Pesti Hírlap, 1930. május (52. évfolyam, 98-122. szám)
1930-05-15 / 109. szám
ait- A „FI-FI ( a Király Színházban. (Olcsó] nyári helyárak.) Mint minden évben az évad végén, a Király Színház az'"'idén is leszállítja a helyárait. Ezúttal is átlagban 30 százalékkal szállítja le szombattól, a,Fi-Fi“ első előadásától kezdve, a helyárakat. Erre a modern, gyönyörű, offenbachi operettre a legnagyobb gonddal készül a színház, és a bemutató közönsége teljesen új kiállításba)* fogja látni ezt a rendkívül szellemes, bájos, offenbachi zenéjű darabot, amely Párizsban 1500-szor került színre és két reprizt ért meg, míg nálunk annak idején 20-szer került szinte. A szombati bemutató-előadásra és a vasárnapi, második előadásra nagy érdeklődés mutatkozik. Pénteken Lábass Juci fölléptével az „Alvinci huszárok“-ot adják. SZÍNHÁZ és zene. A Pesti Hírlap olcsó jegyakciója. Ma: négy előadás. — Új bejelentések. — Pénteken és szombaton a bécsi Burgtheater. — Szombaton és vasárnap is: Víg özvegy. A Cserebere pezsditő vidámsága, a Víg özvegy bűbájos muzsikája, a RoyalOrfeum világvárosi műsora ad különös vonzóerőt mai jegy akciónknak, már előző bejelentésünk alapján is. Ehhez járul, hogy a mai napon a Volponeval új magyar színházi ciklust kezdünk, olyannyira, hogy bekapcsoltuk a pénteki, szombati és vasárnapi előadást is. Heti műsorunk eseménye, hogy a Művészszínházban bekapcsoltuk a bécsiek két előadását: pénteken és szombaton a Burgtheater együttesének java lép föl a Wann kommst du wieder és a Mädel von heute c. darabokban. Tekintettel, hogy a Víg özvegy-re már alig van jegyünk, megszereztük a szombati és Vasárnapi előadást. Jegyakciónké a Royal Orfeum remek műsorának eheti összes esti és délutáni előadása. Hétfőn kezdi meg búcsúját a Teréz-kórusi színpad, a hírek kacagó-műsorral. Jegyek már válthatók. Miénk a fölötte érdekes Marion-tunk hétfői előadása. CSÜTÖRTÖK, máj. 15. Vígszínház, cserebere. (9.) — Városi Színház. Víg Özvegy. (8.) — Magyar Színház. Volpone. (8.) — Royal Orfeuro. Búcsumüsor. (VIL.) PÉNTEK, máj. 16. Városi Színház. Meluzina. (8.) Király Színház. Alvinci huszárok. (11.) — Új Színház. Copperfield Dávid. (8.) Magyar Színház. Monna Vanna. (8.) Fővárosi Művészszínház. Wann kommst du wieder. (Burgtfieatrr.) (8.) — Royal Orfeum. Bucsumüsor. (149.) Komédia Orfeum. Steinhardt-műsor. (9.) SZOMBAT, máj. 10. Vígszínház. Takács Alice. (8.) Magyar Színház. 15.000 pengő jutalom. (8.) — Városi Színház. Víg özvegy. (8.) — Fővárosi Művészszínház. Mädel von Heute. (Burgtheater.) (8.) — Royal Orfeum. Bucsumüsor. (149.) — Budai Színkör. Lehullott a rezgő nyárfa. (148.) VASÁRNAP, máj. 18. Nemzeti Színház. Pry Pál. (148.) — Városi Színház. Pillangókisasszony. (3.) Vig özvegy. (8.) Új Színház. Copperfield Dávid. (8.) Magyar Színház. Volpone. (8.) — Royal Orfeum. Bucsuműsor. (4 és (49.) — Budai Színkör. Sárga csikó. ((44.) Lehullott a rezgő nyárfa. ((48.) — Komédia Orfeum. Steinhardt-műsor. (4.) HÉTFŐ, máj. 18. Új Színház. Marion. (8.) — Terézkörúti Színpad. Kacagó esték. (9.) — Budai Színkör. Lehullott