Pesti Hírlap, 1940. szeptember (62. évfolyam, 198-222. szám)
1940-09-11 / 206. szám
szerű következményeiről. Az angolok elengedték a fülük mellett ezt az intő nyugalmat, sőt a német várakozást és halasztásokat gyengeségnek tüntették fel és csúfolódni kezdtek. Most Németország lecsapott és az elbizakodottság csúfolódása a megbüntetettek nyöszörgésévé változott. Az angolok most erőszakoskodásnak nevezik az igazságos megtorlást. Most ugyanazok hivatkoznak az emberiességre, akik május 10-e óta habozás nélkül temettek német asszonyokat és gyermekeket és aggokat, kórházak, gyermekotthonok és iskolák romjai alá.A német lap emlékeztet a „Daily Mail“ 1940 márciusi cikkére, amely szerint minden németet egy táborba kellene összezsúfolni és lengyelekkel kellene őriztetni őket, mert ebben az esetben egyetlen német sem szabadulna ki élve. A lap ezenkívül emlékeztet a „Cavalcade“ angol hetilap cikkére is, amely a német nép kiirtását követelte és ennek a szükségességét bibliai idézetekkel indokolta. Megemlíti a lap a „News Chronicle“ kijelentéseit is, amely szerint Németországban ki kell irtani minden élőlényt, férfiakat, nőket, gyermekeket, madarakat, rovarokat. Az angol lap szerint ezután Németországban még a fűnek sem szabad nőnie és Németországnak a Szaharánál is sivárabbnak kell lennie. A „Nachtausgabe“ emlékezetbe idézi a leicesteri vikárius egyházi lapját is, amely azt követelte, hogy üljenek agyon minden nézhetet. Ez az igazi Anglia — írja a „Nachtausgabe“ —, amely hadat üzent nekünk, hogy megsemmisítsen bennünket Ha már azonban az angolok akaratából egyik félnek meg kell semmisülnie, akkor ez Anglia lesz, mert Angliának kell megsemmisülnie. * Látogassa meg az La berendezési áztartást nyitva szeptember hó 16-ig naponta 8—19 óráig. Több mint 450 magyar iparos egyéni kiállítása. KÜLÖN CSOPORTOK: A magyar bárok kiállítása. — Asztalteritési verseny. — Magyar Cipőszalon. — Ipari műhelyek működésben. — A gazdasági fűtés szakkiállítása. — Magyar bor- és birkahús-propaganda csoport. FÖZDBEMUTATÓK: naponta hat elméleti előadással délelőtt 9-től %2-ig és délután 4-től 6 óráig. A VASAK REVÜSZINHÁZÁBAN: magyaros divatbemutatók és színes fényképvetítés hétköznapokon d. e. % 11 és 12, d. u. 3, %5 és %6 órai, vasárnap ezenfelül még d. e. 1410 és d. u. 2 órai kezdettel. Belépődij 1 pengő, városi elővételben 70 fillér vidéki és külföldi látogatók számára , az őszi Vásár utazási igazolványai alapján 50% utazási kedvezmény Érvényes felutazásra még szeptember 16-ig, visszautazásra vidékre szept. 22-ig, külföldre szept. 26-ig. Churchill megtekintette a London belvárosában összedőlt áruházakat London, szept 10. (Reuters) Churchill miniszterelnök a londoni rendőrfőnök kíséretében megtekintette az elmúlt éjjeli bombázás következtében okozott károkat. A nagy robbanóerejű bombák súlyos károkat okoztak egy nagy kereskedelmi társaság csarnokában a londoni belvárosban. Munkások és tűzoltók igyekeztek eltakarítani a füstölgő romokat Különösen nagy károkat okoztak a bombák a belváros üzleti negyedében, ahol hatalmas kereskedelmi ingatlanok dőltek romba. összeomlott házak a központi negyedekben Az új vasúti díjszabás és Erdély A kereskedelmi miniszter nagyszabású tervei az erdélyi részek közlekedésének megjavításáért London, szept. 