Pesti Hírlap, 1929. október (51. évfolyam, 222-248. szám)
1929-10-01 / 222. szám
16 ! publikum, telnek a percek, Szénásy nem jön, de hallani a mentők szirénáját, majd egy rendezői kocsi fut végig a pályán. A hivatalos telefont is megelőzve terjed a szájról-szájra adott drótnélküli hír: — Szénásy tocsija lefutott a közönség közé! ! A megafon siet ugyan megnyugtatni a közönséget, de már senkit sem érdekel a még hátralévő pár kocsi, szomorodott szívvel hagyják ott a tizedik svábhegyi verseny színhelyét, elmaradt a várt magyar győzelem és az új rekord . . . Az idei svábhegyi verseny sokáig emlékezetes lesz a favoritok számára. Minden külső körülmény megvolt ahhoz, hogy a rekordok sorozata legyen a verseny, mégis csupán egyetlen kategória-rekord volt az egész eredmény. Annyi bizonyos, hogy a múlt évihez képest az útvonal idén gyenge állapotban volt s nagyrészt ez az oka a sorozatos baleseteknek, az óvatosabban menőknél pedig a rekord elmaradásának. A motorkerékpárosok közül bukott Zboray, Weber Oszkár, Stanzel Gyula, a nagy favorit osztrák Karl Gall, a német Stegmann, aki oly ügyes „technikával“ bukott fel, hogy hatalmas tapsot kapott produkciójáért, defektus fosztotta meg a győzelmi reményektől Urbach Lászlót és Zamecsnik Tivadart, de mindez nem kisebbíti Balázs László győzelmét, aki maga is bekötözött kézzel vezette gépét, amellyel a pénteki tréningen bukott. A legsúlyosabb és leginkább sajnálatra méltó baleset Szénásy Alánt érte. Második startjánál az izgatott nézőközönség benyomta az utat szegélyező kötélkordont és benyomult az úttestre az első kanyarodónál három gyerek épen akkor szaladt át a másik oldalra, amikor a versenykocsi már teljes sebességgel haladt. A hirtelen fékezéstől és elkormányzástól a kocsi megcsúszott, nekifutott egy fának, azt kidöntötte s magával sodorta. A fa törzse és gallyai több nézőt megsebeztek. Súlyosabban megsebesültek a következők: Pintér László 18 éves kifutó, aki a Csóka utca 3. számú házban lakik, Frühwald János 38 éves autókereskedő, aki a Széchenyi-utca 8. számú házban lakik, Piroska Ferenc 8 éves tanuló, aki szüleinek Uri-utca 17. számú házban lévő lakásán lakik és Mészáros Gyula 13 éves tanuló, aki szüleinek Csóka-utca 3. számú házban lévő lakásán lakik. Ezt a négy sérültet a mentők az új Szent János-kórházba vitték. Könnyebben ketten sérültek meg és pedig: Béli Miklós 29 éves középiskolai tanár (lakik Rottenbiller utca 35) és Németh István 11 éves tanuló, aki szüleinek Szabolcsutca 25. sz. házban lévő lakásán lakik. A két könnyebben sérültet a mentők a helyszínen részesítették orvosi segítségben. Külön kell megemlékeznünk ezzel kapcsolatban a nézőközönség viselkedéséről. Amennyire példás rend uralkodott az egész pályán múlt évben, annyira fegyelmezetlen volt az útvonal publikuma most. Aki nem volt ország-, vagy világraszóló nevű