Pesti Hírlap, 1937. május (59. évfolyam, 98-120. szám)

1937-05-19 / 111. szám

IO ­ Az etiópiai háború Badoglio Pietro tábornagy, a győztes olasz hadvezér 1936 őszén megírta az olasz-abesszin há­­ború történetét, mely a napokban magyarul is meg­jelent.* A vezető körök úgy találták, hogy az olasz­­magyar barátság kimélyítéséhez, a kölcsönös meg­értéshez lényegesen hozzá fog járulni, ha Badoglio marsall kitűnő könyvét olaszul nem beszélő közön­ségünk is olvashatja és fiatalabb katona-nemzedé­künk a legújabb háború tapasztalataiból tanulhat. Badoglio művének előszavában szerényen meg­jegyzi, hogy ő nem történetet akar írni, mert egy háború történetét csak akkor lehet megírni, ha évek múltával, a főszereplők eltávoztak az élők sorából és mikor már az adatokat gondosan kirostálták, úgy, hogy az ítéletet tárgyilagosan ki lehessen mondani, t) csak arra akart szorítkozni, hogy egy­szerűen leírja, a háború miként folyt le, miképen szervezte, vezette és nyerte meg a hadjáratot, minő körülmények befolyásolták a hadvezetést. Badoglio tábornagy nem említ részleteket, ha­nem nagy vonalakban vázolja a hadműveleteket, kiemelve a sok nehézséget, mellyel a modern had-, vezérnek a helyzet folytonos és gyors változásai miatt számolnia kell. A beérkezett híre­k gyakran ellentmondóak, az alparancsnokok saját lelkiállapotuk, egyéni felfo­gásuk szerint bírálják el és jelentik az eseménye­ket, úgy, hogy a fővezérnek épen a döntő elhatáro­zásoknál saját „ösztönére“ kell hallgatnia. A min­­denapi harcokkal, csetepatékkal nem foglalkozik, ellenben tanulságosan vázolja a döntő ütközeteket, az első és második tembien-i, az end­ertai, a soire-i, az Ascianghi-tó melletti csatákat és Adis-Abeba el­foglalását. A mű értékét emeli, hogy a Duce személyesen írta meg kimerítően előszavát, melyben többek kö­zött felemlíti, hogy gyarmati háború még sohasem­ zajlott le oly különleges körülmények között, mint Olaszországnak ez a hadjárata. Itáliának nem csak európai oktatók által előkészített s részben korszerű fegyverekkel ellátott fanatikus ellenséggel kellett szembeszállnia, de meg kellett ütköznie a politikai és gazdasági arcvonalon a népszövetségbe tömörült államok legtöbbjével is... De nem a fegyveres ellenállás keresztülvitele volt a legnehezebb ebben a hadjáratban, hanem a földrajzi viszonyok leküzdése. Tényleg 400.000 emberre és 100.000 munkásra volt szükség, vagyis az előirányzott erő ötszörösére! Igaz, hogy a hadjárat a „megjósolt“ hat év helyett 7 hónap alatt nyert befejezést. Mint a hadműveletek fénypontját kell Badoglio Dessié—Addis Abeba-i előnyomulását, a „vasakaratú menetelést“ felemlíteni. Tizenhat nap alatt sok száz kilométeres utat tett meg „motorizált csapataival“, hogy aztán május 5-én Abesszínia fővárosát 10.000 olasz és 10 000 benszülött katonával, 11 üteggel, 1 harckocsi századdal és 1725 autóval elfoglalja. Az olaszoknak ez a teljesítménye valóban csodálatra méltó volt, tekintve a terep nehézségeit és az idő­járás viszontagságait. Előfordult, hogy a katonák a feneketlen utakon inkább vitték, mint vontatták a gépjárműveket, me­lyeken nekik kellett