Pesti Hírlap, 1913. május (35. évfolyam, 103-128. szám)

1913-05-04 / 105. szám

1913. május 4., vasárnap. Pesti Hírlap______ A cselekvényt Heltai magyar területre , tette át. Nagy Péter huszárfőhadnagy (Tanai) az esküvőjére készül, de ágyában még ott fek­szik barátnője Lenke (Németh Juliska) egy kis ballerina, akinek szerelmi családfája már több ággal dicsekedhetik. Az első felvonásban mindenekelőtt azo­kat a szereplőket vonultatja föl a szerző, akik­kel a bonyodalmat összebogozza. Megjelenik egy dr Nagy nevű vidéki tudós tanár, a főhad­nagy rokona s aztán a jövendőbeli após és anyós, Tatár János autom­obilgyáros (Tapol­­czai) és felesége, Máli (Haraszthy Hermin), akik előtt kedvesét a főhadnagy a dr Nagy fe­leségének mutatja be, így a kis maitresse bejut a családba, de előbb „szerelmi schlusst“ csinál a főhadnagy­­gyal, mely abból áll, hogy akkor nem csinál skandalumot, ha Nagy Péter a feleségével egy hónapig úgy él, hogy az asszony a leány ma­radjon, különben fizet neki százezer korona végkielégítést. Kissé erőltetett és nehézkes bonyodalom lesz ez, de ami belőle folyik, az már könnye­debb. S ahol megakad a cselekmény, ott egy pár beleszőtt nóta segít ébrentartani az érdek­lődést. A főhadnagy távol tartja magát szép, fia­tal feleségétől, aki annyira naiv, ártatlan, hogy nem is tudja, mi hiányzik a házasságából? A szülők azonban megtudják a valót, hogy — „sztrájkol a gólya"*, a férj pedig azt mondja feleségének, hogy azért nem lesz gyermekük, mert meghalt a gólya. Erről kuplézik a társa­ság, míg megjelenik Lenkének egy régi kedvese. Dickson (Vendrey) ál-kapitány s még jobban összebonyolítja a helyzetet, míg aztán a férjet a szülők kidobják. Az utolsó felvonás a Hűvösvölgy egy kertjében játszódik le. A kibonyolítás gyorsan megy. Lenke vidékre megy a tudós professzor­ral s Zsuzsi utána megy férjének a Hűvös­­völgybe. Átölelik egymást s e percben egy villa tornyának tetején elkezd kelepelni egy gólya. A főhadnagy azt mondja a feleségének, hogy­­ föltámadt a gólya s ezzel véget ér a darab. Egy pár mókás jelenet, a szereplők jó­kedve s a dallamos ének-betétek sikert szerez­tek a Vígszínháznak. A rendezés és kiállítás ízléses volt. A fő női szerepet, Lenkét, vendég játszotta: Németh Józsefnek, a Vígszínház tag­jának leánya, Németh Juliska, aki pár év óta Berlinben mint cabaret-énekesnő működik. Meglátszik a fiatal leány játékán, hogy színész­­vér csörgedezik ereiben, otthonos a színpadon, tüzes temperamentummal rendelkezik, hangja s mozdulatai kissé orfeumosak, de sok közvet­lenség van játékában. A közönség sokat tap­solta. Haraszti Hermin az anyóst igen jól ját­­szota s Tapolczaival együtt nagy hatást értek el egy duettel is. Lenkefi Ilonka végre ismét a maga helyén volt egy naiva szerepben. A fér­fiak közül Tanainak jutott a főszerep, a főhad­nagyot igen ügyesen és kedvesen adta. Tapol­­czai nagyon jó volt az após szerepében, Vend­rey és Sarkadi úgy játékukkal, mint énekükkel igen sok derültséget szereztek. Kis szerepek­ben jók voltak Győző, Bárdi és Bogyó. A sike­rült énekszámok összeválogatásáért és ügyes dirigálásáért Stefanulesz Károly karmestert meg kell dicsérni. (p. k.) * (Népopera.) Szombaton a Szevillai