Pesti Hírlap, 1930. május (52. évfolyam, 98-122. szám)

1930-05-15 / 109. szám

a­it- A „FI-FI (­ a Király­ Színházban. (Olcsó] nyári helyárak.) Mint minden évben az évad végén, a­ Király Színház az'"'idén is leszállítja a helyárait. Ezúttal is átlagban 30 százalékkal szállítja le szombattól, a­­,Fi-Fi“ első előadásától kezdve, a helyárakat. Erre a modern, gyönyörű, offenbachi operettre a legna­gyobb gonddal készül a színház, és a bemutató kö­zönsége teljesen új kiállításba)* fogja látni ezt a rend­kívül szellemes, bájos, offenbachi zenéjű darabot, amely Párizsban 1500-szor került színre és két reprizt ért meg, míg nálunk annak idején 2­0-szer került szin­te. A szombati bemutató-előadásra és a vasárnapi, má­sodik előadásra nagy érdeklődés mutatkozik. Pénte­ken Lábass Juci fölléptével az „Alvinci huszárok“-ot adják. SZÍNHÁZ és zene. A Pesti Hírlap olcsó jegyakciója. Ma: négy előadás. — Új bejelentések. — Pénteken és szombaton a bécsi Burgtheater. — Szombaton és vasárnap is: Víg özvegy. A Cserebere pezsditő vidámsága, a Víg öz­vegy bűbájos muzsikája, a RoyalOrfeum világvá­rosi műsora ad különös vonzóerőt mai jegy akciónk­nak, már előző bejelentésünk alapján is. Ehhez járul, hogy a mai napon a Volponeval új magyar színházi ciklust kezdünk, olyannyira, hogy bekapcsoltuk a pénteki, szombati és vasárnapi előadást is. Heti műsorunk eseménye, hogy a Művészszínházban bekapcsoltuk a bécsiek két előadását: pénteken és szombaton a Burgtheater együttesének java lép föl a Wann kommst du wieder és a­ Mädel von heute c. darabokban. Tekintettel, hogy a Víg öz­­vegy-re már alig van jegyünk, megszereztük a szombati és Vasárnapi előadást. Jegyakciónké a Royal­ Orfeum remek műsorának eheti összes esti és­ délutáni előadása. Hétfőn kezdi meg búcsúját a Teréz-kórusi színpad, a hírek kacagó-műsorral. Jegyek már válthatók. Miénk a fölötte érdekes Ma­­rion-tunk hétfői előadása. CSÜTÖRTÖK, máj. 15. Vígszínház, cserebere. (9.) — Városi Színház. Víg Özvegy. (8.) — Magyar Színház. Volpone. (8.) — Royal Orfeuro. Búcsumüsor. (VIL.) PÉNTEK, máj. 16. Városi Színház. Meluzina. (8.) Király Színház. Alvinci huszárok. (11.) — Új Színház. Copperfield Dávid. (8.) Magyar Színház. Monna Vanna. (8.) Fővárosi Művészszínház. Wann kommst du wieder. (Burgtfieatrr.) (8.) — Royal Orfeum. Bucsu­müsor. (149.) Komédia Orfeum. Steinhardt-műsor. (9.) SZOMBAT, máj. 10. Vígszínház. Takács Alice. (8.) Magyar Színház. 15.000 pengő jutalom. (8.) — Városi Színház. Víg özvegy. (8.) — Fővárosi Művészszínház. Mädel von Heute. (Burgtheater.) (8.) — Royal Orfeum. Bucsumüsor. (149.) — Budai Színkör. Lehullott a rezgő nyárfa. (148.) VASÁRNAP, máj. 18. Nemzeti Színház. Pry Pál. (148.) — Városi Színház. Pillangókisasszony. (3.) Vig öz­vegy. (8.) Új Színház. Copperfield Dávid. (8.) Ma­gyar Színház. Volpone. (8.) — Royal Orfeum. Bucsu­műsor. (4 és (49.) — Budai Színkör. Sárga csikó. ((44.) Lehullott a rezgő nyárfa. ((48.) — Komédia Orfeum. Steinhardt-műsor. (4.) HÉTFŐ, máj. 18. Új Színház. Marion. (8.) — Te­­rézkörúti Színpad. Kacagó esték. (9.) — Budai Színkör. Lehullott a rezgő nyárfa. ((48.)