Pesti Hírlap, 1927. május (49. évfolyam, 98-122. szám)
1927-05-25 / 118. szám
1927 május , szerda. PESTI HÍRLAP A TURATUTON RÉSZTVEVŐKET ÉRINTŐ KÖZLEMÉNYEK. FONTOS Üzemanyag. A Steaua közli, hogy a KMAC f. hó 26—27. turauton töltőállomásait az első napon Parádon, és második napon Veszprémben rendezte be. Kéri a résztvevőket, hogy ha speciális üzemanyagaiból, a „Record Itex"-ből vagy pedig a legnagyobb hatásfokot kiadó „Super Rex"-ből óhajtanak tetszés szerinti mennyiséget, úgy azt a központtal még a mai napon tudassák, nehogy kiszolgálásuk akadályokba ütközzék. Ezen bejelentésnek pontosan tartalmaznia kell az üzemanyag minőséget („Rex", „Rekord Rex", „Super Rex?"), a szükségelt mennyiséget és hogy ebből a verseny alatt hol és milyen mennyiséget óhajt felvenni. A Steaua ismert sportérzékének tudjuk be, hogy üzemanyagellátását a versenyzőknek ilyen gondosan végzi és azt is, hogy az olajokból 20 százalék és a hajtóanyagokból 5 százalék engedményt ad a résztvevőknek. Olaj. A Magyar Castrol-képviselet felhívja a versenyzők figyelmét arra a körülményre, hogy ugyan az XL jelzésű olajok mindenkép a legnagyobb igénybevételeknél is alkalmasak, mégis ajánlatos az igen magas fordulatú motoroknál, ugym.: Bugatti, Amilcar stb. R. jelzésű Castrol-olajat használni. « AUTOMOBIL ÉS MOTORKERÉKPÁR ALKATRÉSZEK FELSZERELÉSEK 6693 MICHELIN PNEUMATIK fedett FORD ALKATRÉSZEK Az»jó magyar szövegű FORD ÁBRÁS KATALÓGUS PENGŐÁRAKKAL MEGJELENT. AUTOMOBIL és PNEUMATIK RT. BUDAPEST, VI., JÓKAI-TÉR 5. Itt Az osztrák Tourist Trophyt is Thumshirn nyerte. Egy héttel a budapesti verseny után futották le az osztrák TT-versenyt is a már ismert 18.1 kilométeres körpályán. Magyar részről értékes győzelmet szerzett Stanzer Gyula (Rex Acme) a 250 kcm. kategóriában. Az abszolút győzelmet itt is a nürnbergi Thumshirn ragadta magához, aki ezzel is igazolta budapesti győzelmének realitását. A verseny eredményei: 1. 175 kcm. (181 km.). 1. R. Runtsch (Puch) 2 óra 32 p. 56 mp. 2. H. Höhet (Puch) 2:35:53. 3. H. Sandler (Puch) 2:48:26. II. 250 kcm. (172 km.). 1. Stanzer Gyula Budapest (Rex Acme) 3:33:19. 2. H. Weisz (Rex Acme) 3:54:32. III. 350 kcm. (307 km.). 1. M. Gayer (Chatel Lea) 4:00:28. 2. F. Cimpa (AJS) 4:03:55. 3. K. Mühlegger (AJS) 4:11:42. IV. 500 kcm. (307 km.). 1. G. Thumshirn Nürnberg (Ardne JAP) 3:51:31. 2. J. Steltzer München (BMW) 3:59:54. 3. Ii. Gall (BMW) 4:11:15. A Magyar Athletikai Club futárversenye. Egészen szokatlan feltételű, rendkívül érdekes versenyt rendez a Magyar Atlétikai Club június 4-én és 5-én motorkerékpárok és automobilok számára. A kétnapos verseny három szakaszra oszlik. Az első napon Budapestről indulnak el a gépek, a cél Balatonalmádi, a második napon Balatonalmádiból jönnek vissza a résztvevők Budapestre. A három szakasz közül az elsőt, körülbelül 120 kilométert, éjjel kell megtenni, az indulás ugyanis kerékpároknak éjjeli tizenegy, automobiloknak pedig éjjeli tizenkét óra lesz. Az éjjeli menetből három kilométert lezárt lámpákkal futnak be a résztvevők. A második szakasz, mely szintén körülbelül 120 kilométer, részben éjjelre, részben nappalra esik. A harmadik szakaszban kell a legnagyobb távolságot, körülbelül 130 kilométert megtenni és a 130 kilométerbe 15 kilométer hosszúságú szakasz van beiktatva, az utakról letérve, hegyenvölgyön át, akadályokon keresztül. Ezen az útvonalon távolról fel nem ismerhető „Állj." felirású táblák is lesznek, hol a versenyzőknek hirtelen le kell fékezni. A versenyen négy motorkerékpárból vagy autóból alakult