volna utazniok. Az események, a harcok leírásai azonban reánk nézve nem olyan fontosak, mint a leszűrt tanulsá­gok, melyeket Badoglio tábornagy műve végén foglal össze. Méltatja az olasz műszaki csapatok páratlan teljesítményeit, dicséri a tüzérség tevékenységét, mely bizonyos esetekben a csaták egyes részlet­cselekményeit egyedül oldotta meg. Azonban tel­jesen tárgyilagos módon megjegyzi, hogy az olasz tüzérség igen kedvező viszonyok közt működött, mivel az abesszineknek kevés ágyúja volt és azokat is többnyire helytelenül, lövegenként alkalmazták. A gépkocsik jobban beváltak, mint azt remélni merték volna s jóval nagyobb teljesítményeket értek el velük, mint azt elvárták volna. Igaz, hogy az olaszok jó mechanikusok, kocsivezetőik elsőran­­guak, autó- és motorgyáraik pedig kiválóak. A repülők teljesen uralkodtak a harctereken. Azonban még szorosabban kell együ­ttműködniök a földi hadsereggel, minden merev szabályt, dogmát félretéve. A harcikocsik (tankok), a szaggatott, járatlan, hegyes terepen sokszor nem váltak be, különösen az esős időszak alatt. Az olasz vezetésnek legnagyobb teljesítménye volt azonban a háború előkészítése és az utánpótlás szolgálatának lebonyolítása. 4000 km tengeri és több száz km szárazföldi után kellett fél millió ember­nek és az állatok tízezreinek szükségletét — fát és vizet kivéve —­ utána szállítani. Ezen a téren az olaszok tényleg csúcs­teljesítményeket mutattak be-Badoglio műve végén büszkén hirdeti, hogy az afrikai hadjáratban megedzett katonái nem marad­nak ma senki mögött. Ezekkel a katonákkal Olasz­ország bátran foghat bármilyen feladathoz. Viszont meg kell állapítanunk, hogy Badoglio tábornagy némelykor a vakmerőségig merész volt. De háború­ban a jó vezérnek kockázatot is kell vállalnia, mert senkire sem áll annyira a régi mondás: „aki mer az nyer“, mint a jó hadvezérre... és Badoglio marsall annak bizonyult Suhay Imre ny. altábornagy • Badoglio Pietro, Otaezország marsa­lla, Addis Abeba hercege: „Az Etiópiai háboru“, a l­uce előszavával. — A. Mon­tiadon, Milano. — Gergely K­. K.-T. Budapest, 1927. PESTI HÍRLAP 1937. május 19., szerda. Az új nyári menetrend Vasárnap közöltük az új nyári menetrend első ré­szét, a nemzetközi forgalom és a fővonalak fontosabb vál­tozásait A szombaton, május 22-én életbelépő új menet­rend befejező részét az alábbiakban közöljük: Balatoni forgalom. Budapest—nagykanizsai vonal. Gyorsvonatok. A Budapest déli p. u.-ról 7.30-kor és 20 órakor induló, valamint az oda 9.45-kor ér­kező trieszti gyorsvonatok me­netrendje nem változik, az esti trieszti gyorsvonat azon­ban 22.20 helyett 22.45-kor érkezik Budapest déli p. u.­­ra. A Budapestről reggel in­duló trieszti gyorsvonat után L Lepsénytől Keszthelyig, el­lenirányban pedig a Buda­pestre este érkező trieszti gyorsvonat előtt Keszthelytől Lepsényig az elő- és utó­idényben (V. 22—VI. 26. és IX. 9.