Pesti Hírlap, 1940. szeptember (62. évfolyam, 198-222. szám)

1940-09-11 / 206. szám

szerű következményeiről. Az angolok el­engedték a fülük mellett ezt az intő nyu­galmat, sőt a német várakozást és halasz­tásokat gyengeségnek tüntették fel és csú­­folódni kezdtek. Most Németország lecsa­pott és az elbizakodottság csúfolódása a megbüntetettek nyöszörgésévé változott. Az angolok most erőszakoskodásnak nevezik az igazságos megtorlást. Most ugyanazok hivatkoznak az emberies­ségre, akik május 10-e óta habozás nélkül temettek német asszonyokat és gyermekeket és aggokat, kórházak, gyermekotthonok és iskolák romjai alá.­­A német lap emlékeztet a „Daily Mail“ 1940 márciusi cikkére, amely szerint min­den németet egy táborba kellene össze­zsúfolni és lengyelekkel kellene őriztetni őket, mert ebben az esetben egyetlen né­met sem szabadulna ki élve. A lap ezen­kívül emlékeztet a „Cavalcade“ angol heti­lap cikkére is, amely a német nép kiirtá­sát követelte és ennek a szükségességét bibliai idézetekkel indokolta. Megemlíti a lap a „News Chronicle“ kijelentéseit is, amely szerint Német­országban ki kell irtani minden élő­lényt, férfiakat, nőket, gyermekeket, madarakat, rovarokat. Az angol lap szerint ezután Németország­ban még a fűnek sem szabad nőnie és Né­metországnak a Szaharánál is sivárabb­­­nak kell­ lennie. A „Nachtausgabe“ emlé­kezetbe idézi a leicesteri vikárius egyházi lapját is, amely azt követelte, hogy ülje­nek agyon minden nézhetet. Ez az igazi Anglia — írja a „Nachtaus­gabe“ —, amely hadat üzent nekünk, hogy megsemmisítsen bennünket Ha már azon­ban az angolok akaratából egyik félnek meg kell semmisülnie, akkor ez Anglia lesz, mert Angliának kell megsemmisülnie. * Látogassa meg az La berendezési áztartást nyitva szeptember hó 16-ig naponta 8—19 óráig. Több mint 450 magyar iparos egyéni kiállítása. K­ÜLÖN CSOPORTOK: A magyar bárok kiállítása. — Asztalteritési ver­seny. — Magyar Cipőszalon. — Ipari műhelyek működésben. — A gazdasági fűtés szakkiállítása. — Magyar bor- és birkahús-propaganda csoport. F­ÖZDBEMUTATÓK: naponta hat elméleti előadással délelőtt 9-től %2-ig és délután 4-től 6 óráig. A VASAK REVÜSZINHÁZÁBAN: magyaros divatbemutatók és színes fényképvetítés hétköznapokon d. e. % 11 és 12, d. u. 3, %5 és %6 órai, vasárnap ezenfelül még d. e. 1410 és d. u. 2 órai kezdettel. Belépődij 1 pengő, városi elővételben 70 fillér vidéki és külföldi látogatók számára , az őszi Vásár utazási igazolványai alapján 50% utazási kedvezmény Érvényes felutazásra még szeptember 16-ig, vissza­utazásra vidékre szept. 22-ig, külföldre szept. 26-ig. ­ Churchill megtekintette a London belvárosában összedőlt áruházakat London, szept 10. (Reuters) Churchill miniszterelnök a londoni rendőrfőnök kíséretében megtekintette az elmúlt éjjeli bombázás következ­tében okozott károkat. A nagy robbanóerejű bombák súlyos károkat okoztak egy nagy kereskedelmi társaság csarnokában a londoni belvárosban. Mun­kások és tűzoltók igyekeztek eltakarítani a füstölgő romokat Különösen nagy károkat okoztak a bombák a belváros üzleti negyedében, ahol hatalmas kereskedelmi ingatlanok dőltek romba. összeomlott házak a központi negyedekben Az új vasúti díjszabás és Erdély A kereskedelmi miniszter nagyszabású tervei az erdélyi részek közlekedésének megjavításáért London, szept. 