Pesti Hírlap, 1930. június (52. évfolyam, 123-145. szám)

1930-06-01 / 123. szám

r l talváuy (P- H.)' 1 drb Palmira mintaszappanra 1 „ Palmira mintapúderra 1 „ Palmira míntafogkrémre 1 „ Palmira mintakölnivízre melyet ingyen küld a RIVIERA R.-T. Bpest, IV., Kossuth Lajos­ u. 13. Kivágandó és beküldendő. ,m *pud­e­rr kö­lnivíz* 1930. junius 1., vasárnap. PESTI HÍRLAP Vilmos német excsászár Istenről­, a munkáról, a germán kitartásról, a lemondásról és a boldogságról Egy amerikai újságíró feljegyzését Copyright by Pesti Hírlap and Anero-American N. S. Doom, május. Szitáló esőben sétáltunk a kis városkában. Kalap nélkül jártunk. A csá­szár haja és szakálla csapzott lett az esővíztől, de ő ügyet sem vetett rá. Fáradhatatlanul on­totta gondolatait, amelyek annyira élénken foglalkoztatták, hogy a szemei csillogtak. — Két dolog az, — mondotta a volt csá­szár — ami a számkivetésben is erőt ad ne­kem: a kötelességérzetem és a kedélyem.­­ Időnként, amikor különös nyomatékkal akart meggyőzni az elmondottak őszinteségé­ről, mélyen beletekintett a szemembe. — Mi az életfelfogása, felség! — Így hangzott az első kérdésem. — Filozófia! •— hangzott a felelet. — Nincs filozófiám. Plato ki akarta rekeszteni a költőket eszményi államából. Én ellenben a f­ilozóf­usokat zárnám ki, akik az­­emberi lelket embertelen szillogizmusokkal gyötrik. Het­venegyéves vagyok most és ha visszaemlék­­szem élettapasztalataimra, boldog vagyok, hogy kijelenthetem: a valláson kívü­l nincs és soha nem volt más filozófiám. Gyakran jut eszembe egy arab történet, ame­lyet életemben irányítóul választottam. Már sokszor elmondottam. Egy derék, ifjú moha­medán egy forró napon verejtékezve dolgo­zott, hogy egy vastag fát lefűrészeljen. Mikor megkérdezték, hogy miért dolgozik ily kemé­nyen, habozás nélkül így felelt: „Gábor ark­­angyal tüntetett ki azzal, hogy ezt a munkát rámbizta.“ A fiatal legény csak szerénységből hallgatta el, hogy maga Allah és nem Gábor arkangyal volt a megbízója. A mohamedán ifjú szerényen és a kötelesség érzésétől át­hatva ismerte el ezzel, hogy a munkáit, bármily nehéz legyen is az, Isten tette az emberek kö­telességévé. A történelem mindenféle munká­ban szentséget lát. Úr és szolga, a konyha­lány, aki krumplit hámoz, a királyné, aki tró­non ül, — mindannyian csak eszközök a Min­denható kezében. Az ő kegyelme nélkül nem kezdhetünk semmihez. Képességeink legjavát kell nyújtanunk, hogy munkánkkal kivívjuk Isten megelégedését. A többit pedig bízzuk őrá. Ez az én filozófiám! — Németország, úgy mint minden nem­zet, amely részt vett a háborúban, bízott Isten­ben. Mégis elvesztette a háborút. Miért! — Azért, — válaszolt a császár baráz­dába ráncolt szemöldökkel — mert nem hall­gattunk mindenben a jó Istenre, mert húzódoz­tunk attól, hogy a legnagyobb megpróbálta­tást is elviseljük és mert nem vállaltuk azt a kockázatot, hogy kötelességünket a legvégső­kig teljesítsük. Az az ember, akiben kevés a kötelesség­tudás és a kötelességhez való ragaszko­dás, szinte rosszabb annál, akiben semmi sincs ezekből a tulajdonságokból. A német nép csodát művelt a kitartásban, de a legvégén mégis ellankadt. A legnagyobb csoda csak a legnagyobb kitartás mellett nyi­­latkozhatik meg. 1914 telén meglátogattam Hindenburgot, aki akkor a keleti haderők fő­­parancsnoka volt és megkérdeztem: „Mit te­hetünk!“ Hindenburg így válaszolt: „Ha a harc ember ember ellen megy, győzni fogunk. Győzni tudunk kettő ellen, sőt három ellen is. Eggyel négy ellen már kissé nehezebb lesz, öt ellen már igen nehezen fog menni. Ha pedig hatszor annyian lesznek, mint mi, nos igen, — akkor minden tőlem telhetőt el fogok követni, hogy megverjem őket.“ Látja, — kiáltotta lel­kesen a császár — ez a hűség! A végén azon­ban már 20:1 volt az arány hátrányunkra. És még így is kitarthattunk volna, ha hűek mara­dunk Istenhez. Az igaz ember, ha összefog a jó Istennel, mindig boldogul. Istenben kellett volna bíznunk, nem az emberi logikában és ellenségeink ajánlataiban,­­ ami alatt a tizennégy pontot értem. Egyik legderekabb tábornokom, Otto von Below Kelet-Poroszor­­szágban nagy orosz túlerővel állt szemben. Megkérdezték, hogy meddig lesz képes tartani hadállásait, így válaszolt: „Addig, ameddig őfelsége a császár úgy parancsolja.