Pesti Hírlap, 1913. július (35. évfolyam, 167-180. szám)

1913-07-20 / 171. szám

14 Pesti Hírlap 1913. július 20., vasárnap.­ ­ (A postatiszti pályázat bonyodalmai. Megírtuk a közelmúltban, hogy három évi szü­net után a postatisztképző tanfolyam újra meg fog nyilni és ugyanakkor közöltük a pályázati felhívást is, amelyből kitűnik, hogy a vizsgák megszerzése után a tanfolyamot végző növendé­kek gyakornak, majd postatisztekké fognak ki­nevez­te­tni. Az első osztályú postatiszt fizetése kétezerháromszáz korona és kilencszáz korona lakáspénz, ami egy fiatal embernek határozottan szép dotáció és amit más állami ágazatnál csak hosszú szolgálat után lehet elnyerni. Igen termé­szetes tehát, hogy a pályázati felhívás nagyon megtetszett a pályakereső ifjaknak, mert hát min­denki csak a háromezerkétszáz korona kezdőfize­­tést nézte és azzal csak igen kevesen számoltak, hogy előzőleg egy évi próbaszolgálatra kell men­ni, azután tíz hónapig tartó tanfolyamot kell vé­gezni, két szigorú, alap- és szakvizsgát kell le­tenni és csak gyakornokoskodás után, üresedés esetén lehet szerencsés esetben gyorsan az első­­osztályú tiszti kinevezéshez hozzájutni. A pályá­zati felhívás annyira tetszett, hogy még a femi­nisták is mozgalmat indítottak, hogy a középis­kolai érettségit tett leánynövendékeket is vegyék fel a tanfolyamra. Szóval óriási arányokban és tömegesen megindult a pályázat a postatiszti ál­lásokra és mi is kosárszámra kaptuk a leveleket, amelyeknek írói mind arra voltak kiváncsiak, hogy milyen utakon és módokon lehet biztos si­kert elérni. A hazai viszonyokra való tekintettel az érdeklődök persze mindenfelől azt a tanácsot kapták, hogy nézzenek protekció után, mert a protekciónak olyan a természete, hogy többször használ, mintsem árt. Nosza­ki-ki összeszedte és megmozgatta tehát papáját, mamáját­, jóbarátját és rossz barátját, rokonságát és ismert és isme­retlen jóakaróját, hogy őt protegálja. Oly heves volt a protekció iránti ostrom, hogy a kereskede­lemügyi minisztérium hivatalaiban a magasabb­­rangú tisztviselők kifüggesztették az ajtókra az „ismeretlen helyre szabadságra utazott“ táblács­kákat, akik pedig még így sem menekülhettek az ostromtól, azok kénytelenek voltak bevallani, hogy ide az ő összeköttetésük fiatal és az illető a miniszterhez keressen protekciót. Szegény pá­lyázók addig szaladgáltak és kilincseltek, amig ezt is megszerezték és audienciás napokon annyi volt a miniszternél a jelentkező, hogy a lánchíd budai oldalán elakadt a forgalom. Beöthy László volt miniszter azonban a legmelegebb ajánló le­velet felmutató pályázónak is csak ezt válaszol­hatta: Sajnálom, de nem segíthetek, mert én már távozom a miniszteri székből. Nem maradt tehát más hátra, mint bevárni az új miniszter eskületé­telét. Igen ám, de a Beöthyhez szóló protekció báró Harkányihoz, az új miniszterhez, nem volt jó és az egész procedúrát elölről kellett kezdeni. De hát az ember a gyermeke jövőjének biztosí­ t tásáért a legnehezebb feladattól sem retten vissza. A pályázók egy nagy csoportjának sikerült az­­ új miniszterhez is protekciós leveleket szerezni és mindjárt az első nap megrohanták. De báró­­ Harkányi is gyorsan beletalálta magát uj hely- s­zetébe és igy szólt azoknak, akik hivatalának el­­­­foglalása után molesztálták: — Kérem, én most jöttem, uj ember vagyok, magamnak is tanulmányoznom kell előbb, hogy­­ mi van itt és tisztviselő munkatársaim jelentése­­ alapján