10. (MTI) A legutóbbi bombázások után London legismertebb központi negyedeiben is olyan képek tárulnak a néző elé, amilyet eddig csak a külvárosokban lehetett látni, azon­ban a belső városrészekben ritkábbak vol­tak a bombák. Látni több emeletes teljesen összeomlott házat, ki­égett felső emeleteket, beszakadt tetőzete­ket és törmelékhalmazokat az úttesten, rendőrök által elkerített háztömböket, va­lamint tűzoltók által vízzel elárasztott ut­cákat. A romok közvetlen közelében to­vább folyik a mindennapi élet. Ablaktalan vendéglőkben szolgálnak ki és kirakat­­nélkü­li üzletekben árusítanak. A színházak nagy része hétfőtől beszüntette az előadá­so­kat. Róma, szept. 10. (MTI) London bombá­zásával foglakozva, a Popolo di Roma berlini tudósítója hangsúlyozza, hogy nem epizódszerű hadműveletről, hanem nagy­szabású támadás szerves részéről van szó. A legutóbbi támadásokban már körülbelül 500 gép vett részt. A német repülőknek az a benyomásuk, hogy az angol repülők kez­denek kimerülni. A Messaggero Stockholmon át érkezett jelentése szerint London hangulata kezd az ítéletnapiéhoz hasonlóvá válni. Lon­donban fogytán az élelmiszer. Az olasz lapok jogos megtorlásnak mi­nősítik a német légi haderő London elleni támadásait. A Giornale d’Italia kiemeli, hogy az angol légitámadások következté­ben 78 kisgyermek lelte halálát Német­országban. Az effajta kegyetlenségekért most az angol népnek kell megszenvednie. Nem kerülte el a világ közvéleményének figyelmét az sem, hogy Whipp tiszteletes leicesteri vikárius legutóbb azt aján­lotta az angol kormánynak, hogy vala­mennyi német polgárt bombákkal pusztí­tasson el. Hitler utolsó figyelmeztetést in­tézett az angolokhoz, akik azonban 1 percen át tartott. A délutáni órákig ötször akkor sem hagy­ták abba a bombát. Medden öt légi riadó volt Londonban London, szept. 10. (Reuters) A Szent Pál­­székesegyház környékén a múlt éjszaka lezuhant repülőbombák — noha a közel­ben több házat rombadöntöttek — a temp­lomban semmiféle kárt nem okoztak. Egyetlen ablaküveg nem tört be. A temp­lom csak a közelben támadt tűz következ­tében került veszélyes helyzetbe, szeren­csére azonban a szél elterelte a lángokat. A városban sok helyen tűz támadt a gyuj­­t­ő­ bombák nyomán. Az­ éjjeli légiriadó 4 ór­a 45 perckor ért véget, összesen 9 óra 6 rendeltek el légi­riadót, amelyek mind­egyike azonban csak 25—30 percig tartott. A Székelyföldet nagy távolság választja el az ország többi részétől; ez közlekedés­­földrajzi és gazdasági helyzetét már a múltban is hátrányosan érintette. Az új határmegvonás, amely a székely körvasút és mellékvonalainak közvetlen összekötte­tését Erdély egyéb, visszacsatolt részeivel megszakította, még növeli a nehézségeket. A kereskedelmi és közlekedésügyi minisz­ter segíteni akar ezeken a hátrányokon, amikor jelentős változásokat léptet életbe az áru- és személydíjszabás terén. A miniszter rendeletében az államvas­utak árutarifáit új alapokra helyezte. Két­­száz kilométeres távolságokon felül ugyan­is az árufuvarozási díjtételeket fokozato­san csökkentette, úgyhogy a mérséklés a nagy távolságokon eléri a 10—15 százalé­kot is. Ez az intézkedés jótékony hatással lesz a visszatért országrészek gazdasági életére és jelentősége annál nagyobb, mert a többi európai állam nem leszállítja, ha­nem egymásután emeli vasúti tarifáit. Kelet-Magyarország és Erdély egyes te­rületrészeinek visszacsatolásával a távol­ságok