Pesti Hírlap, 1924. április (46. évfolyam, 76-83. szám)

1924-04-04 / 79. szám

I Rovatvezető: Kelemen Lajos. Amerikai hírek. Az Egye­sült­ Államok, mely a legnagyobb auto­mobil-kontingenst tartja a magáénak az" egész vi­lágon, sok újítással szolgál az automobultechni­káb­an. Az automobilok általában hihetetlenül ol­y sokká váltak, olyannyira, hogy ma már a nyolc­hengeres, mely vagy 1", vagy pedig soros alakban ke­rülnek­ kivitelre, 1 ,1000 dollárért is kaphatók. Ter­mészetesen ezek a típusok jóval drágábbak, azonban az amerikai automobilgyárak, melyek csak a háború alatt kezdtek tulajdonképen precíziós munkával fog­lalkozni, ebben a kivitelben már egy tartós luxus­kocsit, tudnak produkálni. Hathengeres kocsik árai átlag 1000 dollár körül váltakoznak. Tekintettel arra, hogy a hathengeres egyáltalában sem nagyobb erőt kifejteni, sem pedig a motort jobban kiegyensúlyoz­ni nem tudja, mint a négyhengeres, a vevőközönség kezd lassanként áttérni a négy- vagy nyolchengeres kocsikra. Az egész olcsó sze­nély- vagy teherautomo­bánál a négyhengeres típust helyettesíteni egyik sem tudja, miután annak csekély üzemanyagfogyasz­tása és nagy teljesítőképessége minden tekintetben kielégíti az amerikai automobilistákat. Természete­sen soffőrt a regtöd nem tart, hanem maga vezeti kocsiját és egyes hivataloknál vagy gyáraknál szá­zával állanak a sze­mélyautomobilok, melyek várják gazdáiknak hivatalból való visszatérését. Ezzel a nagy automobil közlekedéssel lehetővé vált a perifériákon való lakhatás, úgyhogy nagyobb városok központjá­ban a lakás csak legnagyobb ritkaság, mert igyekez­nek minden talpalatnyi helyet üzletek és hivatalok részére felhasználni. Természetesen a városok hatá­rai így nagyon kibővülnek, ami azonban az auto­mobilközlekedés által egyáltalában nem válik hát­ránnyá. A négy kerékfék szintén erősen hódít az ame­rikai kocsik között, annál is inkább, miután a leg­több kocsi nagy gyorsasággal megy a városban, hogy célját kellő időben elérje és így szükség van az első és hátsó kerék fékezésére. Legújabban az olaj­nyomásos négy kerékféket alkalmazzák az európai rendszertől elérőleg, mely ezideig igen szép ered­ményt ért e, és azonkívül a fékezés nem fog hirtelen, úgyhogy azon esetben, ha a vezető a fékpedált hir­telen és nagy erővel nyomja is meg, nem blokk­ozó­dik a négy kerék, hanem lassan, automatikusan, mindig erősebben és erősebben hat és csak a végén áll m­eg a kerekek forgása. .Minden valószínűség, hogy a négy kerékfék egyik elengedhetetlen alapfel­tétele lesz az automobilnak, mint biztonsági, tényező. bak­nak egyes rendszerek, ahol első kerékfék és mo­torfék van, míg a hátsó kerekeket nem fékezik; azon­ban ez a rendszer túlságosan veszélyes, mert amint látjuk, egy francia au­tomob­ilgyá­rtí­íl is ilyen kon­strukció­ban, amely azonban ezideig csak halálos baleseteket idézett elő, de semmi üzemi biztonsági eredményt nem­ tudott felmutatni. Izgatja továbbá az amerikai kedélyeket a kom­presszormotor kérdése, amely azonban minden való­színűség szerint ki lesz küszöbölve, mert az eredmé­nyek mutatták, hogy a gyakorlati életben különösebb célja nincsen, a motor olyannyira igénybe lesz véve, amelyet semmiféle nyersanyag nem bír kitartani és így hosszabb-rövidebb idő után­ feltétlenül dugattyú, dugattyú-kar, forgattyú-tengely törések vagy henger­repedések állanak elő. Ennél sokkal­­nagyobb tért hódított azonban a ballongymmi, mely az überdimensionáit, méreteinél fogva az automobil járását egyenletesebbé teszi, az ü­ledéseket felfogja és nemcsak a bennülőket, hanem magát a gépet is megkíméli minden nagyobb rázkód­tatástól. A pneumatik három-négy atmoszférával lesz felfújva­­­; ily módon