Pesti Hírlap, 1935. október (57. évfolyam, 223-249. szám)

1935-10-01 / 223. szám

Lélekharang. A jelenleg érvényben levő egész képvi­selőválasztási rendszer lélekharangját kondi­­totta meg a Közigazgatási Bíróság mai ítélete, amely érvénytelennek jelentette ki Budapest déli kerületének tíz mandátumát, kormánypár­tit és ellenzékit egyaránt. Különösen súlyossá teszi a bíróság döntését az a szokatlan körül­mény, hogy indokoltnak és szükségesnek látta a választási elnököt és két bizottsági tagot kü­lön is elítélni, amennyiben mindhármuk vá­lasztói jogát és meg­válasz­thatását egy évi időtartamra felfüggesztette, ami Verebély Jenő elnökre felsőházi tagságának elvesztését is jelenti. A bíróság indokolásából mindenekelőtt két pontot kell kiemelnünk. Az egyik az, amelyben a következőket mondja: »a válasz­tási bizottság többségének eljárása komolyta­lan volt«. A másik ekként szól: »az érvényte­lenítés azért történt, mert a választási bizott­ság a pótajánlások elbírálásánál szabálytala­nul járt el­. A választási bizottság elnöke, akit a bí­róság e megállapításaiért tehát a legnagyobb felelősség terhel, Verebély Jenő ügyvéd, a felsőház tagja, a keresztény gazdasági párt egyik előkelő vezetője volt. A magyar ügy­védi kar legelőkelőbbjei közé sorakozik, aki­nek nagy jogászi múltja van. Mindezt nem csupán azért kell az ügy pártatlan megítélésé­nél felsorakoztatni, mert megfelel a valóság­nak, hanem főként azért, mert első szempil­lantásra egészen érthetetlennek tetszik, ami­kor ilyen úrimról, aki magánéletében és hiva­tása gyakorlásában soha, a legkisebb okot sem­ szolgáltatta arra, hogy komolysága s a törvénytisztelete kétségbevonás­sék, om­f a ma­gyar bíróság azt állapítja meg, hogy komoly­talanul s a törvény előírásával nem törődve, szabálytalanul járt el.­­ Megtette ezt pedig annak dacára, hogy a választási bizottság két tagja, még mielőtt a bíróság által »súlyos szabálytalanságnak« ítélt döntés megtörtént volna, kijelentette, hogy »az erkölcsi és büntetőjogi felelősségben osztozni nem kívánnak, s ezért bizottsági tagságukról lemondana­k s eltávoznak. S ekként cselekedtek is. Állapítsuk meg tehát mindenekelőtt, a bírósági indokolás alapján, mi történt Buda­­­pest déli kerületében az általános képviselő­­választások alkalmával: öt párt nyújtotta be a törvényes határ­időn belül ajánlásait. A kereszténypárt, a Nép, a szabadelvű párt és a szociáldemokra­ták indulását a választási bizottság rendben­­levőnek ítélte. Ellenben kifogásolta az erre a választásra egyesült keresztény ellenzék és le­gitimista néppárt ajánlási íveit, amelyen 6668 név szerepelt. A bizottság egyik tagja 3362 pótajánlást követelt. Egy másik pótlás nélkül elfogadásra ajánlotta azt. Az egyesült Friedrich—Grttl—Payr­­párt még a döntés előtt megtette megjegyzé­seit, mire a bizottság nyomban összeült s a 3362 pótajánlás helyett már csak 1500-at kí­vánt. Gyorsaság nem boszorkányság, mondják az ilyesmire, csak éppen a bíróság talál kifo­gásolni valót ezen gyorsított eljárás ellen. De már rögtön a választási főbiztos jegyző­könyvbe­­vétette azt a megállapítását, amely szerint szabálytalanság történt. Még ezzel sincs vége ennek a választási tragikomédiának. Az érdekelt párt most nem 1500, hanem 1500 pótajánlást nyújtott be. A bizottság többsége ebből csak 900-at fogadott el érvé­nyesnek s a panasztó pártot a választásból ki­zárta. Ezt megelőzően