Pesti Hírlap, 1917. december (39. évfolyam, 296-320. szám)

1917-12-30 / 320. szám

________ néivisz állam társadalo­a ezekre is kiterjesztette a humanizmus mindent feledtető áldásait. Az okos, de főképen az igazságos emberpolitika azt követeli, hogy minden embere sk­át, akár a kuny­hók sötétjében, akár a paloták ragyogásában le­lünk meg, egyforma melegséggel szorítsuk a szi­vünkhöz. Dr Müller Vilmos kir. tanácsos. Esti levél. — A bűn szerző. — A bűnökkel a közönség­ csak a szenzá­ció, az állam pedig a büntetés szempontjá­ból foglalkozik. A bűnök megelőzésével, a bűnösök lélektanával kevesen törődnek. Pe­dig érdemes volna nemcsak mindig a tettest kinyomozni, hanem azt a lelki motívumot, vagy külső kényszerítő okot is, mely a bűnre csábította. A rákospalotai rablógyilkosság teszi ismét időszerűvé e problémát, mely nemrég különösen aktuális volt, midőn éh­ükért dolgoztatott hivatalnoknők sikkasz­tásával foglalkozott a bíróság. A rákospalo­tai rablógyilkost főként a kocsmai adóssága sarkalta a bűnre. S aránylag potom pénzért áldozta föl áldozati­, és a saját maga életét. Itt tehát a pálinka és bor volt a bűnszerző, mint a bűnbe esett leányoknál a létminimu­mon alul maradt fizetés. Automatikusan lép tehát előtérbe az igazság, hogy nem elég az elkövetett bűnöket megtorolni, hanem ál­lam­­­ társadalom tegye meg a maga köte­lességét a bűnök elkövetésének lehető meg­előzésére. A létminimumot minden emberre biztosítani kell s így az alkalmi bűnök és kényszer­vétségek fogyni fognak. De a rá­kospalotai esetből kisugárzik az az igazság is, hogy az állam maga is beáll a bűn­szer­zők sorába, ha nem fékezi meg az alkohol­fogyasztást. Nem akarok most egészségügyi és bűn­pszichológiai értekezést tartani arról, hogy az alkohol mennyire árt az egészség­nek és a becsületnek. Csak azt a praktikus intézkedést kérem a kormánytól, intézked­jék, hogy a kocsmai adósság, a hitelezett ital ára bírói úton egyáltalán behajthatatlan legyen s az italmérőket más módon is szorít­sa a kormány az ital­hitelezés megtagadá­sára. Rögtön megszűnik az ital­adósság bűn­szerző ereje s mindjárt fogyni fognak azok a bűnesetek, melyeknek motívumai között az alkohol szerepel. Valahogyan féket kell szabni a mérték­telen alkohol­fogyasztásnak, mely a testi és lelki erőt s az erkölcsi érzéket hatványozott mértékben fogyasztja. Az italmérés és szesz­­fogyasztás egyik fő jövedelmi forrása az ál­lamnak, de nem hiszem, hogy’­ a legerkölcsö­sebb forrása lenne. S majd ha nem hatalmi, hanem etli­kai alapon építi föl a jövendő minta-állam, bizonyára a méregkeverésnek s méreg­árusításnak másféle szabályozását találják ki. Addig is azonban a legprimití­vebb segítő eszközt, a kocsmai tivornyázás­­nak megakadá­lyozását vegyük süi­gősen al­kalmazásba. Ha tréfának nem vennék, az ital­jegyeknek állandósítását indítványoz­nám békeidőre is. De hát az orvosi gyámko­dásnak e módja ellen az intelligencia nagy­­ivói is tiltakoznának. Az egyéni szabadság­nak azt a jogát követelik, hogy mindenki akkor ihassa el az eszét, amikor akarja. Eb­ben a bánatos világban tán van is valami sarkasztikus igazság ebben az elkeseredés­ben. De ha már az ivart nem tudjuk hivata­lsan maximálni, illetve minimálni, akkor legalább az ital­adósság eltörlésével