—XI. 1. között) va­sár- és ünnepnapokon, a fő­idényben (VI. 27—IX. 8. kö­zött) pedig naponta elosztó, illetőleg gyűjtő motoros vona­tok közlekednek, amelyek ré­vén valamennyi balatoni meg­állóhely érdekeltsége is be­ka­pcsolódh­atik a gyorsvona­tok forgalmába. Ugyanilyen elosztó­ és gyűjtő motoros vo­natok közlekednek Lepsény— Keszthely között naponta, de csak a főidényben a Buda­pestről este induló trieszti gyorsvonat után, illetőleg a Budapestre reggel érkező gyorsvonat előtt. A hétvégi forgalom céljaira a főidényben VI. 26, 28­; VTL 3., 10., 17., 24., 31.; VllI. 7., 14., 19., 21., 28. és TX. 4-én Budapest, déli p. u.-ról 12.45 perckor Balatonexpressz imíul és közlekedik Keszthelyig, ahová 15.58-kor érkezik. A Balatonexpresszt Siófo­k Budapesti déli p. u.-ról jelenleg 6-30-kor induló reg­geli nagykanizsai személyvo­nat 6.23-kor, az esti személy­vonat változatlanul 22.50-kor, míg a jelenleg 14.15-kor in­duló délutáni személyvonat 14.48-kor indu­l, i utöbbi , a ta­valyi gyakorlatnak megfelelő­en Budapet«­­ Kelenföld és Székesfehérvár között nem »­ meg, miért is a helyi for­galom céljaira 14.08-kor in­dul egy szemmélyvonat, amely Székesfehérvárra, a Budapest­ről 14.48-kor*­ induló nagyka­prai­ személyvonat előtt ev­ezik be. A Budapest déli p. U.-ról jelenleg 9.10-kor in­duló székesfehérvári helyi vo­nat az új menetrendben 8 óra 50 perckor indul és Nagyka­nizsáig közlekedik, ahová 15-26-kor érkezik. Az ellenirányban közlekedő távolsági személyvonatok kö­zül az éjjeli személyvonat Bu­dapest déli p. u.-ra 6.20-kor, a délutáni 15.50-kor érkezik és menetrendjük lényegében nem változik. A Budapest dé­li p­ .u.-ra jelenleg 20.30-kor érkező esti személyvonat Szé­kesfehérvár és Kelenföld kö­zött csak Marton­vásáron áll A jelenlegi menetrendben Budapest déli pu­ról 7.30-kor induló, illetőleg oda 22.20-kor érkező trieszti g­yorsvonatok­kal továbbított ta­polca— keszthelyi közvetlen kocsik e vonatoknál megszűnnek és ezek helyett Budapest déli pu­ról 7.50-kor tör­ténő indulás­sal­, illetőleg oda 22.10-kor tör­ténő érkezével külön gyorsvo­natpár közlekedik, amely Székesfehérvár — Keszthely között sebesvonatként közle­kedik. A hétvégi forgalom céljaira VI. 26—28. VII. 3., 10., 17., 24., 31. VIII. 7., 14., 19., 21., 28. és IX. 4-én Budapest Ke­leti pu-ról 13 órai indulással Pusztaszabolcson át egy, gyor­sított személyvonat közlekedik Balatonfüredig, ahová az 16.19-kor érkezik. Az ünnepi forgalom céljai­ra VT. 27., 29., VII. 4., 11., 18., 25., VTI­. 1., 8., 15., 20., 22., 29., IX. 5., 8. és 12-én Budapest — Mussolini-térről Wienbe 7.00 helyett 7.20 óra­kor, Szegedre 14.25 helyett 14.15 órakor, Bajára 18.00 helyett 17.50 órakor indul autóbusz. A jelenleg csak Kecskemétig közlekedő járat 18.30 óra helyett 19 10 óra­kor fog indulni és Hódmező­vásárhelyig fog közlekedni. (Ez a járat Kiskunfélegyhá­zán felveszi a Budapestről in­duló 708. számú szegedi sin. autóbusz csatlakozását.) Bu­dapest—Mussolini­ térről Vesz­prémbe­ hétköznapokon 16.10 órakor autóbusz fog indulni, amely onnan 8-50 órakor ér­kezik vissza. Vám­os­györkről Gyöngyös­re a 403. és 407. számú gyors­vonattól. Gyöngyösről Vámos­­györkre a 402. és 403. számú gyorsvonathoz autóbusz fog közlekedni. Miskolc—Edelény között a 402. és 403. 