borbély címszerepében fejezte be Titta Ruffo művészi és anyagi tekintetben egyaránt fényes sikerű ven­dégjátékát, és közönségünk a búcsúfellépésnél még az eddiginél is impozánsabb módon ünne­pelte a páratlan művészt. A cavatina után ma is percekig tombolt a tapsvihar, úgyszintén a felül­múlhatatlan művészettel énekelt duett után is. A lelkesedés egyre nőtt s végül az éneklecke-jele­­nésnél kulminált. Itt azután olyan jelenet játszó­dott le, amilyen olasz színházban talán gyakori, de nálunk mindeddig még nem esett meg. Titta Ruffo ugyanis előbb Leoncavallo Chatterton­­jából a nagy áriát énekelte, majd a Sorrentói em­lék című nápolyi dalt és egy velencei népdalt adott elő s már abba is akarta hagyni, midőn egy honfitársa az erkélyről olaszul aposztrofálta és felkérte, hogy üdvözölje az ő nevében is az olasz hazát. Erre Titta mester úgy elérzékenyült, hogy először is­­ egy pohár vizet kért, majd öt dalt énekelt még ráadásul, a hallgatóság frenetikus tapsai mellett. Reiner karmester pedig lapról, prima vista kísérte a művészt, aki mindegyik dal előtt­­ dúdolgatva adta meg neki a tempót! A hatalmas nézőteret egészen betöltő díszes hall­gatóság persze erre ismét újabb ovációkkal fe­lelt — szóval rendkívül zajos, felejthetetlenül szép est volt. A rengeteg tapsból persze bőven jutott Tedeschi pompás Almavivájának, Adler Adelina kitűnő Rozinájának és Mátrai és Bihar kacagtató alakításainak is. * (Hírek a magyar királyi operaházból.) Az Operaház vendégtenoristája. Holnap, vasár­nap mutatkozik be az Operaház közönségének Lazaro Hippolit, a spanyol származású fiatal tenorista, aki ez év őszén a milánói Scala-ban Mascagni új operájának a férfi főszerepét fogja kreálni. Lazaro vasárnap a „Rigoletto“ hercegét énekli s a jövő szerdán az Opera újonan betanult „Tosca“-jában mint Cavaradossi Mario folytatja a vendégjátékát. Toscát ezúttal először énekli Sebeők Sára, aki az idén mint Isolda oly jelentős sikert aratott, s az egész előadást Tango, az Operaház olasz karmestere, tanította be. * (A Népoperában) a hét legtöbb estéjét a diadalmas Aranyeső foglalja le, amely második jubileuma után is vonzóereje frisseségében érdekli a közönséget. Annyival is inkább, mert Szoyer Ilona mellett néhány új szereplője is lesz vasárna­pon a Béldi—Zerkovitz pompás operettejének: Grendolint ugyanis Hajnal Hajnalka, Yvettet pedig Szegő Józsa játszsza. Kedden és csütörtökön pedig az Aranyeső Jolán szerepében Dóri Rózsi, a szegedi színház primadonnája, lép fel.. * (Percei Sári), a Királyszínház fiatal, ked­velt soubretteje, szerződtetési ajánlatot kapott a pétervári Palace­ Theatre igazgatójától vendégsze­replésre, ami valószínűleg megtörténik. * (A Samuka bemutatója.) Pénteken, e hó 9-én tartják meg a Budapesti színházban Hervay Frigyes­nek rendkívül nagy érdeklődéssel várt „Samuka“ című új 4 felvonásos énekes bohóza­tának a bemutató előadását. A zajos sikerűnek ígérkező újdonságban a színház újonan szerződ­tetett elsőrendű tagjai játszák a vezető szerepe­ket. Csütörtökön, „Samuka“ főpróbája miatt, a színház zárva marad. * (Új Lehár-operett.) Lehár Ferenc a télen új egyfelvonásos operettet írt az elmés Julius Bauer szövegére, Rosenstock und