Pesti Hírlap, 1928. április (50. évfolyam, 76-98. szám)

1928-04-18 / 88. szám

A németek új Zeppelin-óriása. Rendszeres óceánjáratok Európa és Amerika között. Nagy buzgalommal dolgoznak Friedrichshafen-­ben a németek új óriás léghajójukon, a Los Angeles testvérimjó­ssá. Egyszázötven szorgalmas és buzgó német túlórázik, hogy hazájuk reménysége, a — majd jótevőjük és barátjuk, Zeppelin nevét kapó — léghajó május végére kész legyen és megkezdhesse próbarepüléseit. Az új L. Z. /27-nek, ahogy a léghajót még most nevezik, már eddig is viharos múltja van. Építését annak a huszonnyolcéves ragaszkodásnak köszön­heti, mely ennek a kis városnak minden lakóját — kezdve a­ vezető mérnököktől egész a legutolsó ta­noncig — az elhunyt gróf Zeppelinhez köti. Mind­egyik Friedrichshafenben elkészült léghajót jobb és tökéletesebb követte. A háború alatt, amerre a Zep­pelinek csak megjelentek, mindenütt rémületet és pusztítást okoztak és rengeteg ember esett bombáik áldozatául. Nem csodálható tehát, hogy amikor a háború megszűnt, a győzelmes hatalmak bosszúja Friedrichshafenre irányult, amelynek műveit le akarták romboltatni. Ha nincs akkor Amerika, ak­kor ma már nincsenek meg a Zeppelin-művek, igaz, h­ogy akkor nem épült volna meg az L. Z.­­2S. az amerikai ,,Los Angeles" sem, amelyre pedig odaát oly büszkék. Amikor Eckener igazgató, akire gróf Zeppelin halálos ágyán életművét bízta, az L. Z. 126 sz. léghajóval átrepülte az óceánt, és vérző szívvel át­adta a német tudomány és munka alkotását az ame­rikaia-lentik, már úgy volt, hogy bekövetkezik a vég, és Friedrichshofen napjai meg vannak számlálva. A művek bezárását most­ maga Eckener akadályozta meg, akit hiába ünnepeltek Amerikában és hiába kecsegtették horribilis anyagiakkal, hogy maradjon odaát. Zeppelin bizalmasa és letéteményese nem hagyta magát eltántorítani, hanem engedett szíve sugallatának és hazatért munkatársai és barátai közé, akik aggódva várták, mert csak benne bíztak már és csak tőle remélték a művek fenntartását, ami nekik kenyeret és rétet jelentett. Eckenerben nem csalódtak, alig érkezett haza az óceán hőse, máris elkezdett cselekedni, a német nemzethez appelált és felszólította honfitársait, hogy ragaszkodjanak re­pülési tradíciójukhoz és adják össze garasaikat, hogy oly hajót építsen, amilyent még senki azelőtt és amelynek teljesítménye minden eddigit felül­múljon. Ecnener szózata visszahangra talált. Lassan gyűltt a pénz, kisebb és nagyobb adományokból végre összegyűlt két és félmillió márka és Erkener meg­kezdhette az új Zeppelin építését. Ez az összeg azon­ban még messze nem volt elég az új léghajó megépí­téséhez. Erre összejöttek a gyár mérnökei és munká­sai és elhatározták, hogy­ a legalacsonyabb munka­bérrel is megelégszenek, csak menjen a munka és ké­szüljön a hajó. A német munkásság ezen áldozat­készsége és hazaszeretete megmozgatta a német kor­mányokat is és lassan mégis csak összegyűlt a lég­hajók megépítéséhez szükséges többi pénz is, úgyhogy összesen körülbelül négy és félmillió márka áll Ecke­ner rendelkezésérre. Az új Zeppelin sok mindenben fogja felülmúlni hírneves elődjeit. Az LZ /27 busz utas szállítására készül, akiknek kényelmét egy nagy szalon, tíz kétágyas kabin és egy villanykonyha fogja szolgálni. A hajó ugyanakkor egyszázötven métermázsa postát és rakományt is fog­­szállíthatni. A hajó a motorok részére nyolcvan mé­termázsa benzint és ezer köbméter égőgázt visz ma­gával, ami elég százhúszórai repülésre, illetve 6000— 8000 tengeri mérföldnyi (11.000—15.000 kilométer) út megtevésére. A léghajó váza duraluminiumból ké­szült és huszonöt százalékkal erősebb, mint a Los An­geles-é. Az eddigi léghajók motorainak fűtőanyaga benzin volt, az új Zeppelin illay­ac­i-motorjai ben­zint és egy új összetételű gázt fognak használni, mely a repülés legnagyobb szenzációja és német találmány. Ez a gáz nehéz carbon hydrogén-keverék, majd csak oly nehéz, mint a levegő, úgy a helyét a tartányban, úgy, ahogy fogy, a levegő foglalja el, aminek követ­keztében azután az egyensúly mindig biztosítva van. A gáz fűtőereje is sokkal nagyobb, mint a benziné. Az LZ /27-re öt, egyenként 530 lóerős Maybach­-motort szerelnek föl, amelyek mindegyikét külön gondolá­ban helyeznek el és pedig úgy, hogy mindegyik ol­dalra két és a léghajó hátuljára egy motor kerül. Az öt motor a hajónak 140—150 kilométer­ órai sebessé­get biztosít. A léghajó jelenleg még ugyanabban a hallban csüng, ahol a Los Angeles épült és a mun­kálatokat ép most fejezik be az orrán és a farán. Az orrán külön merevítéseket és kapcsokat építettek be, mert a hajó ezekkel köt ki, illetve horgonyoz oly állomásokon, ahol nincs megfelelő