82. gyors­von­atokhoz­­ csatlakozó új autóbuszjáratok fognak köz­ben történő átszállással a Siófok — Balatonszentgyörgy között fekvő valamennyi állo­más és megállóhely utas kö­zönsége is igénybe veheti, mert a Balaton ex­p­ressz után Keszthelyig egy elosztó sin­­autóbuszvonat is közlekedik. A Balatonexpressz ellenirány­­ban VI. 28., 30., VII. 5., 12., 19., 26., Vili. 2., 9., 16., 21., 23., 30. és IX. 6-án tér vissza Keszthelyről Budapest déli p. u.-ra, ahová Szabadbattyán—­ Börgönd—Pusztaszabolcson át haladva 8.40-kor érkezik. A vasár- és ünnepnapi for­galom céljaira a főidényben VL 27., 29., VII. 4., 11., 18., 25., VIII. 1., 8., 15., 20., 22., 29. és IX. 5-én Budapest déli p. u.-ról reggel 7.10-kor a rendes trieszti gyorsvonat előtt, egy gyorsvonat Indul és közlekedik Buszt­asz­a­bölcs— Szabadbattyánon át Balaton­­boglárig, ahová 10.02-kor ér­kezik. Ez a gyorsvonat ugyan­ezeken a napokon 18.25-kor indul vissza Balatonboglárról és ugyancsak Szabadbattyán —Pusztaszabolcson át halad­va 21.25-kor érkezik Buda­pest déli p. u.-ra. Ugyaneze­ken a napokon és a Balatoni Sporthétre való tekintettel m­ég IX. 8. és 12-én is Kerezt­­helyről 17.40-kor m­ég egy gyorsvonat indul és ugyan­csak Szabad­battyún , Pusz­ta­szabolcson át haladva 22 órakor érkezik Budapest déli p. u.-ra, meg és Nagykanizsáról a je­lenlegi 14.15 helyett, 15.51- Székesfehérvár — Kelenföld közötti helyi forgalom igénye­­it a Nagykanizsáról 14 óra­kor induló és Budapest, déli p. u -ra 20.52-kor érkező új személyvonat szo­lgálja­­kor indul és Budapest déli p. U-ra 21.17-kor érkezik. A A hétvégi forgalom céljaira a Balatonexpresszel azonos közlekedési napokon Buda­pest déli p. u-ról 13.55 indu­lással egy személyvonat köz­lekedik Balaton­­boglárig, aho­vá az 17139-kor érktezik. A vasár- és ünnepnapi forgalom céljaira VI. 27.. 29., VII. 4., 11., 18.. 25. VIII. 1., 8., 15.. 20., 22., 29.. IX. 5., 8. és 12 ón Budapest déli p. u.-ról 6 óra­kor történő indulással pedig egy gyorsított személyvonat közlekedik Balatonszent­györgyig. A visszautazáshoz VI. 27.. 29.. VII. 4.. 11. 18. 25. Vik­i 1. 8. 15., 20. 22. 29. IX. 5. és 8 án Balatonboglárról, ugyanezen napokon és rpé£ IX. 12-én is Balatonszent­­györg­yről egy egy gyorsított személyvonat indul, amelyek 21.01, illetőleg 6.10-kor érkez­nek Budapest déli p.­u-ra. Budapest Keleti pu-ról 6.03 indulással egy gyorsított sze­mélyvonat közlekedik Puszta­­szabolcán át Keszthelyig, amely ugyanezen a napokon, ugyanezen az irányon át 23.34- kor érkezik vissza Budapest Keleti pára. Ki a Vonatpár Bal­a­ton­fü­­red és Tapolca kö­zött valamennyi állomáson és megállóhelyen megáll. VI.27. 29. VII. 4., 11. 18., 25.. VIII. 1., 8., 15., 20., 22., 29 én IX. 5 én Balatonfüredről 17.50- kor ugyanezeken a napokon és még IX. 8-án 15.10 indulással egy-egy gyorsított személyvo­­nat indul ugyancsak Pu­szta­­szabolcson át Budapest Keleti pá­ra, ahová előbbi 21.27, utóbbi 18.40-kor érkezik. A balatonra egyébként nem­csak Budapestről, hanem a dunántúli nagyobb gócpon­tokról, mint Pécs—Kaposvár, Szombathely, Győr és Zala­egerszegről i­s közlekednek közvetlen vonatok. rekedni Debrecenből Miskolcra 6­00 helyett 7.40. 