom rózsa­szín, arcbőre felséges (rózsaszinü és fehér), alak­ja pedig graciense. Szóval ő egy minta-baby.“ May hercegnő gyermekéveit a nálánál fiata­labb három fiútestvére társaságában Kensington­­ban töltötte s ezekből az időkből nem igen tudunk többet, mint hogy igen okos és tanulékony kis le­ány volt, akinek különösen nagy hajlama volt a ze­néhez. Már fiatal korában képezték ki a hercegnőt az énekre. A hercegnő énektanára signor Tosti, az öreg cambridgei hercegné egyik pártfogoltja volt. Még bakfis korában két évet töltött a hercegnő szüleivel külföldön, különösen Olaszországban, még pedig Floreneben. Mikor a hercegnő szüleivel 1885-ben viszatért Angliába, már egy teljesen ki­fejlődött, virágzó szépség volt, aki az angol udvari körökben már első megjelenésével nagy fuvéret csinált. Az anya szívesen részeltette volna leányát a­­ főváros nagy és szép társaséletében, azonban a szi­gorúan puritán Viktória királynő nem engedte ezt meg s igy történt, hogy May hercegnő ismét el­tűnt a szintérről és most három fiútestvérével és szüleivel néhány évet a legnagyobb visszavonult­­ságban töltött White Lodge-ban, Richmond­ Park­­ban. Hogy mily szerény és ártatlan leányt nevel­tek itt a hercegnőből,­azt élénken bizonyítja a kö­vetkező anekdota: A hercegnő egy alkalommal a Kew­ Garden­­ben rendezett jótékonysági ünnepélyen unokanő­véreivel, Louise, Victoria és Maud walesi herceg­nőkkel együtt szintén részt vett mint elárusítónő. Az ünnepély­ egyik látogatónője, aki a hercegnő­től egy legyezőt vásárolt, arra kérte a hercegnőt, hogy lássa el a legyezőt autogrammjával. — Készséggel, — így válaszolt — de nem téveszt ön engem össze cousineommal, az egyik walesi hercegnővel? Én csak May Teck vagyok, így lett a hercegnő 23 éves, mikor egy végze­tes sorscsapás elszomorította életét. A nyilvános­ság nagy örömmel értesült a hírről, hogy a bájos és imádott May hercegnőt eljegyezte a clarencei herceg, Edvárd királynak, akkor még walesi her­cegnek, legidősebb fia, — ámde néhány hónappal később a vőlegény meghalt s a szegény Májuska hercegnő most ismét visszavonult a nyilvánosság­tól, hogy napjait a legteljesebb magányban töltse. Különös véletlen volt az, mely őt ismét kiragadta magányából, ahol már szinte feledésbe merült. Egy szép májusi reggelen a hercegnő gyalog haladt a Sheen-Lodge-parkon keresztül. May hercegnő Fife hercegnő látogatására indult, mikor a yorki her­ceggel találkozott, aki ugyanezzel a céllal haladt a parkon keresztül. A fiatal pár élénk társalgásba elegyedett s Viktória királyné már másnap tudat­hatta hű alatvalóival, hogy az ő szeretett unokája, a yorki herceg, eljegyezte May hercegnőt. Az es­küvőt néhány hét múlva, 1893. július 6-ikán, tar­tották meg a királyi St­ James templomban. Mary királyné bizonyos mértékben félénk és tartózkodó természetű, ami annak a hiedelemnek keletkezésére szolgáltatott okot, hogy hideg és közönyös lélek lakik benne. Ez a hiedelem nagy­on téves, mert nincs asszony, aki erősebb lehetne a rokonszenv és ellenszenv nyilvánításában, vagy közvetlenebb tudna lenni cselekedeteiben, mint Mary királyné. A királyné rendkívül jótékony, úgy­, hogy ez a tulajdonsága valósággal közmondá­sossá vált s hogy milyen jó szive van, azt legjobban tudják hozzátartozói és barátai, akiknek bajaiban mindig egész lelkével osztozott. A királyné soha sem volt sportkedvelő s valószínű, hogy ezután is keveset fogják őt a turfán és regattán látni, azon­ban a fogadó­termekben annál inkább helyén lesz, mert ott azután úgy fog reprezentálni, mint ahogy csak egy igazi királyné, egy angol királyné képes. A királyné magyar rokonsága (női ágon) Kapivári Kapy Borbála, Thoroczkay István tábor­nok nejére, vezetendő vissza, akinek Mária leánya gróf Rhédey Lászlónak, Rhédey Claudia pedig Württenberg Sándor későbbi Theck herceg neje lett, akinek fia, Viktória királyné unokanővérét, ennek Victoria-Maria leányát pedig György jelen­legi angol király vette nőül, így a mostani angol királyné kapivári Kapy Borbála ősany­jának és Thoroczkay István ősapjának révén a Thoroczkay, gróf Rhédey, Macskássy, báró Bánffy, első­sorban azonban és pedig női ágon a kapivári Kapy-család­­dal áll vérrokonságban. Főpróba az aviatikai telepen. — Gróf Montigny rekordja. — Olyan szép májusi délután volt ma, hogy Budapest népe és Budapest pilótái, anélkül per­sze, hogy összebeszéltek volna, megtartották a jú­niusi nagy nemzetközi repülőversenyek főpróbáját. Főpróbáját mondjuk, jóllehet az igazi nagyará­nyú próbák majd csak ezután következnek, amikor Latham, Farman, Paulhan, Rougier és híres tár­saik is beköltöztek már a rákosi aerodrom hangár­jaiba.