aerodrom. Köz­vetlenül a hajó orra mögött fekszenek az irodák, a kapitány és a pilóták kabinjai, a térképszoba, a rádiófülke és végül az utasok hallja, kabinjai, fürdő­szobája és konyhája. A hajó kétszáznegyven méter hosszú, legnagyobb magassága pedig harminchárom méter. Hidrogéntar­tányainak űrmérete 105.000 köbméter. Az új Zeppelin legénysége harminc emberből fog állani. A hajóra egész hosszúságában két futóhíd van fölszerelve, ame­lyek egyike közvetlenül a léghajó teste alatt, de a gáz­tartályok fölött és a rakomány, posta és benzintartá­nyok között vezet, a másik pedig a gondolákat köti össze a hajó főtestébe vezető létrával. A Zeppelin építői bíznak abban, hogy a léghajó hat hét alatt elkészül. A motorok a Maybach-gyár­ban már készen vannak és próba alatt állana­k A lég­hajó huzata is megérkezett nyár Friedrichshafenbe és mihelyt az egész váz kész lesz, elkezdik fölszegecse­lését. A huzat a legfinomabb gyapotanyagból készült és ha föl lesz téve, vastagon belakkozzák, majd pedig lakkos ásványfestékkel tízszer egymásután befestik. Hogy az LZ. 127. első útja hová fog vezetni, még bizonytalan, mert az amerikai úton kívül, mely­re az Egyesült­ Államok haditengerészete előzékenyen fölajánlotta a lakewoodi kikötő­ árbocot és repülőterét, tervbe van véve még az is, hogy a léghajó rendes postajáratban közlekedjék Szevilla és Buenos­ Aires közöt. A hajó tervezői mindenesetre először az amerikai út mellett fognak dönteni, föltéve természetesen, hogy lehetségessé teszik nekik a titkos gáz elkészítését. A gázt ugyanis ők maguk akarják készíteni, mert an­nak keverését senkinek sem akarják elárulni. Az új hajóról Lehmann és Flemming kapitányok azt állít­ják, hogy három nap alatt a legnagyobb könnyedség­gel meg fogja tenni az utat Európa szíve és Newyork között. Friedrichshafenben már kalkulációkat végez­nek az iránt, hogy mennyibe fog kerülni az átkelés. Kiszivárgott hírek szerint az átkelési díj csak nagyon kevéssel lesz magasabb, mint az elsőosztályú kabinjegy ára A díjakat azonban mérsékelni fogják, mihelyt több Zeppelin elkészül. Eckener ugyanis sikeres útjai után több új hajót akar építeni. Amerikában rövidesen megkezdik két új Zeppe­lin építését. Az oh­iói Akron­ban Friedrichshafenben kitanult és begyakorolt munkások és gépészmérnökök állanak készen az új Zeppelinek megépítésére. Az Unió azonban be akarja várni az LZ. 127 elkészültét és csak azután kezd majd karöltve Friedrichshafen­nel építeni. Az egész világ feszült figyelemmel tekint Fried­rich­shafen felé, ahol egy új német légijármű készül a világot csodálatba ejteni. A német mérnökök és munkások saját és családjaik gyomrától vonták meg a kenyeret, hogy hazájuknak újabb dicsőséget sze­rezzenek és bebizonyítsák, hogy a német tudomásérr mindent felülmúl és a világon vezet. Az „LZ. 12.'r vagy a „Gróf Zeppelin", ahogy majd hívni fogják, egész bizonnyal követni fogja a „Bremen" példáját és bámulatba fogja ejteni teljesítményeivel az egész világot,­­ amelynek tudósai már most is azon törik fejüket, hogy milyen az az ördöngös gáz, amellyel a németek fűteni fognak. B. Gy Ellensége önmagának, ha jófogattal fuvaroz, vegyen teherautót '/'ti///''/*, és a megtakarításból kifizeti annak árát. Kizárólagos képviselet: Nemzetközi Gépkereskedelmi R.-T. V., Vilmos császár-út 26 és 39. Automobil Ipar és Kereskedelmi r.-t. Budapest, V., Zápolya­ utca 13. Telefon: Lipót 106-69, Lipót 98H­-81. TATRA személy- és teherkocsik gyártása és vezérképviselete: lel 'itten niíjb.iftató, menete nyugodt, olcsó, a legnagyobb felf­ esik képessel. Gamm­ és üzemanyag fogyasztása a legminimá­lisabb. Az összes alkatrészeit a legolcsóbb árban állandóan raktáron. Jam­­túzok Haját hifiin­­en felszereli és elsőrangú szakerők vezetése alatt álló vállalatban. Saját vezető iskola, 4800 Solvens vidéki képviselők kerestetnek. Hitelesíttetni kell a versenysisakokat. A KMAC sportbizottsága Delmar Walter elnöklésével versenysi­sak-hitelesítő bizottságot létesített. Ezentúl motorkerék­párversenyeken csak ilyen hitelesített sisakban szabad versenyezni. Már az április 29-iki nyergesújfalusi rekord­napra is kötelező , lebélyegzett, hitelesített sisakok hasz­nálata. A versenyzők és a kereskedők tájékoztatására kö­zöljük, hogy a sisakhitelesítő bizottság minden szerdán este 6-7-ig működik a KMAC-motorosok helyiségében. A sisakhitelesítés díjtalan. A gyár termelésének fokozása folytán meglepően olcsó 4 és 6 hengeres 5 és 7 üléses AUTOMOBI Kérjen árajánlatot ! Tegyen próbautat! Szállítókocsik • 1 % és 2% tonnás teherautók. Kérje a 100. számú katalógusunkat VELOX Autókereskedelmi R.-T. V., Dorottya­ utca 7. (Hitelbank-palota). Telefon 275-78. 6207 vsé r

Next