Edelweiss cí­men, amelyet a bécsi „Hölle“-kabaréban egész télen nagy sikerrel játszottak. A vidám és fülbe­mászó operett most Budapesten is színre fog ke­rülni, a Royal­ Orfeumban vendégszereplő német színtársulat előadásában. * (A debreceni színtársulat sorsa.) Debrecen város közgyűlésének határozata folytán e hónap 13-án megkezdik a városi színház épületének át­alakítását. Az utolsó előadás előző este 12-én lesz. A társulat átmegy Nyíregyházára, ahol néhány hétig fog játszani és azután feloszlik. A tagok a jog- és pénzügyi bizottság határozata értelmében egy havi kielégítést fognak kapni. A társulat többsége a szombati gyűlésen hozzá is járult ehhez. * (Az Aranyeső) az elmúlt hét végén ismét kért nagy vidéki város közönségét hódította meg, bemutatták ugyanis Pécsett is és Aradon, mindkét helyen osztatlan nagy sikerrel. El lehet mondani, hogy a vidéki direktorok köszönhetik a legtöbbet Béldi és Zerkovitz pompás operettejének, mint­hogy a révén szezonjuk végére is slágerhez jutot­tak. Érthető különben, hogy a Népopera e heti műsorán is az Aranyeső szerepel legtöbbször. * (Drámaírók, mint színházigazgatók.) Amint már röviden jelentettük, Henry Bernstein rövide­sen átveszi a Bouffes-Parisiens vezetését, amely­ben épen most van műsoron az illusztris szerző legújabb hatásos drámája: „Le secret“. Pária mozgalmas színházi életében ritka esemény, hogy olyan drámaíró kerüljön valamely színház élére, aki még irodalmi működésének csak most van a zenitjén. Például Jules Clarette is csak akkor vette át a Théátre Francais igazgatását, mikor már megszűnt új darabot írni; nemkülönben Garré is csak akkor lett színigazgató, mikor már jóval korábban letette írói tollát. Ennek pedig az a magyarázata hogy a jól szervezett színpadi írók oly feltételeket szabtak a színigazgatók elé, hogy azok a saját darabjaikat nem adathatják elő az ál­taluk igazgatott színházakban, így Sarah Bern­hardt is kénytelen volt drámairodalmi kísérletei­nek a saját színházán kívül, máshol keresni szín­helyet. Ennek az a célja, hogy egy szerző ne mo­nopolizálhasson kizárólag egy egész színházat. Természetesen Bernstein sem fogja monopolizálni a Bouffes-Parisiens színpadát, mert a színpadi írók egyesületétől csak oly feltétel alatt kapta meg az engedélyt, hogy minden színházi saisonban csak egyetlen egy művel szerepel a műsoron. Bernstein egyébiránt a legeszményibb múzsatemplomot akar csinálni színházából, ahol fényes és pazar kiállí­tásban fogja bemutatni a francia drámairodalom legkiválóbb termékeit. Weisz Pista, a huszár. (Bohózatos moziszkecs 3 felvonásban, írták: Fa­ragó Jenő és Harsányi Zsolt. Zenéjét szerzette: Forray Izor.) Az Apolló szombaton olyan új mozi­­szkeccset mutatott be, amit a mozi publikum ta­lán minden eddigi moziszkeccsnél is jobban meg fog kedvelni, és pedig a szerzők azon ügyes fo­gásánál fogva, hogy darabjukat inkább és jó­részt a lepedő számára írták meg, semmint a színpad számára; magyarán szólva ezúttal olyan szkeccset mutatott be az Apolló, amiben sokkalta több a mozgófénykép, semmint a próza és az ének. A jeles szerzők evvel nemcsak a mozi-pub­likum azon jogos óhajának akartak eleget tenni, hogy neki elsősorban is mozgófénykép