cselekszem. A pályázók erre összenéztek, hogy hova­­ forduljanak most? Hamarosan kisütötték, hogy­­ a pályázatot Demény posta,főigazgatónak kell­ be­nyújtani, a posta vezérigazgatója pedig Follért Károly, tehát ezeknél lesz jó kopogtatni. Rohan­tak tehát hozzájuk. De hát Follért és Deménynek­­ sok évi hoszú tapasztalatuk van e téren és tud­hogy a pályázat nyomában mi következik­­ és ez elöl menekültek még idejében. A szegény­­ pályázók tehát ismét hiába fáradtak, mert a por­­i­tás azzal fogadta őket, hogy Follért és Demény I ismeretlen helyre s ismeretlen időre szabadságra utaztak. V­alószinű­leg ez az oka annak is, hogy­­ a posta ezen két vezető férfiénak szabadságáról is f előző évektől eltérően, ez idén semmi hír sem jelent meg a lapokban. A pályázók tehát most itt állnak a finom és jó ,protekciós levelekkel és nem érnek vele semmit, mert mindenkinek van protekciója, de ezeknek a protekciós leveleknek az a bajuk, ami az enyvesházaknak: nem ra­gadnak.­­ (Sikkasztó pap.) A Magyar Tudósító kő­­nyomatos lap közlése alapján csütörtöki számunk­ban megírtuk, hogy a dévai görögkeleti lelkészt a nagyszebeni konzisztórium lelkészi állásától fel­függesztette, mert tízezer­­ korona hivatalos pénzt sikkasztott. Utólagosan jutott tudomásunkra, hogy ebben a sikkasztási ügyben nem a dévai görögke­leti pap, hanem a marostorda megyei D­é­d­a köz­ség görögkeleti lelkésze a tettes. A sajnálatos sajtóhibát a legnagyobb készséggel igazítjuk most helyre.­­ (Veszedelmis hajóroncsok.) Az óceánokat átszelő gőzösökre váró veszedelmek között nem utolsó helyet foglalnak el a „Kísértet hajók“. Ezek­nek a hajóknak semmi közük sincs természetesen ahoz a hajóhoz, melyet az ős hollandi rege szerint az örökös vitorlázásra kárhoztatott kapitány vezet, halált és kétségbeesést hozva mindenkire, akivel találkozik, és akinek legendáját Wagner is felhasz­nálta „Repülő Hollandi“ című operájában. Valóság­gal létező hajók ezek, melyeknek a száma évről-évre szaporodik, úgy hogy ha kellő időben óvóintézkedé­­seket nem tesznek, oly kóborló hajó-flottává lesznek, melynek pusztításaival számolni kell. Nemrégiben is keresztezte ennek idején egy hatalmas óceán gőzös útját egy ilyen bolygó hajó­roncs. Külsőleg még teljesen ép háromárbocosnak látszik és csak különös szerencsének köszönhető, hogy a gőzös kitűnő fényszórói annyira megvilágí­tották, hogy elhagyott mivoltát fel lehetett ismerni. Lett volna sűrű köd, úgy esetleg a legborzasztóbb szerencsétlenség következett volna be. Ez különben nem lett volna kivételes eset! Mert ha átnézzük az amerikai „Army and Nevy Register“-t, könnyen megállapíthatjuk, hogy három év leforgása alatt nem kevesebb, mint 625 ilyen bolygó hajóroncs je­lenlétét konstatálták az óceán járó hajók rendes útvonalain! Ezek a vándorló hajó­roncsok az 1887- től 1891-ig terjedő időben 38 összeütközést okoztak, ezek közül nyolc komoly sérüléssel járt, sőt hat esetben a sérült gőzös elsülyedését okozta. Ezekhez a hivatalosan megállapított, az úszó roncsok által okozott szerencsétlenségekhez járulnak még azok, melyekről nem lehetett hivatalosan tudomást sze­rezni, mert a megsérült hajók minden rajtuk levő­vel együtt nyom nélkül eltűntek a hullámokban. Ezek a számok sem valami vigasztalók, de a leg­újabban közzétett statisztika valósággal lesújtó. A jelen pillanatban hivatalosan 56 ilyen úszó­­roncsot ismernek, melyekhez még az említett há­rom árbocos csatlakozik. Némelyik ilyen kóbor