Pesti Hírlap, 1931. november (53. évfolyam, 249-272. szám)

1931-11-03 / 249. szám

BUDAPEST, 1931. Lili. ÉVFOLYAM, 249. (17.610) SZÁM: KEDD, NOVEMBER 3. Előfizetési árak: Egy hónapra: 4 pengő, ne­gyedévenként 10 pengő 80 fillér. Egyes pél­­dányszám ára (pálya­udvarokon is) 16 fillér, vasárnaponként 32 fil­lér. — Külföldön az előfizetési ár kétszeresPesti Szerkesztőség: V­il­os császár-út 78. Telefon: Aut. 122—96. Főkiadók: Vilmos császár-ut 78. Tel. mint a szerkesztő­ségnél, Erzsébeti körút 1 Tel-J. 562—96. A fiókok jegyzékét az apróhir­detések élén közöljük A békés revizió. Laval francia miniszterelnök, amikor Wa­shingtonban Berah szenátorral vitázott, ezt mondta a vasfejű amerikainak: — Átengedem önnek azt a feladatot, ér­tesse meg a lengyelekkel, románokkal, csehek­kel és szerbekkel, hogy Európa békéje csak ak­kor van biztosítva, ha az ő határaikat megboly­gatják és területi jogaikat ismét kétségbevon­ják. Nekünk franciáknak az a véleményünk, a béke fenntartásának első föltétele, hogy ne te­remtsünk rendetlenséget és hogy mindenekelőtt ne tépjük szét az aláírott szerződéseket. Nem tudjuk, Borah szenátor erre a látszó­lag tetszetős és meggyőző érvelésre mit felelt? A helyzet ismerői azonban igen könnyen vála­szolni tudnak Laval szenátornak. A válasz pe­dig így hangzik: — Addig, amíg Franciaország mereven ragaszkodik a békeszerződések sérthetetlenségé­hez, csak természetes, hogy az ő védnöksége alatt álló kis államok is görcsösen kapaszkod­nak azokhoz a területekhez, amelyeket Magyar­­ország testéből csalárdsággal és álnoksággal szereztek. Borah szenátor helyében mi ezt feleltük volna Lavalnak. Egyébként pedig bízunk ab­ban, hogy a politikában nincsenek lehetetlensé­gek. Az, ami tegnap még lehetetlennek látszott, mára már lehetővé válik. Itt van mutatóba mindjárt­ az egyéves, fegyverkezési szünet pél­dája. Grandi, Olaszország miniszterelnöke, az idén a Nemzetek Szövetségének szeptemberi közgyűlésén azt indítványozta, hogy a kormá­nyok a februárra összehívott leszerelési konfe­rencia nehéz feladatának megkönnyítése céljá­ból vállaljanak kötelezettséget arra, hogy ten­geri, szárazföldi és légi haderejüket egy eszten­dőn keresztül nem szaporítják. Grandi indítvá­nyát Franciaország a leghatározottabban visz­­szautasította. Végül a skandináv államok és lord Cecil közvetítése után a Népszövetség köz­gyűlése — anélkül, hogy az egyes államok kö­zötti ellentéteket sikerült volna eloszlatni — el­­fogadott egy határozati javaslatot, amely föl­szólítja a különböző országokat, nyilatkozzanak, hajlandók-e november elsejétől számítva egy esztendeig szüneteltetni a fegyverkezésüket? Ez a határozat így magában véve is szép sikere volt Grandi olasz külügyminiszternek. Azt azonban a közgyűlés szétoszlása idején senki sem hitte, hogy az egyéves fegyverkezési szünetnek különös kilátásai lennének a gyakor­lati érvényesülésre. Franciaország csatlakozá­sára pedig az elkeseredett népszövetségi vita után senki sem számított. Erre még október 30-án sem gondoltak az emberek. Október 31-én, közvetlenül kapuzárás előtt azonban befutot­t Genfbe a francia válasz, amely lényegében a boldogító igent tartalmazza, így vált ma lehetővé az, ami tegnap még lehetetlennek látszott. Ami pedig különösen épü­letes és tanulságos dolog, a francia válasszal egy időben érkezett meg a Nemzetek Szövetségé­hez Lengyelország és Csehország­ válasza is. Génfben a cseh és lengyel diplomaták még élén­ken támogatták a francia álláspontot. Ők sem akartak tudni az egyéves­ fegyverkezési szü­netről. Most azonban ők is hozzájárulnak ahhoz, amit szeptemberben még lehetetlennek tartot­tak: az egy esztendei Istenbékéhez. A francia kormány az egész világ elisme­rését érdemelte ki, hogy végül is csatlakozott ehhez a szép megállapodáshoz, amely valóban­ alkalmas arra, hogy a Nemzetek Szövetségének tekintélyét emelje és megfelelő légkört teremt­sen a februári leszerelési