Pesti Hírlap, 1924. június (46. évfolyam, 106-128. szám)

1924-06-06 / 110. szám

1924. június 6., péntek. PESTI HÍRLAP Rádiótelefon a gyakorlatban. A rádió prakszi-jában otthonos szakember tollából érteteően meg­irott illusztrációkkal bőségesen magyarázott könyv jelent meg a rádiótelefonról. A kötet, amelynek dr Incze György mérnök a szerzője, 136 oldalon és C1 ábrával magyarázza meg a laikusok számára a ra­diofon elméletét, fejlődésének történetét A kötet ára 21.700 korona, minden könyvesboltban kapható. s­zmnAz ÉS ZENE. A színpadtól a vászonig kavarodás a Vén gazember körül. — Ki játssza a filmen Borlyt, a vén gazembert? — Az Érdekes Új­ság pályázata. A Nemzeti Színház ezidei évadjának egyik leg­nagyobb sikere a Vén gazember, amit Harsányi Zsolt írt Mikszáth Kálmánnak hasonló című regé­nye nyomán. Kézenfekvő volt, hogy ez a pompás darab nem kerüli el sorsát: filmre kerül! A Corvin filmgyár meg is szerezte annak megfilmesítési jogát. Most már az is kézenfekvő volt, hogy a címszerepre azt hívják meg, akinek páratlanul népszerű nevéhez a darab színpadi sikere fűződik: Rózsahegyi Kál­mánt! Meg is hívta Barna Károly, a Corvin film­gyár vezérigazgatója, próbafelvételre. És meghívott még három más művészt, Szarvasi Somát, Dezséri Gyulát és Réthey Lajost. És négyük közül a válasz­tás a megtörtént próbafelvételek után Réthey Lajos­ra esett. Ezt a Pesti Hírlap pár nap előtt meg is írta. Mikor ez így nyilvánosságra jutott, egyik laptár­sunk hasábjain R. L. aláírással cikk jelent meg (R. L.: Rózsahegyi László, a kitűnő művész fia). Most már e cikkre vonatkozólag Barna Károly vezérigaz­gató a következő nyilatkozat közlésére kért fel ben­nünket: Rózsahegyi Kálmán urat tényleg meghívtuk ki­fejezetten próbafelvétel eszközlése végett gyártele­pünkre. Próbafelvételre azért van szüksége minden gyárnak, hogy filmszempontból elbírálható legyen, vajon jó fotográfiát lehet-e készíteni valamely arc­ról vagy sem. Lehet valaki a világ legnagyobb mű­vésze — és mégsincs jó „filmarca." (Ezt a kifejezést nem én találtam ki,­­ ugyancsak egy Rózsahegyi Kálmánról szóló cikkben olvastam.) Világhíres dara­bokat, nagynevű művészek világraszóló színpadi ala­kításait vitték már filmre híres külföldi gyárak, más, de föltétlenül megfelelő színészekkel, filmszíné­szekkel, de még sohasem jutott eszébe sehol a vilá­gon ezért a papa fiának az illető gyárat hírlapi tá­madásban részesíteni. Való igaz, hogy tervbe vettük a „Vén gazember" megfilmesítését. A film elkészítése költségvetésünk szerint körülbelül másfél milliárd magyar koronába fog kerülni. Ebből Magyarországon mintegy három­százmillió magyar koronát lehet csak bevenni. A be­fektetett tőke még fönnmaradó összege, valamint a haszna külföldről kell, hogy befolyjon. Már most, miután Magyarország alig egyötödét amortizálja a befektetett tőkének, természetes, hogy egy filmet a külföldi ízlésnek megfelelően kell elkészíteni, hogy az versenyképes legyen és ami a fő: a külföldi meg­vegye. Azaz magyarul: internacionális filmet kell készíteni, internacionális típusokkal. Ehhez én is értek valamit, legalább is annyit, mint a dörgedel­mes cikk írója, Rózsahegyi László. Ezt legjobban bi­zonyítja az, hogy a vezetésem alatt álló gyár eddig készült két filmje, az „Egy dollár" és „Egy fiúnak a