hajó meglehetősen nagy. A legfélelmesebb közöttük min­den esetre a Wyer—G—Sargent nevű, melyet né­hány évvel Mexico felé való útjában a vihar összes árbocaitól megfosztott, de a törzset sértetlenül hagyta. Azóta hajtja a Golff áramlat az elhagyott hajót szüntelenül a végtelen vizeken. Múlt évben hajszál hijján elsülyesztette ez a roncs az „Aziatic Prince“ nevű nagy gőzöst. Ezeknek a roncsoknak a megjelenése nagyon érthető okokra vezethető visz­­sza. Nem is szükséges, hogy a legénység szándéko­san elhagyja a hajót, mint az a Wyer—G—Sargent esetében történt. Kormánytörés, a legénység számát megritkító hullámcsapások, ragályos betegségek is vándorló koporsóvá változtathatják a hajót, mely végzetévé válhatik a vele találkozó hajóknak. Éhez járul a lázadás, hajók kirablása, melynek a tenger végtelensége még ma is jórészt büntetlenséget, biz­tosít. Ezek ellen a veszedelmes roncsok ellen, vagy mint az amerikaiak nevezik őket, Derek­et-ek ellen különben megpróbálták egy és más után a védeke­zést. Már 1889-ben a New­yorkban tartott nemzetközi hajózási kongresszuson elhatározták, hogy az álla­mok közös költségen fognak egy olyan cirkálót épí­­teni, melynek egyetlen feladata lesz, ezekre a ron­csokra vadászni. Hasonló határozatokat hoztak az 1899-ben Londonban é­s az 1907-ben Lissabonban tartott kongresszusok. A határozatok azonban so­hasem hajtottak végre. De ha végre is hajtották volna, ez az egyetlen cirkáló azon a végtelen terüle­ten, melyet az óceánok elfoglalnak, teljesen jelen­téktelen eredményt tudott volna csak elérni. Az egyetlen célra vezető eszme, melyet azonban költsé­ges volta miatt az egyes társulatok csak akkor fog­nak végrehajtani, midőn erre az államok kénysze­ríteni fogják őket, az, hogy minden hajóra legalább egy ágyút szereljenek és azzal az összes útjába ke­rülő roncsokat szétlőjjék.­­ (A fogadott leány és a kutyája.) Ezen a címen egy Szarvason feladott levélben foglaltak alapján rövid közleményben megírtuk, hogy Csapó Soma szarvasi könyvelő fogadott leánya a nevelő szülői részéről az utóbbi időkben tapasztalt gyöngédtelenség miatt öngyil­kos lett. Csapó Soma úr levelet küldött szerkesztősé­günkbe s ebben tiltakozik a neki és a feleségének impu­­tált gyöngédtelenség ellen. Azt írja, hogy a fogadott leá­nyukkal a kis­fiuk születése után is jól bántak.­­ (Az Anglia és Franciaország közötti alag­út.) A La Manche csatorna alatt építendő alagút ügye, amióta a francia miniszterelnök mellette nyi­latkozott, napról-napra mind élénkebben foglalkoz­tatja a közvéleményt. Báró Erlanger Emil, aki szak­értő ezen a téren, a következőket mondja ez ügyről a Párisban megjelenő „Herold“ című lapban. — Voltaképen nem lehet felhozni semmi ko­moly okát annak, hogy miért nem kezdik meg azon­nal az alagút építését. Merő őrület az a gondolat, hogy Angliát veszedelem fenyegetné ezen az úton, mert ha csapatokat akarnának vonaton átszállítani, akkor előbb angol területet kellene elfoglalni, hogy valahol fölsorakoztassák a katonaságot. Senki sem akadályozná azonban Angliát, hogy ágyukat he­lyezzen el az alagút nyitása előtt, s így a betörő ellenség egyszerűen az angol ágyuk torkába sza­ladna bele, ha megpróbálkoznék őrült tervével. Hadászati szempontból még előnyös is volna, ha az estentehez tartozó Franciaország és Anglia titkos utón erősítnék csapatokkal hadseregüket. Hozzávetőleges számítással az alagút megépí­tése tizenhat millió fontba kerülne. Ez az összeg eléggé