Pesti Hírlap, 1940. április (62. évfolyam, 73-97. szám)

1940-04-21 / 90. szám

BUDAPEST, 1940 LXII. ÉVFOLYAM, 90. (20.116) SZAffl____________.» VASÁRNAP, ÁPRILIS 21 Ke* ü%| mm jgm mm m 18 i ä m n mm, s&emks évre 7 pengő" 506 flífér" SC Sir W Ü |ÉsÉP B M fii/'- fffi mofcs Ä-Ä Sfc ÜSS P P % I 1 fff I H I ÜU £E.H£ä u 16 ■ ■ Bm Hs Emberek és katonák Irta Hercceg Ferenc Csakis olyan hadsereg, amely káp­rázatos gyorsasággal, milliméternyire egybevágó szabatossággal és semmi­féle akadálytól vissza nem riadó len­dülettel teljesíti a hadvezetőség pa­rancsait, vállalkozhatott Dánia és Norvégia megszállására. Minden­esetre egyike marad ez a hadtörténe­lem lélegzetelállító fejezeteinek. Előrelátható, hogy idővel egész irodalom fog keletkezni, amely a hős­költeménybe illő vállalkozás katonai vonatkozásait taglalja. A mi vélemé­nyünk szerint azonban az északi ex­­pedíciónak voltak lélektani feltételei is, amelyek a siker szempontjából döntő jelentőségűek. Az a virtuóz fö­lény, melyet a német hadvezetőség a pszichológiai vonatkozások ismerete és kihasználása körül tanúsított, ta­lán nem volt kevésbé fontos járuléka a győzelemnek, mint a csapatok vi­tézsége és katonai tudása. A kérdés katonai oldala természetesen a szak­írókra tartozik, mi ezúttal csak egy­két lélektani szempontra szeretnők felhívni a figyelmet. A német hadvezetőség bizonyára tisztában volt vele, hogy olyan csa­patokkal fog szembe kerülni, ame­lyeknek katonai szellemét kikezdte már a hosszú békeállapot. A politikai szabadság, amelyben a skandináv né­pek régóta élnek, éreztette hatását a hadsereggel, elsősorban persze a tisztikarral is és megteremtette a po­litizáló katona kínos típusát. Termé­szetesen minden szabad embernek és így a katonának is megvan az a joga, hogy véleményt alkosson magának a politikai helyzetről. Ha politizáló ka­tonáról beszélünk, arra a tisztre gon­dolunk, aki nyíltan vagy titokban pártpolitikát csinál a legfőbb had­ura, az adott két esetben a királya által képviselt irány ellen. Bár erre nézve nincsenek adataink, annyit mégis tudunk, hogy úgy a dán, mint a norvég hadseregben szá­mos lelkes híve volt a nemzeti szo­cializmusnak. A támadó németeknek ez óriás előnyük volt, mert míg ná­luk otthon a nemzeti szocializmus­­összefogó erő, mely az egész német­séget egyetlen acéltömbbé kalapálja össze, addig más országban az erők megbontásának eszköze, a hadsereg­ben érzelmileg ketté választja a tisz­tikart, kölcsönös bizalmatlanságot kelt és kétkedéssel tölti el a hadse­reget saját harcképességét illetően. A politizáló hadsereg mindenkire nézve veszedelmes, csak éppen az ellenségre nézve nem és az ország biztonsága szempontjából jobb, ha semmiféle hadsereg nincs, mint ha politizál a hadsereg. Az északi népek erős szervezetűek, férfiasak és bátrak, szóval, a világ legjobb katonaanyaga. A német had­vezetőség azonban tudatában volt annak is, hogy úgy Dániában, mint Norvégiában olyan tisztekkel lesz dolga, akikben a hosszú béke idején a bürokratikus szellem elterebélye­sedett a katonai szellem kárára. Mi jellemzi a bürokratát? A felelősség­től való félelem. Tehát a kezdemé­nyező szellem fogyatékos volta, az Ügyek végleges elintézésének halo­gatása. Az egyenruhás bürokrata a háborúban nem a győzelemre, ha­nem a szolgálati szabályzatra gon­­d­ol. És mellékesen még különböző hadipótlékokra, előmenetelre, kitün­tetésekre. Az a német őrnagy, aki elbeszélte az újságíróknak, a hajóra rakott csa­pattal hogyan nyomult be sötét haj­nalon a kopenhágai kikötőbe, utolsó pillanatig azt várta, hogy a kikötő bejáratát védő nehéz ütegek tűz alá veszik a hajót. Ha megteszik, miként ez kötelességük lett volna, Kopen­­hága ugyan­akkor sem menekül meg a megszállástól, az első német csa­pat expedíciója azonban minden­esetre a tenger fenekén végződik. (Biztos, ha finn ütegek őrködnek azon a helyen, akkor máskép történt volna.) A németek, az őrnagy elbeszélése szerint, szinte csodálkoztak, mikor a hajójuk bántatlanul elsiklott az üte­gek előtt. Miért nem lőttek? Dán ka­tona nem nyilatkozott erre vonatko­zóan, de