fele" megjelenésüktől számított alig néhány hónap alatt már közel az egész világra el vannak adva. Elismerem — sőt magam is legnagyobb tisztelői közé tartozom Rózsahegyi Kálmánnak,­­ hogy egyi­ke Magyarország legnagyobb művészeinek, de vi­szont mindazok, akik­ értenek a filmhez és objektív szemmel bírálják meg a filmszínész játékát, tudják és elismerik hogy Réthey Lajos, aki a „Vén gazem­ber" Borsy szerepét fogja játszani, egyike ma Európa legjobb nevű filmszínészeinek és nevét nemcsak itt­hon, nemcsak egész Európában ismerik és becsülik, hanem nemsokára az „Egy dollár" révén Amerikában is ismerni fogják. Réthey Lajos egyik meghívást a másik után kapja előkelő osztrák és német gyárak­tól, nálunk ismeretlenül magas gázsikkal, de ő in­kább itthon dolgozik napi tíz dollár föllépti díjért. És végül még egyet az igazságkereső R. L.-nak, az igazság kedvéért: Nagyon nehezemre esett a Borsy szerepe fölött dönteni. Próbafelvételek készültek Rózsahegyi Kál­mánról, Dezséry Gyuláról, Réthey Lajosról, Szarvasi Somáról. Amíg Réthey fölvételeit nem láttam, — ez készült legutoljára, — én magam Dezséry Gyula mellett foglaltam állást, amikor azonban Réthey föl­vétele is elkészült, nem tudtam kettőjük közül vá­lasztani. Erre egy ad-hoc juryt állítottam össze, amelynek tagjai voltak: Harsányi Zsolt, Unkel Pé­ter, az Operaház művésze, német állampolgár inter­nacionális szempontból, Krafft főrendező és és. A szavazás titkos volt és csodálatosképen mégis min­den szavazat Rétheyre esett, avval a megjegyzéssel: milyen kár, hogy Dezséry Gyula nem fiatalabb az­­évvel, mert ha el bírná viselni egy ilyen nehéz film fáradalmait, ő volna a legjobb." Most még csak egyet, Rózsahegyi László úr. .Ugyebár ezek után most már ön előtt is világos, hogy úgy a tőke, mint az internacionális érdekek szem­pontjából is nagyon jó helyre van Réthey Lajos ke­zébe letéve Borsy szerepe. Én meg vagyok elégedve, — ez is valami — és külföldi megrendelőink, akiknek mind a négy próbafelvételt beküldtem, egyenesen el vannak ragadtatva R­éthey Lajostól! Ez pedig „inter­nacionális" szempontból nagyon sokat jelent Ne haragudjon, kedves Rózsahegyi László úr tehát, hogy így döntöttünk, mert ha még ezek után is haragudnék, azt kellene hinnem, hogy önt nem a papája, Rózsahegyi Kálmán „sértett" művészi hiú­sága bántja, hanem holmi csúf anyagi előnyök el­maradása. Eddig szól a Corvin filmgyár vezérigazgatójá­nak nyilatkozata. Most már persze az volna rend­jén, hogy a közönségnek is beleszólása legyen ebbe a vitás ügybe. Hogy ő döntse el, ki is hát a legjobb Barsy? Ehhez azonban az kellene, hogy a Corvin filmgyár megcsináltassa mind a néggyel. Ez azon­ban képtelenség. De azért mégis módjában lesz a közönségnek látni mind a négy Borlyt, ha nem is a mozik vásznán, hanem az Érdekes Újság­ban. Az utóbbinak szerkesztősége ugyanis megszerezte mind­azokat a filmfelvételeket, amik Rózsahegyi Kálmán­ról, Szarvasi• Somáról, Dezséri Gyuláról és Réthey Lajosról a Corvin-gyárban készültek és közzéteszi azokat az Érdekes Újság jövő heti számában, azzal, hogy szavazzon a közönség e felvételek alapján, ki hát a legjobb Vén gazember? * (A Piros bugyelláris amerikai rendezője.) Dr. Zákány Gyula neve ismeretlen Magyarországon, nem is olyan régen — alig másfél éve — sokszor szere­pelt a parlament