Pesti Hírlap, 1927. augusztus (49. évfolyam, 173-196. szám)

1927-08-17 / 185. szám

PESTI HIRLAP 1920. augusztus 17 . szerda. A 99 Bremen" küzdelme az elemekkel az Északi-tenger Halott. — A Pesti Hirlap külön tudósítójától. — Németország első bátor kísérletét az Atlanti óceán árepülésére a fölszabadult elemek hatalma megsemmisítette. Vihar, villám, eső és köd, amelyek valamennyien szinte összeesküdtek, hogy az „Euró­pát'' a brémai repülőtérre visszaszorítsák, reggel hét órakor a szél és a kemény időjárás ellen elkeseredett éjjeli harcot vivő „Brement" is fegyverletételre kény­­­szerítették, pedig már túljutott Izland partvidékén. Ők valamivel szerencsésebbek voltak, mint testvér­hajójuk, amennyiben az utat sikerült megtalálniuk visza a dessaui repülőtérre, ahol­ délután 1 óra 21 perckor szerencsésen leszállí­tottak, ugyanarra a helyre, ahonnan oly büszke reménység­gel indultak el az Újvilág felé. A „Fehér Madár" út­ja még mindig nem vezetett célhoz. De az elemek a dessaui repülőkhöz mégis kegyesebbek voltak, mint Nungesserhez és Colihoz. Valamennyien jól érezzük magunkat és egész­ségesek vagyunk, noha balszerencsénk teljesen lehan­gol, de egyszersmind új kísérletre sarkal. Az „Euró­pa" törésétől eltekintve, gépeink is rendben vannak. Az előbbit is rövidesen ismét menetkész állapotba fogják helyezni. Mindössze két-három hivatalnok állott ma dé­után a dessaui repülőtéren, akik arra a repülőgépre vártak, amely az „Európa" motorját Brémából Dessauba hozza. Ekkor hirtelen feltűnt egy Junkers-gép távol a látóhatáron, amelyben a sérült motort hozó gép helyett a „Brémát"­ ismertük föl óriási meglepetésünkre. A gép néhány kört írt le s azután szabályszerűen földet ért. Kíván­csian futottak a jelenlevők a repülőgéphez, hogy a baj oka felől érdeklődjenek. — A köd volt az oka mindennek — mondta Koh­l és Loose egyértelműen. * — Fognak még egyszer indulni? — hangzott a következő kérdés. — Term­észetesen, — kiáltották mind a ketten. A pilóták és von Hünefeld frissen ugráltak le ülőhelyükről, m­intha csak egy-két óráig repültek volna mindössze. Pedig egy teljes éjszakán át lebegtek élet és halál között. Azután elkezdték mesélni apróra­­az élményei­ket. Különösen Koehl volt beszédes kedvében. Kifogástalanul működött minden, csak az időjárás jelentések nem bizonyultak helyesnek. Jobb, minél kevesebbet beszélni róla. Egyetlen jelentés sem érkezett a ködről, pedig egyéb sem volt, csak sű­rű­, átláthatatlan köd mindenfelé. A motor óramű pontossággal dolgozott. Az üzemanyagfogyasztás programmszerű volt. A „Bre­men" azzal a határozott szándékkal hagyta el Nor­derney­, hogy amint jelezve volt, Skótország felé folytassa tovább az útját. Azonban alig jutottunk az Északi-tenger felé, amikor viharos esőbe értünk. Elein­te még tűrhető volt, de később egyre tarthatatla­nabbá vált a vihar. Loose úgy határozott, hogy irányt fognak változtatni kissé délnyugat felé, hogy a köd tengert elkerüljük. Mert a köd oly sűrűn ömlött el körülöttünk, hogy egy-két méternél messzebbre semmit sem láthattunk. Egészen alacsonyra kellett leereszkednünk. Loo­se azt állította, hogy alig néhány méterrel repülünk magasabban, mint a hajóárbocok, de ez nem felelt meg