Pesti Hírlap, 1924. április (46. évfolyam, 76-83. szám)
1924-04-04 / 79. szám
I Rovatvezető: Kelemen Lajos. Amerikai hírek. Az Egyesült Államok, mely a legnagyobb automobil-kontingenst tartja a magáénak az" egész világon, sok újítással szolgál az automobultechnikában. Az automobilok általában hihetetlenül oly sokká váltak, olyannyira, hogy ma már a nyolchengeres, mely vagy 1", vagy pedig soros alakban kerülnek kivitelre, 1 ,1000 dollárért is kaphatók. Természetesen ezek a típusok jóval drágábbak, azonban az amerikai automobilgyárak, melyek csak a háború alatt kezdtek tulajdonképen precíziós munkával foglalkozni, ebben a kivitelben már egy tartós luxuskocsit, tudnak produkálni. Hathengeres kocsik árai átlag 1000 dollár körül váltakoznak. Tekintettel arra, hogy a hathengeres egyáltalában sem nagyobb erőt kifejteni, sem pedig a motort jobban kiegyensúlyozni nem tudja, mint a négyhengeres, a vevőközönség kezd lassanként áttérni a négy- vagy nyolchengeres kocsikra. Az egész olcsó szenély- vagy teherautomobánál a négyhengeres típust helyettesíteni egyik sem tudja, miután annak csekély üzemanyagfogyasztása és nagy teljesítőképessége minden tekintetben kielégíti az amerikai automobilistákat. Természetesen soffőrt a regtöd nem tart, hanem maga vezeti kocsiját és egyes hivataloknál vagy gyáraknál százával állanak a személyautomobilok, melyek várják gazdáiknak hivatalból való visszatérését. Ezzel a nagy automobil közlekedéssel lehetővé vált a perifériákon való lakhatás, úgyhogy nagyobb városok központjában a lakás csak legnagyobb ritkaság, mert igyekeznek minden talpalatnyi helyet üzletek és hivatalok részére felhasználni. Természetesen a városok határai így nagyon kibővülnek, ami azonban az automobilközlekedés által egyáltalában nem válik hátránnyá. A négy kerékfék szintén erősen hódít az amerikai kocsik között, annál is inkább, miután a legtöbb kocsi nagy gyorsasággal megy a városban, hogy célját kellő időben elérje és így szükség van az első és hátsó kerék fékezésére. Legújabban az olajnyomásos négy kerékféket alkalmazzák az európai rendszertől elérőleg, mely ezideig igen szép eredményt ért e, és azonkívül a fékezés nem fog hirtelen, úgyhogy azon esetben, ha a vezető a fékpedált hirtelen és nagy erővel nyomja is meg, nem blokkozódik a négy kerék, hanem lassan, automatikusan, mindig erősebben és erősebben hat és csak a végén áll meg a kerekek forgása. .Minden valószínűség, hogy a négy kerékfék egyik elengedhetetlen alapfeltétele lesz az automobilnak, mint biztonsági, tényező. baknak egyes rendszerek, ahol első kerékfék és motorfék van, míg a hátsó kerekeket nem fékezik; azonban ez a rendszer túlságosan veszélyes, mert amint látjuk, egy francia automobilgyártííl is ilyen konstrukcióban, amely azonban ezideig csak halálos baleseteket idézett elő, de semmi üzemi biztonsági eredményt nem tudott felmutatni. Izgatja továbbá az amerikai kedélyeket a kompresszormotor kérdése, amely azonban minden valószínűség szerint ki lesz küszöbölve, mert az eredmények mutatták, hogy a gyakorlati életben különösebb célja nincsen, a motor olyannyira igénybe lesz véve, amelyet semmiféle nyersanyag nem bír kitartani és így hosszabb-rövidebb idő után feltétlenül dugattyú, dugattyú-kar, forgattyú-tengely törések vagy hengerrepedések állanak elő. Ennél sokkalnagyobb tért hódított azonban a ballongymmi, mely az überdimensionáit, méreteinél fogva az automobil járását egyenletesebbé teszi, az üledéseket felfogja és nemcsak a bennülőket, hanem magát a gépet is megkíméli minden nagyobb rázkódtatástól. A pneumatik három-négy atmoszférával lesz felfújva; ily módon előáll az az