a rezgő nyárfa. ((48.) Komédia Orfeum. Steinhardt-műsor. (9.) KEDD, máj. 20. Kamaraszínház. Hajnalban, délben, este. (»48.) «Jegyváltás az apróhirdetések élén feltüntetett valamennyi fő- és fiókkiadó kivaltásban. MA, CSÜTÖRTÖKÖN ESTE, MÁSODSZOR KERÜL SZÍNRE LEHÁR VILÁGHÍRŰ OPERETTJE a Víg özvegy új rendezésben A szenzációs sikerű Lehér-revü megismétlése: Éva, Három grácia, Frasguta, Luxemburg grófja, Tangókirálynő legnépszerűbb slágereiből. Címszerepben: HORTHY HANNA. Legközelebbi előadások: szombaton és vasárnap este. Helyárak: 00 fillértől 0 p: Maóig. A „Zsidónő“ Jeritza Máriával. Az a hallgató, aki az opera műfajában a finom extázisok, szellemi elmélyülés, a komoly zenei "élvezet forrását, keresi, aligha sorolja kedvenc darabjai közé Halévy Zsidókősét A kissé megkopott és porlepett muzsikás kulisszák közt azonban jól kiszámított hatású jelenetek játszódnak le és a három súlyos főszerep mindegyike tele van hálás ének- és játékalkalmakkal. Rácha, a tragikus sorsú zsidólány, szerelmi szenvedélyében, mégesálattrsának fájdalmában, bosszújában és önfeláldozásában, a nagystílű operai hősnő prototípusa, remek feladat Jeritza Máriának, aki még a megjelenés izgalmas szépségével is dekorálja, és a részletező színészi ötletek sokaságával gazdagítja s emeli magas Intellektuális színvonalra a szerepet. Ma egyébként is szerencsés testje volt és innét visszatekintve minapi első fellépésének mérsékelt sikerét részben múló indiszpoziciósnak lehet betudni. Hangjának egyéni varázsa ma ismét a régi ígézettel hatott s a halk panasztól a lenyűgöző erejű kitörésig a drámai kifejezés minden árnyalatával helyénvalóan szolgálta művészi elgondolását. A második fináléban egészen felolvadt a muzsikában s a közönség, szinte megfeledkezve arról, hogy az érdekes“ Jeritzát látja és hallja, hibátlan szépségű énekben gyönyörködhetett. Ehhez a jóleső élményhez a maga nemes művészetével hozzájárult az Eleázárt alakító Székelyhidy Ferenc s az est más mozzanataiban Székely Mihály, a képzelhető legszebb, legezonózusabb hangú Brogni bíboros Szépen’, finoman énekelte Szabó Lujza Eudoxia röpke ritmusú szólamát, Závodszky Lipót Hercege minden tekintetben kifogástalan és ismét föltűnt egészséges hangjával, muzsikalitásával Losonczy Fleischer kitűnően dirigált. 1. PESTI HÍRLAP Fáy Szeréna nyugdíjban Csak a napokban ünnepelte Budapest teljes társadalma Fáy Szerénát, abból az alkalomból, hogy ötven éve tagja a Nemzeti Színháznak. Annál meglepőbb a hír, hogy a kiváló tragika levelet kapott Hevesi Sándortól, melyben a Nemzeti Színház direktora tudatja Vele, hogy a jövő évadtól kezdve nyugállományba kerül, olyképpen, hogy számára a színház azért hatvan estet garantál. Megkérdeztük Fáy Szerétáét, igaz-e a hír? — Igen. Kedden kaptam meg a nyugdíjazó levelet. A jubileumi örömserlegbe bem is ülöm, de méregcsöppet cseppentett ez a levél. Azonban nem akarom lenyelni. Hogy ezt elkerüljem, azt az utat választom, amiszámomra egyedül lehetséges. Több mondanivalóm egyelőre nincsen. Két színház sorsa. A Magyar Színház és a