előáll az az eset, hogy az út egyenetlenségét, kavicsot vagy gödröket, ti£m úgy, mint a keményre felszivattyúzott rendes méretű Pneumatik, keményen adja vissza a kocsinak, hanem belapul, anélkül azonban, hogy a nagy dimenzió kö­vetkeztében maga a használt abroncs az illető tárgy­gyal érintkezne. Ezek a belapulások, illetve az út egyenetlenségének az óriás pneumatik által való fel­vétele nincsen semmi káros következménnyel ma­gára a pneumatikra, sőt a hosszas kísérletezések után meg rájöttek a ballongummikat gyártó gyárak arra is, hogy a gummiból, ha valamilyen szögdefek­tus következtében a levegő elszáll, a gummin ép ügy­lettét továbbhaladni, mintha fel lenne fújva, mert sok kilométeren keresztül semmiféle káros befolyás­sal sem a külső, sem a belső köpeny, illetve tömlőre a levegő nélküli állapot nem jár. Természetesen a túlméretezett pneumatik előálltási költsége is maga­sabb, mint a rendes pneumatikoké, azonban a vele való járás szinte összehasonlíthatatlan a rendes pneumatikon való közlekedéssel. Jelen sorok írójának is alkalma volt egy ilyen ballon­, vagy ahogy a fran­cia gummiipar nevezi. Comforf-gummikkal felszerelt automobilon menni és az érzés olyan volt, mintha egy hintaszéken hintázná a kocsi a bennülőket, sőt a kövezett utca egyenetlenségeit egyáltalában nem lehetett észrevenni. Ezekkel a jelentős előnyükkel szemben hátránya a nagyobb beszerzési költség, valmint a kocsi gyor­saságának csökkenése és az üzemanyagfogyasztás növekedése. A ballongummikkal a kísérletezés Ame­rikában régebben folyik és már a gyárak a rendsze­res gyártására is áttértek. Nagy akadály, hogy külön kerékméreteket, kell csinálni a ballongummik részé­re, mert a normális méretű kerekekre ezideig felsze­relni nem tudták. Legutóbb a Gold-Year Akroni-gyár a ballongum­m­ikat a rendes peramnélküli abroncsok­ra felszerelhető méretekben kihozták és így elérte azt,­­­hogy a mai automobilok Amerikában mind nagyobb , és nagyobb mértékben kezdenek a peremnélküli pneumatikok használatára áttérni. Maga a ballon­i gumminak első példányai az 1910. évre húzódnak vissza, majd a probléma tulajdonképeni megoldásá­val 1­920-ban kezdenek komolyan foglalkozni és 1922-ben már a piacon is van az új gummi. Tekintettel arra, hogy a ballongummi légnyo­mása átlag a fele a normális légnyomású kocsinak, természetes következménye, hogy nagy sebesség mel­lett, ha valamely első pneumatik kipukkad vagy bár­mely más módon defektust kap, a kocsi nincs kitéve, mint a rendes pneumatikoknál, a kör kerületének kisebbedése következtében fellépő centrifugális erő hatásának, vagyis az úttest egyenes irányban való kirepülésnek, hanem megmarad eredeti irányában, miután az óriás pneumatik kerülete alig valamivel kisebbedik és így semmiféle káros következményeket nem von maga után. Tartóssága a gumminak természetesen jelenté­kenyen nagyobb, miután sokkal vastagabb anyagból van méretezve és ahogy az amerikai kísérletezések mutatják, az amerikai automobilgyárak ballongum­mijai normális 25—30 lóerős, 1ó mázsás kocsinál 30.000 km. országúti utat mutatnak, mint amely után a gummi még mindig erősen lehasznált, de használ­ható állapotban van. A ballongummik használata magában az/. automobilkonstru­lációkban­ is változást fog előidézni, elsősorban a kormányszerkezeten, mi­után a ballongummikkal felszerelt automobilok kor­mányzása nehezebb és kevésbbé érzékeny, mint a rendes pneumatikkal felszerelné. Végül még megjegyezni kívánjuk a ballong­um­miról, hogy elterjedése óriási mérveket öltött és nem­csak az amerikai, hanem m­ár egyes európai gummi­gyárak is áttértek a ballongummik gyártására. Az amerikaiaknál az automobil két irányban fejlődik, és pedig a