versenyző, azt egyáltalában nem respektálta, átszaladgáltak az úttesten, megtörtént a legveszedelmesebb kanyarodóban, a fogaskerekű hídjánál, hogy egy apa két kisfiút kézenfogva ballagott az utón oly nyugodtan, mintha kirándulna, mögötte a mama lépkedett leányával. Csak a versenyvezető lélekjelenlétének köszönhető, hogy az egész család ép szőrrel úszta meg a kirándulást. A rendőrök viszont egyénileg bírálták el, hol milyen a veszély s igy történt meg, hogy a célvonal mögötti úttesten még a karszalagos rendezőket sem engedték át, amikor kilométernyire se lehetett látni autót. A rendezés mindezek ellenére mintaszerűen jó volt, ami hiba történt, az nem írható a dr. Dégly Ödön és dr. Schmidt Gyula vezérletével fáradhatatlanul dolgozó rendezőség terhére. A verseny részletes eredményei: 175 kcm.-ig: 1. Lukavetz Ferenc (Francis Barnet) 4 p 20.89 mp, 2. Zboray Ferenc (DKW) 4 p 32.94 mp, 3. Balogh Miklós (ARD) 4 p 37.34 mp. 250 kcm.-ig: 1. Deli Lajos (Itadco) 3 p 50.60 mp, 2. Wéber Oszkár (Méray) 4 p 20.53 mp, 3. Bauer József (Ariel) 5 p 45.89 mp, 4. Kurz Lajos (Buch) 5 p 58.34 mp. 350 kcm.-ig: 1. Sabryák Oszkár (Velocette) 3 p 48.46 mp, 2. Valentinyi K. (Chatter Lea) 4 p 02.76 mp, 3. Molnár Ferenc (Chaltorpe) 4 p 20.20 mp, 4. Szilver József (Chater Lea) 4 p 23.58 mp, 5. Vincze Pál (Rés Acme) 4 p 24.49 mp, 6. Báthory Emil (Velocette) 5 p 24.11 mp. 500 kcm.-ig: 1. Balázs László (Sunbeam) 3 p 27.58 mp, 2. Kozma Endre (Matsehloss) 3 p 28.75 mp, 3. Urbach László (AJS) 3 p 35.95 mp, 4. Ifj. Hóra Nándor (Budge) 3 p 38.80 mp, 5. Bátya János (FN) 3 p 58.48 mp, 6. Kováts K. (álnév) (Opel) 4 p 42.73 mp, 7. Wass Albert (Gillet) 5 p 17.89 mp. 1000 kcm.-ig: 1. Kari Gall (Standard) 3 p 27.67 mp, 2. Meggyessy Zoltán (BMW) 3 p 42.63 mp, 3. Tima Horváth I. (Super X.) 4 p 10.23 mp, 4. Kübek József (ATW) 4 p 24.32 mp. Mellékkocsis motorkerékpárok. 350 kcm.-ig: 1. Winkler József (Méray) 5 p 13.94 mp, 2. Sabrnák Oszkár (Standard) 5 p 25.51 mp. 600 kcm.-ig: 1. Lang Hermann (Standard) 3 p 46.51 mp, 2. Bauer József (Ariel) 4 p 03.45 mp, 3. Vigyázó Miklós (BMW) 4 p 58.83 mp, 4. Ábel Ágoston (Méray) 6 p 13.46 mp. 1000 kcm.-ig: 1. Meggyessy Zoltán (BMW) 4 p 08.70 mp, 2. Czurka Mihály (BMW) 4 p 13.76 mp. Túraautomobilok. 500 kcm.-től 750 kcm.-ig: 1. Böck László (Austin) 5 p 07.85 mp. 750 kcm.-től 1100 kcm.-ig: 1. J. Bolyanovszky (Tátra) 5 p 56.20 mp, 2. Vigyázó Miklós (Fiat) 6 p 12.94 mp. 1100 kcm-től 1500 kcm.-ig: 1. Berkovits László (Steyr) 5 p 44.84 mp, 2. Friedl Haerlin (Steyr) 9 p 33.92 mp. 1500 kcm.-től 2000 kcm.-ig: 1. Lyka István (Bugatti) 4 p 21.33 mp. 2000 kcm.-től 3000 kcm.-ig: 1. Petrovits Victor (Bugatti) 4 p 11.90 mp, 2. Rákossy Lajos (Tátra) 4 p 41.55 mp, 3. Hans Stuck (ADR) 4 p 52.73 mp, 4. Ballon Richárd (Lancia) 5 p 39.39 mp. 3000 kcm.-től 1000 kcm.-ig: 1. Politzer Pál (Chevrolett) 5 p 00.91 mp. 5000 kcm.