Pesti Hírlap, 1929. október (51. évfolyam, 222-248. szám)

1929-10-01 / 222. szám

16 ! publikum, telnek a percek, Szénásy nem jön, de h­allani a mentők szirénáját, majd egy rendezői kocsi fut végig a pályán. A hivatalos telefont is megelőzve terjed a száj­­ról-szájra adott drótnélküli hír: — Szénásy tocsija lefutott a közönség közé! ! A megafon siet ugyan megnyugtatni a közönséget, de már senkit sem érdekel a még hátralévő pár kocsi, szomo­­r­odott szívvel hagyják ott a tizedik svábhegyi verseny színhelyét, elmaradt a várt magyar győzelem és az új rekord . . . Az idei svábhegyi verseny sokáig emlékezetes lesz a favoritok számára. Minden külső körülmény megvolt ahhoz, hogy a rekordok sorozata legyen a verseny, mégis csupán egyetlen kategória-rekord volt az egész eredmény. Annyi bizonyos, hogy a múlt évihez képest az útvonal idén gyenge állapotba­n volt s nagyrészt ez az oka a soro­zatos baleseteknek, az óvatosabban menőknél pedig a re­kord elmaradásának. A motorkerékpárosok közül bukott­­ Zboray, Weber Oszkár, Stanzel Gyula, a nagy favorit oszt­rák Karl Gall, a német Stegmann, aki oly ügyes „tech­ni­­­­kával“ bukott fel, hogy hatalmas tapsot kapott produkció­jáért, defektus fosztotta meg a győzelmi reményektől Urbach Lászlót és Zamecsnik Tivadart, de mindez nem ki­sebbíti Balázs László győzelmét, aki maga is bekötözött kézzel vezette gépét, amellyel a pénteki tréningen bukott. A legsúlyosabb és leginkább sajnálatra méltó baleset Szénásy Alánt érte. Második startjánál az izgatott néző­­közönség benyomta az utat szegélyező kötélkordont és be­nyomult az úttestre az első kanyarodónál három gyerek épen akkor szaladt át a másik oldalra, amikor a verseny­kocsi már teljes sebességgel haladt. A hirtelen fékezéstől és elkormányzástól a kocsi megcsúszott, nekifutott egy fá­nak, azt kidöntötte s magával sodorta. A fa törzse és gallyai több nézőt megsebeztek. Súlyosabban megsebesültek a következők: Pintér László 18 éves kifutó, aki a Csóka­ utca 3. számú házban lakik, Frühwald János 38 éves autókereskedő, aki a Szé­­chenyi-utca 8. számú házban lakik, Piroska Ferenc 8 éves tanuló, aki szüleinek Uri-utca 17. számú házban lévő la­kásán lakik és Mészáros Gyula 13 éves tanuló, aki szülei­nek Csóka-utca 3. számú házban lévő lakásán lakik. Ezt a négy sérültet a mentők az új Szent János-kórházba vit­ték. Könnyebben ketten sérültek meg és pedig: Béli Mik­lós 29 éves középiskolai tanár (lakik Rottenbiller­ utca 35) és Németh István 11 éves tanuló, aki szüleinek Szabolcs­­utca 25. sz. házban lévő lakásán lakik. A két könnyebben sérültet a mentők a helyszínen részesítették orvosi segít­ségben. Külön kell megemlékeznünk ezzel kapcsolatban a nézőközönség viselkedéséről. Amennyire példás rend ural­kodott az egész pályán múlt évben, annyira fegyelmezetlen volt az útvonal publikuma most. Aki nem volt ország-, vagy világraszóló