mini­máljuk az alkohol bűnszerző képességét. A bűnök pszichológiájából k­i lehetne mutatni, hogy elenyésző százalék az, amit valami eleiml­thatatlan belső erő idéz elő. Az örökletes bűnös hajlam a gonosztevők­nek csak kis számában működik s ezeknél is főként az örökölt műveletlenség és nyomor teremti meg ezt a bűnös örökletességet. A bűnre való hajlam kevesebb bűnt követ el, mint a társadalmi berendezkedés igazságta­lansága által teremtett kényszerűség és szük­ség. A pszichiáterek évtizedek óta mérik bölcsek, bolondok és gazemberek koponyáját és agyvelejét, de a bűnre való predesztiná­ciót "nem merték tisztán az örökletessé­gből, a születéskor kapott tulajdonságokból ki­mondani. Nem születik a gazember, hanem azzá lesz, azzá neveli a sok szociális igazság­­­talanság s a tudatlanságban hagyás, ami az­­ állam bűne. Csak kevés az az abnormitás,­­ melynél a jó nevelés és jómód mellett is ki­tör a bűnös hajlam. A bűnök formája s pénzértéke is jelzi a bűnszerző okokat. Halállal végződő rabló­­gyilkosságok rendesen igen kis összegekért követhetnek el. Mert a létminimumon alul hagyott embereket már néhány száz korona s egy kis ruha is emberölésre csábítja. Eb­ben a milienben olcsó az emberélet, mert a bűnös születése óta érzi, hogy az ő életét is mindig alacsonyra becsülték. A magasabb értelmi fokon már csak nagyobb pénzérték­ért követnek el bűnt. Világos tehát, hogy éppen az életet veszélyeztető bűnöket ke­vesbítjük, ha az embert megbecsüljük a leg­alsó fokon is, ha műveljük, h­a vezetjük, ha óvjuk s ha az élet javait aránylagosan oszt­juk meg velük. Zsolt. __________Pest? Hírlap__________ 1917. december 30., vasárnap. Pásztorok. Egy öreg ember halad felfelé a hegyen. Or­cája, mint a sok száz esztendős váromladék, ba­rázdás, muharas barna köve, melyre az élet ráírta minden szenvedését. — Az édet ad­ás mi másért van, mint a természet legmagasabb rendű­ állat­jáért: az emberért! Az emberért érik a kalász, vi­rít a rózsa, ö az élet és a természet dédelgetett kedvence, ö a földön a hatalom, az ész, a tekin­tély. Illő, hogy ellensége is legyen. Ellensége: a vers,ez a testnélküli lény; senki soha nem látta, de mindenki érzi jelenlétét. Inkább nőnemű, mint hímnemű­, talán ezért is félelmetesebb. Lengő fe­kete fátyola, melyet késő ősziszéi zörget, gyak­ran ellibben előttünk; halljuk a lebbencsét, mint októberi kertben a madár lépését a hulló leve­leken. Az öreg embert, aki fölfelé halad a hegyen és nagy batyut cipel a hátán, az Időnek hívják. A batyuban az emberiség sorsát cipeli, mely há­rom esztendő óta súlyosabb, mint volt háromezer esztendő alatt. A batyuból vér és köny csöpög le, halottak üveges szemei merednek ki és sóhajok borzongatják meg belőle a levegőt, mint a­ temető fölött a novemberi szél, amidőn sír­­áikból kilép­­nek éjfélkor a halottak. Az öreg emb­er a tűnő esztendő csúcsára igyekszik rettentő batyujával. Harmadszor önti ki zsákjának borzalmas terhét és negyedszer in­dul lefelé a hegyről, melynek lábánál egy hétszáz lakattal csukott kapu várja. A titokzatos, a félel­metes, p. reményteljes: Ujesztendő ... Halkan, csöndesen, emberek! Tisztítsátok ki szivetek rejtett kamaráit, mint a sekrestyés és egyéb templomi szolga, nagy ünnep előestéjén a templomot. Minden magvát, csiráját