Pesti Hírlap, 1935. július (57. évfolyam, 147-172. szám)

1935-07-02 / 147. szám

KEDD, JULIUS 1 BUDAPEST, 1935. I­­V. 147. (18.688) SZÁM, Elő­fizetési árak: Egy hónapra 4 pengő, ne­gyedévenként 10 pengő 80 fillér. Egyes pél­dányszám ára (pálya­udvarokon is) 10 fillér, vasárnaponként 32 fill., a Pesti Hírlap Vasár­napja nélkül 12 fillér Szerkesztőség: Vilmos császár út 78. Telefon 122—95. — Foki­adók: Vilmos császár­ ut 78* Tel. mint a szerkesztő­ségnél. Erzsébet­ körut. 1 Tel. 352—96. A fiókok jegyzékét az apróhiv­­etések élén közöljük­­? A köztisztviselői kinevezések a 6—7-ik oldalon. A mentelmi jog. Irta: Ráth Zsigmond, a m. kir. Kúria nyug. másodelnöke. Az országgyűlés felsőházában, az állami költségvetés tárgyalása közben, a f­elsőháznak igen tekintélyes tagjai kifogásolták a minisz­terelnöknek azt a mereven fenntartott elhatá­rozását, hogy a négy évre előirányzott munka­­tervébe felvett alkotmányjogi reformokra vo­natkozó törvényjavaslatokat legutoljára ter­jeszti az Országgyűlés elé. A felsőház nyilvános ülésein elhangzott tartalmas beszédek után felesleges újból felso­rolni azokat az indokokat, melyek kívánatossá teszik, hogy az országgyűlés mielőbb foglalkoz­zék a tervbe vett alkotmányjogi törvényjavasla­tokkal. Ez ma már egyébként is olyan meggyö­­keredzett kívánsága az ország közvéleményé­nek, hogy azzal szemben el kellene némulnia minden halogatásnak, amelyet e tárgyban nemcsak az országgyűlés mindkét házában el­hangzott, de a közirodalom terén is kifejtett alapos érvekkel szemben meggyőzően megindo­kolni, különös tekintettel a miniszterelnökünk­nek ezekre a reformokra vonatkozó korábbi elvi jelentőségű nyilatkozataira, éppen az ő ré­szér,és legalább is problematikus vállalkozás. Ezúttal tehát csak azt teszem szóvá, hogy a közvélemény nemcsak az alkotmányjogi re­formok késedelmes előterjesztését kifogásolja, hanem azt is, hogy a kormány által tervbe vett alkotmányjogi reformok közül az országgyű­lés tagjainak összeférhetetlenségére vonatkozó s az országgyűlés mindkét házában állandóan sürgetett törvényjavaslat hiányzik, s azok kö­zött az országgyűlés tagjai mentelmi jogának törvényben kívánatos szabályozásáról sem lé­tezik említés, noha alkotmányunknak ez a fon­tos intézménye éppúgy, mint az előbbi, szintén sürgős szabályozásra szorul. Közjogunk szerint a mentelmi jog alap­ján az országgyűlésünk mindkét házának tag­jait ebben a minőségükben teljes szólásszabad­ság és fü­ggetlenség illeti meg. A mentelmi jog tehát tulajdon­kép a parlament szabadságának és függetlenségének biztosítására szolgál, mi­dőn a parlament tagjainak védelmet nyújt min­den zaklatás és illetéktelen korlátozás ellen, mely őket törvényhozói működésükben tör­vényellenesen akar.Ala’ hatná, avagy ebben a minőségükben bármely ányban is befolyásol­hatná. Közjogunknak ez a sarkalatos tétele azok­ból a régi törvényeinkből fakad, melyek az or­szággyűlés tagjainak személyét különös véde­lem alá helyezték s biztosították szólásszabad­ságukat, valamint személyük sérthetetlenségét. Eddigi törvényeink azonban tulajdonkép csak a törvényhozás tagjainak sérthetetlenségé­ről, inviolabilitásáról foglalnak magukban hatá­rozott rendelkezéseket. A tulajdonképeni men­tességről, az immunitásról csupán az 1867. évi Xl­. t.