nevű versenyző, azt egyáltalában nem respek­tálta, átszaladgáltak az úttesten, megtörtént a legvesze­delmesebb kanyarodóban, a fogaskerekű hídjánál, hogy egy apa két kis­fiút kézenfogva ballagott az utón oly nyu­godtan, mintha kirándulna, mögötte a mama lépkedett leányával. Csak a versenyvezető lélekjelenlétének köszön­hető, hogy az egész család ép szőrrel úszta meg a kirán­dulást. A rendőrök viszont egyénileg bírálták el, hol mi­lyen a veszély s igy történt meg, hogy a célvonal mögötti úttesten még a karszalagos rendezőket sem engedték át, amikor kilométernyire se lehetett látni autót. A rendezés mindezek ellenére mintaszerűen jó volt, ami hiba történt, az nem írható a dr. Dégly Ödön és dr. Schmidt Gyula vezérletével fáradhatatlanul dolgozó ren­dezőség terhére. A verseny részletes eredményei: 175 kcm.-ig: 1. Lukavetz Ferenc (Francis Barnet) 4 p 20.89 mp, 2. Zboray Ferenc (DKW) 4 p 32.94 mp, 3. Balogh Miklós (ARD) 4 p 37.34 mp. 250 kcm.-ig: 1. Deli Lajos (Itadco) 3 p 50.60 mp, 2. Wéber Oszkár (Méray) 4 p 20.53 mp, 3. Bauer József (Ariel) 5 p 45.89 mp, 4. Kurz Lajos (Buch) 5 p 58.34 mp. 350 kcm.-ig: 1. Sabryák Oszkár (Velocette) 3 p 48.46 mp, 2. Valentinyi K. (Chatter Lea) 4 p 02.76 mp, 3. Molnár Ferenc (Chaltorpe) 4 p 20.20 mp, 4. Szilver József (Chater Lea) 4 p 23.58 mp, 5. Vincze Pál (Rés Acme) 4 p 24.49 mp, 6. Báthory Emil (Velocette) 5 p 24.11 mp. 500 kcm.-ig: 1. Balázs László (Sunbeam) 3 p 27.58 mp, 2. Kozma Endre (Matsehloss) 3 p 28.75 mp, 3. Urbach László (AJS) 3 p 35.95 mp, 4. Ifj. Hóra Nándor (Budge) 3 p 38.80 mp, 5. Bátya János (FN) 3 p 58.48 mp, 6. Ko­­váts K. (álnév) (Opel) 4 p 42.73 mp, 7. Wass Albert (Gillet) 5 p 17.89 mp. 1000 k­cm.-ig: 1. Kari Gall (Standard) 3 p 27.67 mp, 2. Meggyessy Zoltán (BMW) 3 p 42.63 mp, 3. Tima Horváth I. (Super X.) 4 p 10.23 mp, 4. Kübek József (A­TW) 4 p 24.32 mp. Mellékkocsis motorkerékpárok. 350 kcm.-ig: 1. Winkler József (Méray) 5 p 13.94 mp, 2. Sabrnák Oszkár (Standard) 5 p 25.51 mp. 600 kcm.-ig: 1. Lang Hermann (Standard) 3 p 46.51 mp, 2. Bauer József (Ariel) 4 p 03.45 mp, 3. Vigyázó Miklós (BMW) 4 p 58.83 mp, 4. Ábel Ágoston (Méray) 6 p 13.46 mp. 1000 kcm.-ig: 1. Meggyessy Zoltán (BMW) 4 p 08.70 mp, 2. Czurka Mihály (BMW) 4 p 13.76 mp. Túraautomobilok. 500 kcm.-től 750 kcm.-ig: 1. Böck László (Austin) 5 p 07.85 mp. 750 kcm.-től 1100 kcm.-ig: 1. J. Bolyanovszky (Tátra) 5 p 56.20 mp, 2. Vigyázó Miklós (Fiat) 6 p 12.94 mp. 1100 kcm-től 1500 kcm.-ig: 1. Berkovits László (Steyr) 5 p 44.84 mp, 2. Friedl Haerlin (Steyr) 9 p 33.92 mp. 1500 kcm.-től 2000 kcm.-ig: 1. Lyka István (Bugatti) 4 p 21.33 mp. 2000 kcm.-től 3000 kcm.-ig: 1. Petrovits Victor (Bu­gatti) 4 p 11.90 mp, 2. Rákossy Lajos (Tátra) 4 p 41.55 mp, 3. Hans Stuck (ADR) 4 p 52.73 mp, 4. Ballon Richárd (Lancia) 5 p 39.39 mp. 3000 kcm.-től 1­000 kcm.-ig: 1. Politzer Pál (Chev­rolett) 5 p 00.91 mp. 5000 kcm.