egészen a valóságnak. Minden igyekezetünk ar­ra irányult, hogy a ködréteg fölé kerüljünk. De a sors ellenünk szegődött. Amint az ír tengert elértük, a köd oly sűrűvé vált, akár a közismert londoni köd novemberben. A „Bremen"-nel próbáltunk 800 mé­terie felemelkedni. Már-már azt hittük, hogy győz­tünk, amikor a ködöt magunk alatt láttuk. Az öröm azonban korainak bizonyult, mert ismét vastag ködgomolyagba jutottunk. Nem maradt hátra más mód a tájékozódásra, mint a mű­szereink. Ezek kifogástalanul működtek, vetette közbe Loose. — A mi iránytünk már sok ízben megmen­tette az életünket. Azt hittük — folytatta Koehl —, hogy sűrűbb ködöt el sem lehet képzelni, mint azt, amely az ír­tenger fölött hömpölygött. De mi volt ez még a dub­linihoz képest! A Kr köd sokkal sűrűbb, mint a lon­doni. Megkíséreltük magasabbra emelkedni még vagy száz méterrel, de az sem segített. Az egész út alatt erős ellenszéllel küzködtünk. Percről-percre vi­harosabbá, fenyegetőbbé vált az idő. Időnként úgy látszott, mintha egy helyben állanánk. Talán ketté tudtuk volna vágni a ködöt, ha az Ork­ney-szigetektől északra megkíséreltük volna a­ kité­rést, de a valószínűség vajmi csekély sikerrel biz­tatott. Reggel 7 órakor határoztuk el, hogy vissza­fordulunk. Az egyetlen, amely felül­múlta minden várakozásán-Copyright 1927. Európa és Amerika részére a Hearst­lapokkal való megállapodás alapján. Utánnyomás tilos, hat, és amely hűségesen kitartott mellettünk, ez a repülőgépünk volt. Rajta kívül minden a világon ellenünk szegődött. A „Bremen" Calais és Antwerpen fölött tért vissza Dessauba. — Mikor tudták meg, hogy az „Európa" leszál­lásra kényszerült? — Mindössze két perccel ezelőtt, — felelte Koehl. — Semmiféle rádiójelentést sem kaptunk, sokkal fontosabb dolgokkal voltunk elfoglalva. Junkers tanár néhány perccel a „Bremen" le­szállása után már a repülőtéren termett. Köszöntötte Koehlt, Losset és Hühnefeldet és érdeklődött az él­ményeik után. — üdvözlöm önöket — mondotta —, hogy bá­torságuk volt a visszatéréshez. Ez volt az egyetlen helyes, amit tehettek. Knickerbocker, az Mit mond Edzard „Európa" balsikeréről? Bréma, aug. 16. Edzard repülő beszélgetést foly­tatott az itteni sajtó egyik képviselőjével és a többi között ezeket mondotta: Oldenburg és Emden között súlyos zivatarba kerültünk. Szakadatlanul cikázott körülöttünk a villám és a fekete viharfelhők fala . A vasipari munkások kedden munkába állottak, megszüntették a sztrájkot és így a Weiss Manfréd­gyárban, a fegyvergyárban, a Ganz-Danubius hajó­gyárban és a Kövesi­ úti kocsigyárban, valamint az összes kis vasszerkezeti gyárakban a munkásság munkára jelentkezett. Hétfőn a szakszervezetek kép­viselői hivatalosan közölték a Magyar Vasművek és Gépgyárak Országos Egyesületének vezetőségével, hogy a munkásság a munka fegyelmét meg fogja óvni és a nyugodt tárgyalás lehetőségét biztosítja. Az Egyesült Izzólámpagyár igazgatósága a szakszerve­zetek kiküldötteinek kijelentése után a kizárást megszüntette. A gyár igazgatósága hangsúlyozta, hogy a kizárást abban a reményben szünteti meg, hogy a nyugodt ter­melés lehetősége valóban biztosítva lesz. A munkások tulajdonképen két napra állottak munkába ,s az