Pesti Hírlap, 1933. augusztus (55. évfolyam, 172-197. szám)

1933-08-05 / 176. szám

10 — Maróczy Géza holtversenyben második lett a scheveningeni nemzetközi sakkversenyen. Scheve­­ningenből jelenti a Pesti Hírlap tudósítója. A Hol­land Sakk­ Szövetség jubiláris, nemzetközi jellegű sakkversenyét érdekes játszmákkal fejezték be. Egyik részről Maróczy Géza, a magyar nagymester, kitűnő játékkal győzött szinte percek alatt a holland Landau ellen, másik részről a cseh Flohr szívós harcot foly­tatott az elsőségért egy másik hollandul, Felderhoff elen. Teljes nyolc órán át folyt a Flohr—Felderhoff - mérkőzés. Közben Flohr szünetet kért s a végén is csak a 86. húzásra tudott eldöntetlen eredményt ki­csikarni holland ellenfelétől. A lejátszott huszon­nyolc játszma közül csak hat játszma lett eldöntet­len. A hollandok jól tartották magukat, bár külföldi vendégeikkel szemben győzelmet elérni nem tudtak. A végső eredmény szerint Flohr győzött, míg a má­sodik díjon Maróczy Géza és a német Bogoljubov osztozkodtak, a többi helyeket Felderhoff, van Hoorn, Landau, Hemming, Midder — sorrendben hollandok foglalták el. A verseny zárónapján Hága város pol­gármestere, aki maga is szenvedélyes sakkozó, má­sodszor is vendégül­­látta a scheve­nimreni nemzet­közi verseny résztvevőit, este pedig a Holland Sakk­ Szövetség fennállásának hatvanadik évfordulója al­kalmából az egyik schoveningeni szállóban dísz­vacsora volt. A hollandok ez alkalommal különösen Maróczy Gézát ünnepelték, aki már ismételten fel­kereste a holland sakkozók táborát. Maróczy Géza nem is búcsúzott el a hollandoktól, hanem Gronin­­­genbe utazott s résztvesz az északhollandiai sakk­­versenyen. . — A leszállított villamos viteldíj. A világtáborozás alkalmából hozzánk ellátogatott skótok gyorsan nép­szerűek lettek. A túlzott takarékosságuk miatt róluk elterjedt csipkelődő kis tréfákon ők maguk is jól mu­latnak, sőt a történetkéket ők is megtoldják néhánnyal. De — úgy látszik — a skót viccek nemcsak nálunk terjedtek el, megtaláljuk azokat a francia, angol lapok­ban is. A következőt is egyik angol lap közölte: Az angol kereskedő üzleti ügyekben Skóciába utazott. Meg­érkezve Aberdeenbe, izgatottan tárgyaló csoportokat látott. Nem tudta mire vélni a nyugtalanságot, meg­kérdezte az egyik járókelőt, hogy mi történt? — Nagyon kellemetlen eset, — válaszolta. — Le­szállították a villamosvasút viteldiját. — És ezért haragszanak annyira? — csodálkozott­­az angol. — Természetesen. — No de miért? — Nagyon egyszerű. Aki eddig villamoson nem utazott, az megtakarított két pennyt, mert annyi volt a viteldij. Ez évenk­int elég csinos summa volt. De most villanyoson jár, sokkal kevesebbet takaríthat meg. — A kánt­ortanitók sérelme. Amióta az állami, köz­ségi tanítók és felekezeti kántortanitók fizetéséről szóló miniszteri rendelet megjelent, a kántortanitók közül sokan fordulnak hozzánk panasszal. Sérelmezik, hogy a rendelet következtében tanítói fizetésükből levonják a kántori teendők után járó jövedelmet s ennek követ­keztében fizetésük éppen annyi, mint a tanítóé, aki azonban a tanításon kívül semmiféle más munkát nem végez. Nagy igazságtalanságnak tartják azt is, hogy az értékegység számításánál az állam egy mázsa búzát huszonegy pengőbe számít ugyanakkor, amikor a vagyon­­váltság búzát csak tizenkét pengőre értékeli. Így aztán például a tanító a VIII. fizetési osztály 3-ik fokozatá­ban havi 204 pengőt kap. Ugyanennyi a kántortanita fizetése is, ő azonban már csak 125 1’. 25 fillért kap kézhez. Ugyanis a neki járó 45 egység szorozva a mázsánkint huszonegy pengővel értékelt gabona­árral, összesen 945 pengő egy évre, teh­át 78 1*. 