ülésein, míg politikai pályafutása balul ütött ki és elhajózott Amerikába. Az Eskütt­üggyel kapcsolatban pár hónap előtt hatalmas szó­csaták vetették ismét felszínre a nevét a nemzetgyű­lés interpellációi során, mire az amerikai magyar sajtó útján Zákány nyilatkozatot tett közzé. Nyilat­kozatában elmondotta, hogy töredelmesen megbánta politikai működését s különösen az ébredő magyarok egyesületének megalapítását. Most lelkész Ameriká­ban és korábbi tevékenységét népnevelő munkájával próbálja helyreütni. Most a clevelandi Szabadság hasábjairól azt az érdekes hirt vesszük, hogy Zákány Gyula plébános Thália papjává szegődött e­gy estére s híveinek műkedvelőgárdájával sikeres színielőadást rendezett. A lac­avannai Dom Polski Hall-ban ke­rült előadásra Csepreghy Ferenc pompás népszínmű­ve, a Piros bugyelláris, amelyet Zákány tanított be és rendezett.. A szerepeket ügyes műkedvelők játszot­ták. A tölgyesi birónét Bartha Sándorné, Csillag őr­mestert a daliás Nyitray Gáspár, a birót pedig Kiss Pál alakította sok rátermettséggel. Az amerikai ma­gyar műkedvelők lelkes igyekezettel és értelmes ma­gyar beszéddel vitték sikerre a híres darabot, ame­lyet zsúfolt nézőtér tapsolt végig. Az előadás után bál volt s a vidám táncmuzsika pattogó hangjai mellett Zákány plébános talán hazagondolt az elha­gyott magyar vidékre, ahol a háborút követő eszten­dőkben­ nem teremnek örömvirágok . . . * (Színészi körforgalom.) Nem múlik el nap, hogy egy-két újabb szerződésről tudomást ne ven­nek. A budapesti színházak közül csupán a Nemzeti Színház igazgatósága tart ki jelenleg is változatla­nul álláspontja mellett, hogy új tagot nem szerződ­tet, viszont a színház egyik tagjának sincs elszer­ződési szándéka. A magánszínházak vezetőszínészei azonban egyre-másra kötnek szerződést a­­ kon­kurens színházakkal. Legtöbbjük függetleníti magát: szerepválasztási jogot köt ki és csak egy-egy sze­repre szerződik. A fizetési feltételek között ott szere­pel a most már a kollektív­ szerződésben is megenge­dett „valuta-klauzula" is. A legfrisebb szerződési hírek egyébként a következők: Gombaszögi Frida, a Víg­színház művésznője, ezideig csak az egyik Strind­berg-darab főszerepére írt alá szerződést. Amíg Mol­nár Ferenc darabját fogja játszani a Vígszínház, azalatt a hónapok alatt a művésznő az Unió drámai színházában fog föllépni. Mészáros Géza, a kitűnő művésznő az Unióhoz szerződött. Az Andrássy­ úti színház fölmondásban álló tagjai sem várják be a színházuk sorsának eldőlését. Hubert Etel, az Ope­raház művésznője, pedig követi vőlegényét, dr. Nasta Mihály tenoristát, aki a bécsi Volksoperhez szer­ződött. * (Petráss Sári) vendégszereplési szerződést kö­tött a Budai Színkörrel, ahol régi ismert operettek­ben fog föllépni. A művésznő jelenleg tíz napig Lon­donban tartózkodik. MAI ELŐADÁSOK: Opera 7—1411: Lohengrin. (Leuer, Rollo G., Kidmán, Pogány). _ Nemzeti HL—Váll: Süt a nap. (Bajor G., Petbes, Rózsahegyi, Kiss). — Vig 8—91X1: Antonia. (Fedák S., Hegedűs, Gaál F., Lukics). — Magyar­­8—KI­: Froufrou. (Darvas L., Berky L., Péchy B., Zilahy, Toronyi, Vándory). — Király Vár­ ItU: Huncut a lány. (Hor­th­y H., Somogyi N., D'Arrigo, Sziklai). — Renaissance 8—Vili: A zöld tilt. (Bérczy, Nagy M., Esterházy I., Kálmán S.). — Fővárosi 8—11: Sze­gény Jonathan. (Péchy E., Biller I., Mádor, Halmay). — Városi Vili: Az álarcos bál. (Somló, Lévay I., Hajnal E., Halász­ G., Pusztai). -- Belvárosi V.9—10: Mihályiné két leánya. (Forrai II., Titkos I, Tóth B., Kabos, Hegedű­s). — Blaha Vili: Gyere be rózsám. (Harmath H., Vaály I., Mh­ál­yi, Ihász). — Budai HS—10: Szegény gazdagok. (Simonyi 31., Rajnai, Gárdonyi V., Ilarasztoe). — Andrássy-uti V19— 11­2: Függöny, Krémes, Az alvó­ oroszlán, stb. * Tómozi lel. 20—82. 