Pesti Hírlap, 1940. szeptember (62. évfolyam, 198-222. szám)
1940-09-28 / 221. szám
Pesti Hírlap 1940 szept. 28. szombat Varga miniszter tanulmányi látogatást tesz Olaszországban Varga József kereskedelemügyi és ipari miniszter a „Giornale d’Italia“ budapesti különtudósítója előtt tett nyilatkozatában kijelentette, hogy a közeljövőben a szociális törvényjavaslatok egész sorát terjeszti az országgyűlés elé. Hangsúlyozta, hogy az erdélyi részek visszatérése anynyira megmozgatta a nemzet energiáit, hogy a megoldások sikere nem maradhat el; ezt megkönnyíti a székely nép természete és szorgalma. Utalt a miniszter arra, hogy az ipartelepeket hazai eredetű nyersanyagok feldolgozására rendezik be és hogy az ipart feltétlenül mezőgazdasági irányban kell továbbfejleszteni. Rámutatott a magyar-olasz árucsereforgalom állandó fejlődésére, ami továbbfejleszthető. Végül bámulattal emlékezett meg Mussolini munkájáról. Követni akarjuk — mondta — Olaszországot a szervezés és a forradalmi szellem útján. Aki igazán szereti ,hazáját, követnie kell a fasiszta rendszer eredményeit a magyar nép viszonyainak és szellemének megfelelő módon. A közeljövőben remélhetőleg ellátogat Olaszországba a testületi rendszer működésének tanulmányozására. Egy japán orvos már tíz évvel a Wright testvérek előtt épített repülőgépet A repülés történetében az amerikai Wright-fivérek 1903-ban levegőbe emelkedett gépe szerepel mint az első repülőgép, amely elhagyta a földet A harminchét évvel ezelőtt néhány métert repülő kezdetleges légi járműtől a mai hétszáz kilométeres sebességgel szálló gépóriásokig nagy a fejlődés útja. A mai kor gépmadarainak egyik érdekes ősét azonban nem fehér, hanem japán ember találmányának kell tekintenünk. A tokiói közlekedési minisztérium múzeumában üvegszekrény alatt két régi érdekes repülőgépmodellt őriznek A ma már csak múzeumi ritkaságszámba jöhető két repülőgép Tadahachi Ninomiya nevű japán orvos találmánya, aki Sinhoku szigetén, 1866-ban született A feltaláló orvos 1893-ban, tehát tíz évvel az amerikaiak találmánya előtt, alkotta meg gépeit s elgondolásait siker is koronázta. A japán hadsereg szolgálatában álló fiatal orvos érdeklődését az aviatika iránt a madarak repülése keltette fel. Több különböző modellt épített, míg 1893-ban egyik gépe sikeresen a levegőbe emelkedett és kétszáz méteres távolság berepülése után ért földet Ninomiya első sikere után csendben tovább dolgozott Újabb modelleket készített. Gépeit 1894-ben két évvel Lilienthal halálos zuhanása előtt, a japánkínai háború idején mutatta be a japán hadügyminisztériumnak Hazájának akkori katonai szakértői azonban a gépet mint hadügyi célra alkalmatlant, elutasították Tadahachi Ninomiya alatt az európai és az amerikai légiárók kísérletei ismeretlenek voltak Az idegen földrészeken végzett kísérletekről nem értesült, mint ahogy ezek sem tudtak az ő létezéséről. Ninomiya magára hagyatva járta a feltalálók nehéz útját. Gépének hord- és kormányfelület elrendezése a fehérfalú kutatók gépeihez volt hasonló. Gumimotorral meghajtott típusainál négyágú tolólégcsavart alkalmazott és elsőnek használta a mai értelemben ismert háromkerekű futóművet. Ismeretlen kortársaihoz hasonlóan, a könnyű hajtóerő hiányával küzdött Nem állt rendelkezésére a kissúlyú, de nagy erőt kifejtő motor. Az általa