10. (MTI) A legutóbbi bombázások után London legismertebb központi negyedeiben is olyan képek tárulnak a néző elé, amilyet eddig csak a külvárosokban lehetett látni, azonban a belső városrészekben ritkábbak voltak a bombák. Látni több emeletes teljesen összeomlott házat, kiégett felső emeleteket, beszakadt tetőzeteket és törmelékhalmazokat az úttesten, rendőrök által elkerített háztömböket, valamint tűzoltók által vízzel elárasztott utcákat. A romok közvetlen közelében tovább folyik a mindennapi élet. Ablaktalan vendéglőkben szolgálnak ki és kirakatnélküli üzletekben árusítanak. A színházak nagy része hétfőtől beszüntette az előadásokat. Róma, szept. 10. (MTI) London bombázásával foglakozva, a Popolo di Roma berlini tudósítója hangsúlyozza, hogy nem epizódszerű hadműveletről, hanem nagyszabású támadás szerves részéről van szó. A legutóbbi támadásokban már körülbelül 500 gép vett részt. A német repülőknek az a benyomásuk, hogy az angol repülők kezdenek kimerülni. A Messaggero Stockholmon át érkezett jelentése szerint London hangulata kezd az ítéletnapiéhoz hasonlóvá válni. Londonban fogytán az élelmiszer. Az olasz lapok jogos megtorlásnak minősítik a német légi haderő London elleni támadásait. A Giornale d’Italia kiemeli, hogy az angol légitámadások következtében 78 kisgyermek lelte halálát Németországban. Az effajta kegyetlenségekért most az angol népnek kell megszenvednie. Nem kerülte el a világ közvéleményének figyelmét az sem, hogy Whipp tiszteletes leicesteri vikárius legutóbb azt ajánlotta az angol kormánynak, hogy valamennyi német polgárt bombákkal pusztítasson el. Hitler utolsó figyelmeztetést intézett az angolokhoz, akik azonban 1 percen át tartott. A délutáni órákig ötször akkor sem hagyták abba a bombát. Medden öt légi riadó volt Londonban London, szept. 10. (Reuters) A Szent Pálszékesegyház környékén a múlt éjszaka lezuhant repülőbombák — noha a közelben több házat rombadöntöttek — a templomban semmiféle kárt nem okoztak. Egyetlen ablaküveg nem tört be. A templom csak a közelben támadt tűz következtében került veszélyes helyzetbe, szerencsére azonban a szél elterelte a lángokat. A városban sok helyen tűz támadt a gyujtő bombák nyomán. Az éjjeli légiriadó 4 óra 45 perckor ért véget, összesen 9 óra 6 rendeltek el légiriadót, amelyek mindegyike azonban csak 25—30 percig tartott. A Székelyföldet nagy távolság választja el az ország többi részétől; ez közlekedésföldrajzi és gazdasági helyzetét már a múltban is hátrányosan érintette. Az új határmegvonás, amely a székely körvasút és mellékvonalainak közvetlen összeköttetését Erdély egyéb, visszacsatolt részeivel megszakította, még növeli a nehézségeket. A kereskedelmi és közlekedésügyi miniszter segíteni akar ezeken a hátrányokon, amikor jelentős változásokat léptet életbe az áru- és személydíjszabás terén. A miniszter rendeletében az államvasutak árutarifáit új alapokra helyezte. Kétszáz kilométeres távolságokon felül ugyanis az árufuvarozási díjtételeket fokozatosan csökkentette, úgyhogy a mérséklés a nagy távolságokon eléri a 10—15 százalékot is. Ez az intézkedés jótékony hatással lesz a visszatért országrészek gazdasági életére és jelentősége annál nagyobb, mert a többi európai állam nem leszállítja, hanem egymásután emeli vasúti tarifáit. Kelet-Magyarország és Erdély egyes területrészeinek visszacsatolásával a távolságok még inkább növekedtek és ezért a miniszter újabb leszállítást rendelt el. A trianoni csonkaországban az ország központjától, a fővárostól számított legnagyobb utazási távolságok 300—350 kilométer között voltak. Kárpátalja visszacsatolásával a Felsőtisza-völgy távolságai már az 500 kilométert is elérték, most pedig a Székelyföld