használati automobil, a másik pedig a luxuskocsi. A felsőbb százezer olyan luxust űz kocsijaival, amely csak a legritkább európai gé­peknél található meg. A gazdagabb embereknek két­három automobiljuk van- sőt a dollár-milliomosok egész kocsiparkot tartanak maguk és családjuk ré­szére. Van külön kocsi a hivatalba menéshez, külön a színházhoz, külön a lovardába, külön a fürdőbe, stb., stb. Természetes, hogy így nemcsak az autom­o­bilszakma, hanem­ a vele kapcsolatos alkatrész-ipar is rendkívül kifejlődött és maga után vonta a szabó­iparnak az automobilszakmában való elterjedését is. Külön toilettek vannak az automobilhoz és külön autók a toilettekhez. A newyorki automobilcégek akárhányan naponta 150—200 kocsit adnak el, anél­kül, hogy ez rekordteljesítmény-számba menne. Na­gyon kedveltek a különböző automobilversenyek, és pedig úgy turautak, mint ügyességi versenyek alak­jában. Vannak automobilgyűjtők, akik belátták azt, is, hogy az automobil currens aranyérték, amelyet bármikor papírdollárokra beválthat. A magánosok részére, akik hivatalba, üzletbe, "'gyárba" m­érik­ék'"és ' maguk vezetik autójukat, meg van könnyítve az autótartás a rengeteg garage és javítóműhely által, mely kívánatra reggel kifogástalan állapotban a ko­csit a ház elé állítja és este onnan elviszi. Az 1922-es statisztika szerint az Egyesült­ Államokban magában 18 millió ember van foglakoztatva az automobil és a vele kapcsolatos rokonszakmában. Az Egyesült­ Álla­mokban az autószakma egymaga több embert foglal­koztat, mint a legtöbb más ipari ágazat. Természe­tesen az automobilt nemcsak készpénzért adják, h­a­nem­ hosszabb lejáratú kamatmentes hitelt folyósíta­nak az automobilvevőknek, sőt van egy amerikai automobilbank, mely kizárólag ezeknek a hiteleknek folyósításával foglalkozik és amely ezideig 26 fiókot létesített az államban és Newyorkban gyönyörű 14 emeletes cégházzal bír. A vállalat (General­ Motors Acceptance Co.) 1919-től­ 1923 szeptember hó végéig 500 millió dollár forgalmat bonyolított le. A be nem váltott hitelek 2 százalékot tesznek ki. Az amerikai statisztika szerint az Egyesült­ Államokban minden öt emberre esik egy automobil. Motorkerékpár-verseny Budapest—Hatvan és vissza útvonalon, a Kerékpár és Motorsport című lap rendezésében. A verseny április hó 15-én lesz meg­tartva és örömmel üdvözöljük a verseny rendezőit és a gondolatot, hogy a Királyi Magyar Automobil Clubot tehermentesítsék kisebb versenyek megrende­zésétől és azt más hasonló sportegyesület rendezi meg. Sajnálatosnak tartjuk azonban, hogy részletes adatokkal a versenyrendezőség a nyilvánosság elé nem lép és így nincs módunkban részletesebb tájé­koztatást adni. A Királyi Magyar Automobil Club közgyűlése. Március 23-án tartotta a klub Apponyi­ téri helyisé­geiben 24--ik évi rendes közgyűlését. Gróf Andrássy Sándor elnöki megnyitójában meleg szavakkal emlé­kezett meg Márkus Lajos elhunyt igazgatósági tag­ról, akinek nagy érdemeit méltatta a magyar auto­mobilizmus fellendülése körül kifejtett buzgó tevé­kenységéért.. Az évi jelentést dr. Szelnár Aladár vezértitkár olvasta fel, amely után a közgyűlés egy­hangúlag jóváhagyta a klub zárszámadásait és az évi költségelőirányzatot.. Az alapszabály módosítások kapcsán a közgyűlés az évi tagdíjat aranykoronában állapította m­eg. A Sportprogramm­ját a klubnak a közgyűlés egyhangúlag tudomásul vette és a jövőben minél gyakoribb versenyek rendezését határozta el APRÓSÁGOK. A Dános és Uhmer­­ismert elektromos cég, mely igen jól van bevezetve a magyar autós körökben, legújabban évi ,pausás összegért bármely rendszerű, típusú és gyártmányú autóknak a villamos világítási és öninditási karbantartá­sát