­­ Komédia Orfeum. Steinhardt-műsor. (9.) KEDD, máj. 20. Kamaraszínház. Hajnalban, délben, este. (»48.) «­Jegyváltás az apróhirdetések élén feltüntetett valamennyi fő- és fiókkiad­ó kivaltásban.­­ MA, CSÜTÖRTÖKÖN ESTE, MÁSODSZOR KERÜL SZÍNRE LEHÁR VILÁGHÍRŰ OPERETTJE a Víg özvegy új rendezésben A szenzációs sikerű Lehér-revü megismétlése: Éva, Három grácia, Frasguta, Luxemburg grófja, Tangó­­királynő legnépszerűbb slágereiből. Címszerepben: HORTHY HANNA. Legközelebbi előadások: szombaton és vasárnap este. Helyárak: 00 fillértől 0 p: Maóig. A „Zsidónő“ Jeritza Máriával. Az a hallgató, aki az opera műfajában a fi­nom extázisok, szellemi elmélyülés, a komoly zenei "élvezet forrását, keresi, aligha sorolja kedvenc da­rabjai közé Halévy Zsidókősét A kissé megkopott és porlepett muzsikás kulisszák közt azonban jól kiszámított hatású jelenetek játszódnak le és a há­rom súlyos főszerep mindegyike tele van hálás ének- és játékalkalmakkal. Rácha, a tragikus sorsú zsidólány, szerel­mi szenvedélyében, m­égesálattrsá­­nak fájdalmában, bosszújában és önfeláldozásában, a nagystílű operai hősnő prototípusa, remek fel­adat Jeritza Máriának, aki még a megjelenés iz­galmas szépségével is dekorálja, és a részletező szí­nészi ötletek sokaságával gazdagítja s emeli ma­gas Intellektuális színvonalra a szerepet. Ma egyéb­ként is szerencsés testje volt és innét visszate­kintve minapi első fellépésének mérsékelt sikerét részben múló indiszpoziciósnak lehet betudni. Hang­jának egyéni varázsa ma ismét a régi ígézettel ha­tott s a halk panasztól a lenyűgöző erejű kitörésig a drámai kifejezés minden árnyalatával helyénva­­lóan szolgálta művészi elgondolását. A második fináléban egészen felolvadt a muzsikában s a kö­zönség, szinte megfeledkezve arról, hogy az­­ érde­kes“ Jeritzát látja és hallja, hibátlan szépségű ének­ben gyönyörködhetett. Ehhez a jóleső élményhez a maga nemes művészetével hozzájárult az Eleázárt alakító Székelyhidy Ferenc s az est más mozzana­taiban Székely Mihály, a képzelhető legszebb, leg­­ezonózusabb hangú Brogni bíboros Szépen’, fino­man énekelte Szabó Lujza Eudoxia röpke ritmusú szólamát, Závodszky Lipót Hercege minden tekin­tetben kifogástalan és ismét föltűnt egészséges hangjával, muzsikalitásával Losonczy­ Fleischer kitűnően dirigált. 1.­ PESTI HÍRLAP Fáy Szeréna nyugdíjban Csak a napokban ünnepelte Budapest teljes társadalma Fáy Szerénát, abból az alkalomból, hogy ötven éve tagja a Nemzeti Színháznak. Annál meglepőbb a hír, hogy a kiváló tragika levelet ka­pott Hevesi Sándortól, melyben a Nemzeti Színház direktora tudatja V­ele, hogy a jövő évadtól kezdve nyugállományba kerül, olyképpen, hogy számára a színház azért hatvan estet garantál. Megkérdeztük Fáy Szerétáét, igaz-e a hír? — Igen. Kedden kaptam meg a nyugdíjazó levelet. A jubileumi örömserlegbe bem is ülöm­, de méregcsöppet cseppentett ez a levél. Azonban nem akarom lenyelni. Hogy ezt elkerüljem, azt az utat választom, ami­­számomra egyedül lehetséges. Több mondanivalóm egyelőre nincsen. Két színház sorsa. A Magyar Színház és a Művésiszínház bi­zonytalan