Pesti Hírlap, 1927. augusztus (49. évfolyam, 173-196. szám)
1927-08-28 / 194. szám
14 kével rendelkezett. Ahol egy átlagos hőstenor félni kezd, ő ott kezdte magát jól érezni. Boldog volt, ha egy előadás folyamán 10—15 C-t vagy Des-t produkálhatott. Az olasz hangóriásokon kívül a bel canto néhány igazi nagymesteréhez is volt szerencsénk. Ezek között a legkimagaslóbb művészetet nyújtották Stagno Roberto, Bellincroni Gemma férje, 56 éves korában még a legfiatalosabb, leghevesebb Turrido, az olasz színpad legnagyobb lírai tenoristája Alessandro Bonci és végül a tenoristák királya Enrico Caruso A világhírű, zenetörténelmi nevezetességű terorista egyetlen egyszer, 1907 október 2-án énekelt Budapesten. Azóta az egész világba híre ment, mennyire megbukott ennél a vendégszereplésnél a budapesti közönség. Ennek a nevezetes estnek az autentikus története a következő: A budapesti zenebarátok nagyon jól tudták, hogy Caruso a világ legelső tenoristája. De ők a legelső tenoristának azt hitték, akinek a legnagyobb, legerősebb, legmagasabb hangja van. Felcsigázta a várakozást még az a körülmény is, hogy a művész 10.000 forint fellépti díjat kötött ki , amihez még csak megközelítő honoráriumot Budapesten soha művész nem kapott — és hogy az Operaház igazgatósága a helyárakat a tiszteletdíj arányában a rendes árak húszszorosára emelte fel. Aida volt hirdetve. Az előadás napján a közönség a reggeli lapokban olvasta, hogy a mi nagyszerű Aidánk, Vasquez grófnő megbetegedett és helyette egy másik, különben derék énekesnője a színháznak fog fellépni. Ez már lehangolólag hatott. Türelmetlenn várjuk a „Celesta Aidát", Caruso a románcot csodaszépen, a legfinomabb művészettel énekli, de a közönség nagy része nyilván olyasmit várt, hogy Caruso éneklés közben balkezével ötven kilós súlyokat fog emelgetni és jobbkezével borotválkozni fog. A románc után alig hangzott fel taps. A művész megharagudott. Hát nektek ordítani kell! Azért sem! A templomjelenetben „spórolt". A nagy bevonulási jelenetben még jobban — Caruso megbukott. Felvonás közt a túlbölcsek, a kákán csomót keresők és a hazai tenoristák szították a tüzet. Ugye megmondtam? És ezért kellett magának egy támlásszékért 30 forintot fizetni. Jön a Nílus-parti jelenet. A duettben a helyettesítő Aida nem bírja Radamest követni hanggal és lendülettel. De most fellép Amonasro és mintha egy sötét teremben ezer és ezer villanylány gyúlna ki. Caruso csak néhány szót mond: Tu Amonasro?! Tu il re?! és a zeneértő hallgató gondolatban térdreborul a fel nem ismert, jobban, most már felismert művészi nagyság előtt. A kétségbeesésnek, a fájdalmas szenvedélynek ezt a kitörését, a jelenet megrendítő megjátszását, a hang szépségét, fényét, nagyságát, az énekművészetnek ezt a tökélyét a szkeptikus hallgató nem is sejthette. Lenyűgözve és felemelve ültünk ott, illetve álltunk, mert a jelenet után, az egész nézőtér felugrott helyéről és a legszenvedélyesebb ovációval igyekeztünk jóvátenni amit két felvonáson át elmulasztottunk. Caruso meg lehetett volna elégedve. Mégsem volt az, saját magával nem. Mert később, mikor Bécsben egy kárörvendő zeneművész közben szóba került a budapesti közönség kudarca, Caruso maga kijelentette: A budapestieknek igaza volt. Nagyon rosszul voltam diszponálva. Dr. Diósy Béla. • (Londoni újdonságok.) Az angol fővárosban ez idő szerint tizenegy nagy színház szünetel, de már erősen készülődnek az