a bűnnek és rossznak takarítsátok ki belőle, az igazságos és tiszta élet mirhájával füstöljétek ki telketek épü­letét és úgy vegyétek nyelvetekre e szót. Uj esz­tendő — mint ifjú anya mikor először pillantja meg magzatát és im­ádságoe lehetettel suttogja : gyermekem! Az öreg ember, a mindenkinél öregebb idő, ott áll a kétszáz lakattal csukott kapu előtt, me­lyet ép úgy őrizhetnek az angyalok, mint az ör­dögök, ép úgy a remény, mint a kétségbeesés, ép úgy a­ mosolygó álom, mint a b­orzalom és az élet ép úgy, mint a halál. Mint a vándor, alá messze távolba készül, új imzét, új életet keresni és még egyszer vissza­néz a helyre, ahol keserűség és tövisek között járta útját, úgy nézzetek vissza, emberek, az el­múlt esztendőre és másik két társára. A jövendő, az ismeretlen, itt éli előttetek. Kapujánál álltok, elkínzott szívvel, fáradtan, meggyötörve, mintha fúriák báljából vetettek volna le benneteket az éjszakába. Itt a virradás első sugara, a démoni varázs éjféli halál baglya elveszítette hatalmát, a pinkádé hajnalban feh­ér galambok jönnek kelet felöl és leszá­llnak az emberiség golgotájának ke­resztfáján. Három borzalmas esztendő folyásán, egész Európa az olajtök­ hegye lett és szenvedő Krisztusok várják benne a halált vagy az életet. És a fehér galambok piros csőrében, az élet közeledik. Egy rettentő nagy állam megbomlott nyáját, két erős kezű pásztor tereli, vezeti. Még egy nehány pásztor a frankóiknál, brittek­nél, mi­nél egyszerűbb, minél krisztusibb és az emberi­ség meg nem mentve. Akik ma élünk, egy gonosz mesének elátkozott, megkínzott öreg gyermekei, sok-sok bölcsességet tanulunk meg és sok hiá­nyosságát láttuk az időnek és kornak, amelyben élünk. Legfőképon, hogy a gonoszságnak bőven vannak mesterei, de az emberi jogoknak nincsenek pásztorai. A legfehérebb, de legsötétebb törvényű országból indultak ki a pásztorok, vagy h­a úgy tetszik próféták — és most egy világ várja a többi országok Leninjét, Trockiját Várják az ácsok fiait, akik szemközt kerülnek az öröklött és szerzett állami hatalmakkal. A népek vérének folyását csak a népek fiai állíthatják el, az ácsok fiai, mert egyedül csak nekik fáj, ami a népek­nek fáj. Diktálni könnyű, nagyúri passzió, min­den Fáraó és zsidó király megtette, de gyógyí­tani csak a szegény ács tudott. Pásztorok kellenek a tehetetlen emberiség vezetésére. Keresztények vagy zsidók, mohame­dánok vagy buddlisták, csak békét és igazságot hozzanak. Emberek, 1918 kapuja előtt állunk! Mögötte: a jövendőnk, a sorsunk. Az egyéni sorsunk most mellékes. Megváltóink nincsenek, mert korunk szelleme törpe és nyomorék, mint a fa odvában bujkáló erdei manó. Az emberiség úgy lett ne­velve, hogy ki-ki csak önönmagát szerette ,, az alacsony önzés iszapjába bújt, amikor jött a fer­­geteg. És most látjuk, hogy az emberi gonoszság rengetegéből egyedül az emberszeretet vezeti le. A Leninek, a Trockijok, a modorn Krisztu­sok, az ácsok fiai, a pásztorok. Várják őket a se­­res könyekbe fúl­t nemzetek. L. T. Színház és zene. * (Árva László.) Herczeg Ferenc történeti drámáját a Nemzeti Színház szombaton szerepváltozással adta elő. Jászai Marit könnyű baleset érte s igy Szilágyi Erzsébet szerepében Fáy Szeréna helyettesítette. A magyar színházak évtizedeit