mi némi fantáziával rekon­struálni tudjuk a tényállást, anélkül, hogy attól kellene félnünk, túlságo­san eltértünk a valóságtól. Az őrség mindenesetre észrevette a kéretlen vendégeket és biztos, hogy a legénység vitatkozni kezdett, mi­féle kísérteties hajó ez. Felköltötték altisztjüket, ha az nem szenvedett történetesen álmatlanságban és az altiszt bizonyára azt mondta: Parancs szerint tulajdonképpen rögtön meg kellene indítanunk a tüzelést, lehet azonban, hogy németek és akkor nagy kellemetlenség lenne belőle, mert hiszen Németországgal mi bé­kében élünk. Az is lehetséges, hogy ez a hajó megkapta az engedélyt, hogy bejöjjön a kikötőbe, de minket elfelejtettek értesíteni. Ilyen apró hanyagság megesett már máskor is és azért nem lehet még az alvó város közepén öreg gránátokkal lövöldözni. Az altiszt azonban tudta, mi a rend és rögtön felköltötte a szolgálatban levő tisztet az őrszobában. A tiszt, miután megértette, miről van szó, habozás nélkül telefonált a kikötő-­ parancsnoknak. Három órakor haj­nalban azonban minden becsületes kikötőparancsnok alszik és mire majd fel fog ébredni, a német csapat már partot ért, a legénység apró oszta­gokra szakadt és rohamlépésben megindult az alvó város különböző pontjai felé, hogy gépfegyvereket állítson a királyi palota, a főposta, a miniszteri paloták és a kaszárnyák előtt. A tüzértiszt és a kikötőparancs­nok még a telefonon lógtak, mikor a dán főváros már német kézbe került. Német kézbe esett, mert a német ka­tonák nem sokat gondolkoztak, mi­kor cselekedniük kellett. Az ő katonai sikereik egyik titka, hogy bele mernek vágni olyan hihe­tetlenül vakmerő vállalkozásokba, aminekre polgári fejjel gondolkodó ember nem tarthatja őket képesek­nek. Mert ők katonák, tetőtől talpig katonák, parancsszóra cselekednek, a politizálást pedig rábízzák azokra, akik vezetik őket. Reynaud a délkeleteurópai békéről és a Földközi-tenger kérdéséről „Németországnak semmiféle terve nincs Délkeleteurópával szemben“ — mondja Berlin — Angol-szovjetorosz gazdasági tárgyalás készül Válságos történelmi időkben, az ese­mények egymásutáni kataklizmák for­májában követik egymást. Hosszú-hosz­­szú idők múlnak el látszólag esemény­telenül — ez az előkészítés szakasza —, azután egyszerre megmutatkozik az eredmény: döntő változások tornádó­­szerű gyors munkája, így volt ez a finn harctéren, így van ma is Norvégiában ahol az első napok drámai fejleményei után csigalassúsággal formálódnak ki a további történések. A­ sorsa miatt aggo­dalmaskodó emberiség szempontjából olyan ez, mint a gyógyászatból ismert forró és jéghideg vizet váltogató zu­hany; a történelmi dráma hosszú fe­szültségei és aránylag rövidebb krízisei azonban nem gyógyítják, hanem még betegebbé teszik az emberiség idegze­tét. Ebből a szempontból az esemény­telen és bizonytalanságot sugárzó fe­szültségek talán még kellemetlenebbek, mint az egymást kergető események lélegzetfojtó áradata. A türelmetlenek számára nem lehet elégszer idézni Stanley angol hadügyi államtitkár egyik nyilatkozatát, ame­lyik a háború egyik megelőző kínos feszültségének korszakában így intette a türelmetlenkedőket: „A hadtörténe­lem fele olyan csatákból áll, amelyeket a kezdeményezés erejének hiánya kö­vetkeztében vesztettek el. A hadtörté­nelem másik fele azonban olyan csa­tákból áll, amelyeknek az elvesztését a türelmetlenség okozta.“ A türelmetleneknek mindenesetre vá­­rakozniok kell addig, amíg a döntő ese­mények megkezdődnek Norvégiában. A norvégiai események mostani időszaka a különféle partraszállások időszaka parancsoló erővel megköveteli az érde­kelt felek legszigorúbb titoktartását. Nagyobb seregek partraszállásáról mint a legnehezebb és legtöbb körültekintést követelő hadműveleti tényről emléke­zik meg úgy a stratégia, mint a had­történelem. Az ilyen partraszállások kockázatossága és nehézsége pedig nem csökkent, hanem növekedett a technika fejlődésével. A legutolsó nagy partra­szállási hadművelet éppen a mai angol háborús csúcsminiszternek, Churchill­­nek kezdeményezésére 1915-ben, a