-c. 47. §-ában van szó; ez a rendelkezés azonban csak az Ausztriával közös ügyeink tár­gyalására kiküldött bizottság tagjaira vonatko­zik s az Ausztriával volt közös kapcsolatunk megszűnésével hatályát vesztette. A mentelmi jog egész anyagát felölelő törvényünk tehát nincs. Ennek hiányát már az 1867. évi országgyűlés is érezte; ahelyett azon­ban, hogy e tárgyban törvényt alkotott volna, beérte a Böszörményi László országgyűlési képviselő sajtóügyében kiküldött parlamenti bizottság véleményére alapított megállapodá­sokkal, melyeket parlamentünk mindkét házá­nak gyakorlata alapján kifejlődött szokásjog még most is érvényesnek ismer el. A mentelmi jogra vonatkozó szokásjog azonban részben elavult, részben hiányos s in­gadozó, következéskép gyakran ad alkalmat el­lentétes határozatok kialakulására.Ennek indo­kát pedig abban ismerhetjük fel, ho­gy az or­szággyűlés mindkét házának a mentelmi ügyek­ben hozott határozatát az esetek többségében a mentelmi bizottság jelentése irányítja, a men­telmi bizottság ülésében pedig nem mindig, ugyanazok a tagok vesznek részt s igy az ellen­­vélemények összehangolása nem mindig sike­rül azonos elvi alapon. Ily körülmények között a mentelmi jogra vonatkozó szokásjog nem alakulhatott ki olyan egyöntetűen, hogy a tételes törvény hiányát pótolhatná, minek következtében a mentelmi jog érvényesülése még ma is az ingadozó par­lamenti gyakorlat esélyeinek van kitéve. Ez a bizonytalanság az úgynevezett kiada­tási ügyekben elég gyakran törvénysértésre is ad alkalmat, midőn figyelmen kívül hagyva azt az általános jogszabályt, hogy anyagi és alaki törvényeink értelmében mindenkit illeté­kes bírája elé kell állítani, akit büntetendő cse­lekmény nyomatékos gyanúja terhel, — az or­szággyűlés illetékes háza egyes esetekben a bí­róság szerepét öltve magára, a mentelmi jog felfüggesztése összes feltételeinek fennforgása dacára s a helyes gyakorlat ellenére abból az okból tagadja meg a kiadatást, mert bűncselek­mény tényálladékát, illetve a kiadatni kért törvényhozó bűnösségét bizonyíthatónak nem találja. Már­pedig az országgyűlés a bűnösség kérdését a mentelmi jog szempontjából sem te­heti érdemleges vizsgálat tárgyává, mert az 1869: IV. t.­e. 20. §-a szerint senkit sem szabad elvonni az illetékes bírájától, ennek a kérdés­nek eldöntése tehát kizárólag a bíróság fel­adata. Az esetek többségében az országgyűlés a kiadatás iránti ügyekben az előbb jelzett té­ves állásponttal ellentétben azt az egyedül he­lyes elvet követi, hogy a mentelmi jog szem­pontjából a bűnösség kérdése nem, hanem csakis az lehet a vizsgálat tárgya: vájjon nem forog-e fenn zaklatás s a kiadatást arra illeté­kes hatóság olyan cselekmény miatt kéri-e, mely a kiadatni kért törvényhozó személyével, akár mint tettessel, akár mint bűnrészessel kapcsolatos; s ha igen, a törvények és rendele­tek értelmében alapul szolgálhat-e büntető, ki­­hágási, avagy fegyelmi eljárás megindítására. A mentelmi ügyekben hozott határozatok között mutatkozó ellentét már magában is indokolja, hogy a mentelmi jog végre valahára törvényben szabályoztassék, mert a jelzett bizonytalanság, különösen a kiadatás megtagadása esetében ve­szélyezteti a jogbiztonságot, alkalmas arra, hogy a jogegyenlőségbe helyezett hitet és bizal­mat csorbítsa. A kormány tehát a közóhajnak tenne ele­get, ha a mentelmi jog reformját is a munka­tervébe foglalná s azt a tervbe vett többi alkot­mányjogi alkotással egyidejűleg szintén dűlőre juttatná. Eden beszámolt az alsóházban párizsi és római