visszacsatolásával e távolságok még tovább kitolódtak. Marosvásárhely 528 kilométerre, a Székelyföld távolabb fekvő része pedig még ennél is nagyobb távolságra, így például Sepsiszentgyörgy 781 kilométerre van vasúton a fővárostól. A személydíjszabásnál a miniszter most kiadott rendelete az 500 kilométert meghaladó távolságokon a menetdíjakat ismét lényegesen leszállította. Az új menetdíjak, amelyek szeptember 11-én életbe is lépnek, a nagyobb távolságokon a tavalyi 22, illetőleg 38 százalékos mérséklésen felül további 10 százalékig terjedő mérséklést jelentenek Az intézkedés következtében a menetdíjak nemcsak csökkennek, hanem az 500 kilométeren felüli távolságú vonalakon a távolság növekedésével már alig nagyobbodnak, így például a személyvonattá III. o. menetdíjak 500 kilométeren felül 20 kilométeres övezetenként, 10—10 Illsénél emelkednek Mint jellemző példát említjük meg, hogy a Budapestről 400 kilométerre fekvő Kolozsvárnál a személyvonat harmadik osztályú menetdíja az új tarifa szerint 12,50 pengő lesz, amíg a 781 kilométerre, tehát a majdnem kétszer akkora távolságra fekvő Sepsiszentgyürgyre való utazás csak 15 pengőbe, vagyis csak egyötöddel fog többe kerülni. Kedvező képet kapunk akkor is, ha a magyar menetdíjakat összehasonlítjuk a román államvasutak vonalain a visszacsatolás előtt érvényben volt vasúti menetdíjakkal A kisebb- és aközéptávolságokon is a legtöbb esetben a magyar menetdíjak olcsóbbak. A nagy távolságokon azonban élesen megnyilvánul a most kiadott díjszabási intézkedések előnyös hatása, így például 400—800 kilométerig terjedőleg a román gyorsvonati menetdijak 6—43 százalékkal, a személyvonati menetdijak pedig 40—103 százalékkal drágábbak, mint az új MÁV menetdijak. Fontos vasútépítési munkálatok A miniszter elrendelte, s azoknak a vasútépítési munkálatoknak előkészítését és a területek átvétele után a munkálatok folyamatbatételét, amelyek azt célozzák, hogy a Székelyföld az ország többi részével mindvégig magyar területen közvetlen vasúti összeköttetést kapjon. A Székelyföld gazdasági és közlekedési helyzetére életbevágó fontosságú lesz az az összeköttetés, amely a Beszterce és a Maros völgyeit köti össze egymással. A miniszter új vasútvonal építését tervezi Marosvásárhely és Székelykeresztúr között is. Addig is, amíg ezek az új vonalösszeköttetések megépülnek, a kormány tárgyal az illetékes román tényezőkkel, hogy a megszakított vonalon át pengejogokat nyújtson a Székelyfölddel lebonyolódó magyar személy- és áruforgalom részére. Ezenkívül vonatpótló autóbusz és tehergépkocsijáratok forgalombahelyezését tervezik. Az erdélyi úthálózat rendkívül elhanyagolt állapotban van, úgyhogy az utak forgalomképes jó állapotba való helyreállítása is nagyon nagy feladatot fog jelenteni. A kormány azonban minden eszközt felhasznál, hogy a közúti összeköttetést a lehető legjobb állapotba hozzák. A katonai megszálló csapatokkal csaknem egyidejűleg a kereskedelmi minisztérium illetékes osztályainak szakemberei is megjelennek a felszabadult területeken. Londonban fogytán az élelmiszer Gróf Teleki Pál kétnapos körútja a felszabadult országrészeken Megbeszéléseket folytatott minden fontos kérdésben és intézkedéseket tett Gróf Teleki Pál miniszterelnök, amint közöltük, kétnapos körutat tett a felszabadult területeken. Útja során Nagyváradon kívül meglátogatta többek között Nagybányát, Margittát, Székelyhídit, Szilágysomlyót, Tasnádot, Máramarosszigetet és Szatmárnémetit. Kíséretében volt Pataky