­­ A mai délután azonban,már­ egészen a nagy meeting jegyében folyt le idekint. Öt óra után lehetett, amikor megindult a nagy népvándorlás az aviatikai telepre. Sűrű em­berrajok özönlöttek elő. A városi villamos sárga kocsijai csak úgy ontották az emberek százait. Elegáns automobilok érkeztek, frakkerek, magán­fogatok hajtottak be a telepre. Nem volt még hat óra, amikor már egészen fekete volt a hangárok előtti óriási térség, a nyüzs­gő emberáradattól. Az autók, frakkerek, bérkocsik és egyéb járművek pedig egész kocsitábort alkot­tak az aviatikai telep szélein. A nem várt óriási közönség láttára a telep­­ vezetősége azonnal telefonált a mosonyi­ utcai rend­őrlaktanyába, ahonnan rövid néhány perc alatt egy egész csapat gyalogos és lovasrendőr érkezett meg, több rendőrtisztviselő vezetésével. Boda Dezső főkapitány és Bárczy István pol­gármester, továbbá a Nemzeti és Lipótvárosi ka­szinó számos előkelősége, akiket szintén értesítet­tek arról, hogy a mai délutánon nevezetesebb fel­szállások lesznek, szintén kisiettek az aviatikai te­lepre. Megjelent továbbá az Aeroklub vezetősége és a nemzetközi aviatikai versenyek igazgatóságá­nak számos tagja is. Egynegyed hét óra tájban félrehúzták több hangár deszk­aajtaját és szép egymásutánban ki­toltak három gyönyörű fehér monoplánt. Persze ez nem ment olyan simán. A renge­teg néptömeg minden talpalatnyi helyet megszáll­va tartott, úgy, hogy a lovas- és gyalogos rend­őröknek kellett elősietniök, hogy annyi szabad he­lyet csináljanak, amelyen a repülőgépek kényelme­sen manővíírozhassanak. Csakhamar három emberfolyosó elején ál­lott a három monoplán: gróf Montigny, Zsély és Horváth repülőgépe. Az emberek, mint a jegenye­sorok állottak és várták ünnepélyesen, hogy mi lesz. Szinte egyidejűleg lendítették meg a há­rom monoplán légcsavarjait, őrületes kattogás, pattogás keletkezett erre, a motorok dolgoznak, három-négy ember is kapaszkodik a nekiiramodni akaró repülőgépekbe Az ekkor elhelyezkedik gépé­ben gróf Montigny. Igen szimpatikus, bajusztalan fiatal­ember a gróf. Lehet vagy huszonhat éves. Mosolyogva he­lyezkedik el. Olyan biztos a dolgában, akkora is­kolázottságot mutatott már eddigi felszállásainál, hogy hozzáértők is őt vélik a budapesti repülő meeting kedvencének, továbbá sok nagy díj meg­nyerőjének. Egyelőre szorgalmasan készül nap-nap után való felszállásokkal a közeledő budapesti ver­senyekre, amelyek legtöbb számába benevezett már. Jó öt, tiz percig hallatszanak a motorok sü­ketítő csattanásai. Közben a két magyar gép mo­torját elállitják s csupán gróf Montigny Anzani­­motorja csattog szép, szabályos ritmussal. Ebben a pillanatban gróf Montigny föleme­li a bal karját; mindenki ő rá néz, — a karja le­csapódik és elhangzik a kommandója: — Láchez. Csak annyi idejük volt a gépészeknek, hogy elugorjanak a gép farkától, amelyet nagy erővel húztak eddig vissza; — a másik pillanatban gróf Montigny gépe mint a kilőtt nyíl, már harminc méternyire száguld a földön. Még egy gondolatnyi időköz telik el és Montigny monoplánja mint egy láthatatlan finn hullámvasút csúszik nagy sebességgel felfelé mint­egy húsz méter magasra. Ebben a magasságban pár­huzamba helyezkedik a földdel és szép sima len­géssel végigkanyarodik az aviatikai telep fákkal szegélyezett kerülete körül. Három percig tart, amíg a több kilométer területű repülőtér felett a­ kiindulási hely fölé, illetve a fejünk fölé ér. Zúg az éljen, tapsolunk, zsebkendőt, lobogta­­tunk és gróf Montigny mind a két kezével köszöni meg az ovációt. Még csókot is int le a szép asszo­nyoknak mintegy