Művésiszínház bizonytalan sorsa erősen nyugtalanítja a színházi világot. Annyi bizonyos, hogy van is ok a nyugtalanságra, noha a jövő nem olyan sötét, mint, ahogy a szállongó hírek mutatják. Mindenekelőtt, az már egészen bizonyosnak látszik, hogy a Fővárosi MűvésZszínháznak lesz direktora. És pedig minden valószínűség szerint Góth Sándor. Szerdán este úgy vett tőle búcsút a Párizsba Utazó Robot Imre, hogy mire nyolc nap múlva visszatér, már nem a tagja lesz, hanem direktor-kollégája. De az is lehet, hogy Góth Sándor már ma, csütörtökön aláírja a szerződést, amely őt a Művészszínház élére állítja. Ami a Magyar Színházat illeti, ott még zavarosabb a helyzet. A hozzátartozó különálló bérházat szerdán elárverezték. Most már az van hátra, hogy magára a Magyar Színházra bérlőt találjanak. Bizonyosat a bérlő személyét illetőleg Azonban még nem írhatunk. Az ördög meggyőzi Becsületes Mátét. A cseh katonaszabadító orvos, mint színműíró. Csehországban miind szélesebb hullámokat ver az a katonaszabadítási bűnper, amelynek főszereplője dr. Dvorak alezredes-orvos. Nálunk kevesen tudják, hogy ez a dr. Dvorak, aki mint katonaorvos is igen előkelő szerepet játszott a prágai társaséletben, egyike a mai Csehország legtöbbre értékelt színpadi íróinak, akinek már több darabját játszotta a prágai Nemzeti Színház. Habent sua fata libelli . . . mondja a latin közmondás, de úgy látszik, nem csak a könyveknek van saját külön sorsa, hanem a színdaraboknak is, amennyiben dr. Dvorak katonaszabadítási bűnére most igen érdecesen világít rá az a színdarab, amelyet 1922-ben mutatott be a prágai Nemzeti Színház. A színdarab címe: Az ördög legyőzi Becsületes Mátét, műfaja szatirikus vígjáték, mely a társadalmi és politikai korrupciót ostorozza, szerzője pedig nem más, mint dr. Dvorák alezredes orvos. A prágai lapok,mint szenzációs felfedezést közlik ennek a darabnak egyes részleteit, amelyek éles világosságot vetnék szerzőjének lelkivilágára. A vígjáték tartalma ugyanis az, hogy Becsületes Mátét, megkísérti az ördög és arra akarja rávenni, hogy lopja el az állam kasszáját. Az ördög a darab hősét így beszéli rá a lopásra: * — Igen, barátocskám, egyetlen bűn a világon: a butaság. Csak egyetlen gyógyíthatatlan butaság van: a becsületesség. A világon a tolvajlás uralkodik, s tolvajlás az egész élet! Mindegy, hogy kitől , lopnak: ha a „természetet lopják meg, azt munkának nevezik, ha az emberektől lopnak, ezt rendszerint Spekulációnak, üzletnek, zseniális vállalkozásnak, kobzásnak, kisajátításnak, bírságnak, annexiósak, illetéknek, adónak, hadizsákmánynak nevezik és csak nagyon ritkán egyszerűen lopásnak. Az emberiség nem egyéb, mint egy nagy szeretett tolvajbanda: aki benne van a szervezetben, becsületesen lop, aki önállóan lop, azt tolvajnak és lumpnak bélyegzik. Máté már örvendezik azon, hogy mi mindent fog a pénzen venni: megvásárolja az államférfiakat, a kormányt, a sajtót, s aztán Napóleon lesz. A végén fölkiált: — Igen, tolvaj vagyok, lapátocskáim. A nép az állami kincs tolvaját választotta meg vezéréül. Ki