Tibor államtitkár, Incze Péter miniszteri tanácsos és vitéz Náray Antal vezérkari ezredes. A miniszterelnök útjának az volt a célja, hogy a helyszínen személyesen szerezzen meggyőződést azokról az intézkedésekről, amelyek a visszatért országrészeknek az anyaországgal való egyesítése céljából gazdasági, kulturális és társadalmi téren sürgősen megteendők. Hosszabb megbeszélést folytatott a kormányelnök Nagyváradon az illetékes tényezőkkel az élelmiszerellátásról, a gazdasági munkálatokról, a munkanélküliség kérdéséről, a közegészségügyi és közoktatásügyi és egyéb kérdésekről és a megbeszélések nyomán az intézkedések meg is történtek. Beszédesen világíja meg ezt, hogy Nagyváradon már a felszabadulást követő második napon megkezdte a Társadalombiztosító Intézet a táppénzek folyósítását. A nemzetiségi kérdés A miniszterelnök nagy súlyt helyezett arra, hogy felfogását a nemzetiségi kérdésről alaposan megvilágítsa. Hangsúlyozta, hogy a kormány igazságos, emberséges és méltányos — európai és egyben magyar — nemzetiségi politikát kíván folytatni. Teljes jogi és tényleges egyenlőséget, a nyelv szabad használatát biztosítja a magánéletben, az iskolában és a nemzetiségek kulturális intézményeinél, ezzel szemben természetesen feltétel nélküli hűséget követel a magyar állam iránt és jóakaratú együttműködési készséget. A miniszterelnök körútjának további állomásain is megvitatott a helyi vezetőkkel minden fontos kérdést, hogy az áll árra gépezet megindulásában semmi fennakadás ne álljon elő. Nagy súlyt helyezett arra, hogy az őszi mezőgazdasági munkálatokban zavar ne következzék be, továbbá, hogy a fontos közszükségleti cikkekben mutatkozó esetleges hiány megszűnjék. A román és nemzetiségi vezetőkkel természetesen az illetők anyanyelvén érintkezett a miniszterelnök. Gróf Teleki Pált mindenütt, ahol megfordult, meleg lelkesedéssel fogadták. A kis falvakban is, amerre a miniszterelnök vonata áthaladt, az emberek az állomásra tódultak és tüntető melegséggel fogadták a miniszterelnököt. Szilágysomlyón késő éjszaka a városháza elé vonult a lakosság és hazafias dalokat énekelve, tüntetett a kormányzó, a miniszterelnök és a tengelyhatalmak mellett. Különösen bensőségesen nyilatkozott meg Nagybányán a lakosság ragaszkodása a kormányelnök iránt. Gróf Teleki Pál miniszterelnök útjáról igen jó benyomásokkal tért vissza s a legközelebb előreláthatóan tovább folytatja útját a visszatért erdélyi részekbe. Gazdasági miniszteri értekezlet A miniszterelnök hazaérkezése után nyomban beható tanácskozást folytatott a kormány tagjaival. Kedden délelőtt hivatalában gazdasági miniszteri értekezlet volt, amelyen Reményi-Schneller Lajos pénzügyminiszter, Varga József ipari és kereskedelemügyi miniszter, gróf Teleki Mihály földmivelésügyi miniszter, Baranyai Lipót, a Nemzeti Bank elnöke, Kacsóh Bálint államtitkár, álkormánybiztos, Bárányos Károly miniszteri osztályfőnök és Jurcsek Béla termelőügyi kormánybiztos vett részt A miniszterelnök beszámolt erdélyi útján szerzett tapasztalatairól. A gazdasági miniszteri értekezlet tanácskozása alapján a kormány kidolgozza a szükséges rendelkezéseket. A közeli napokban újabb gazdasági miniszteri értekezlet lesz. Aláírják a magyar-bolgár légi egyezményt Szófia, szept. 10. (MTI) Popoff Iván külügyminiszter, Boldeff tábornok, a bolgár légi erők főparancsnoka és dr. Amnóthy- Jungerth Mihály, Magyarország szófiai követe aláírta a bolgár-magyar légiegyezményt és az ezzel kapcsolatos megállapodásokat,