153—85 Egy modern házasság. Bebe Daniels, Antonio Moreno . A borzalmak éjszakája — Ő mint medve­vadon. — Pathe­rova — Híradók. Kezdete 8 és 10 órakor. Sziget-Szinpa az Alsó-Margitszigeten Megnyitó műsor, A nagy pillanat. A rák stb. Kezdete 9, vége V,12 órakor. Corvin­­ Színház Tel. J. 89-88. J. 95-84 Egy modern házasság. Bebe Daniela, Antonio Moreno . A borzalmak éjszakija. — Ő mint medve­variász.­­ Pathe­revü — Hiradók. Kezdete Viz és 9 Órakor. Tel J. 14.1-27 KAMARA. (Vsz, 1 10) A hiúság rabja Asszonyok a lejtőn. (Nyitott tető). KERT-MOZI Fasor­­. Tel. 20­ 04 Szentothmári gyujtogató. (0 felv. Texasban 173 szokás (6 f­­8, 101 I. J. 131-86 'JMAKIJ (S, s/i8, iO1 Ladj Hamilton M ndkét rész­ee. előadásban* r. 71-02. NYUGA1 V44,'/16,H8,V1I0) Lángviharban. — Nóra. numtr.na Va-»k m.sz­­. (6, 7, 9) Két utolsó előadás a kertben. Versenyfutás egy asszonyért — A hö­cső. * (Tanay Frigyesnek nem jut hely a Budakeszi szanatóriumban.) Tanay Frigyes, a Vígszínház népszerű művésze, már évek óta gégehurutban szen­ved. Tanay legutóbb Palermoba utazott gyógykezelés végett, ahonnan egészségesen érkezett vissza néhány, héttel ezelőtt Budapestre. Mint sajnálattal értesül­tünk, Tanay Frigyes még egy ideig nem térhet vissza a színpadra, tekintve, hogy kisebb természetű tüdő­csúcshurutot állapítottak meg rajta orvosai és­ egyút­tal azt a tanácsot adták, hogy gyógykezeltesse magát a Budakeszi szanatóriumban. A szanatórium azonban jelenleg tele van és ennek folytán Tanaynak meg kell várni, amig üres hely akad számára. " (Az ember tragédiája Newyorkban.) Közöltük, hogy egy új newyorki szinház, amelynek Martin Beck az igazgatója, Madách remekével fogja meg­kezdeni az előadásait. A terv most annyiban módo­sult, hogy Az ember tragédiája a nagyarányú elő­készületek miatt a Westside Theater második újdon­sága lesz. A tragédia próbáit már megkezdték. * (Ben Blumenthal), a Vígszínház és a Fővárosi Operettszínház tulajdonosa Newyorkból európai körútra indult. Párizs és Berlin után érkezik Buda­pestre. * (Szép Ernő drámát ír.) Alkalmasint az Unio­szinházak egyike fogja bemutatni Szép Ernő most készülő drámáját, amelynek vázlatát Heine Asra, című költeményéből vette. * (Városi Színház.) Az álarcosbál opera ke­rül szinte ma, pénteken a Városi Színházban, M. Lé­vay Ilonka, Halász Gitta, Medveczky Bella, Ocsk­ay és Pusztai felléptével. Szombaton Leiter Hubert ven­déggel a Bajazzók­at adják a Parasztbecsület-te­l egy estén. * (Porzsolt Kálmán cikke a Nemzeti Színház klasszikus ciklusáról) és annak főszereplőinek fényképsorozata; tizenkilenc színpadi felvétel a Par­sifal premierjéről; a Szegény Jonathán színpadi fel­vételei, többek közt a teljes karnevál felvétele; a Nyári Orfeum és a Jardin de Paris vendégeinek fényképsorozata teszi szinszi szempontból is szen­zációssá az Érdekes Újság legújabb