16.15 helyett pe­dig 15.00 órakor indul autó­busz. Békéscsabáról Debrecen­be 6.05 órakor, Debrecenből Békéscsabára 14.15 órakor közvetlen autóbuszjárat indul. A Bajáról Szegedre 5.25 he­lyett 5 00 órakor induló au­tóbusz Szeged—Rókus pálya­udvaron csatlakozik a Békés­csabára induló 1622. sz. vo­nathoz. Kunszentmiklós—Tass­ról Soltra 16.35 helyett 15.40 órakor indul a 904. számú gyorsvonathoz csatlakozó autóbusz. Új járatok közlekednek Szekszárd— Bonyhád — Pécs­­várad, Nagykanizsa­­—Keszt­hely, Barcs—Kaposvár, Kő­szeg—Lövő, Szikszó—Halmai —Abaújszántó és Endrőd— Gyom­a — Szeghalom között. Az Aszód—Balassagyarmat és Miskolc—Ózd közötti autó­­buszjáratok megszűnnek. Személyvonatok: Budapest—Tapolca—Keszthely. „MA VAUT“ autóbuszjáratok. •­t­­r­U 1­70 cm széles, színtartó­­ anyag mtr. . . . P 1.49 200 cm széles tartós tüll..............................................P 1.95 150 cm széles mintás gitterszövet ...... P 2.40 Siffon különlegesség...............................................P —*98 Lavall fehérnemű divatanyag..................................P 2.60 Weisz Mariska 22 Tömeges közlekedési baleset a pünkösdi ünnepeken Dr. Palugyay Móric nyugalmazott államtitkár gépkocsi balesete Dr. Palugyay Móric n­yugalmazott belügyi állam­titkár, volt országgyűlési képviselő, vasárnap délelőtt gépkocsin utazott Sári község határában. Gépkocsija a 28-as kilométerkőnél levő kanyarulatban megfarolt és kétszer megfordult maga körül, majd az árokba for­dult. Az államtitkár könnyebben sérült meg, a gép­kocsi vezetője, Gurszky József, súlyos belső sérülése­ket szenvedett. Egy arra haladó gépkocsi Soroksárra és onnan a csepeli mentőkocsi Budapestre, a Szent Ist­­ván-kórházba vitte a sebesülteket. Egy motorkerékpár hétfőn este a Fehérvári­ úton elütötte Szász II. Sándor rendőrfőtörzsőrmestert. Zú­zott sebeket szenvedett. A mentők a IX. helyőrségi kórházba vitték. Strausz Vilmos cukrász motorkerékpárjával hétfőn délután az Üllői-út és a Ceglédi­ út keresztezésénél, Vecsés határában nekirohant a vasúti sorompónak. Strausz és a mögötte ülő Fröhlich György magántiszt­viselő az úttestre zuhant és súlyosan megsérült. A mentők a Szent István-kórházba vitték őket. Strausz Vilmos állapota életveszélyes. Egy motorkerékpár a rákoskeresztúri országúton elütötte Czinege György ötéves gyermekét, azután to­vább robogott. Papek János gazdálkodó meg akarta állítani a gázoló motorkerékpárt és eközben egy másik motorkerékpár elütötte. A gyermek koponyaalapi tö­rést és lábsérülést, Pupek pedig lábtörést szenvedett. A mentők mindkettőjüket kórházba vitték. Szabó Ferenc hétéves fiúcska a kispesti vasúti ál­lomáson át akart szaladni a vágányokon. Közben el­esett és a lajosmizsei személyvonat mozdonya el­ütötte. A kerekek levágták a jobblábát. A mentők kórházba akarták vinni, de egy öntözőkocsi a Nép­liget mellett összeütközött a mentőkocsival. A mentő­orvos — aki maga is megsérült — előbb a gyerme­ket kisérő anya könnyebb fejsérülését kötötte be, az­után a gyermeket a Madarász­ utcai kórházba vitette. Koller Károly műszerész oldalkocsis motorkerék­páron robogott a budafoki országúton Székesfehér­vár