óta tehetség­raktárak; annyi tehetséget termel ugyanis a magyar föld, amennyit a kö­zönség nem tud elfogyasztani; kevés a* «lya» vállalat, melyben az igazi tehetségek helyet és érvényesülést kaphatnának, mert sok intézetnél még a tehetségtelenek is nyomják őket. Fáy Sze­réna a raktáron tartott igazi tehetségeit közé tartozik; nem bonthatta ki teljesen talentuma szárnyait, mert a Nemzeti Színház műsorába alig fért el a Jászai Mari nagystílű tragikai művé­szete is. Ez az­­oka, hogy Fáy Szerénát most is csak abból az alkalomból dicsérhetjük meg, hogy Jászai Mari szerepét elődjéhez és a saját művé­szetéhez méltóan játszotta el. * (Második jubileuma elé) mely a Városi szín­ház nagysikerű operettje, a Padlásszoba. Rend­kívül mulatságos szöveg, szebbnél-szebb melódiákban gazdag partitúra és minden részletében nagyszerű előadás eredményezték a Padlásszoba tényes sikerét, amelynek Péchy Erzsi, Zádor, Sarkady és G­a­­­e 11 a a főosztályosai. A Városi színházban ezen­túl is minden este a Parílásszobát ismétlik. * (Hangverseny.) Németországi diadalai­ból hazatért Hevesi Piroska, a máris ismert­­nevű fiatal zongoraművésznő és, ma este a Zene­akadémiában nagyszámú, előkelő hallgatóságnak beszámolt művészi fejlődésének újabb eredmé­nyeivel. Bartók Béla növendéke, de Lhevenne-nél is tanult egy ideig és mind a két mesterének egyénisége és qu­alitásai megnyilatkoznak He­vesi Piroska játékában is. Acélos tónusa, min­den nehézséget játszva leküzdő technikája és mind­enekfölött kongeniális elmélyedése és után­érzése a fia­tal zongorista gárda legjelesebbjei közé jelölik. Az A passió naiat meglepően nagy stílusban játszotta, Brahms h-moll és g-moll rhaps­odiájának felfogásában pedig erősen em­lékeztetett Dolmányira, ak­inak­ f-moll etűdjét egyébként brilliáns virtuozitással adta elő. De legszebben a Schumann Karneválját értelmezte (főleg a szeszélyes­ Pillangókat és a mélabús né­met keringőt) és a Davidsbündlerok harci riadó­jával hatásosan fejezte be műsorát. * (Vasárnap délután) a Vígszínházban az Ocskay brigadérost, Herczeg Ferenc reme­két, játsszák, amelynek szerdán és jövő vasárnap este lesznek a következő előadásai. A Városi színházban a Vandergold kisasszonyt, a népszerű Vényi operettet játsz­­szák. * (Az Apolló-Kabaré Szilvesztere.) Szil­veszter estéjén az Apolló-kabaré a rendes esti előadás után, esti háromnegyed 11 órai kezdet­tel, szilveszteri kabarét rendez, amelyen egy kü­lönleges programm keretében a kabaré egész művészszemélyzetén kívül fellépnek Fedák Sári, Váradi Aranka és Király Ernő. Bemutatásra ke­rül még Ilöváry Gyula új, ez alkalomra írt tré­fája is. A szilveszteri kabaré-előadásra még kap­ható jegyeket az elővételi pénztár árusítja. *(Keddtől vasárnapig,) tehát hat nappal előre elfogytak a múlt héten a Belváros színházá­nak összes jegyei, ami csak külső fokmérője az új műsor páratlanul intenzív sikerének. A keddi, ú­j­év­­dél­u­t­á­n­i előadáson és ezentúl minden délutáni előadáson, az eddigi úgynevezett „Fehér kabarék" helyett a teljes esti műsor, — tehát Biró La­jos nagysikerű Sárgarigója is, — szinte kerül, mérsékelt helyárakkal. * (Gyermekelőadások a Budapesti színházban.) Ma, vasárnap, délután fél négy órakor olcsó hely­árakkal a bájos Csipkerózsika és a kacag-

Next