csapatok vehetnek részt. VEGYEN, mert: 1. olcsó, 2. jó, 3. könnyen kezelhető, 4. keveset fogyaszt, 5. minden alkatrészt azonnal szállítot 8072 képviselet Budapest, VIII. RóczNut 19. Automobil és Traktorkereskedelmi RT. Telefon : Józse 460—38 és 428—40. A Morris-kocsi turautja. Megemlékeztünk már arról a turautról, melyet Lord Cardigan, az ismert angol úrvezető, egy Morris 15.9 HP seria-kocsin abszolvál és melynek Hága — Hamburg — Berlin — Posen — Varsó — Prága — Bécs — Budapest — Temesvár — Bukarest — Szófia — Athén — Konstantinápoly az, útiránya. Lord Cardigan szombaton, este futott be Budapestre kocsijával, mely az eddigi utat a legcsekélyebb üzemzavar nélkül tette meg. Az Astoria-szállóban lefolyt intervjú keretében elmondotta, hogy mily rossz útviszonyokkal kellett Lengyelországban megküzdenie, melyek sikeres legyőzése remélni engedi, hogy további útját is defektusmentesen futhatja le. Ez valósznűnek is látszik, mert a Morris-kocsi úgyszólván semmi nyomát sem mutatja az eddigi — igazán respektábilis — teljesítményének. Megalakult az Alföldi Touring Club. Vasárnap tartotta meg Békéscsabán az autósok és motorkerékpárosok nagy érdeklődése mellett az Alföldi Touring Club alakuló közgyűlését, melyen ügyvezető elnökül Beliczey Miklóst választották meg. A klub első versenyét pünkösdkor rendezi. HARLEY- DAVIDSON MOTORKERÉKPÁROK 8083 MAJLÁTH, BUDAPEST, VI., HUNYADI-TÉR 12. RÖVID HÍREK. Új typusú Renault, a „kis hathengeres" 15/60 HP. gép 32 literes, 46 üléses megérkezett. Renault egyik legsikerültebb konstrukciója ez, kényelmes, utainkra alkalmas, kitűnő rugózású alváz a legmodernebb karosszériával. Ára 12—14.000 P között váltakozik. Új jelentős angol gyártmány képviselet. A „New Hernley." Igaz jó híre van Angliában. Kivitele becsületes munkára vall. Sok fut belőle a szigetországban. Típusai 300, 350, 500 és két henger 750. A képviselet szolidságát mutatja, hogy árai igen alacsonyak lesznek. Állítólag már 1300 P-ért kapni 300-asat. Az ismert kerékpáros és motoros szakember, Zamecsnik Gyula (Sörház utca) kezén örömmel látjuk ezen gépek terjesztését. Feltűnést keltett a nagy ,,Rower"-sportkocsi megjelenése. Rower kitűnő angol gyártmány, érdeklődéssel néztünk a túraúton való szereplése elé. Állítólag Páchy Tamás a Brooklandi pályán 147 km-et futott vele óránként-Félév alatt több mint 100 Harley Davidsonnal szaporodott a motorkerékpár létszám. Nagy szám ez és mi sem bizonyítja jobban ezen gépek használhatóságát és utainkra való alkalmasságát mint ez. Kimondottan erős túragépek, melyek biztosan állják még a mi rossz utainkon is a strapát. Az abszolút megbízhatóság. U H A teljes üzembiztonság. Budapest, 1927. május 1-én. T. Székely Garage az „INTERNATIONAL" automobilok vezérképviselete BUDAPEST, VIIL, Práter utca 44/B. Egy kedves kötelességet vélünk teljesíteni az „INTERNATIONAL" teherautomobilokkal szemben, amikor 12 hónapi használat után a következőket adtuk szíves tudomására . Két "INTERNATIONAL" teherkocsink van Önöktől állandó — vásár-, és ünnepnapokon is tartó — üzemben és azokra az üzemanyagon kívül más kiadásunk nem volt. A 12 hónap alatt egy percnyi üzemzavarunk nem volt és ugy a kocsik abszolút megbízhatósága, valamint olcsó üzeme feletti megelégedésünket a legteljesebb mértékben ezennel örömmel nyilvánítjuk ki. 7W/es tisztelettel 6692 kf. Lüsz Sámuel és Fiat/iil. Gyulay Pál utca 8. SPORT. A szerda sportja. Atlétika. Főiskolai verseny, BEAC-p.., d. u. fél 4. KISOSzKpesti kerületének egyéni és csapatversenye, BBTE-p. d. u. 3. BIRKÓZÁS. Milyen