-től 8000 kcm.-ig: 1. Báró Herzog André-’ (Packard) 4 p 56.32 mp. pesti hírlap 1929. október 1- kedd. HUPMOBILE CENTURY SIX and EIGHT MAGYARORSZÁGI VEZÉRKEPVISELET: m«7 GREINITZ-PIRKNER R.-T. ACITO-OSZTALY BUDAPEST , NÁDOR UTCA 11. TELEFON: AUTOMATA 211-14 »■»■WmiBMflllffinriTWBIWWMBrMnWMiMMMIlWraMllMlllHBMfTMBMIMnMnMMWI Sportautóm­obilok: 1100 kcm.-től 1500 kcm.-ig: 1. Bernhard Ackerl (Steyr) 5 p 27.17 mp. 1500 kcm.-től 2000 kcm.-ig: 1. J. Vermirovszky (Tátra) 3 p 42.83 mp. 2000 kcm.-től 3000 kcm.-ig: 1. Hetecs Sándor (Bu­gatti) 3 p 43.01 mp. 3000 kcm.-től 5000 k­cm.-ig: 1. Wolfner László (Steyr) 3 p 28.74 mp. 5000 kcm.-től 8000 kcm.-ig: 1. Gróf Arco Zinneberg (Mercedes-Benz) 3 p 29.34 mp, 2. Báró Wolfner András (Steyr) 3 p 39.82 mp. Hiányoztak a svábhegyi versenyről a Buick-kocsik. A tizedik svábhegyi verseny nagy nézőserege csodálkozva konstatálta, hogy a túrakocsik közül hiányoztak az annyira népszerű Buick-kocsik. Ez a távolmaradás annál inkább feltűnő volt, mert a Balaton—Mátra túrauton tud­valevőleg Sulyok István széria, a vide­c-kocsija lett volna az abszolút győztes, ho­­­gy véletlen eset miatt ki nem zárják a versenyből. Sokan nagyon kíváncsian várták a Buick­­kocsik újabb versenyszereplését, de a svábhegyi versenyen egyetlen Buick-kocsi sem vett részt. Salamoni Ítélet. A berlini törvényszék legutóbb egy „magáról megfeledkezett“ úrvezető ügyét tárgyalta. Az volt ellene a vád, hogy alaposan elagyabugyák­ egy fiatal V­ersenyau­t­omo­bilok. 750 kcm.-től 1100 kcm.-ig: 1. Alfred Berger (BNC) 5 p 08.63 mp. 1100 kcm.-től 1500 kcm.-ig: 1. Szénássy Alán (Bu­gatti) 3 p 19.74 mp. 2. Gróf Vay László (Bugatti) 3 p 51.09 mp. 2000 kcm.-től 3000 kcm.-ig: 1. Hetecs Sándor (Bu­gatti 3 p 34.13 mp. 3000 kcm.-től 5000 kcm.-ig: 1. Hans v. Stuck (Austro-Daimler) 3 p 11.64 mp. 5000 kcm.-től 8000 k­cm.-ig: 1. Emil Frankl (Steyr) 3 p 51.72 mp, 2. Kállay L. (Opel) 5 p 15.97 mp. suhancot, aki kődobálással betörte a szélvédőüveget s ezzel végzetes kimenetelű szerencsétlenségre adhatott volna okot. Az ítélet: a bíróság felmentette az automobilistát azzal az indokolással, hogy az voltaképen az apa kötelességét teljesítette, mikor a fiút bűnéért azzal arányban álló testi fenyítékben részesítette. Német autóstatisztika: Németországban ez év augusztusában 10 százalékkal több automobilt adtak el, mint tavaly augusztusban. Ezidőszerint átlag minden 46 berlini lakosra jut egy gépjármű. A gépkocsiiparban 1928-ban 3993 szabadalmi bejelentést tettek, ebből 2199-nek adták meg a szabadalmat. X. Nemzetközi Svábhegyi verseny. A nap legjobb ideje és a verseny abszolút győztese HIlNS von­stuck 8000 köbcentiméteres sportautomobilok győztese Gróf Irico­ Zinneberg 8000 köbcentiméteres versenyautomobilok győztese Emil Franki természetesen szintén SHELL olajat is SHELL üzemanyagot használtak. SheLKtőolajJRész

Next