sorsa erősen nyugtalanítja a színházi világot. Annyi bizonyos, hogy van is ok a nyug­talanságra, noha a jövő nem olyan sötét, mint, ahogy a szállongó hírek mutatják. Mindenekelőtt, az már egészen bizonyosnak látszik, hogy a Fő­városi Mű­vésZszínháznak lesz direktora. És pedig minden valószínűség szerint Góth Sándor. Szerdán este úgy vett tőle búcsút a Párizsba Utazó Robot Imre, hogy mire nyolc nap múlva visszatér, már nem a tagja lesz, hanem direktor-kollégája. De az is lehet, hogy Góth Sándor már ma, csütörtökön aláírja a szerződést, amely őt a Művészszínház élére állítja. Ami a Magyar Színházat illeti, ott még za­varosabb a helyzet. A hozzátartozó különálló bér­­házat szerdán elárverezték. Most már az van hátra, hogy magára a Magyar Színházra bérlőt találja­nak. Bizonyosat a bérlő személyét illetőleg Azon­ban még nem írhatunk.­ ­ Az ördög meggyőzi Becsületes Mátét. A cseh katonaszabadító orvos, mint színműíró. Csehországban miind szélesebb hullámokat ver az a katonaszabadítási bűnper, amelynek fő­szereplője dr. Dvorak alezredes-orvos. Nálunk ke­vesen tudják, hogy ez a dr. Dvorak, aki mint ka­tonaorvos is igen előkelő szerepet játszott a prágai társaséletben, egyike a­ mai Csehország legtöbbre értékelt színpadi íróinak, akinek már több darab­ját játszotta a prágai Nemzeti Szính­áz. Habent sua fata libelli . . . mondja a latin közmondás, de úgy látszik, nem csak a könyveknek van saját külön sorsa, hanem a színdaraboknak is, amennyiben dr. Dvorak katonaszabadítási bűnére most igen érde­­­cesen világít­ rá az a színdarab, amelyet 1922-ben mutatott be a prágai Nemzeti Színház. A színdarab címe: Az ördög legyőzi Becsületes Mátét, műfaja szatirikus vígjáték, mely a társadalmi és politikai korrupciót ostorozza, szerzője pedig nem más, mint dr. Dvorák alezredes orvos. A prágai lapok,­mint szenzációs felfedezést közlik ennek a darabnak egyes részleteit, amelyek éles világosságot vetnék szerzőjének lelkivilágára. A vígjáték tartalma ugyanis az, hogy Becsületes Mátét, megkísérti az ördög és arra akarja rávenni, hogy lopja el az ál­lam kasszáját. Az ördög a darab hősét így beszéli rá a lopásra: * — Igen, barátocskám, egyetlen bűn a világon: a butaság. Csak egyetlen gyógyíthatatlan butaság van: a becsületesség. A világon a tolvajlás uralko­dik, s tolvajlás az egész élet! Mindegy, hogy kitől , lopnak: ha a „természetet lopják meg, azt munká­nak nevezik, ha az emberektől lopnak, ezt rendsze­rint Spekulációnak, üzletnek, zseniális vállalkozás­nak, kobzásnak, kisajátításnak, bírságnak, an­nexiósak, illetéknek, adónak, hadizsákm­ánynak nevezik és csak n­agyon ritkán egyszerűen lopás­nak. Az emberiség nem egyéb, mint egy nagy szer­etett tolvajbanda: aki benne van a szervezetben, becsületesen lop, aki önállóan lop, azt tolvajnak és lumpnak bélyegzik. Máté már örvendezik azon, hogy mi mindent fog a pénzen venni: megvásárolja az államférfia­kat, a kormányt, a sajtót, s aztán Napóleon lesz. A végén fölkiált: — Igen, tolvaj vagyok, lapátocskáim. A nép az állami kincs tolvaját választotta meg vezéréül. Ki tudja, Becsületes Máté