történt két bizottsági tagnak már említett lemondása s eltávozása. Mennyire igazuk volt, bizonyítja a Közigaz­gatási Bíróság ítélete. Fölvetettük az előbb azt a kérdést, mi bírhat rá egy közéleti férfiút, kiváló jogászt arra, hogy a bíróilag megállapított szabály­talanságokat kövesse el! Nem találhatunk erre más feleletet, mint a mai választási rend­­szer­ mérgező hatását. Az ajánlási rendszer fertőző bacillusai, a politikai elfogultsággal párosulva, megtámadják a normális polgári gondolkozást, fia ritka is a fertőzésnek oly fo­ka, aminőről a jelenlegi eset tanúskodik, biz­tosan megál­lapítható, hogy az ajánlások gyűj­tésénél és felhasználásánál a képviselőválasz­tásoknál és a fővárosi törvényhatóságiaknál egyaránt, egyébként kifogástalanul tisztessé­ges gondolkodású emberek, a cél szentesíti az eszközt felkiáltással a leglazább felfogásról tesznek tanúságot, amely körülmény egyma­gában is elegendő volna arra, hogy ezt a rend­szert tévestül kiirtsák. Azt a mérgezett légkört, amelyet ez ter­jeszt, minél sürgősebben meg kell tisztítani. A mai bírósági ítélet remélhetőleg meggyor­sítja ezt a folyamatot. Már azért is, mert megnyugtatóan bizonyítja, hogy a bűnt bűn­­hüdés követi. Bűnök, vétségek, szabálytalan­ságok elvégre előfordulnak, nálunk is, másutt is. De megtorlás nélkül nem maradhatnak s azok, akik az ország sorsáért, tisztességes jóhíréért felelősek, kötelesek a megfelelő ta­nulságot is levonni. A magyar kormány még mindig elzárkó­zik az elől, hogy napirendre tűzze a választó­jogi reformot. Előbb kenyeret kell adni az or­szágnak! Ismételten meg kell azonban kérdez-­­­nünk, mennyi kenyértöbbletet juttatnak az or­szágnak a bírák megrendszabál­y­ozásáról, az­­ Ügyvédek megsanyargatásáról szóló jav­aslat­ .­­tok, vagy a sajtóreform, amelyek valameny­­nyien sürgősebben kezeltetnek, mint a gazda­sági javaslatok. Mi az oka annak, hogy a kenyérkérdést állítják az előtérbe mindannyiszor, amikor a szabadságjogok kiterjesztéséről van szó, ellen­ben azonnal elveszíti a fontosságát s főleg a sürgősségét, amikor a szabadságjogok meg­szorítását kívánják elérni! • Az angol kormány a francia kormány­hoz intézett mai válasziratában, amelyben le­szögezi az álláspontját esetleges középeurópai zavarok esetére s amelyben megállapítja, hogy eljárása egyező lenne azzal, amelyet az olasz-etióp összeütközésben követ, 'ta'rázá­sának indokait és jövőben való tanu. , az angol közvéleményre való hivatkozással ala­pozza meg. A közvélemény döntő erejét és tisztelet­ben tartását a brit nemzet hatalmas kormá­nya is legelsőrangú tényezőnek ismeri el. Nem jelentene semmi­féle meghátrálást, vagy megalázkodást a magyar kormányra sem, ha ezt a tényezőt a maga elhatározásaira irányadónak tekintené. Az pedig kétségtelen, hogy Magyarország közvéleménye kívánja a választójogi reformot, az egész jelenlegi vá­lasztási rendszer kiirtását. A mai bírósági ítélet is megfelelő hatás­sal lesz, egyelőre a lelkek birodalmában, de hozzá fog járulni a politikai légkör megtisztu­lásához is, jobb belátásra bírva azokat, akik még nem akarják meglátni, hogy a nyugodt, termékeny, munka előfeltételeit nem a szabad­ságjogokat korlátozó, hanem az azokat kiter­jesztő törvényekben fogják megtalálni. m­­okt -1 I­­JjTVtK­TB^ LVH. ÉVFOLYAM* 223. (18.764) SZÁJ Előfizetési árak: Egy hónapra 4 pengő, ne­gyedévenként 10 pengő 80 fillér. Egyes pél­dányszám ára (pálya­udvarokon