alatt a a két nap alatt létre kell jönni a végleges megállapodásnak. A Vasművek és Gépgyárak Országos Egyesületének vezetősége még szombaton megállapodást létesített a szociáldemokratáktól külön álló úgynevezett Hack­spacher-féle csoporttal, amely kötelezte magát, hogy a Weiss Manfréd-gyárban a munkát fölveszi. A Slackspacher-csoport tagjai minden körülmények kö­zött fölvették volna kedden a munkát és így a szociál­demokrata munkásság is csatlakozott a Hackspacher­-csoport elhatározásához. A többi gyáraknál pedig nagyban befolyásolta a munkábaállást Vass József helyettes miniszterelnök nyilatkozata, amely a munkásoknak a munka újrafölvételét aján­lotta és kilátásba helyezte intervencióját. Egyébként a Ganz-Danubius és az Egyesült Izzólámpagyár munkásai kedden a munka fölvétele előtt gyűlést tar­tottak s ezen elhatározták, hogy a munkát csak két napra veszik föl, mert remélik, hogy ez a két nap ele­gendő a végleges megállapodás megkötésére. Előreláthatóan a megállapodást azonban két nap alatt nem lehet megkötni, mert hiszen a munka­adók a sztrájk első pillanatától kezdve hangoztatták, hogy általános béremelést adni nem tudnak, csak az egyes kategóriák béreit emelnek. Az őszes kategóriák megvizsgálása pedig két napnál hosszabb időt vesz igénybe és így valószínű, hogy a munkások vezetői revidiálni fogják álláspontjukat s­­a kétnapos feltételes munkábalépést meghosszabbít­ják. Most már akár két napot, akár többet vesz igénybe a végleges megállapodás aláírása, minden remény megvan arra, hogy a helyzet óráról-órára ja­vulni fog és újabb sztrájkmozgalmak nem borítják föl. Erre ép úgy szükségük van a munkaadóknak a külföldi megrendelések teljesítése miatt, mint a munkásoknak a megélhetés szempontjából és az or­szágnak a termelés rendjének biztosítására. A munkaadók és munkások képviselői este hat órakor a népjóléti minisztériumban Vass József he­lyettes miniszterelnöknél tárgyalásra ültek össze, hogy a két érdekeltség álláspontját összeegyeztessék. A tárgyaláson résztvettek Issekutz és Dréhl állam­titkárok, Andréka főkapitányhelyettes, Kende Tódor­ zárt körül bennünket. Jó száz kilométernyire, észak­nyugati irányban Borkumtól, viharos szelek bor­zasztóan megrázzák gépünket. Hirtelen az állapítot­tuk meg, hogy mindehhez még motorunk is rendkí­vül rendetlenül működik. Riszticscsel egyetértően te­hát nehéz szívvel a visszatérésre határoztuk el ma­gunkat. A nagy megterhelés következtében, amely az üres súlyhoz viszonyítva háromszoros volt, a re­pülőgép futószerkezete összetört és a repülőgép far­ka szétroppant. A gép törzse és a kabin ép maradt. Senki sem sérült meg. Egyelőre nem ismétlik meg az óceánrepülést. Dessau, aug. 16. A Junkers-műveknél ma foly­tatott megbeszélések arra az eredményre vezettek, hogy egyelőre nem lehet szó az óceánrepülés m­egis­métléséről. A legközelebbi napok folyamán még akkor sem indulnak el a repülőgépek, ha időközben kedve­ző légköri viszonyok állnának be. A Junkers-művek vezetőségének véleménye szerint a ,,Bremen" kiál­lotta a próbát és bebizonyította az oceánrepülésre való alkalmasságát. Ez egy okkal több arra, hogy az új startnál mellőzzenek minden elsietést és esetleges más óceánrepülések