bemutatott gép az emberi erőre támaszkodott. A kétfedelű szerkezet középső részén helyet foglaló katona a kerékpár meghajtásához hasonlóan, áttétel segélyével lábaival hozta működésbe a tolólégcsavart. Miután bemutatott gépei elismerésre nem találtak, a japán feltaláló abbahagyta további próbálkozásait és teljesen elfelejtve halt meg fiatalon, anélkül, hogy részese lehetett volna a repülés vágraszóló diadalának. Úttalan utal von a pusztulás országában Mit beszélnek a dobrudzsai bolgárok ? — A Pesti Hírlap kiküldött munkatársának telefonjelentése — Tutrakán, szept. 27. A szakadatlan ünneplés után nagy örömmel fogadtuk a bolgár sajtóbizottságnak azt a tervét, hogy nekivágunk a dobrudzsai domboknak és megnézzük ezt az ősi eredetiségében itt maradt vidéket. Dobricsból indultunk el a Duna melletti Tutrakánba. A távolság légvonalban alig több száz kilométernél, annyit azonban a térképről is láttunk, hogy nehéz utunk lesz, ha nem akarunk az országúton menni, hanem a földutakon. Elindulásunk után félórára már le kellett térnünk az országútról. A dűlőúton egyelőre sokkal kényelmesebben haladhattunk, mert a műutat huszonhét esztendő óta nem gondozta senki. Hatalmas szikladarabok váltakoztak félméteres gödrökkel. Napraforgótáblák és óriási parlagok közt kanyarog a szekérút A dombok kopárak, az alacsony cserjék közül sziklaszirtek meredeznek elő. Víznek nyoma sincs sehol. Jó félórai vergődés után végre találunk egy török kutat. Hatalmas sziklaépítményeket látunk, amelyek még a hódoltság idejéből maradtak itt. Faluk maradoznak el mögöttünk, ha ugyan faluknak lehet nevezni ezeket a pár kunyhóból és összetákolt viskóból álló településeket Bivalyfogat, rideg marhacsorda, feketegyapjas juhnyáj élénkíti néha az egyhangú képet. Az egyik falu szélén bivalyok vonszolnak körbe egy fahengert, amelyből tüskés hüllők állnak ki. A szalmarakás közepén áll a török hosszú szitostorával — Csepelnek — magyarázza egy katonatiszt —, ősi kezdetleges formájában ilyen volt a cséplés. Minden valami régi, ősi formában él itt, mintha az élet jópár száz évvel ezelőtt megállott volna... . Ahol megállunk, mindenütt körülfogják a kocsinkat Az emberek tele vannak itt panasszal. Az egyik faluban egy öreg paraszt tolakodik az autónkhoz. Elmondja, hogy a románok a kivonulás előtti napon agyonlőtték egyetlen fiát, egy másik falubeli fiatalemberrel együtt. Jegyzőkönyvet vesznek fel az esetről. Kimegyünk a falu végére, ahol a két szerencsétlen fiatalembert agyonlőtték. Útközben elmondja az öreg, hogy négy ökröt, negyven juhot és két lovat hajtottak el tőle. A falu másik részében macedón-román telepesek laktak, akik most az átadás előtt természetesen hanyat-homlok menekültek,viszsza Romániába. De előbb minden falubeli bolgárt megsarcoltak, pénzt és jószágot szedtek el tőlük. Kiérünk a falu szélére. Az öreg megmutatja a vályogvető gödröket, ahol a két embert agyonlőtték. A barna föld falában látszik a golyók nyoma. Minden falu újabb borzalmat tár elénk. Akár az inkvizíció korában, a legválogatottabb kínzóeszközöket mutogatják a falusiak. Az egyik ilyen gyakran használt eszköz, egy szűk deszkaláda, amelybe két embert állítottak szorosan egymás mellé. Ezeket az embereket huszonnégy órán át hagyták a tűző napon. Belica a következő község. Huszonhárom embert végeztek itt ki a románok 1939 