útjáról. Anglia az olasz,abessziniai béke kedvéért hajlandó egy földsávot átengedni Abesszíniának. Mussolini nem fogadta el az angol javaslatot. London, júl. 1. (Inf.) Az alsóház hétfő délutáni ülésén rendkívül nagyjelentőségű politikai nyilat­kozatok hangzottak el. Sir Samuel Hoare külügy­miniszter és Eden népszövetségi miniszter többször felszólaltak az ülésen és felvilágosításokat adtak a függőben levő politikai kérdésekről. Morgan Jones munkáspárti képviselő arra vo­natkozóan kért felvilágosítást a kormánytól, hogy tapasztalható-e valamilyen haladás az olasz-abesszin konfliktus békés elintézése terén, ülésezik-e már az egyeztető bizottság és küldött-e az angol kormány megfigyelőt erre a bizottsági ülésre? Sir Samuel Hoare egészen röviden csak azt felelte, hogy az olasz-abesszin egyeztető bizottság június 15-tól 23-áig ülésezett, egyelőre azonban csak előkészítő munkát végzett. A legközelebbi teljes ülés július 2-án lesz. Angol megfigyelő nem vesz részt az ülésen, mert a bizottságot az olasz-abesz­­szin barátsági szerződés alapján hívták össze s ez a szerződés nem nyújt módot az angol kormánynak arra, hogy bármilyen formában is képviseltesse magát. Lansbury munkáspárti képviselő most azzal a kérdéssel fordult a külügyminiszterhez: módjá­ban áll-e részletes felvilágosításokat adni Edéll népszövetségi miniszter római és párizsi látoga­tásáról. Erre a kérdésre Eden válaszolt és egyórás előadásban ismertette drámai lefolyása tárgyalásait. Eden?, megbeszélésen Lavallal. Párizsi látogatásával — kezdte Eden beszé­dét — kettős célt tartott szem előtt. Az angol kor­mány mindenekel­őtt fel akata használni az első kedvező alkalmat, hogy nyíltan és fenntartás nél­kül felvilágosításokat adjon a francia kormánynak a német-angol flottaegyezményről. A másik cél az volt, hogy megvitassa a francia kormánnyal: mi­lyen módon lehetne a leggyorsabban megindítani a február 3-iki angol-francia jegyzőkönyvben lefek­tetett kérdések megvitatását. A német-angol flottaegyezményre vonatko­zóan részletesen ismertette Laval miniszterelnök­kel az egyezmény taralmát és mindazokat a körül­ményeket, amelyek között a tárgyalások folytak. Őszintén elmondotta azt is, melyek voltak azok az okok, amelyek az egyezmény megkötésére késztet­ték az angol kormányt. Jaival francia miniszterel­nök ugyanilyen nyíltsággal és őszinteséggel vála­szolt s közölte, milyen aggodalmai vannak a fran­cia kormánynak ezzel az egyezménnyel szemben. Laval azt is kifejtette, mi a v.­­ténye a német-an­gol flottaegyezménynek a kü­lö­nző európai prob­lémákra való kihatásairól. A l­ábeszélések során megállapodtak abban, hogy az ad­il-francia jegyző­könyvben foglalt kérdések rend­­jére feltétlenül szükség van Franciaország és M­ália további leg­szorosabb együttműködésére. Ily kérdés többek között a nyugati légvédelmi egy­­zmény megkö­tése, a légi fegyverkezések korlátoz­­a, a keleteuró­­pai és a középeurópai paktum, valt­mint a száraz­földi fegyverkezések ügyében megkötendő egyez­mény. Vannak természetesen szükségképen olyan kérdések is, amelyek nem kizáróan Franciaország és Angliára tartoznak. Az angol kormány ily kö­rülmények között a francia kormánnyal egyetértés­ben az együttműködésnek olyan formájára törek­szik, amely lehetővé tenné a február 3-iki londoni egyezményben megállapított programainál gyorsabb és minél teljesebb együttes megvalósítását. Erről a

Next