eredményt értek el két év alatt a párizsi magyar birkózók? Párizs, május. (A Pesti Hírlap tudósítójától.) A Párizsi Magyar Egyesület most számol be kétéves működéséről egy Párizsban nyomatott és a magyar nemzeti színekkel díszített füzetben. A beszámoló részletesen ismerteti azoknak a párizsi magyar alakulatoknak működését is, amelyek állandó kapcsolatot tartanak fenn az egyesülettel. Az összes ilyen magyar alakulatok és szervezetek közül az első hely — már az elért eredmények szempontjából is — föltétlenül a Párizsi Magyar Birkózó Klubot illeti meg, amely két év leforgása alatt a magyar birkózó sportnak elismerést, tekintélyt szerzett a francia fővárosban. Ha az ember a Párizsi Magyar Birkózó Klub kétéves történetét olvassa, csak akkor látja, hogy még 1925 elején is, milyen nehézségekbe ütközött egy magyar sportegyesületnek megalakítása Párizsban. Kísérletezések történtek minden oldalról, de a kísérletezéseknél nem is jutottak tovább. A nemzetközi szervezetekben élő munkásság ugyanis hallani sem akart arról, hogy olyan magyar sportegyesület alakuljon meg Párizsban, amely nem az internacionális vörös szín jegyében születik meg. Többhónapi eredménytelen kísérletezés után, végre Dvortsák Győző volt nemzetgyűlési képviselő, aki állandóan Párizsban él, vette kezébe ezt az ügyet s 1925 őszén sikerült neki megalakítania a Párizsi Magyar Birkózó Klubot. Sok energia, de még több szeretet kellett ahoz, hogy ez az egyetlen párizsi magyar sportegyesület a kitűzött programmjától egy milliméternyire se térjen el s minden politikától mentesen az maradjon, ami akart lenni: a sportot szerető, a sportot a sportért magáért kultiváló párizsi magyarok szervezete. A Párizsi Magyar Birkózó Klubnak ma 65 aktív tagja van. Ha részletesen fel akarnánk sorolni azokat az eredményeket, amelyeket a párizsi magyar birkózók — két esztendő alatt — számtalan nehéz, nemzetközi küzdelemben elértek, — hasábokat lehetne megtölteni ezzel. A leglényegesebbeket azonban föl kell említeni. És ezek között, az első nagy teljesítménye, az akkor mért egészen fiatal klubnak, 1925 őszén volt, amikor hatos csapatversenyben elhódította a pálmát a hat belga bajnoktól. 1926 tavaszán a magyar birkózók három súlycsoportban nyerték meg a párizsi bajnokság címét. Ugyancsak ebben az esztendőben több országos versenyen mindig az első helyre küzdötték föl magukat a párizsi magyar birkózók. A sorozatos nemzetközi sikerek betetőzése volt aztán az, amikor most a közelmúltban a párizsi magyar birkózók az 1927. sportévre — a legtöbb pontszámot érve el a bajnoki küzdelemben — elhódították a párizsi bajnokság bajnokcsapatának díszes jelzőjét. A Párizsi Magyar Egyesület ennek a magyar szempontból is fontos sporteseménynek az emlékére egy rendkívül értékes kupát ajánlott fel a Birkózó Klubnak. Az a kupa, amely a magyar ötvösművészet egyik legszebb munkája s amelyen a magyar címer büszkélkedik, örökös vándordíja lesz a Challenge-coupe hongrois-nak. Ezt a kupát a Párizsi Magyar Birkózó Klub, mint első tulajdonos, felajánlotta a Fédération Française de Lutte-nek. A Párizsi Magyar Egyesülettel kapcsolatban levő különféle magyar alakulatok közül ilyen eredményeket felmutatni egy sem tud. A „magyar birkózó" név Párizsban, a francia sportkörökben ma a legismertebb név. Csanádi, Márton, Polgári, Elek neveit, akik a klubnak legkiválóbb tagjai, minden sporttal foglalkozó ember ismeri és becsüli Párizsban. Erbentotte szalad a 5084 legtovább il I. Budapest, VI., Dessewffy u. 29 Telefon: 289 36, 144-71. 21