májusában gépfegyverrel. A bevonuláskor, amikor a bolgár csapatok a város főterére értek, csak gyászba öltözött asszonysereg fogadta őket némán, sápadtan. A vértanuk özvegyei voltak. Ez volt a dobrudzsai bevonulás legszomorubb jelenete. Robogunk tovább. Már csillagok gyulladoznak, amikor elérjük utunk célját, Tutrakánt. Lent a völgyben méltóságteljesen hömpölyög a Duna. Hallgat az is, mint a mély dobrudzsai éjszaka, amely ráhajol a tájra, hogy betakarja csendjével ezt a sokat szenvedett országrészt. Dr. Pados Pál Betörőbandát szervezett egy nyugalmazott tanító Hat bűntársával együtt letartóztatták Amerikai detektívtörténetekre emlékeztető bűncselekményt lepleztek le a mátyásföldi rendőrkapitányság detektivjei. Hónapok óta egyre több betörés történt Mátyásföldön és a környék falvainak villáiban. Őrizetlenül hagyott villákból, családi házakból ismeretlen emberek nagymennyiségű fehérneműt ruhaneműt, értéktárgyakat sőt bútorokat loptak el A mátyásföldi kapitányság nyomozást indított és a kutatás csakhamar eredménnyel végződött. Kiderült hogy Rausch József 48 éves nyugalmazott tanító Sashalmon betörőbandát szervezett és ő követte el társaival a betöréseket. Rausch iszákos ember, sashalmi lakásán gyakran tartott esti összejövetelrek amelyekre jócsaládból való fiatalember ismerőseit hívta meg. Senki sem sejtette, hogy az ártatlannak tetsző borozgatások közben betörésre szövetkezik ismerőseivel. A tanító napközben maga szemelte ki a lezárt, egyedülálló villákat és este, a fehér asztalnál iddogálás közben megbeszélte a fiatalemberekkel a betörések tervét. Közben esetleg már elkészítette az álkulcsokat is. Éjszaka azután elindultak a kiszemelt helyre és felosztva maguk közt a ,,munkát“, hozzáfogtak a fosztogatáshoz. Kiderült, hogy a betörésben Rausch több magántisztviselő ismerőse is részt vett A mátyásföldi rendőrség alapos gyanúokok alapján a leleplezett bűncselekménynyel kapcsolatban letartóztatta Rausch Józsefet, a feleségét, Anna nevű leányát, továbbá Boér Ottó, Vécsey Tibor, Kitti Vilmos és Steidl Edwin magántisztviselőket. Ráhel Ferenc volt román katonaszökevény ellen körözést rendeltek el. A letartóztatottakat átadták a pestvidéki törvényszéknek és a vizsgálóbíró dönt majd sorsukról. A rendőrség hivatalos jelentése szerint házkutatást tartottak a banda tagjainál és lakásukon rengeteg, betörésből származó holmit találtak. Négy társzekéren szállították el az összehalmozott holmit, köztük bútort is. A lopott holmi egy részét már eladták a Teleki téren, illetve elzálogosították. Megállapították, hogy Rausch az eladott tárgyakból származó pénz nagy részét italra költötte. A nyomozás tovább folyik és most állítják össze a letartóztatott betörőbanda bűnjegyzékét. Uj utakon a visszacsatolt erdélyi részek gazdasági élete Készülnek a rendeletek az átmeneti idők zökkenőmentessé tételére A visszacsatolt erdélyi területen a gazdasági élet egyik napról a másikra minden nagyobb zökkenő nélkül tért új utakra és mintha mi sem történt volna s a huszonkét keserves év csak lidércálom lett volna, a csonkaországi és erdélyi volt üzletfelek ismét felvették egymással az üzleti kapcsolatokat. Az erdélyi kereskedők és vállalatok már a bevonulás pillanatában postán érintkezésbe léptek az itthoni kereskedelmi és iparkamarákkal, régi üzletbarátaikkal. Ajánlatot