nem tartják vissza a Junkers­művek vezetőségét elhatározásának végrehajtásától. Risztics köszönete a fővárosnak. Folkusházy Lajos helyettes polgármester Risz­tics Jánost, a repülős időtartam világrekordjának megdöntése alkalmából tudvalevőleg a székesfővá­ros közönsége nevében táviratban üdvözölte. A táv­iratra Risztics János a következő szövegű távirattal válaszolt: „Budapest Közönsége nevében Méltóságod által tolmácsolt üdvözlést hálásan köszönöm. Risz­tics," a Vasművek és Gépgyárak Szövetségének igazga­tója, továbbá a vas- és építőipari szakszervezetek vezetői Kabók Lajos képviselő vezetésével. A tárgya­lások este egynegyed 11 óráig tartottak. Vass József miniszter a tárgyalások kimeneteléről a következők­ben tájékoztatta a Pesti Hírlap munkatársát: — A sztrájk megszüntetése ügyében tegnap a munkaadókkal, ma pedig a munkásokkal tárgyal­tam és pedig a munkaadók képviselőjének jelenlété­ben. Az általános béremelés lehetőségét vitattuk meg, de megegyezés még nem jött létre, amint az előrelát­ható is volt. Mára én nem vártam megegyezést, mert a nagy anyag miatt ez nem volt lehetséges, de úgy látom, hogy mégis sikerülni fog a dolog és remélem, hogy holnap már a megegyezést jelenthetem. A meg­egyezés olyan lesz, amelynek sem a munkások, sem a­ munkaadók nem fognak örülni . . . A miniszternek ezt a kijelentését úgy kell értel­mezni, hogy a megegyezésnél mindkét félnek enged­ményeket kell tennie; sem a munkások kérését nem­ lehet teljes mértékben teljesíteni, sem a munkaadók álláspontját nem lehet száz százalékig elfogadni. A munkások álláspontjáról Kabók Lajos a kö­vetkezőket közölte: — Eredmény még nincs, de a hangulat olyan, hogy megegyezés lesz. A munkaadók egyelőre hal­lani sem akarnak általános béremelésről, mi pedig ragaszkodunk ehhez, mert a drágaság parancsolóan diktálja a béremelés szükségét. A munkaadók azt mondják, hogy a magyar gyáripar nem bírja el az általános emelést, nekünk viszont adataink vannak arra, hogy a béremelés ellenére is, a külföldi ipar­cikkekkel szemben a magyar gyáripar jól meg fogja állani a versenyt. A megegyezésre irányuló tárgyalásokat Vass miniszter rendületlenül folytatja tovább. Szerdán délután hat órára ismét magához kérette a munka­adók és munkások képviselőit s mind a két oldalon olyan a hangulat, hogy remélik, a középúton meg tudnak egyezni s­ ezzel a kizárások és sztrájkok meg­szűnnek s a munka a gyáriparban az egész vonalon megindul. A Széchenyi-fürdő sztrájkoló villanyszerelői megyegyeztek az építővállalkozókkal és hétfőn már munkába állottak. A vidéki sztrájkok­ Debrecenből jelentik: A debreceni Vas- és Réz­bútorgyár 58 munkása pénteken délután sztrájkba lépett. A munkások 20 százalékos béremelést kérnek. Szombathelyről jelentik: A szombathelyi fa­munkások sztrájkja véget ért, miután a munkaadók augusztus 1-jétől kezdődően tíz százalékos béreme­lést adtak. Szerdára várják a megegyezést a vasipari sztrájk ügyében. Úgy a munkaadók, mint a munkások kénytelenek engedni álláspontjukból. Vass miniszter szerda estére reméli a megegyezési tárgyalások befejezését. Selyemhharisnya pótol minden más harisnyát! 6 minőségben kapható! E védjegy minden harisnyába bei« van szőve! um

Next