Gal­lipoli-félszigeten történt. Itt az antant­­hatalmak 108 hajót használtak föl 80.000 főnyi hadsereg partratételére. A török ágyúk tüzében ez akkor sem volt köny­­nyű művelet, bárha a repülőgépek ak­kor még nem jelentettek komoly fenye­getést, a német tengeralattjárók pedig nem zavarták meg az aegei tenger vi­zét. Bizonyos, hogy ma hasonló nagy­ságú sereg elszállítására nem elegendő ugyanolyan tonnatartalmú hajóraj. Gal­lipoli idejében még ismeretlen fegyver­nem volt a motoros hadosztály, Galli­­polinál a szövetségeseknek csak korlá­tolt számban volt szükségük teher­autókra, a világháború idején még nem készültek föl a hadviselők arra a pél­dátlan anyagpazarlásra, amely a mai küzdelem első megnyitó játékait jelle­mezte. Egy partraszállás előkészítése és végrehajtása tehát sok időt igénybevevő művelet­ Először a csapatokat és a behajózandó hadigépeket és hadiszereket kell össze­gyűjteni a kijelölt kikötőkbe. Azután a megfelelő számú szállítógőzöst és hadi­hajót kell ugyanoda csoportosítani. Olyan intézkedések ezek, amelyek bő­séges alkalmat adnak a kémek műkö­désére. Természetes, hogy a behajó­zás napokba kerül. Most következik az átkelés, ez nem történhetik meg hadihajók és repülőgépek tömeges kí­sérete nélkül. Az átkelés érdekében mozgósított anyaghoz tessék tehát hoz­zászámítani azt a sokezer tonna szenet, benzint, lőszert, amire a vízi- és légi hadifelkészültségnek szüksége van. Végül következik az átszállítás leg­nehezebb és legkockázatosabb része: a partraszállás. Igen sokszor a parti üte­gek tüzében. Gyorsan partra kell vetni az előörscsapatokat, amelyeknek az a feladatuk, hogy a hadsereg zömének sokkal körülményesebb partraszállását biztosítsa. Újabb és újabb előretolt csapatrészekkel kell biztosítani ennek a műveletnek zavartalan menetét, a repülőgépek állandóan az égen cirkál­nak, hogy megfigyeljék, ellenséges flotta vagy léghraj nem hoz-e váratlan veszedelmet. Csak ha mindez megtör­tént, ha többé-kevésbé szerencsés kö­rülmények lehetővé tették, hogy az idegen hadsereg baj nélkül partra­szálljon, kezdődhetik meg a nagy csa­ták felé vezető felvonulás. Mindezek a nehézségek úgy az egyik, mint a másik felet érintik, de termé­szetesen különböző mértékben. Minél nagyobb a kiindulási hely és a célpont között a távolság, annál nagyobbak a nehézségek. Az adott esetben a néme­teknek rövidebb, az angoloknak és franciáknak hosszabb, vízből és leve­gőtől veszélyeztetett utat kell meg­tenniük. A történelem eddigi folya­mán nem volt sikeres partraszállás a hadiflotta fölénye nélkül. Napóleon majdnem ott pusztult Egyiptomban, amikor Nelson a gyenge francia hadi­hajórajt Abukir mellett elsüllyesztette. Ugyancsak Napóleon pár évvel később, bárha a boulognei táborban már hetek óta várakozott az angliai átkelésre hi­vatott expedíciós sereg, rögtön lemon­dott a vállalkozásról, amint hírü­l vet­te, hogy Nelson Trafalgarnál szétverte a francia flottát és útban van a brit vizek felé. Az angolok még most is ebben a történelmi tanulságban biza­kodnak, míg a németek a földrajzi fek­vés kedvezősége és az első lépések meglepő ereje mellett az új fegyver­nemben, a légi flottában reményked­nek. Az angol aknák és tengeralatt­járók a szűk Skagerrakban is sok gon­dot okoznak a németeknek, ugyanezek a gondok azonban az ellenkező olda­lon is megvannak s a Kattegatban le­rakott német aknák megnehezítik a német átkelés veszélyeztetésére törekvő angol flotta munkáját. Komolytalan minden olyan kísérlet, amely máris meg akarná vonni a most folyó partraszállások mérlegét. Józan komolysággal csak a következőket lehet megállapítani. Az említett tényezők következtében mind a két fél nagy nehézségekkel küzd, eddig úgy látszik, sem a néme­tek, sem az angolok nem lépték túl a későbbi nagyarányú partraszállások biz­tosításának kereteit. Az ellenfelek part­raszállásának helye már jelzi a későbbi előnyomulások irányát és az ütközetek valószínű helyeit, addig is mindaz, amit a harctérről jelentenek, nem egyéb, mint előőrsök mérkőzése, vagy az a tö­rekvés, hogy a küzdő felek a nagy küz­

Next