kell, és csak másodsorban próza meg ének, hanem ho­norálni akarták az Apolló Projektographnak biztos és a külföldi gyárakkal büszkén konkur­­ráló technikáját is, aminek már eddig egész sor pompás magyar filmet köszönhetünk. És a szer­zők nem csalódtak; Neumann Józsefnek, az egyik direktornak scenírozásában darabjukhoz a tökéletesebbnél tökéletesebb filmek készültek, mely filmek döntő hatásúak voltak a bemutató nagy sikerében. Azonban adjuk meg azt is, ami a szerzőké. El kell ugyanis ismerni, hogy fölötte mulatságos, ötletes történettel szolgáltak. Weisz Pistáról (Horváth Kálmán) van benne szó, vérbeli asz­faltbetyár, aki száz meg egy akadályt legyőzve, egészen lakásáig üldözi Fábián Gergelynét (Öt­vös Zseni). A férj ugyan nincsen otthon, de an­nál nagyobb baj, hogy éppen ez időben toppan be Fábiánékhoz egy detektív, azon rendelettel, hogy az otthon sohasem található, önmagától meg­jelentkezni nem akaró hadköteles Fábiánt elvigye a huszárnak. Fábiánná egy csapásra két legyet üt: megmenti férjét a katonáskodástól és egyben megboszulja magát az aszfaltbetyáron; a detektív előtt ugyanis őt, Weisz Pistát, adja ki a férjének, el is viszik őt, Fábián Gergelyként huszárnak. És mert gyöngyélet a huszárélet, a szerzők Weisz Pista huszároskodása kapcsán egész sor kacagtató epizóddal szórakoztatják a közönséget. Kap többek közt Weisz Pista kime­nőt reggelig. Ezt az időt úgy akarja kihasználni, hogy a Fábián Gergely lakására megy a férj! jogait gyakorolni. De csak a szakácsnőt (Ihász Gizi) találja otthon. Vele csap aztán ligeti mulat­ságot, hogy végül megint a Fábiánék lakására menjenek. Itt folyik tovább vígan a mulatság, aminek a házaspár hazatérése vet véget, de ko­rántsem a huszár kárára. Weisz Pista ugyanis azon felül, hogy nagy summa pénzt zsarol ki a férjtől, amiért helyette katonáskodik, még el is parancsolja őket hazulról, merthogy ő a reggelig tartó kimenőt a szakácsnővel, náluk akarja töl­teni. Fábiánék, mi mást tehetnek egyebet, szállo­dába mennek azon éjszakára. Szó sincs róla, ez a történet épen nem szol­gálhat az aszfaltbetyárságot elítélő parabolaké­­pen, de hogy végtelenül mulatságos, amellett a bemutató közönségének folytonos nevetése és tapsa tett tanúságot. A sikerből derekasan kivette részét az előadás is; különösen a huszárt játszó Horváth Kálmán tetszett a közönségnek. Ma­­gyerr nótáit sokszorosan megújrázták. A többi szerepben Ihász Gizi, Ötvös Zseni, Gadányi Jenő, K. Kovács András tetszett. Az utóbbi di­cséretet érdemel a rendezésért is. Felemlítjük még, hogy noha a szkeccs a kétórás, több más igen érdekes számot felölelő műsor keretében van, a helyárak rendesek. * (A Graeff-féle ének- és operaiskoláról) meg­jelent közlemények a külföld érdeklődését is fel­keltették. A berlini legnagyobb újságok sajná­lattal konstatálják, hogy Heinemann elhagyja sikerekben gazdag énekpedagógiai működésének helyét, de egyúttal a leghízelgőbb módon említik azt a művészi jelentőséget, amelyet ezen szerződ­tetés a Graeff-féle ének- és operaiskola számára jelent. Az igazgatóság egyúttal tudatja, hogy Radó Emánuelt, az ismert nevű kiváló zenek­ót és zenekritikust, megnyerte az intézet titkári ál­lásának betöltésére. ?

Next