kértek, ajánlatot tettek, majd néhány nap múlva személyesen is felkeresték a magyarországi cégeket Ezek alatt a tárgyalások alatt az erdélyiek örömmel állapították meg, hogy a magyarországi árak körülbelül 20—25 százalékkal olcsóbbak, mint a román uralom alatti árak voltak. Különösen az ipari termékek alacsonyabb ára fogja jótékonyan éreztetni hatását, mert ezen a téren napról-napra emelkedő árszínvonal jellemezte a román gyáripart. A katonai hatótások mellé kirendelt gazdasági szakértők első dolga a meglévő készletek és a régi árak bejelentésének elrendelése volt. Az adatok már mindenütt befutottak és a hatóságok, elsősorban pedig az Álkotmánybiztosság ezeknek alapján túlnyomó részben már el is készítették azokat a rendeleteket, amelyek az átmenetet simává, zökkenőmentessé teszik. Ezeket a rendeleteket mind a magyarországi, mind az erdélyi gazdasági élet élénk érdeklődéssel várja. A csonkaországi cégek árkalkulációja és eladási feltételei a tavalyi, augusztus 26-i állapotnak megfelelően vannak lerögzítve és ezt természetesen az Erdélyben történő eladásoknál is kötelesek betartani. Ez az üzleti összeköttetés felvétele szempontjából egyrészt biztos alapot jelent, másrészről azonban a bevonuláskor a katonai hatóságok olyan értelemben bocsátottak ki rendeleteket, hogy további intézkedésig mindennemű közszolgáltatás, tehát az egyenes adók, forgalmi adók, fázisadók, stb., stb. még a román törvények szerint fizetendők. Mindenek előtt tisztázandó. Gázfőző tanfolyamok Budán. A Volt Iskolatársnők Szövetségének hatodik éve fennálló gázfőző tanfolyamai az őszi idényben ismét megnyílnak. A következő tanfolyamok lesznek: 1. Kezdők részére: szeptember 30-tól minden hétfőn és csütörtökön. Tananyag az egyszerű polgári konyha ételeinek elkészítése, a gáztűzhely helyes és takarékos használatának ismertetése. 2. Haladók részére: október 1- től minden kedden és pénteken. Tananyag a finom francia konyha, hústalan napok, cukorral, zsírral való takarékosság. A tandíj mindkét tanfolyamon anyagmegtérítéssel együtt 20 P. 3. Háztartási alkalmazottak részére: október 2- től minden szerdán. Tananyag mint a haladó tanfolyamnál, tandíj 8 P. A tanfolyamok délután 5 órakor fedődnek, hat hétig tartanak. Beiratkozás minden d. e. 9—1 óráig és a tanfolyamok órái előtt a BL, Batthyány utca 8. ima polgári leányiskola ájjátéha« hogy ezek a rendeletek csak az erdélyi helyi forgalomra vonatkoznak-e vagy pedig a csonkaország és Erdély között létrejött ügyletek tekintetében is hatállyal bírnak-e? Mint már említettük, az árak ott kb. 20—25 százalékkal voltak magasabbak, mint nálunk. A forgalmi adók 5—6 százalékkal haladták meg a magyarországi forgalmi adók kulcsát, ezen felül azonban nemzetvédelmi hozzájárulás címén az áruérték 2 százalékát is be kellett fizetni, sőt — és ez a legjellemzőbb a román gazdálkodásra — a Regátból Erdélybe szállított árut értékvám és egyéb költségek címén még külön megterhelték. Egy fontos intézkedés mindenesetre történt már. Dr. Kacsóh Bálint államtitkár, az árellenőrzés országos kormánybiztosa előterjesztést tett Reményi-Schneller Lajos pénzügyminiszternek a fogyasztók részére kiszolgáltatandó áruk után fizetendő kétszázalékos nemzetvédelmi adónak és az úgynevezett repülőbélyegilletéknek eltörlése érdekében. A minisztérium intézkedése alapján az