számát. Ára 6000 korona. * (A szegény Jonathan dalai) minden este a leg­lelkesebb fogadtatásra találnak a Fővárosi Operett­színházban. Péchy Erzsi különösen a „Lennél-e kedvesem" kezdetű románccal és a primadonnáról szóló áriával ér el óriási hatást. Biller Irén leghatáso­sabb számai az „Ez a sikk" és a „Voilà tout" refrénű dalok, valamint a Halmay Tiborral énekelt híres ket­tős, amelynek refrénje: „Szól a házi zenekar". Nádor Jenő gyönyörű énekszámai gyöngyei a partitúrának. A Szegény Jonathán előadását pontosan esti nyolc órakor kezdik. * (A színházi év legnagyobb vígjátéksikere az Antónia.) Lengyel Menyhért nagyszerű víg­játéka ezután is egymaga tölti be a Vígszínház mű­sorát. Az előadások nyolc órakor kezdődnek. * (Mikszáth kedves regényalakjai) vonulnak fel a Magyar Színház jövő heti reprizén, Martos Ferenc és Bakonyi Károly „Szent Péter esernyője" című víg­játékában. Az előadás, mely a színház legjobbjait fog­lalkoztatja, külsőségeiben is méltó keretet fog adni a kitűnő színpadi érzékkel megirt darabnak. * (Pünkösdi előadások az Unió-színházakban.) Pünkösd vasárnap és hétfőn az Unió színházaiban a leg­nagyobb sikerű darabok kerülnek színre: a Királyszínház­ban a Huncut a lány című­ nagysikerű Stolz-operett, mely­nek szombaton lesz az 50-ik előadása, a Magyar Színház­ban a Szépség című kitűnő vígjáték, a Belvárosi Színház­ban a nagysikerű Sacha Guitry-vígjáték, A papának igaza volt, a Blaha Lujza­ Színházban a Gyere be rózsám című kacagtató operett és az Andrássy­ úti Színházban a kitűnő júniusi műsor darabjai, tréfái és magánszámai. * (Ma a szezon legvidámabb bohózata ,,A zöld lifti') a Renaissanc­e­ S­zínházban Bérczy­vel és Esterházy Ilonával . (Két operett-repriz a Budai Színkörben.) A Budai Színkör kitűnő operett-együttese szombaton este Sidney szép zenéjű látványos operettjét, a Gé­sák­at njítja fel ragyogó kiállítással, kitűnő szerep­osztásban. Vasárnap este Nedbal pompás operettje, a Lengyelvér kerül felújításra. Jegyeket mindkét re­prizre a Budai Színkör pénztára és valamennyi jegyiroda árusít. * (Megjelent a Színházi Élet) pünkösdi száma. Díszes külsőben és pazar gazdagsággal most jelent meg a Színházi Élet pünkösdi albuma. A Parsifal és Szegény Jonathán előadása rengeteg fényképben ele­venedik meg Incze Sándor újságjában, riportok, szín­házi intimitások, aktualitások váltogatják egymást Külön érdekesség a mozirovat és a sportrovat, mely már fényképfelvételeket közöl a párizsi egyiptom­magyar mérkőzésről. Darabmellékletül a Szegény­gazdagokat adja a Színházi Élet, melynek ára 6000 korona, negyedévi előfizetés 60.000 korona. Kiadóhi­vatal: Erzsébet-körút 29. * (Berky Lili, Gózon Gyula és Heltai Andor) a Ráka vígjátékban a Sziget-Színpadon. * (Sarkadi Aladár mint Hófehérke) (azelőtt Schneeweiss) a Sziget-Szinpadon. * (Haraszty Mici,) Zágon István tréfájában a Sziget-Szinpadon. * (Mály Gerő) humoros magánjelenete a Szi­g­et-S­z­i­n­p­a­d­o­n. * (Clara Sims) táncol a Sziget-Szinpadon. * (Kőváry Gyula) saját vígjátékában a Sziget-Szinpadon. (Haraszty Mici és Posner Magda) Kőváry víg­játékában a Sziget-Szinpadon. * (Szász N­a Fedák Sárit) és másokat karrikí­rozza a Sziget-Színpadon. * (Szentiványi Kálmán) konferál a Sziget-Színpadon. * (Kertész Endre) mint úszóbajnok a Sziget-­ Színpadon .

Next