eset, hogy az út egyenetlenségét, kavicsot vagy gödröket, ti£m úgy, mint a keményre felszivattyúzott rendes méretű Pneumatik, keményen adja vissza a kocsinak, hanem belapul, anélkül azonban, hogy a nagy dimenzió következtében maga a használt abroncs az illető tárgygyal érintkezne. Ezek a belapulások, illetve az út egyenetlenségének az óriás pneumatik által való felvétele nincsen semmi káros következménnyel magára a pneumatikra, sőt a hosszas kísérletezések után meg rájöttek a ballongummikat gyártó gyárak arra is, hogy a gummiból, ha valamilyen szögdefektus következtében a levegő elszáll, a gummin ép ügylettét továbbhaladni, mintha fel lenne fújva, mert sok kilométeren keresztül semmiféle káros befolyással sem a külső, sem a belső köpeny, illetve tömlőre a levegő nélküli állapot nem jár. Természetesen a túlméretezett pneumatik előálltási költsége is magasabb, mint a rendes pneumatikoké, azonban a vele való járás szinte összehasonlíthatatlan a rendes pneumatikon való közlekedéssel. Jelen sorok írójának is alkalma volt egy ilyen ballon, vagy ahogy a francia gummiipar nevezi. Comforf-gummikkal felszerelt automobilon menni és az érzés olyan volt, mintha egy hintaszéken hintázná a kocsi a bennülőket, sőt a kövezett utca egyenetlenségeit egyáltalában nem lehetett észrevenni. Ezekkel a jelentős előnyükkel szemben hátránya a nagyobb beszerzési költség, valmint a kocsi gyorsaságának csökkenése és az üzemanyagfogyasztás növekedése. A ballongummikkal a kísérletezés Amerikában régebben folyik és már a gyárak a rendszeres gyártására is áttértek. Nagy akadály, hogy külön kerékméreteket, kell csinálni a ballongummik részére, mert a normális méretű kerekekre ezideig felszerelni nem tudták. Legutóbb a Gold-Year Akroni-gyár a ballongummikat a rendes peramnélküli abroncsokra felszerelhető méretekben kihozták és így elérte azt,hogy a mai automobilok Amerikában mind nagyobb , és nagyobb mértékben kezdenek a peremnélküli pneumatikok használatára áttérni. Maga a balloni gumminak első példányai az 1910. évre húzódnak vissza, majd a probléma tulajdonképeni megoldásával 1920-ban kezdenek komolyan foglalkozni és 1922-ben már a piacon is van az új gummi. Tekintettel arra, hogy a ballongummi légnyomása átlag a fele a normális légnyomású kocsinak, természetes következménye, hogy nagy sebesség mellett, ha valamely első pneumatik kipukkad vagy bármely más módon defektust kap, a kocsi nincs kitéve, mint a rendes pneumatikoknál, a kör kerületének kisebbedése következtében fellépő centrifugális erő hatásának, vagyis az úttest egyenes irányban való kirepülésnek, hanem megmarad eredeti irányában, miután az óriás pneumatik kerülete alig valamivel kisebbedik és így semmiféle káros következményeket nem von maga után. Tartóssága a gumminak természetesen jelentékenyen nagyobb, miután sokkal vastagabb anyagból van méretezve és ahogy az amerikai kísérletezések mutatják, az amerikai automobilgyárak ballongummijai normális 25—30 lóerős, 1ó mázsás kocsinál 30.000 km. országúti utat mutatnak, mint amely után a gummi még mindig erősen lehasznált, de használható állapotban van. A ballongummik használata magában az/. automobilkonstrulációkban is változást fog előidézni, elsősorban a kormányszerkezeten, miután a ballongummikkal felszerelt automobilok kormányzása nehezebb és kevésbbé érzékeny, mint a rendes pneumatikkal felszerelné. Végül még megjegyezni kívánjuk a ballongummiról, hogy elterjedése óriási mérveket öltött és nemcsak az amerikai, hanem már egyes európai gummigyárak is áttértek a ballongummik gyártására. Az amerikaiaknál az automobil két irányban fejlődik, és pedig a használati