is) 10 fillér, vasárnaponként 32 fill­, a Pesti Hir­l­ap Vasár­­napja nélkül 12 fillérPesti Hírlap KEDD, OKTÓBER 1. BUDAPEST, 1935. Szerkesztőség: Vilmos császár-ut 78. Telefon 122—95. E­l­­őkiadók: Vilmos császár-ut 78. Tel. mint a szerkesztő­ségnél. Erzsébet-körut 1 Tel. 352—96. A fiókok jegyzékét az apróhir­detések élén közöljük ANGOLORSZÁG MAGATARTÁSA EURÓPAI TÁMADÁS ESETÉN. Ha valamely állam támadólag lép fet, az angol kormány teljesíti a népszövetségi alapokmány­ból származó kötelezettségeit. A nemzet támogatja a kormányt ezen kötelezettségeinek teljesítésében. Párizs, szept. 29. (Havas­) Vasárnap este 7 óra­kor közzétették az angol választ Franciaország szeptember 10-én feltett ama kérdéseire, mi lenne Nagybritannn­a magatartása európai támadás ese­tén. A jegyzék formája Sir Samuel Hoare brit külügyminiszternek Corbin londoni francia nagy­követhez intézett levele. A levél így kezdődik: Abban a levélben, ame­lyet szeptember 10-én szíves volt Yasiparthoz in­tézni, Excellenciád az olasz-ethióp viszály alkal­mából kifejezte kormányának azt az óhaját, hogy tudni kívánja, mily mértékben számíthatna a jö­vőben arra, hogy országunk haladéktalanul és hathatósan alkalmazza mindazokat a büntetőrendel­­kezéseket, amelyeket a népszövetségi alapokmány 10. cikkelye előír arra az­­esetre, ha az alapokmányt ver és ha Európá­ban erőszakhoz folyam­at, különösen pe­dig, ha az az eset áll elő, ú­gy erőszakhoz fo­lyamodik Európában valamelyik áram, akár tagja a Népszövetségnek, akár pedig nem. A levél így folytatódik: Válaszképpen­­ van szerencsém felhívni szíves figyelmét azokra a sza­vakra, amelyeket Genfben szeptember 11-i beszé­demben mondottam. Kijelentettem akkor, hogy a brit királyi kormány nem marad senki mögött abban az elszántságában, hogy lehe­tőségeihez mérten teljesítse az alapokmány­ból rá háramló kötelezettségeket és hozzáfűztem, hogy az alapokmányban kifeje­zésre jutó eszméket és főleg azt a törekvést, hogy nemzetközi ügyekben a törvény uralma érvényesül­jön, a brit vérmérséklet idealista iránya fokozódó erővel juttatta mindig kifejezésre, annyira, hogy ezek az eszmék és törekvések a nemzeti lelkiisme­ret tényleges részeivé lettek. Miként Excellenciád bizonyára szintén emlék­szik, genfi beszédem folyamán az eddig említette­ken kívül megragadtam az alkalmat, hogy vissza­utasítsak minden olyan állítást, mintha őfelsége kormányát más irányítaná, mint az állandó hűség a Népszövetséghez és mindahhoz, amit képvisel. Úgyszintén felhívtam a figyelmet arra a tényre, hogy a brit közvélemény legutóbbi megnyilatkozá­sai milyen teljes mértékben szemléltetik, hogy a nemzet támogatja a kormányt a népszö­vetségi tagságból folyó kötelezettségeinek ma­radéktalan magára vállalásában, abban a felfogásában, hogy ez a népszövetségi tag­ság több ízben megjelölt alapvető támasza külpo­litikánknak. Hozzáfűztem, hogy az, aki feltételezi vagy inszinuálja, hogy ezirányú politikánk akár­milyen okból csupán az olasz-ethiópiai viszállyal kapcsolatosan ilyen, teljesen félreismeri politikán­kat. Semmi sem áll távolabb az igazságtól, mint ilyen feltevés. Kijelentettem és — a mostani alkal­mat őszinte örömmel megragadom — teljes felelős­­séggel megismétlem, hogy országunk népe a népszövetségi eszme iránt tanúsít hűséget, nem pe­dig annak valamilyen különleges alkalmazása iránt. Minden más nézet a brit jóhiszeműség alá­

Next