tudja, Becsületes Máté alakjában nem Önmagát rajzolta-e meg dr Dvorak, a korrupció ostorozója, aki ma vizsgálati fogságban ül, a korrupció vádjával párliciten. * Zongoraest. A művészi képességek hivatalos elismerésének, az oklevélnek, elnyerése végett minden művésznövendéknek előzetesen önálló hangversenyt kell rendeznie. Ilyen oklevél-pályázati hangverseny volta Zeneművészeti Főiskola szerdai estje. Rokonszenves, fiatal művésznő, Síkó Sári volt a „jelölt“ és ismerjük is be mindjárt, hogy ily őszinte gyönyörűséget csak igen kevés művészben mutatkozó szerzett eddig nekünk. Ikró Sári előadótehetsége harmonikus egységbe fogja a zongorázás technikai és intellektuális tudnivalóit. Amint sajátos ellentéteket kiegyenlítő, szélsőségeket kerülő játékát hallgatjuk, valósággal érezzük, hogy ízig-vérig mzsikus lélek ült zongora mellett, Biró Sáriban nincs egy szikrányi szentimentalizmus sem. Játéka okos, gondos és előkelő. De, hogy nincs egyetlen egy leütött hangja sem, amit át ne élne őszintén, teljesen és igazán, művészete sohasem hat józannak, még kevésbbé tudálékosnak vagy keresettnek. Műsora a maga egészében a legsúlyosabb erőpróbát jelentette: Beethoven utolsó szonátája és Chopin koncertje volt , két főszám. Dicséretére válik, hogy ily merőben ellentétes problémák között is biztonságosan igazodott el (vnja) * Új színészek. A Nemzeti Színház Kamaraszínházában újból a Színművészeti Akadémia növendékei mutatták be szerdán tudásukat. H három egy felvonáson játszottak, az első Arttv.ro „Don Pietro Orrus d'Lia volt, Kallós Emil tehetséges, de egyelőre még kissé egyhangú alakításával a címszerepben. Szabó Imre jól, közvetlenül beszél A második pro- dukció A nevelő című francia egyfelvonásos volt, amelyben Sylvester Éva tűnt ki kedves naivai tehetségével. A Címszerepben rokonszenves megjelenésével, kellemes orgánumával tűnt föl Kabínyi István. A talentattios Apáti Imre mellett Lázár Alice, is színpadratermettségéről tett tanúságot. Luderínan „Fricike“ című drámájában, a már említett fiatalokon kívül különösen Juhász József árult el igazi tehetséget, mellette Lévai Margit és Igndcr Rózsa, három egyfelvonásos friss színpadi beállításáért Horváth Jenőt illeti a fiatal színészek hálája és a közönség elismerése. * Tüzek az éjszakában. Földes Imrének sok darabja hódított, de talán egyik se annyira, mint a Tüzek az éjszakában. Ez a híres Földes-dráma most könyvalakban is megjelent és mindenütt kapható. * Reinhardt jubileuma. Reinhardt Miksa , huszonöt év óta igazgatója a berlini Deutscheshauternek. Ebből az alkalomból nagy ünneplésekben fogják részesíteni. A Denevért, adják díszelőadásban egész sereg oly művésszel, akik csak erre az alkalomra érkeznek Berlinbe. Természetesen a berliniek is tülekednek érte, hogy szerepelhessenek. A 55 állami opera egész zenekara vesz részt az előadásban. Minden jegy harminc márkába fog kerülni. Sorshúzás fogja eldönteni, ki hol ül. Csak a karzati jegyek árát szabták meg olcsóbbra, 2,9 márkába, de ezek a jegyek is csak írásbeli igénylés alapján kaphatók. 15