automobil, a másik pedig a luxuskocsi. A felsőbb százezer olyan luxust űz kocsijaival, amely csak a legritkább európai gépeknél található meg. A gazdagabb embereknek kéthárom automobiljuk van- sőt a dollár-milliomosok egész kocsiparkot tartanak maguk és családjuk részére. Van külön kocsi a hivatalba menéshez, külön a színházhoz, külön a lovardába, külön a fürdőbe, stb., stb. Természetes, hogy így nemcsak az automobilszakma, hanem a vele kapcsolatos alkatrész-ipar is rendkívül kifejlődött és maga után vonta a szabóiparnak az automobilszakmában való elterjedését is. Külön toilettek vannak az automobilhoz és külön autók a toilettekhez. A newyorki automobilcégek akárhányan naponta 150—200 kocsit adnak el, anélkül, hogy ez rekordteljesítmény-számba menne. Nagyon kedveltek a különböző automobilversenyek, és pedig úgy turautak, mint ügyességi versenyek alakjában. Vannak automobilgyűjtők, akik belátták azt, is, hogy az automobil currens aranyérték, amelyet bármikor papírdollárokra beválthat. A magánosok részére, akik hivatalba, üzletbe, "'gyárba" mérikék'"és ' maguk vezetik autójukat, meg van könnyítve az autótartás a rengeteg garage és javítóműhely által, mely kívánatra reggel kifogástalan állapotban a kocsit a ház elé állítja és este onnan elviszi. Az 1922-es statisztika szerint az Egyesült Államokban magában 18 millió ember van foglakoztatva az automobil és a vele kapcsolatos rokonszakmában. Az Egyesült Államokban az autószakma egymaga több embert foglalkoztat, mint a legtöbb más ipari ágazat. Természetesen az automobilt nemcsak készpénzért adják, hanem hosszabb lejáratú kamatmentes hitelt folyósítanak az automobilvevőknek, sőt van egy amerikai automobilbank, mely kizárólag ezeknek a hiteleknek folyósításával foglalkozik és amely ezideig 26 fiókot létesített az államban és Newyorkban gyönyörű 14 emeletes cégházzal bír. A vállalat (General Motors Acceptance Co.) 1919-től 1923 szeptember hó végéig 500 millió dollár forgalmat bonyolított le. A be nem váltott hitelek 2 százalékot tesznek ki. Az amerikai statisztika szerint az Egyesült Államokban minden öt emberre esik egy automobil. Motorkerékpár-verseny Budapest—Hatvan és vissza útvonalon, a Kerékpár és Motorsport című lap rendezésében. A verseny április hó 15-én lesz megtartva és örömmel üdvözöljük a verseny rendezőit és a gondolatot, hogy a Királyi Magyar Automobil Clubot tehermentesítsék kisebb versenyek megrendezésétől és azt más hasonló sportegyesület rendezi meg. Sajnálatosnak tartjuk azonban, hogy részletes adatokkal a versenyrendezőség a nyilvánosság elé nem lép és így nincs módunkban részletesebb tájékoztatást adni. A Királyi Magyar Automobil Club közgyűlése. Március 23-án tartotta a klub Apponyi téri helyiségeiben 24--ik évi rendes közgyűlését. Gróf Andrássy Sándor elnöki megnyitójában meleg szavakkal emlékezett meg Márkus Lajos elhunyt igazgatósági tagról, akinek nagy érdemeit méltatta a magyar automobilizmus fellendülése körül kifejtett buzgó tevékenységéért.. Az évi jelentést dr. Szelnár Aladár vezértitkár olvasta fel, amely után a közgyűlés egyhangúlag jóváhagyta a klub zárszámadásait és az évi költségelőirányzatot.. Az alapszabály módosítások kapcsán a közgyűlés az évi tagdíjat aranykoronában állapította meg. A Sportprogrammját a klubnak a közgyűlés egyhangúlag tudomásul vette és a jövőben minél gyakoribb versenyek rendezését határozta el APRÓSÁGOK. A Dános és Uhmerismert elektromos cég, mely igen jól van bevezetve a magyar autós körökben, legújabban évi ,pausás összegért bármely rendszerű, típusú és gyártmányú autóknak a villamos világítási és öninditási karbantartását