új szezonra. A Daly színház már kihozta első újdonságát, az amerikai Peggy-Annt, Herbert Fiedels librettóját, Richard Rodgers zenéjével. Angolosították a szövegkönyvet, de ügyetlenül benne hagytak mindenféle telivér amerikai vonatkozást. Álomdarab: Peggy Ann, a kis cselédleány álmában gyönyörű karriert fut be, de ébredése után beéri szimpla vőlegényének szerelmével. Dorothy Dickson nagy sikert ért el a címszerepben. A Globe-színház a jövő héten mutatja be Potifár feleségét, Edgar Middleton színművét. — A Siis Majesty első nagy újdonságának címe: Oh, Kay. Ez is amerikai operett, Gyp Holton szövege és George Gershwin zenéje. A címben szójáték van, amennyiben az O. K. itt kétértelmű. Kay szerepét Gertrude Lawrence játssza, aki Amerikában kreálta a szerepet. Ugyancsak amerikai színdarab The Butter and Egg Man (A vaj és tojás ember). Ezt a Garrick színház mutatja be augusztus végén. — Francia eredetű a Fresh Fruit, amit nálunk Csibi címen adtak. A Court-színház nyitott vele augusztus 24-én. — A Duke of York is inkább bízik amerikai operettben. A „Körülrajongott csavargót" adják, és most már hivatalosan jelentik, hogy mrs. Hilton Philipison alsóházi tag régi színészneve alatt, mint missz Mabel Russell fel fog lépni, de csak a parlamenti szünet nyolc hetének tartamára. — Margaret Kennedy és Basil Dean, akik az Állandó nimfa dramatizálásával tartós sikerre tettek szert, ősszel új darabjukat hozzák ki. Ennek címe: Come With Me (Jöjj velem.) — Margaret Bannerman, aki nagyon előkelő színésznő, enged az újkor áramlatának és rövid ideig kabaréban játszik. A Kutyánk című egyfelvonásosban lép fel. De augusztus 29-én már ismét négyfelvonásos színjátékban játszik. Harwood: Aranyborjú című színdarabja ez, amellyel az új Sheffield Empire színházat nyitják meg. — A brightoni Palace színházban aug. 15-én lesz a Naughty Mrs. Gordon (A csintalan Gordonné) próbapremierje. A szerzők: Rita (mrs. Desmond Humphries) és Norman Lee. — Angol operett a The Grass Widow (A szalmaözvegy). Laurie Wylie írta a szöveget, Vivian Ellis a zenét. A próbapremiert Bristolban tartják meg. Magyar filharmonikusok diadala Frankfurtban. A frankfurti napisajtó most érkezett tudósításai a magyar kultúrának nagy diadaláról adnak számot. E diadal ezek szerint sokkal nagyobb, semmint az első hézagos táviratok közöltek. Ezúttal a magyar zene hódította meg a külföldi közönséget: magyar zeneszerzők, magyar zenekar, magyar karnagy, magyar művészek szereztek dicsőséget hazánknak. A Frankfurtban rendezett „Musik im Leben der Völker" nevű nemzetközi kiállítás volt e diadalok színtere. E kiállításon a magyar Filharmonikusok páratlan sikert arattak a nemzetközi zenetornán. Megtörtént az, hogy bár első szereplésük a kiállítás utolsó hetére esett, második és harmadik hangversenyre is ott marasztották őket és mikor már mindenki telítve volt a nemzetközi muzsikától, lelkes közönség tömött sorai előtt elvitathatatlanul nagy diadalt arattak. De talán legjobban fogja azt a diadalt jellemezni az, hogyha szó szerin idézzük az egyik frankfurti vezető lap közleményét, amely a budapesti Filharmonikusok vendégszerepléséről ad számot. „Rövidesen a „Musiksommer" befejezése előtt Magyarország is azon nemzetek sorába lépett, amelyek magával a muzsikával is részt kívánnak venni a kiállításon és nem elégedtek meg azzal, hogy pusztán külön kiállítási osztályon szerepeljenek. Zenei érdekeinek képviselésére