Pesti Hírlap, 1927. szeptember (49. évfolyam, 197-221. szám)

1927-09-21 / 213. szám

12 * 1 P­ESTI HÍ­RLAP 1927. szeptember 21., szerda. A szolnoki művésztelep 25 éves jubiláris kiállításáról. Pólya Tibor hatalmas arányú képe, amelyen művésztár­sait, a szolnoki telep lakóit festette meg életnagyságban. A képen balról jobbfelé: Fényes A., Zombory, Szlányi, Szüle, Vidovszky, Zádor, Pólya^Tibor és Pólya Iván vannak. S^l^HÁZ ÉS ZENE. A Pesti Hírlap olcsó jegyakciója. M­»: a néger quin­eH bemutatkozása. — Mindenekelőtt: pár szót arról, hogy a Te csak pipálj, Ladányi zsúfolt ház előtt került szinre ked­den este a Nemzeti Színházban. Még a harmadik emeleti oldaljegyek is elfogytak, azai csak a vasárnapi estéken szokott elő­fordulni. Csütörtökre az Alexandrát hirdettük. A Ki­rályszínház ezen az estén főpróbát tart, a már megváltott jegyeket a színház mára kicseréli. A Legkisebbik Horváth-lány vasárnap délutáni elő­adását természetesen megtartjuk. A Budai Színkör előadásai iránt változatlanul nagy az érdeklődés. A pénteken kezdődő mágikus estére, mint hírlik, igen sok meglepetést tartogatnak. SZERDA (szept. 21.) Vigadó. Ui­ca Jubilee Sin­g­s. Néger quintett. Kezdete fél 9 órakor. — Budai Szinkör. A cigánybáró. Kezdete fél 8 órakor. CSÜTÖRTÖK (szept. 22.) Budai Szinkör. A fecske. Kezdete fél 8 órakr­r. PÉNTEK (szept. 23.) Budai Szinkör. Büvészelőadás. Kezdete fél 8 órakor. SZOMBAT (szept. 24.) Budai Szinkör. Büvészelő­adás. Kezdete fél 8 órakor. VASÁRNAP (szept. 25.) Király-Szinház. A legki- Kimarad a csütörtöki királyszinházi est. jobbik Horváth-lány. Kezdete 3 órakor. — Budai Szin­kör Büvészelőadás. Kezdete 3 órakor. Büvészelőadás. Kezdete fél 8 órakor. ara­d a 5000 torona értékben a Pesti Hírlap 15- e» Boriadó-B OUik­ hivatalai V Vilmos és&aiar-at T»., VII., Erzaibet­­ Körút 1.­1., Krisztina-körut 133., II Margit-Sarut VB. VI Andrástyai 4 Újpest, István-al­t. és Kispest, Kossuth-tér 11. szára: színházjegy- »al» gil mint k3ny »vásárlásnál a .vásárolt jelyek iHet»e könyvek h­ibá a kedvezmény értéke erejéig betud. Előfizetőknek nem kell a bonokat beszolgáltatnak, FILLÉR példányonként vásárlóknak igen Érvényes egy hónapig «Mih­il Egy öreg kritikus emlékeiből A közönség. I. A zenéért leglelkesebb rajongó népek egyike a magyar. Európában alig van egy nemzetnek oly gazdag népdalköltészete, mint a magyarnak. A nép egyszerű gyermekei dalolnak a munkánál, a réten, a fonóban, a korcsmában. És dalolva mennek a harcba. A cigányzene kétségkívül egy bizonyos egy­oldalúsággal jár, viszont országszerte elősegíti a zene megkedvelését, fejleszti a muzikalitást. A ma­ Dempsey és Tunney készülődése a csütörtöki mérkőzésre. Baloldalt Dempsey, jobboldalt Tunney láthata.­ gasabb zeneművészet csak a múlt század elején kezd tért hódítani. Főleg a magas műveltségű fönti körökben, amelyekben a zene élvezetét és művelését mint kulturszükséglet jelentkezik. Beethoven, Haydn, Schubert pártfogói között ott találjuk az Eszter­házy, Zichy, Brunswick, Pálffy grófokat és ezt a nemes tradíciót a magyar arisztokrata családok ma is ápolják. Kevesebb érdeklődés és megértést tanú­sított a magyar középnemesosztály. Itt a gyermekei­ intenzívebb zenei nevelését nem tartják életszükség­letnek. A kisasszony még tanul egy kicsit zongo­rázni, míg meg nem unja, vagy mig el nem kezd bálozni. De a fiatalúr perhorreszkálja a skálázást és inkább táncol, sportol vagy biliárdozik. Ez f­ő oka, hogy még a fővárosban is a magyar gentryne­r, ennek a kiválóan értékes és tehetséges osztálynak­ Beethoven, Mozart vagy pláne Bach meglehetősen Hekuba. Ennek a nevelési mulasztásnak a folyo­mánya, hogy (tisztelet­ a kivételnek) a mi magasabb tisztviselőosztályunk általában igen csekély érdek­lődést tanúsít a magasabb zeneművészet iránt. Az operába még szívesen eljárnak, de egy kamarazene­hangversenyhez inkább csak társadalmi kényszerű­ségből, mint meggyőződésből és lelki szükségletből. Nagyot lendített ezen a kulturális elmaradott­ságon a Zeneművészeti Főiskola és a Nemzeti