75 fillér egy hónapra. Ezt levonják a fizetésből és így marad a har­minc éve szolgáló felekezeti kántortanítónak havi fize­tésül 125 pengő 25 fillér. Pedig a kántortanító hivatása a tanításon kivül a dalárda megszervezése, betanítása, ismeretterjesztő előadások tartása, a kultúra fejlesztése stb. Mind olyan feladatok, amelyek velük szemben a méltányosabb elbánást nagyon is indokolttá tennék. — A brüinni robbanás. Brünnből jelentik: Az Európa-szálló romjainak eltakarításán még mindig dolgoznak. Pénteken ismét több csontdarabot és em­beri testrészt találtak a romok között. Ituhafosztá­­lyokat és különböző használati cikkeket is találtak amelyeket az áldozatok hozzátartozói előtt közszem­lére tettek ki. Pénteken délután egynegyed két órakor egy re­pülőgép siklott a Népliget irányából a főváros felé. A járókelők csoportosulva figyelték a gépet és csak­hamar észrevették, hogy annak nincs kereke. A Hafrer-téren nagy tömeg figyelte az érdekes gépma­darat, amelyről kiderült, hogy motornéküli repülő­gép. A gép siklórepüléssel isszesedett a tér felé és néhány perc múlva simán lesiklott a pázsiton. Egy fiatal pilóta kilépett a repülőgépből és igazolta ma­­­gát. Csakhamar cserkészek érkeztek oda és a légügyi hivatal egyik tisztviselője is ott termett. Kiderült, hogy a légjáró a cserkész világtáboro­zás lengyel táborában a repülőosztag helyettes pa­rancsnoka, Kasimir Kula 23 éves varsói műegyetemi hallgató, tartalékos tiszt, aki a gödöllői táborból in­dult el egy kis vitorlás repülésre. Délelőtt tíz órakor beakasztotta gépét egy motoros repülőgépbe, amely hatszáz méter magasságig emelkedett és ott eleresz­tette. Mátyásföld felé szállt, ahol ezerkétszáz méterre emelkedett, azután Budapest felé fordult. A gép közben nyolcszáz métert süllyedt és meg­­felelő széljárás híján három órai repülés után kény-­­telen volt kényszerleszállást végezni, ami a Haller-­ téren olyan simán sikerült, hogy a gépen még kar­colás sem esett. A lengyel légjáró gépkocsin ment vissza a gödöllői táborba, ahova elszállították a re­pülőgépet is. Ugyancsak pénteken délután a csepeli rendőr­­kapitányság jelentette a főkapitányságnak, hogy az ottani Weiss Manfréd-repülőtéren Rotter Lajos 33 éves gépészmérnök vitorlás motornélküli repülőgép­pel leszállt. Ezúttal nem kényszerleszállásról volt szó. Rotter Lajos ugyanis, aki a motornélküli repülő­géppel a gödöllői cserkésztáborban szállt föl, pro­gramszerűen vitorlázott Csepelig, ahol leszállt. Egy motoros repülőgép érkezett azután oda, hogy ugyan­csak, program szerint a sikerült repülés után a mér­nököt gépével a gödöllői táborba visszavigye. A vitorlázó repülőgépeknek ugyanis az a saját­sága, hogy, miután motorral nincsenek fölszerelve, elindulni is csak úgy tudnak, ha bizonyos magaság­ban a szelek szárnyára bocsátják, s megfelelő szél­viszonyok között hosszabb ideig vitorlázhatnak. A pilóta tehát nem rendelkezik a géppel. Rotter Lajosnak az volt a feladata s a kitűzött célja, hogy Csepel repülőterén leszálljon s visszafelé is csak úgy indulhatott, ha egy motoros repülőgép felviszi a magasba s ott elbocsátja. Egy lengyel és egy magyar cserkészpilóta vitorlarepülése Budapest fölött. A lengyel repülő kényszerleszállást végzett a Hab­er-téren. A magyar légjáró Csepelen simán leszállt. (Felvételeink a Képes Pesti Hirlapban.J­­ Kazimir Kula lengyel cserkészrepülő pénteken délután motornélküli repülőgépével kényszerleszállást végzett a Habier-téren. A gép és pilótája sértetlenül értek földet, a szokatlan látványosságnak rengeteg nézője akadt. Zdenek Knopp­pallér és Zwieselbauer Irma, akiknek rob­banószerre­ elkövetett öngyilkossága okozta állítólag s végzetes brünni szállodarobbanást. Szemere Árpád temetése. Baloldalon: a gyászmenet. Jobboldalon: Szemere édesanyja és rokonsága - menetben PESTI HÍRLAP 1933. augusztus 5., szombat.

Next