pontos és aligha kellene túllépni; benne van ebben a befektetett összeg kamatja is. Az alagutat előreláthatólag hét év alatt el lehetne készíteni. Az angol parlament aligha szavazná meg ezt az óriási összeget s épen ezért korlátolt felelősségű részvény­társaság összehozásán fáradoznak az illetékes té­nyezők. A részvényeseknek négy millió fontot kel­lene jegyezniük, ha azután három-négy év múlva már előrehaladtak a nagy művel, akkor nem lesz nehéz az újabb jegyzések kibocsátása, amivel azután az angolok hozzájárulása teljes volna. Francia rész­ről a vállalkozás financírozását máris váltotta a Rothschild-ház és a Chemin de Fer du Nord, az északi vasúti társaság. Pontos számításokkal meg­állapították már a tunnel jövedelmezőségét is.­­ 1920-ban 2 millió 150 ezer olyan utasra számíthat­­nak, aki vonaton tenné meg az utat az egyik ország­ból a másikba, de ez a szám növekedni fog, ha a közönség hozzászokott az alagutban való utazás ké­nyelméhez. Jelentékeny lenne a teherszállítás is, amelyet évente egy millió 150 ezer tonnám lehet becsülni. 50 vonat közlekednék naponta az alagut­ban s az üzemi kiadások 400 ezer fontot tennének ki évente; ha a bevételeket egy millió 356 ezer fontra irányozzák elő, akkor az első év tiszta nye­resége 956 ezer font lesz. A vállalat tehát hét szá­zalékot jövedelmezne, ami idővel még meg is növe­kednék. — DDr Engel Károly) egyet, magántanár rendelé­sét új lakásán, IV. ker., Kigyó­ utca 4., 1. cm., meg­kezdte.­­ (Néprajzi város.) A Nemzeti Muzeum néprajzi osztályának anyaga rohamosan szaporo­dik folyton nagybecsű és érdekes tárgyakkal. A muzeum termei már nem képesek befogadni a fel­gyülemlett, anyagot s igy az újabb szerzeményeket bármily értékes és szép dolgok is legyenek, ládákba kell elcsomagolni. Régóta töpreng azon a múzeum vezetősége, hogy micsoda módon segítsen ezen a túlzsúfoltságon, amely illuzóriussá tesz minden törekvést és munkát. Újabban igen érdekes terv merült fel a mizériák megszüntetésére. Arról van szó, hogy mivel új múzeumi palota építését nem remélhetik, az újjá­építendő Tabánban városszerű­ elrendezésben művészi pavillonokat fognak emelni. A néprajzi városban minden vidéknek, népnek kü­lön utcája lesz, s ezekben a házakban helyezik el a gazdag etnográfiai gyűjteményeket. Ha a főváros­tól sikerül megkapni a szükséges nagy területet erre a célra, lehet, hogy az érdekes gondolat már a közeljövőben megvalósul, amivel páratlan látvá­nyossággal gazdagodna a főváros.­­ (Feljelentés a gyilkos ellen.) Mehádián három évvel ezelőtt egy ismeretlen meggyilkolta Szukanics Ivánt és Kovanovics Milánt. A rendőr­ség hiába nyomozott a tettes után. Pénteken név­telen levelet kapott a mehádiai csendőrség, amely­ben a levélíró közli, hogy Szukanicsot és Kovano­­vicsot Sztancsics Miklós ölte meg. A csendőrség a névtelen levélben foglalt adatok alapján le is tar­tóztatta Sztanicsot.­­ (Felségfolyamodvány útlevél miatt.) Az aradmegyei Kurtakér községben lakó Argyelán János Amerikába akart kivándorolni, de miután az illetékes hatóság megtagadta az útlevél kiadá­sát, a jámbor földmives sajátkezűleg megírta kez­detleges folyamodványát a királyhoz és elmondta, hogy öreg szüleit és nagy családját a naponkint keresett egy koronából nem tudja eltartani, azért leéri, hogy a király engedje meg, hogy Amerikába kimehessen. A kabinetiroda a kérvényt a belügy­minisztériumhoz, ez pedig elintézés végett az arad­­megyei alispánhoz küldte.

Next