még inkább növekedtek és ezért a miniszter újabb leszállítást rendelt el. A trianoni csonkaországban az ország köz­pontjától, a fővárostól számított legna­gyobb utazási távolságok 300—350 kilomé­ter között voltak. Kárpátalja visszacsato­lásával a Felsőtisza-völgy távolságai már az 500 kilométert is elérték, most pedig a Székelyföld visszacsatolásával e távol­ságok még tovább kitolódtak. Marosvásár­hely 528 kilométerre, a Székelyföld távo­labb fekvő része pedig még ennél is na­gyobb távolságra, így például Sepsiszent­­györgy 781 kilométerre van vasúton a fő­várostól. A személy­díjszabásnál a miniszter most kiadott rendelete az 500 kilométert meg­haladó távolságokon a menetdíjakat ismét lényegesen leszállította. Az új menetdíjak, amelyek szeptember 11-én életbe is lép­nek, a nagyobb távolságokon a tavalyi 22, illetőleg 38 százalékos mérséklésen felül további 10 százalékig terjedő mérséklést jelentenek Az intézkedés következtében a menetdíjak nemcsak csökkennek, hanem az 500 kilométeren felüli távolságú vona­lakon a távolság növekedésével már alig nagyobbodnak, így például­ a személyvo­nattá III. o. menetdíjak 500 kilométeren felül 20 kilométeres övezetenként, 10—10 Illsénél emelkednek Mint jellemző pél­dát említjük meg, hogy a Budapestről 400 kilométerre fekvő Kolozsvárnál a sze­mélyvonat harmadik osztályú menetdíja az új tarifa szerint 12,50 pengő lesz, amíg a 781 kilométerre, tehát a majdnem kétszer akkora távolságra fekvő Sepsiszentgyürgy­­­re való utazás csak 15 pengőbe, vagyis­­ csak egyötöddel fog többe kerülni. Kedvező képet kapunk akkor is, ha a magyar menetdíjakat összehasonlítjuk a román államvasutak vonalain a visszacsa­tolás előtt érvényben volt vasúti menet­­díjakkal A kisebb- és a­­középtávolságokon is a legtöbb esetben a magyar menetdíjak ol­csóbbak. A nagy távolságokon azonban élesen megnyilvánul a most kiadott díj­szabási intézkedések előnyös hatása, így például 400—800 kilométerig terjedőleg a román gyorsvonati menetdijak 6—43 szá­zalékkal, a személyvonati menetdijak pe­dig 40—103 százalékkal drágábbak, mint az új MÁV menetdijak. Fontos vasútépítési munkálatok A miniszter elrendelte, s azoknak a vasút­építési munkálatoknak előkészítését és a területek átvétele után a munkálatok fo­­lyamatbatételét, amelyek azt célozzák, hogy a Székelyföld az ország többi részé­vel mindvégig magyar területen közvet­len vasúti összeköttetést kapjon. A Szé­kelyföld gazdasági és közlekedési helyze­tére életbevágó fontosságú lesz az az összeköttetés, amely a Beszterce és a Ma­ros völgyeit köti össze egymással. A mi­niszter új vasútvonal építését tervezi Ma­rosvásárhely és Székelykeresztúr között is. Addig is, amíg ezek az új vonalösszeköt­tetések megépülnek, a kormány tárgyal az illetékes román tényezőkkel, hogy a meg­szakított vonalon át penge­jogokat nyújt­son a Székelyfölddel lebonyolódó magyar személy- és áruforgalom részére. Ezenkí­vül vonatpótló autóbusz és tehergépkocsi­járatok forgalombahelyezését tervezik. Az erdélyi úthálózat rendkívül elhanya­golt állapotban van, úgyhogy az utak for­galomképes jó állapotba való helyreállí­tása is nagyon nagy feladatot fog jelen­teni. A kormány azonban minden eszközt fel­használ, hogy a közúti összeköttetést a lehető legjobb állapotba hozzák. A kato­nai megszálló csapatokkal csaknem egy­idejűleg a kereskedelmi minisztérium il­letékes osztályainak