húsz méter magasságban szá­guldó repülőgépéből. Azután ismét messzi elröpül a pálya másik­ végére, majd újra visszakanyarodik kecses, madár­­szerű íveléssel. Háromszor kerülte meg ily módon az aviati­kai telepet, több mint tíz perc alatt. Ezzel a röpü­­lésével kecsesség és gyorsaság szempontjából meg­javította eddig tartott budapesti rekordját. A harmadik kör után azzal a móddal, amely­­lyel fölemelkedett, de ép ellenkező irányú lejtőn­­siklással a tér közepe táján leereszkedett és gu­rulva jött pontosan arra a helyre vissza, ahonnan a levegőbe emelkedett. Közben Zsély monoplánjának a motorját is újra megindították­. Zsély gépe pompásan iramo­dott neki,­­ körülbelül a repülő­tér széle felé ez is a levegőbe lendült, mintegy másfél méter ma­gasságnyira. Ebben a magasságban repült azután tovább ellenőrizhetetlen távolságnyira, ott megfordult és szép nyugodt gurulással visszaérkezett az éljenző tömeg sorai közé. A harmadik monoplánnal, a Horváth-félével, kedden csupán motorpróbát tartottak. A fiatal professzor repülőgépével egyelőre nem akar a leve­gőbe emelkedni és a közeli napokban csakis a gépe stabilitására nézve végez majd kísérleteket. Igen közel volt már hét órához, amikor a repülőgépeket visszavitték a hangárokba és a kö­zönség oszladozni kezdett. Lassanként lágyultak s a környék apró petróleum-lámpái, fekete este lett és valósággal botorkáltunk ki az aviatikai telep rögös útjain a villamos megállóig, ahol ekkor már harcot vívott Budapest aviatikai látványosságot élvezett népe a villamos kocsi férő­helyeiért. _________________________________11 A budapesti repülő versenyek. A budapesti repülőmeeting iránti érdeklődés egyre nagyobb arányokat ölt úgy itthon, mint­­ külföldön. Több vidéki város, valamint számot külföldi hatóság aziránt kereste meg a Magyar Aero Club igazgatóságát, hogy a 110 kilométer távolságú utazási verseny célpontját az ő váro­sukban tűzzék ki. Ilyen átirat érkezett most a többi között dr Kammantól, Bécsújhely város pol­gármesterétől. Az átirat a következőket mondja: „Mint az újságközleményekből értesülünk, a­­ budapesti repülőmeetingre egy Budapest—Bécs között rendezendő távolsági repülés van tervbe véve. A Magyar Aero Club tek. igazgatósága bi­zonyára tudja, hogy az egyedüli hivatalos osztrák repülési mező Bécsújhelyben van, ahol nemcsak az összes osztrák aviatikusok, de ez idő szerint szá­mos kiváló külföldi aviatikus is nagysikerű fel­szállási kísérleteket folytat. A bécsújhelyi hivata­los repülő mező, amint azt számos kiváló mester­nek és aviatikai szaklapnak nyilatkozata bizonyít­ja, minden tekintetben különösen alkalmas ver­senyek rendezésére, sőt általánosan elismert tény, hogy úgy kiterjedése, mint rendkívüli kedvező helyzeténél fogva sokkal alkalmasabb, mint a bécsi repülőtér. Mindezek mellett örömmel uta­lok arra, hogy Bécsújhely városa, amely Ausztriá­nak és Magyarországnak közvetlenül a határán fekszik, régóta igen élénk kereskedelmi összeköt­tetésben van a magyarokkal, akikhez a város min­den polgárát a legjobb baráti viszony kötelékei fűzik. Mindezek az indokok felbátorítanak engem, mint Bécsújhely város polgármesterét, hogy a Magyar Aero Club igen tisztelt igazgatóságát ar­ra kérjem, hogy a Budapesttől Bécsig rendezendő utazási repülés startoló helyéül Bécsújhely váro­sát méltóztassék kijelölni. Amennyiben az igen tisztelt Aero Club hajlandó volna hozzájárulni ehez a tervhez, már előre is biztosíthatom, hogy városunk, amely az aviatikai törekvések érdeké­ben már eddig is nagy áldozatokat hozott, ezután is szívesen hoz áldozatokat, sőt késznek nyilatko­zik a startolás összes előkészületeit megtenni, va­lamint hazai és külföldi aviatikusok részvételét is kilátásba helyezni. Aviatikus körökben az a hír terjedt el, mint­ha az Aero Club igazgatóságának tagjai között komolyabb természetű nézeteltérések lennének, sőt szóba hozták azt is, hogy az egyik igazgató­­sági tag lemond az állásáról. Illetékes helyről ki­jelentik, hogy ezek az értesülések tévesek, ameny­­nyiben az igazgatóság és a szervező bizottság va­lamennyi tagja a legnagyobb egyetértésben ma-

Next