vállalják. Ezen nyítást örömmel üdvözöljük, mint egy hiányzó valamit, mely szükséges a gépkocsik karbantartásá­nál, a villamos felszerelés teljes rendbenléte és az üzem­biztonság elősegítésénél. Remélik, hogy fentnevezett cég ezen újításával a hozzáfűzött várakozásnak minden tekin­tetben meg fog felelni. A Citroen Degress saharai átkelé­séről és a lehetetlen útviszonyok közepetti használhatósá­gáról már több ízben beszámoltunk. Legújabban a gyár egy ilyen kocsit küldött Magyarországra reklám céljaira. Miként már jeleztük, a francia gyárak igyekeznek külön­böző artista-mutatványokkal az automobil-vásárló közön­ség figyelmét magukra fordítani és egy szert, tenni minél nagyobb vevőközönségre. A magunk részéről nem látjuk semmi használhatóságát Magyarországon az április hó 6-án, vasárnap, délelőtt 11 órakor a Drasehe-féle telken (a Fogaskerekű vasút, városmajori állomásával szemközt­ történő bemutatáson szereplő Citroen keréktalpas automo­bilnak,­ miután az automobilt általában országúton szokták használni és az olyan helyeken, ahol az automobil járni nem tud. ott más személyszállító jármű után kell nézni, mert a Citroennak ilyen rendszerű meghajtása nem képes 40 km­-nél nagyobb sebességet kifejteni, ami pedig közle­kedési eszköznél a modern korban nem felel meg. A bemu­tatóról, valamint a gép műszaki leírásáról a legközelebb fogunk beszámolni. A magunk részéről csupán annyit jegy­zünk­ meg, hogy Citroen keréktalpas meghajtással a gaz­dák részére mint teherautomobilt, ajánlatosnak tartjuk, feltéve, ha a nyersanyaguk olyan tartósnak mutatkozik, mint a német automobil-gyártmányoké, ami Citroennél, a francia Fordnál, még nem ismeretes. Ezideig a francia és ol­asz automobil-ipar gyártmányai sokkal gyengébbeknek bizonyultak, mintsem hogy a nehéz strapákat kielégítették volna. .­ Viktória Automobilművek vezetője, Erdős mérnök, legutóbb Mittelmann Ede János igazgató főmér­nököt helyezte vállalata üzemének élére. Mittelmann a szakma, régi reprezentánsa és örömmel látjuk egy nagyobb­szabású vállalat élén, mert reméljük, hogy agilitásának és szaktudásának következtében a Viktória Automobil­műveket magas nívóra fogja emelni és az általa képviselt Scott-automobilokat nagy számban fogja Magyarországon elterjeszteni. motorkerékpárok az el­sők között is az elsők. Keleteurópai vezérképviselet : Áilalm­os Motor és Árukereskedelmi Sz.-T. Budapest, IV., Kálvin-tér 3. Tekifán József 99—82. CHiffSARD & WALCKER iParis) automobilok, csukott és nyitott eredeti karosséri­val megérkeztek. Teherautók, pótkocsik nagy választékban akté­on. RÓKA És TÁRSA AUTOMOBIL H.-T. V., Csanádi-utca 3. Telefon 46­01. Városi üzlet február havában IV., Kossuth Lajos-utca I. alatt nyílik meg 1 5377 Autófény és önindítás DÁNOS ES URNE Budapest, V., Pozsonyi-út 4­1. Telefon : 172-63. Autoköppeny és tömlő vulka­canizálása legjobban Keuman Gézánál, VI-, Nagymező­ u. 44. és Nagy János-utca 3. Telefon 63—53 és 138—77. sm Az automobil­technika tö­kélye­s Siemens-Sch­ucbert-gyártmányú 10/30 lóerős, 4 hengeres ROTOS AUTOMOBIL üzemben ohtó, gyors, ibSatog A MAR 5378 Raktárról azonnal szállít: Gépjármű és Műszaki Részv.-Várs. V., Rudolf-tér 1. Telefon 101 — 30 és 114 — 05. Kiállítási helyiség: Budapest, V., Országház-tér 9. Általános Motor- OAntilkeresked­elmi Ut. IV., Calvin-tér 3. szám. Telefon: József 99—82. A HAT HEXQERES 5374 DELAGE AZ 12 L O K E L O V­­ I, A U KOCSIJA Vezérképviselet . Al'JOUOBK­. KERi:SKFINi:i.HI RT. V., Vartiemat­ty-ter 3. Telefon 141 — 03 €s 118—77 Buick automobil :zerL tigi' :eW~ .­,375 „AJAX" pneu vezérképviselete. Raktár­on Király Tiutomobil részvénytársasá­gnál VI., Madnássy­ út S. sz. Telefon 157—00, 01—57

Next