konferencia számára. A francia kormány váratlan elhatározásával a legnagyobb emberi bölcseségről tett tanúbi­zonyságot: meg merte változtatni útirányát akkor, amikor a helyzetet fölismerte és rájött hogy ezt követeli tőle az emberiség és a ci­vilizáció érdeke. A francia elhatározásban meg­nyilvánuló fugékonyság, és alkalmazkodó mű­­vészet csak megerősíti bennünk a remény­séget, hogy az a nemzet, amely a francia forradalomban a legnemesebb szabadságesz­mékkel ajándékozta meg a világot, végül mégis csak rájön, hogy a Trianonban rab­ságra ítélt magyarok szolgasága sem tarthat örökké. Az a példa pedig, ahogyan az adott eset­ben Lengyelország és Csehország nyomban hozzáigazították Franciaország politikájához a saját politikájukat, mindenki előtt nyilvánva­lóvá teszi, hogy Franciaország, ha akarná, meg hamar meg tudná győzni az érdekelt államokat arról, hogy a becsületes kibékülés és az észszerű békerevízió nekik maguknak is érdekük. Hiszen mindenki tudja: Prágában, Bukarestben és Bel­­grádban mindig úgy táncolnak, ahogyan Pá­rizsban fütyülnek. A békeszerződések békés revíziójának szempontjából különösen érdekes az a nyilatko­zat, amelyet Középeurópa rendezésével és a re­vízió kérdésével kapcsolatban Benes tett a cseh képviselőház költségvetési bizottságában. Tár­gyilagos igazságszeretettel meg kell állapíta­nunk, hogy Benesnek ez a megnyilatkozása kü­lönbözik mindazoktól a kijelentésektől, amelye­ket tőle az elmúlt évek folyamán hallottunk. A cseh külügyminiszter, aki eddig mindig a béke­­szerződések sérthetetlenségének alapján állott és mindenkor a legerélyesebb cáfolatokkal do­­rongolta agyon azokat a Masaryk-nyilatkozato­­kat, amelyekben az államfő a Magyarországgal való megegyezés szükségét hangoztatta, ezúttal maga is elismeri, hogy „időnként minden szer­ződés alkalmazkodik a nemzetközi helyzethez“. Benes, aki eddig egyszerűen ránk akarta dik­tálni a parancsait, most nyíltan hangoztatja, hogy a magyarokkal való megegyezés nélkül nem lehet Középeurópában rendet teremteni. Mindez más szóval azt jelenti, hogy Benes, bárha most is védi a békeszerződéseket, amelyek szerinte Csehország Magna cartájának tekinten­dők, lényegileg elismeri a trianoni szerződés re­víziójának lehetőségét. Miután pedig nagyon jól tudja, hogy a magyar nemzettel trianoni alapon megegyezni soha sem lehetséges, azt is elismeri, hogy a trianoni szerződés revíziója nélkül Kö­zépeurópában rendet teremteni nem lehetséges. Benes természetesen vigyáz rá, hogy mindez ilyen érthetően ne legyen benne a szavaiban. Régi róka szokása szerint nem egy, hanem száz elbújtatott visszavonulási utat biztosít magának. „Vannak bizonyos kérdések, amelyekben kom­promisszumok lehetségesek és vannak bizonyos kérdések, amelyekben kompromisszum nem le­hetséges“ — mondja az egy­ik tipikusan Benes­­mondat. Ez igazi gummi-igazság. Tágítható és szűkíthető tetszés szerint. Mégis, ha Laval ezt a Benes-nyilatkozatot elolvassa, talán belátja, hogy nem is lenne olyan lehetetlen dolog Cseh­országot és vele együtt a többi kisantant-orszá­­got a komoly békerevízió szükségéről meg­győzni. Franciaország egy erélyes baráti ta­nácsosai bizonyára tágíthatna Benes gmm­ni­­igazságán, hogy az használhatóvá válnék Kö­zépeurópa számára. Az egységes párt gróf Bethlen István védelmére kel a parlamentben. Az ellenzék heves támadásokra készül. — Gróf Bethlen István csak az ellenzék vádjainak ismerete után szólal fel a parlamentben, a Gróf Károlyi Gyula miniszterelnök új pénzügyi politikát követ,­­ de a koncentrációs kormány alakítását nem tartja időszerűnek.