Ze­nede évtizedes működése. Eleinte sokan tagadták a zeneakadémia szükséges voltát. Emlékezem Eötvös Károlynak egy kijelentésére, amikor a híres Abba­zia-törzsasztal mellett vita támadt a zeneakadémia körül. Valaki említette, hogy egy akadémia-növen­déktől kitűnően hallották Chopin Cis­ moll keringőjét — Cisz, Disz, Fisz! Hogy a t­e egye meg — fortyant fel az öreg. — Kinek kell az? Jó magyar népdalokat tanítsanak az akadémián. Már pedig ott mást tanítanak. A fővárosi nagy zeneiskolák százával, ezrivel bocsátották szárnyra a fiatalokat, akik azután hozzánevelték szüleiket a magasabb zene élvezeté­hez, később még a megértéséhez is. Amikor harminc évvel ezelőtt egy ízben Erkel Sándor dirigálta a Mes­terdalnokokat, a nyitány alatt pont tizenheten ül­tünk a földszinten. Egy páholyban ült az akkori főszerkesztőm családjával. Az első felvonás után kijelentette, hogy egy percig sem marad tovább. Éhes ée unatkozik. De a leányai bizony megnevel­ték. Három év múlva nem volt Mesterdalnok elő­adás, amelyet kihagyott volna. Így volt ez az egész későbbi Wagnerrel. Még Nikisch alatt is előfordult, hogy a Walkürbe nem jött be több 50—60 embernél. Tíz-tizenöt év óta a legtöbb Wagner-darabot zsúfolt nézőtér hallgatja. Szét kell választanunk az operaháznak és a hangversenytermeknek közönségét. Az operaházban a legtöbb néző nemcsak a zenét keresi. Keresi a drámát, a kiállítást, a ballettet, a szép nézőtért, az elegáns büffét, a közönséget, a flörtöt. Klasszikus darabnak, operának jóval kevesebb a közönsége. Orpheust, Fideliót, Don Juant nagy vonzó vendé­gek híján nálunk éveken át félig üres nézőtér előtt játszották. De már itt is erős kulturális fejlődés mutatkozik. Az utóbbi években már Fideliónak, Don Juannak is akárhányszor táblás háza volt és a mint évad legörvendetesebb eseménye volt, hogy Mozart Figaró lakodalma lustszor mehetett zsúfolt nézőtér előtt. Hogy a nagy és szép hangokat meg­kívánó olasz operának még mindig a legnagyobb közönsége van, természetesnek találjuk, mert a tisz­tán szenzuális hatás a művészetben is a legelemibb, a legerősebb... és tíz operalátogatóra, aki egy Leh­mann Lilly intim, elmélyedett művészetét méltatni, élvezni tudja, ezer esik, akiknek Kiepura úr akro­bata C-je a legintenzívebb zenei gyönyörűséget nyújtja és a szigetlakók, akiknek egy színes gyöngysor többet jelent, mint a platinába foglalt csiszolt gyémánt, még mindig többségben vannak. De azért a budapesti zenekedvelő közönség­nek most is van egy igen jelentékeny minoritása, amely hozzáértés, ítélőképesség, lelkesedés szem­pon­tjából a nemzetközi zenebarát közönség sorában a legelső helyen áll. Ez a világot járt közönség el­vándorolt Bayreuthba, Münchenbe, Párizsba, Mila­nóba ás ott magába szívta a legmagasabb zeneművé­szet megértését, hazajött és­ itt összehasonlításokat tév­e csak a legjobbat, legnemesebbet vette pártfogá­sába. Ezt a közönséget láttuk Mahler és Nikisch előadásainál, a filharmonikusaimél, a Hubay-Popper részben a Krancsevics-Bürger, jelenleg a Wal­ba­uer-Kerpely kamaraestéknél. Ezek jöttek el Barbi Alice dalestélyeihez — imádkozni. Ennek a közön­ségnek az ítélete döntő volt. Akit ez a közönség megszeretett, annak a művésznek nyert ügye volt, nemcsak Budapesten, de minden hozzáértő közön­ség előtt is. A budapesti döntő siker jegyében kez­dődött Barbi Alice, Sauer Emil, Kubelik Jan, Svaerdström Valborg, a korán egekbe szállt Pártos Pista, Vecsey Ferenc, Geyer Stefi és mások diadal­mas pályafutása. Mert az illető imprezárió is meg volt győződve, akit a budapesti közönség kegyeibe fogadott, azt bátran vihette Bécsbe, Berlinbe, New­yorkba és Honoluluba is. Ez a közönség hiven ki­tartott kedvencei mellett. Barbi Alice néhány év alatt ötvenkét dalestélyt adott zsúfolt termek előtt. Vecsey Ferenc hangversenyei zenei ünnepszámba mentek és mennek. Culp Julia és Svaerdtström dal­estélyeihez még most is százával seregelnének egy­kori rajongóik. És Sauer Emil közel áll a századik budapesti hangverseny-jubileumához. Dr. Diósy Béla.

Next