Magyarország nem tudott volna jobb kiküldötteket rendelni, mint fővárosának elsőrangú, legjobb hagyományoktól vezetett zenekarát, amely a legközelebbi esztendőkben már 75 éves dicsőséges múltra fog visszatekinthetni. A budapesti vendégek első hangversenye elejétől végig diadalmenet volt. A közönség lelkesedése már a német és a magyar himnuszok előadásával kezdődött. Érezte az ember már itt is hogy a tetszés nem a vendéglátó udvariassága volt vendégével szemben, hanem hogy a zenekar nemes hangzása és Dohnányi Ernő karnagy finom idegzésű vezetése a hallgatótóságot az első pillanattól kezdve elragadta. Az este az első benyomásnak igazat adott. A zenekar kizárólag magyar szerzők szerzeményeinek előadásával egészen elsőrangú szereplést tanúsított. A muzsikát a hangok melegsége és azok nemes téltsége (főleg a vonóshangszereknél), lebilincselő zenei eredetiség és élénk, tüzes temperamentum jellemezték,"mely'a' hallgatóság minden idegét magával rezegtette. Dohnányiban, a karnagyban, az általa vezényelt művészek kiválóságai hatványozva vannak meg. Természetadta ősi zenei érzése egy kimondott műveit szellemtől áthatva a legmagasabb művészethez vezeti." A cikk kitér Hubay Jenőre, kinek III. hegedű versenyét Szentgyörgyi László játszotta, megemlékezve arról, hogy Hubayra a legkiválóbb hegedűművészek egész nemzedéke hálásan tekint, mint mesterére. Igen nagy elismeréssel nyilatkozik a lap Szentgyörgyi László teljesítményéről. Elragadtatással ír Dohnányiról, mint zeneszerzőről, kinek Ruralia Hungarica (Op. 32) suitejét adta elő a Filharmonikusok zenekara. A cikk a következő szavakkal végződik: „Nagyszerű est volt, melyet nem lehet elfelejteni és a „Musiksommer" oly sikeres befejezéséhez nagyban hozzájárul". De ez csak egy cikk, mely ily nagyszerű kritikát ad. Az összes frankfurti lapok hasonlóan nyilatkoznak, nemcsak az első, hanem a második és harmadik hangversenyről is, melyeken Liszt, Goldmark, Erkel, Bartók, Kodály művei kerültek előadásra. Csodálatos, hogy mi, kiket legközelebbről érint a dolog, alig tudunk a frankfurti nagy diadalról. A magyar kultúra olyan diadaláról van szó, melyet állami szubvenció és külföldi propagandaalap nélkül értünk el. Reméljük, a magyar közönség nem fogja elmulasztani, hogy háláját kifejezésre juttassa azok előtt, kik ily diadalmasan törtek lándzsát a nemzetközi verseny porondján a magyar kultúra lobogója alatt. * (Ibsen welszi nyelven.) A walesi Eisteddfod Pavilionban tízezer főnyi közönség előtt adták elő Ibsen Trónkövetelők című drámáját welsh nyelven. [ Yr Ymhonkyr a norvég színdarab welsh címe. Lord Howard de Warden 1őt "'issé-je lette lehel "v 'iz előadást, amelyet Theodore Komiszarjevszki rendezett. * (A csodamajom IV. kiadása.) Ráskai Ferencnek humoros regénye,4. csodamajom, most jelent meg IV. kiadásban. A „Tolnai regénytára" adta ki. * (Pénteken lesz az Elnémult harangok felújítása.) .Csütörtökre tervezte a Budai Színkör Rákosi és Malonyai színdarabjának felújítását. Csütörtök helyett azonban péntekre marad. Az előadást szombaton megismétlik. A főbb szerepeket, a vendégszereplő Molnár Aranka mellett, igazán válogatott jó erők játsszák. A pópának híres szerepét, Todorescut Szendó Endre játssza. Míg Simándyt Thuróczy Gyula, Ilalmy Margit, Hamvas Józsa, Faragó Sári, Vándoryné, Pajor Ödön, Sík Rezső, Strekiny László játszanak még főbb szerepeket. PESTI HÍRLAP 1927. augusztus 28., vasárnap. Zsúfolt