felé. A Budafoki Sörgyár előtt a motorkerékpár kettévált és felborult. Koller Károly és az oldalkocsi­ból kizuhant utasa, Fülöp Mária, súlyosan megsérült. A mentők kórházba vitték őket. Anka Béla fékező Monor és Üllő között szolgálat közben kihajolt és lezuhant a tehervonat egyik kocsi­jából. Koponyatörést és zúzódásokat szenvedett. A mentők a MÁV-kórházba vitték. Több zápor, zivatar hőcsökkenés A pünkösdi ünnepek nyáriasan meleg, jórészt derült és száraz időjárást főleg a hőmérsékletileg szelídebb Du­nántúlnak hoztak. Az Alföld szélsőséges melegedésre haj­lamos terepén sok zivatar fejlődött ki a déli órákban, egyes helyeken bő esővel és néhol jéggel. Hatalmas csapa­­dákjával kiemelkedett ezek közül a vasárnapi mezőtúri dí­, a hétfői kőrösszakáli (56), nagykőrösi és battonyai (24 milliméteres eső)l­égiháború. Közben a hőmérséklet többfele elérte a 30 fokot, kedden azonban egy árnyalattal mindenütt alatta maradt. A szép időt fent­artó nehezebb légtömeg, amely Európa, délkeleti részeit borította, az át­melegedés folytán domi­ng ült, ellenállása új hatásokkal szemben gyengült. Az óceáni levegő egy hulláma elég mélyen benyomult a kon­tinensre. A kifejlődő északnyugati időhatás vége pár napon belül jelentősebb hőcsökkenés lesz, de, addig — főleg a Ti­szántúl — csak kisebb hőváltozás várható. Megnövekedett elsősorban az ország északnyugati felében a záporok és zi­vatarok valószínűsége, amelyek egyelőre szórványosan, helyi jelleggel, később általánosabban is fellépnek. Hivatalos időjelentés A Meteorológiai Intézet je­lenti május 18 án este. Az időjárás Európa területének egyre nagyobb részén felhőssé­­vált és sok helyen zivataros eső keletkezik. Magyarországról ma dél­­után még nem jelentettek zi­vatart, de délnyugat felől fel­­hőrendszerek érkeztek, a lég­áramlás is megélénkült és az esti órákban Budapestről dél­nyugatra zivatar alakult ki. A hőnmérséklet az ország nagy részében megközelítette a 30 fokot. A sü­Med°ég a délnyu­gati szélnek kitett helyeken, kissé csökkent. Budapesten este 9 órakor a hőmérséklet 22 fok Celsius, a tenger­szintre átszámított légnyomás 757 milliméter, alig változik. Várható időjárás a követ­kező 24 órára: Délnyugat­nyugati szél, több helyen zi­vatar, a meleg a nyugati r­­­­gyekben kissé csökken, kéle­tén még változatlanul to­vább tart. Vízár­lás: A Duna Bécs és Gombos közt árad, másutt apad. Bajáig közepes, lejebb magas vízállásul. Mai vízállá­sok: Schärding 262, Passau­ 363, Aschach 216, Strudelt 453, Stein 137, Bécs 142, Po­zsony 314, Komárom 413, Budapest 354, Paks 264, Ba­ja 380, Mohács 410, Gömbös 434, Újvidék 466, Zimony 573,, Drenkova 455, Orsova 495. A Dráva Barcsnál 146, Dráva­­szabolcsnál 254, Eszéknél 320- A Száva Bródnál 702. A Tisza Tiszaujlaknál árad, másutt apad, Csongráditó ala­csony, fejebb közepes vízálló­­sa. Mai vízállóitok: Tiszauj­­lak —16. Vásárosnamény —24, Tokaj 84, Tiszafüred 114, Szolnok 138, Csongrád 136. Szeged 243. A Szamos Csen­gern­él 8, a Körös Körött­­Szakállnál 6, Békésnél 98, Gyoménál 52. A Maros Makó­nál 95. A Balaton Siófoknál 115. A Velencei tó Agaránál 70.

Next