“ Hátja kérem, ez az igazi germán szellem. A hűség megmenthetett volna bennünket. Ismétlem: kevés hit rosszabb, mint a hitetlenség. A hitet­len Saulust, a későbbi Pált, megmenthette a csoda a damaszkuszi után. A kevés bizalom és bírálgató hivő előtt nem nyitik meg az ég. — Felség, mindig ezek voltak a meggyő­ződései! — Mindig. Ezzel a szóval nevelkedtem: „Isten“. Atyám gyakran olvasott fel nekünk, gyermekeknek, a bibliából; később, saját há­zamnál minden reggel istentiszteletet rendez­tem. Cselekedeteimet mindig abból a szempont­ból vizsgáltam, vájjon összeférnek-e az Isten­ről vallott felfogással. Mindig a lelkiismere­­temre hallgattam. A lelkiismeret szava Isten szava. — De felség, ha mindig Isten irányította minden cselekedetében, miért büntette meg trónja elvesztésével! — Sorsom megkisértés, amelyet Isten mért rám. Nem tettem úgy, mint Hiób, aki káromolta Istent és meghalt. Én alázattal vál­lalom az elrendeltetést. Ahelyett, hogy egy népet kormányozzak, most rhododendronjai­­mat gondozom ugyanolyan lelkiismeretesség­gel; arra gondolok, hogy a jó Isten teremtette mindkettőt: trónt és virágot. Isten úgy akarta, hogy harminc évig császár legyek, azután megfosztott a tróntól, talán hogy megkísértse, várjon megrendült-e emiatt a hűségem. De nem rendült meg! Ha ő úgy akarja, vissza­hív, ha nem, akkor számkivetésben halok meg. — Nem sajnálja felséged, hogy a múlt ragyogása szertefoszlott! — Isten töviskoszorút helyezett saját fiá­nak homlokára. Hogyan követelhetnék tőle én, a halandó, mindig virágkoszorút vagy császári koronát? — A lelkiismeretem nyugodt, hogy sem­mi rosszat nem tettem. Megtanultam, hogy kí­vülről szemléljem országomat és ezáltal sok olyat tapasztaltam, amit azelőtt nem tudtam. Talán az én hivatásom, hogy kif­ürkésszem az igazságot, mi volt az oka a háborúnak. Ennek tanulmányozásával órákat töltök naponta. A trónon az egész világ foglalkoztatta gondola­taimat. Itt Doornban gyakran egészen egyedül vagyok gondolataimmal és Istennel. A benső élet igéjét hirdetem az anyagi élettel szemben. — Nem kívánja felséged a trónt a temp­lomi szószékkel felcserélni! — Nem pályázom teológiai babérokra. Egy időben Poroszország protestáns egyházá­nak feje voltam. Itt Doornban talán nagyobb szolgálatot teszek az emberiségnek, mint amíg még német császár voltam. Nyilatkozataim olyanok, mint a szél szárnyára bocsátott mag­vak. Ha az óceán túlsó részén termékeny ta­lajra hullnak és megtermékenyítik azt, teljes lesz a megelégedésem. — Van valami tétel, amit különös nyo­­matokkal óhajtana hirdetni! — Nincs, nincs, — mondta a császár két­szer is, szinte szuggesztív erővel a szemembe nézve, miközben az esőben egy fa alatt meg­álltunk. — Felséged tehát feltétlenül hisz az aka­rat szabadságában! Van felelősség szabad akarat nélkül! — Szabad akarat nélkül nem létezik val­lás. Mindenkinek módjában áll választani a jó és rossz között. Szabad akarat nélkül nem volna egyéniség, csupán a véletlen által együvéso­dort események és emberek összevisszasága. Meggyőződésem szerint minden ember tudja, hogy mi a jó,és mi rossz. A modern metafizi­kusok előtt ezt talán nem lehet bebizonyítani, amint azt sem lehet bizonyítani, hogy egy meg egy okvetlenül kettő. A szabad akarat az az alap, amelyen az emberiség, a társadalom és a civilizáció nyugszik. Eszembe jut egy legenda, amely vallásos érzésemet megmagyarázhatja. A mennyország előszobájában új jövevények ültek. Voltak köztük római katholikusok, görög­katolikusok és luteránusok. Mindegyik cso­prt, a többitől aggodalomteljesen messzire utódva, szorosan összetartott és valamennyi a maga Istenéhez zengett éneket, abban a re­ményben, hogy ő nyeri meg Szent Péter bizal­mát. De Szent Péter a sírkét fillét fordította feléjük. Közben beesteledett­­ a nap, mint va­lami hatalmas, eloltott lámpa, lebukott az ég­ről. A menny előszobájában egyre hűvösebb és hűvösebb lett. A kietlen sötétségben a külön­böző csoportok egyre közelebb húzódtak egy­máshoz. Félelmükben annyira összemeleged­tek, hogy felfedeztek egy dicsérő éneket, amelynek közös érintkezési pontja volt: vala­mennyien egy Istenben hiszünk. És miköz­ben ezt énekelték, Szent Péter meghallgatta Kapható minden jobb detailüzletben. 1.

Next