-től 8000 kcm.-ig: 1. Báró Herzog André-’ (Packard) 4 p 56.32 mp. pesti hírlap 1929. október 1- kedd. HUPMOBILE CENTURY SIX and EIGHT MAGYARORSZÁGI VEZÉRKEPVISELET: m«7 GREINITZ-PIRKNER R.-T. ACITO-OSZTALY BUDAPEST , NÁDOR UTCA 11. TELEFON: AUTOMATA 211-14 »■»■WmiBMflllffinriTWBIWWMBrMnWMiMMMIlWraMllMlllHBMfTMBMIMnMnMMWI Sportautómobilok: 1100 kcm.-től 1500 kcm.-ig: 1. Bernhard Ackerl (Steyr) 5 p 27.17 mp. 1500 kcm.-től 2000 kcm.-ig: 1. J. Vermirovszky (Tátra) 3 p 42.83 mp. 2000 kcm.-től 3000 kcm.-ig: 1. Hetecs Sándor (Bugatti) 3 p 43.01 mp. 3000 kcm.-től 5000 kcm.-ig: 1. Wolfner László (Steyr) 3 p 28.74 mp. 5000 kcm.-től 8000 kcm.-ig: 1. Gróf Arco Zinneberg (Mercedes-Benz) 3 p 29.34 mp, 2. Báró Wolfner András (Steyr) 3 p 39.82 mp. Hiányoztak a svábhegyi versenyről a Buick-kocsik. A tizedik svábhegyi verseny nagy nézőserege csodálkozva konstatálta, hogy a túrakocsik közül hiányoztak az annyira népszerű Buick-kocsik. Ez a távolmaradás annál inkább feltűnő volt, mert a Balaton—Mátra túrauton tudvalevőleg Sulyok István széria, a videc-kocsija lett volna az abszolút győztes, hogy véletlen eset miatt ki nem zárják a versenyből. Sokan nagyon kíváncsian várták a Buickkocsik újabb versenyszereplését, de a svábhegyi versenyen egyetlen Buick-kocsi sem vett részt. Salamoni Ítélet. A berlini törvényszék legutóbb egy „magáról megfeledkezett“ úrvezető ügyét tárgyalta. Az volt ellene a vád, hogy alaposan elagyabugyák egy fiatal Versenyautomobilok. 750 kcm.-től 1100 kcm.-ig: 1. Alfred Berger (BNC) 5 p 08.63 mp. 1100 kcm.-től 1500 kcm.-ig: 1. Szénássy Alán (Bugatti) 3 p 19.74 mp. 2. Gróf Vay László (Bugatti) 3 p 51.09 mp. 2000 kcm.-től 3000 kcm.-ig: 1. Hetecs Sándor (Bugatti 3 p 34.13 mp. 3000 kcm.-től 5000 kcm.-ig: 1. Hans v. Stuck (Austro-Daimler) 3 p 11.64 mp. 5000 kcm.-től 8000 kcm.-ig: 1. Emil Frankl (Steyr) 3 p 51.72 mp, 2. Kállay L. (Opel) 5 p 15.97 mp. suhancot, aki kődobálással betörte a szélvédőüveget s ezzel végzetes kimenetelű szerencsétlenségre adhatott volna okot. Az ítélet: a bíróság felmentette az automobilistát azzal az indokolással, hogy az voltaképen az apa kötelességét teljesítette, mikor a fiút bűnéért azzal arányban álló testi fenyítékben részesítette. Német autóstatisztika: Németországban ez év augusztusában 10 százalékkal több automobilt adtak el, mint tavaly augusztusban. Ezidőszerint átlag minden 46 berlini lakosra jut egy gépjármű. A gépkocsiiparban 1928-ban 3993 szabadalmi bejelentést tettek, ebből 2199-nek adták meg a szabadalmat. X. Nemzetközi Svábhegyi verseny. A nap legjobb ideje és a verseny abszolút győztese HIlNS vonstuck 8000 köbcentiméteres sportautomobilok győztese Gróf Irico Zinneberg 8000 köbcentiméteres versenyautomobilok győztese Emil Franki természetesen szintén SHELL olajat is SHELL üzemanyagot használtak. SheLKtőolajJRész