­­ Harmadfél hónapi szünet után szerdán újból összeül a képviselőház és a küszöbön álló parlamenti kampány igen mozgalmasnak ígérkezik. A képviselő­háznak most lesz alkalma első ízben szavát hallatni arról a súlyos pénzügyi válságról, amelynek méretei a maga valójában tulajdonképen a parlament szüne­telése alatt bontakoztak ki és az ellenzék szigorú kri­tikára készül az elmúlt kormányzat pénzügyi gaz­dálkodásával szemben, amelyet az állapotok elfaju­lásáért felelősnek tart. Az ellenzéki pártok gyökeres változást fognak követelni a kormányzat belpolitikai rendszerében az egész vonalon, elsősorban új pénz­ügyi és gazdasági programot. Ezt az alkalmat fel akarja használni az ellenzék arra is, hogy útját egyengesse egy olyan belpolitikai alakulásnak, amely a múlt kormányzat hibáin okulva reálisabb alapokra tudja fektetni az ország gazdasági jövőjét. . Ennek az új alakulásnak a kereteit azonban egyelőre csak az ellenzéken látják, mert az egységes­párt táborában, bár lényeges kérdésekben mutatkoz­nak ellentétek a különböző frakciók között, igyekez­nek az egységet fenntartani. Igen sokan ugyanis a párt népszerűségét féltik attól, ha nem igyekeznek kellő eréllyel megvédeni az előző kormány pénzügyi gaz­dálkodását, amelyek fölött a Népszövetség pénzügyi bizottságá­nak jelentése is erős kritikát, gyakorol A múlt kormány felelősségének kérdését egyéb­ként, hír szerint, gróf Károlyi Gyula miniszterelnök is érinteni fogja abban a beszédében, amelyet a képvi­selőház első ülésén elmond. A miniszterelnök ugyanis hosszabb beszédben fog beszámolni az ország pénz­ügyi helyzetéről, kiterjeszkedik a 33-as bizottság és a hatos bizottság vizsgálatainak eredményére és a Nép­­szövetség pénzügyi bizottságának megállapításaira is. Az ellenzéknek azzal a követelésével szemben, amely rendszerváltozást kíván a belpolitikában, a miniszter­­elnök, mint a kormánypárton beszélik, rá fog mu­tatni arra, hogy ez a kormány hivatalba lépésének első napjától kezdve egyebet sem tesz mint igyekszik orvosolni a gazdasági bajokat és a legmesszebb menő takarékossággal javíta­ni azon a súlyos helyzeten, amelyben a kor­mány átvételekor az állam pénzügyeit találta. A belpolitikai egyéb rendszerváltozást a kormány nem tartja időszerűnek, mert gazdasági kérdések állnak előtérbe. A koncentrációs kormány alakítására vonat­kozó kívánságot a miniszterelnök el fogja utasítani. * A parlament összeülésével kapcsolatos kérdések­ről tanácskozást folytatott hétfőn este az egységes párt vezetősége. Az elnökség hétfő estére bizalmas értekezletre hívta össze a párt vezető embereit, mint­egy harminc képviselőt, hogy megvitassák az egysé­ges párt magatartását és taktikáját az ellenzék he­vesnek ígérkező parlamenti támadásaival szemben. Pesthy Pál pártelnök az értekezleten felhívta a párt figyelmét arra, hogy a meginduló parlamenti kampány során a pártnak éles ellenzéki támadások­kal kell számolni. A támadások nem csupán a múlt kormány pénzügyi és gazdasági cselekedeteit, hanem magának az egységes pártnak a múltban tanúsított magatartását is érintik majd, mert az ellenzéknek nemcsak az a célja, hogy az előző kormányt bélyegezze meg, hanem hogy a kormányt támogató egységes pártot is fele­lőssé tegye és diszkreditálja az ország köz­véleménye előtt. Ilyen körülmények között meg kell változnia annak a régi taktikának, amely abban jelentkezett, hogy a párt óriási többségében bizakodva, nem vette föl a harcot minden ellenzéki támadással szemben, hanem felkészülten kell kiállni a porondra és ke­mény küzdelmet vívnia az ellenzékkel. Ezt a párt annál inkább megteheti, mert a költség­­vetésen kívüli kiadások között, amelyek nyilván az ellenzéki támadások középpontjában lesznek, nincs olyan összeg, amelyet előzetesen vagy törvényes fel­hatalmazás alapján utólag a parlamentnek be nem jelentettek volna. Azt javasolta, hogy a párt küldjön ki vitarendező bizottságot, amelynek az lesz a fel­adata, hogy az ellenzéki támadásokra komoly, tár­gyilagos és az ország közvéleményét lehetőleg meg­nyugtató parlamenti felszólalásokat készítsen elő. Trubinek István azokat a kérdéseket ismertette, amelyek közül a legélesebb ellenzéki támadások vár­hatók. Kiemelte, hogy az ellenzék elsősorban a té­kozlás vádjával illeti a múlt kormányt és az egyieg

Next