összes erdélyi katonai közigazgatási szervek rendeletet adtak ki a szóbanlevő adók szedésének azonnali beszüntetésére. Minden okunk megvan annak feltételezésére, hogy az előkészületben lévő rendeletek hamarosan megjelennek és a felvetett kérdéseket a gazdasági élet zavartalanságának biztosítása mellett fogják megoldani. _________ A tehergépkocsi harca lófogatokkal és kézi kocsikkal Egyik hazai motoros érdekeltség figyelemreméltó beadványt juttatott el a kereskedelmi miniszterhez a teherszállítás motorosítása ügyében. A miniszter a beadványt tanulmányozás és javaslattétel végett leküldte a fővároshoz, ahol most foglalkoznak a kérdéssel. A beadvány rámutat arra, hogy az ország gépjármű állománya az utóbbi időben történt fejlődés ellenére hihetetlenül csekély. Teherszállító gépjárműveink száma még mindig jelentéktelen. Nagyon sok helyen, ahol már autóüzemre rendezkedtek be, visszatértek a lófogatra, arra való hivatkozással, hogy ez gazdaságosabb. Jellemző, hogy éppen egyes közüzemek részesítik előnyben a lófogatokat a gépjárművekkel szemben. A vállalatok és közüzemek szaporítják lóállományukat. Hivatkozik a beadvány a postára, és a főváros Köztisztasági Hivatalára, ahol ez a helyzet. A motoros érdekeltség azt javasolja, hogy egyes útvonalakról és kerületekből, elsősorban a Belvárosból tiltsák ki a lófogatokat. Hazánk közlekedési szégyene — mondja a beadvány — és csak tőlünk keletre eső országokban látható közlekedési eszköz az emberi erővel vontatott kézikocsi. Szégyenteljes állapotnak minősíti a KMAC, hogy a legforgalmasabb útvonalakon kiskorú gyermekek és roskatag aggastyánok kézikocsikat vontassanak. Ezért az emberi erővel vontatott járművek betiltását szorgalmazza a főváros egész területén. A hiányok és akadályok orvoslása csak a teherárufuvarozás motorosításával volna kiküszöbölhető. Jelenleg azonban olyan gépjárművek vannak forgalomban, amelyek közlekedési szempontokból is bénítólag hatnak a forgalomra. A beadvány javasolja, hogy vizsgálják felül a tehertaxikat. Tömegesen távolítják el Romániából a magyar vasutasokat A MTI jelenti: A román államvasutak még szeptember 5-én rendeletet bocsátottak ki, amelyben tömegesen helyezték át a magyar nemzetiségű vasutasokat a bécsi döntés értelmében Magyarországnak átadandó területekre. E rendelet következményeképen a magyar nemzetiségű vasutasokat tömegesen távolítják el Romániából. Egyedül Piskin 340 magyar vasutascsalád várakozik, hogy őket a Magyarországnak átadott területre szállítsák. Rövid külpolitikai hírek A romániai Német Népközösség vezetésére a 26 éves Schmidt András kapott megbízást A Népközösség központi székhelyéül Brassót jelölték ki. Vichy-i jelentés szerint az „Adelaide“ angol cirkáló felszólította a Numea kikötőjében horgonyzó 2000 tonnnás „Dumont Durville“ francia naszádot, hogy álljon de Gaulle, iletve Muselier admirális rendelkezésére. A hajó kapitánya kereken megtagadta a „Dumont Durville“ átadását. Báró Rotschild Móric volt zsidó szenátor Argeles melletti birtokán, elfalazott helyen a francia rendőrség 340 millió frank értékű értéktárgyat foglalt le. A belgrádi „Vreme“ szerint a jugoszláv kormány elhatározta, hogy a fő- és középiskolákban korlátozni fogja a zsidók beiratkozási jogát. Kiszivárgott hitete szerint a készülő törvény a színházakra és mozikra is vonatkozik.