ház mellett nyitott a Magyar Színház. Zsúfolt ház mellett nyitotta meg kapuit szombaton a Magyar Színház, a tavalyi szezon legnagyobb sikerével, Alfred Neumann világhírű drámájával az Oroszországgal. A főszerepeket Csoros, Törzs, Odry, Simonyi Mária játszották, a közönség szűnni nem akaró ovációja mellett. A hét valamennyi napján az Oroszország kerül színre. * (A Nemzeti Színház kapunyitása.) Csütörtökön, szeptember 1-én az Árva László király előadásával kezdi meg az idei szezonját a Nemzeti Színház. A megnyitó előadás főszerepeit Uray, Fáy Szeréna, Aczél Ilona, Környey Paula, Halmy Margit, Abonyi, Bartos, Hajdú József, Palágyi, Nagy Adorján, Bodnár Jenő, Mihályffy Béla, Sugár, Almásy, Fehér Gyula, Pataky és Timár játsszák. Pénteken a Vén gazember, szombaton és jövő kedden a Te csak pipálj, Ladányi, vasárnap este a Kamaraszínház múlt szezonjának nagy sikere, a Húsvéti vakáció, hétfőn pedig a Hamlet szerepel az első hét műsorán. Ezekre az előadásokra a színház pénztára vasárnap reggeltől kezdve árusítja a jegyeket. A Vígszínház jövő hete Az Édenkert — Noszty. A Vígszínház jövő hetének műsorát is majdnem teljesen a legfrissebb siker, Az Édenkert tölti be. A világhírű vígjátékot az ismert parádés szereposztásban hatszor adják. Csütörtökön A Noszty-fiú esete Tóth Marival, Mikszáth Kálmán és Harsányi Zsolt nagyszerű vígjátéka szerepel a műsoron. Ez lesz a népszerű újdonság 149-ik előadása. Az előadások nyolc órakor kezdődnek. „Az ügyvéd és a férje" a Belvárosi Szívbházban. A Belvárosi Színház a szeptember elején kezdődő új színházi évet tavalyi legnagyobb sikerének, Berr és Verneuil vígjátékának, Az ügyvéd és a férjének felújításával kezdi meg. A rendkívül mulatságos vígjáték, amelyet a múlt szezonban 75-ször adtak, csütörtökön, pénteken, szombaton és vasárnap este kerül szinre a színház legjobb szereposztásával, a főszerepekben Honthy Hannával, Makay Marginal, Delyvel, Sugárral és Gózonnal. Hétfőn, kedden és szerdán, valamint jövő vasárnap délután mérsékelt helyárral a János bácsi színházat vesz, kerül színre, Rózsahegyivel, Kabossal, Honthy Hannával és Makay Margittal a főszerepekben. * („Játékszin.") a „La Fontaine Irodalmi Társaság" teljesen aktív irodalompolitikát kíván folytatni. E célból ,,Játékszín" cím alatt a „Vasúti és Hajózási Klub" megfelelően átalakított színpadán , az ősztől kezdve meghívott művészekkel és utóbb meghatározott napokon szinielőadásokat tart. A társaság a művészeti vezetést Paulini Bélára bízta, és kizárólag irodalmi értékű, e mellett természetesen megfelelő drámai hatású egyfelvonásokat mutat be. Ez a Játékszín nem lesz kísérleti színpad. Csak igazi írók és igazi művészek előtt nyílik meg a kapuja. Modern lesz és egyben finoman régies, magyar stílusú. Az lesz, amit a neve — ez a patinás, jó zamatú magyar szó — mond: Játékszin. 4 (Schlesinger Izsó és Lefkovics Kató mindenkit meghívnak) szerda este a Budapesti Színházba, a Schlesinger-fiú esete — Lefkovics Katóval 75-ik jubiláris díszelőadására. Kabaré lesz a nézőtéren és a színpadon, virágcsata, fényképdobálás és ingyen buffet. Jegyek előre válthatók. * (Rózsahegyi Kálmán, a Nemzeti Színház örökös tagja), 10 évesen álló színészképző tanfolyamára a beiratkozások megkezdődtek. A tanfolyam szeptember 1-től júliusig tart. Kiképz és dráma, operette, film, tánc és ének. Beiratkozni d. u. 30-ig, Népszínház utca 22., II. 4. alatt lehet Telefon J. 331—05.