vállalják. Ezen nyítást örömmel üdvözöljük, mint egy hiányzó valamit, mely szükséges a gépkocsik karbantartásánál, a villamos felszerelés teljes rendbenléte és az üzembiztonság elősegítésénél. Remélik, hogy fentnevezett cég ezen újításával a hozzáfűzött várakozásnak minden tekintetben meg fog felelni. A Citroen Degress saharai átkeléséről és a lehetetlen útviszonyok közepetti használhatóságáról már több ízben beszámoltunk. Legújabban a gyár egy ilyen kocsit küldött Magyarországra reklám céljaira. Miként már jeleztük, a francia gyárak igyekeznek különböző artista-mutatványokkal az automobil-vásárló közönség figyelmét magukra fordítani és egy szert, tenni minél nagyobb vevőközönségre. A magunk részéről nem látjuk semmi használhatóságát Magyarországon az április hó 6-án, vasárnap, délelőtt 11 órakor a Drasehe-féle telken (a Fogaskerekű vasút, városmajori állomásával szemközt történő bemutatáson szereplő Citroen keréktalpas automobilnak, miután az automobilt általában országúton szokták használni és az olyan helyeken, ahol az automobil járni nem tud. ott más személyszállító jármű után kell nézni, mert a Citroennak ilyen rendszerű meghajtása nem képes 40 km-nél nagyobb sebességet kifejteni, ami pedig közlekedési eszköznél a modern korban nem felel meg. A bemutatóról, valamint a gép műszaki leírásáról a legközelebb fogunk beszámolni. A magunk részéről csupán annyit jegyzünk meg, hogy Citroen keréktalpas meghajtással a gazdák részére mint teherautomobilt, ajánlatosnak tartjuk, feltéve, ha a nyersanyaguk olyan tartósnak mutatkozik, mint a német automobil-gyártmányoké, ami Citroennél, a francia Fordnál, még nem ismeretes. Ezideig a francia és olasz automobil-ipar gyártmányai sokkal gyengébbeknek bizonyultak, mintsem hogy a nehéz strapákat kielégítették volna. . Viktória Automobilművek vezetője, Erdős mérnök, legutóbb Mittelmann Ede János igazgató főmérnököt helyezte vállalata üzemének élére. Mittelmann a szakma, régi reprezentánsa és örömmel látjuk egy nagyobbszabású vállalat élén, mert reméljük, hogy agilitásának és szaktudásának következtében a Viktória Automobilműveket magas nívóra fogja emelni és az általa képviselt Scott-automobilokat nagy számban fogja Magyarországon elterjeszteni. motorkerékpárok az elsők között is az elsők. Keleteurópai vezérképviselet : Áilalmos Motor és Árukereskedelmi Sz.-T. Budapest, IV., Kálvin-tér 3. Tekifán József 99—82. CHiffSARD & WALCKER iParis) automobilok, csukott és nyitott eredeti karossérival megérkeztek. Teherautók, pótkocsik nagy választékban aktéon. RÓKA És TÁRSA AUTOMOBIL H.-T. V., Csanádi-utca 3. Telefon 4601. Városi üzlet február havában IV., Kossuth Lajos-utca I. alatt nyílik meg 1 5377 Autófény és önindítás DÁNOS ES URNE Budapest, V., Pozsonyi-út 41. Telefon : 172-63. Autoköppeny és tömlő vulkacanizálása legjobban Keuman Gézánál, VI-, Nagymező u. 44. és Nagy János-utca 3. Telefon 63—53 és 138—77. sm Az automobiltechnika tökélyes Siemens-Schucbert-gyártmányú 10/30 lóerős, 4 hengeres ROTOS AUTOMOBIL üzemben ohtó, gyors, ibSatog A MAR 5378 Raktárról azonnal szállít: Gépjármű és Műszaki Részv.-Várs. V., Rudolf-tér 1. Telefon 101 — 30 és 114 — 05. Kiállítási helyiség: Budapest, V., Országház-tér 9. Általános Motor- OAntilkereskedelmi Ut. IV., Calvin-tér 3. szám. Telefon: József 99—82. A HAT HEXQERES 5374 DELAGE AZ 12 L O K E L O V I, A U KOCSIJA Vezérképviselet . Al'JOUOBK. KERi:SKFINi:i.HI RT. V., Vartiematty-ter 3. Telefon 141 — 03 €s 118—77 Buick automobil :zerL tigi' :eW~ .,375 „AJAX" pneu vezérképviselete. Raktáron Király Tiutomobil részvénytársaságnál VI., Madnássy út S. sz. Telefon 157—00, 01—57