alakjában nem Ön­magát rajzolta-e meg dr Dvorak, a korrupció osto­­rozója, aki ma vizsgálati fogságban ül, a korrup­ció­ vádjával párliciten. * Zongoraest. A művészi képességek hivatalos elismerésének, az oklevélnek, elnyerése végett min­den művésznövendéknek előzetesen önálló hangver­senyt kell rendeznie. Ilyen oklevél-pályázati hangver­seny volt­­a Zeneművészeti Főiskola szerdai estje. Rokonszenves, fiatal művésznő, Sík­ó Sári­ volt a „je­lölt“ és ismerjük is be mindjárt, hogy ily őszinte gyönyörűséget csak igen kevés művészben m­utat­kozó szerzett eddig nekünk. Ik­­ró Sári előadóteh­etsége har­monikus egységbe fogja a zongorázás technikai és intellektuális tudnivalóit. Amint sajátos ellentéteket kiegyenlítő, szélsőségeket kerülő játékát hallgatjuk, valósággal érezzük, hogy ízig-vérig m­­zsikus­ lélek ül­­t zongora mellett, Biró Sáriban nincs egy szikrányi szentimentalizmus sem. Játéka okos, gondos és elő­kelő. De,­­ hogy nincs egyetlen egy leütött hangja sem, amit át ne élne őszintén, teljesen és igazán, mű­vészete sohasem hat józannak, még kevésbbé tudálé­kosnak vagy keresettnek. Műsora a maga egészében a­ legsúlyosabb erőpróbát jelentette: Beethoven utolsó szonátája és Chopin koncertje volt ,­ két főszám. Di­cséretére válik, hogy ily merőben ellentétes problé­mák között is biztonságosan igazodott el (vnja) * Új színészek. A Nemzeti Szính­áz Kamara­­színházában újból a Színművészeti Akadémia növen­dékei mutatták b­e szerdán tudásukat. H három egy fel­vonáson játszottak, az első Arttv.ro „Don Pietro Or­­rus d'Lia volt, Kallós Emil tehetséges, de egyelőre még kissé egyhangú alakításával a címszerepben.­­ Szabó Imre jól, közvetlenül beszél A második pro-­ dukció A nevelő című francia egyfelvonásos volt, amelyben Sylvester Éva tűnt ki kedves naivai tehet­ségével. A Címszerepben rokonszenves­ megjelenésével, kellemes orgánumával tűnt föl Kabínyi István. A ta­­lentattios Apáti Imre mellett Lázár Alice, is szín­­padratermettségéről tett tanúságot. Lude­rína­n „Fricike“ című drámájában, a már említett fiatalo­kon kívül különösen Juhász József árult el igazi te­hetséget, mellette Lévai Margit és Igndcr Rózsa,­­ három egyfelvonásos friss színpadi beállításáért Hor­váth Jenőt illeti a fiatal színészek hálája és a közön­ség elismerése. * Tüzek az éjszakában. Földes Imrének sok darabja hódított, de talán egyik se annyira, mint a Tüzek az éjszakában. Ez a­ híres Földes-dráma most könyvalakban is megjelent és mindenütt kapható. * Reinhardt jubileuma. Reinhardt Miksa , hu­szonöt év óta igazgatója a berlini Deutsches­­­hau­­ternek. Ebből az alkalomból­ nagy ünneplésekben fogják részesíteni. A Denevért, adják díszelőadás­ban egész sereg oly művésszel, akik csak erre az alkalomra érkeznek Berlinbe. Természetesen a berliniek is tülekednek érte, hogy szerepelhessenek. A 55 állami opera egész zenekara vesz részt az elő­adásban. Minden jegy harminc márkába fog ke­rülni. Sorshúzás fogja eldönteni, ki hol ül. Csak a karzati jegyek árát szabták meg olcsóbbra, 2,9 márkába, de ezek a jegyek is csak írásbeli igény­lés alapján kaphatók. 15

Next