szakemberei is meg­jelennek a felszabadult területeken. Londonban fogytán az élelmiszer Gróf Teleki Pál kétnapos körútja a felszabadult országrészeken Megbeszéléseket folytatott minden fontos kérdésben és intézkedéseket tett Gróf Teleki Pál miniszterelnök, amint közöltük, kétnapos körutat tett a felsza­badult területeken. Útja során Nagyvára­don kívül meglátogatta többek között Nagybányát, Margittát, Székelyhídit, Szi­­lágysomlyót, Tasnádot, Máramarosszigetet és Szatmárnémetit. Kíséretében volt Pa­­taky Tibor államtitkár, Incze Péter mi­niszteri tanácsos és vitéz Náray Antal ve­zérkari ezredes. A miniszterelnök útjának az volt a cél­ja, hogy a helyszínen személyesen szerez­zen meggyőződést azokról az intézkedé­sekről, amelyek a visszatért országrészek­nek az anyaországgal való egyesítése cél­jából gazdasági, kulturális és társadalmi téren sürgősen megteendők. Hosszabb megbeszélést folytatott a kor­mányelnök Nagyváradon az illetékes té­nyezőkkel az élelmiszerellátásról, a gazda­sági munkálatokról, a munkanélküliség kérdéséről, a közegészségügyi és közokta­tásügyi és egyéb kérdésekről és a megbe­szélések nyomán az intézkedések meg is történtek. Beszédesen világíja meg ezt, hogy Nagyváradon már a felszabadulást követő második napon megkezdte a Tár­sadalombiztosító Intézet a táppénzek fo­lyósítását. A nemzetiségi kérdés A miniszterelnök nagy súlyt helyezett arra, hogy felfogását a nemzetiségi kér­désről alaposan megvilágítsa. Hangsúlyoz­ta, hogy a kormány igazságos, emberséges és méltányos — európai és egyben magyar­ — nemzetiségi politikát kíván folytatni. Teljes jogi és tényleges egyenlőséget, a nyelv szabad használatát biztosítja a ma­gánéletben, az iskolában és a nemzetisé­gek kulturális intézményeinél, ezzel szem­ben természetesen feltétel nélküli hűséget követel a magyar állam iránt és jóakaratú együttműködési készséget. A miniszterelnök körútjának további ál­lomásain is megvitatott a helyi vezetők­kel minden fontos kérdést, hogy az áll árra gépezet megindulásában semmi fennaka­­dás ne álljon elő. Nagy súlyt helyezett arra, hogy az őszi mezőgazdasági munká­latokban zavar ne következzék be, továb­bá, hogy a fontos közszükségleti cikkek­ben mutatkozó esetleges hiány megszűn­jék. A román és nemzetiségi vezetőkkel természetesen az illetők anyanyelvén érint­kezett a miniszterelnök. Gróf Teleki Pált mindenütt, ahol meg­fordult, meleg lelkesedéssel fogadták. A kis falvakban is, amerre a miniszterelnök vonata áthaladt, az emberek az állomásra tódultak és tüntető melegséggel fogadták a miniszterelnököt. Szilágysomlyón késő éjszaka a városháza elé vonult a lakosság és hazafias dalokat énekelve, tüntetett a kormányzó, a miniszterelnök és a tengely­­hatalmak mellett. Különösen bensőségesen nyilatkozott meg Nagybányán a lakosság ragaszkodása a kormányelnök iránt. Gróf Teleki Pál miniszterelnök útjáról igen jó benyomásokkal tért vissza s a leg­közelebb előreláthatóan tovább folytatja útját a visszatért erdélyi részekbe. Gazdasági miniszteri értekezlet A miniszterelnök hazaérkezése után nyomban beható tanácskozást folytatott a kormány tagjaival. Kedden délelőtt hiva­talában gazdasági miniszteri értekezlet volt, amelyen Reményi-Schneller Lajos pénzügyminiszter, Varga József ipari és kereskedelemügyi miniszter, gróf Teleki Mihály földmivelésügyi miniszter, Bara­nyai Lipót, a Nemzeti Bank elnöke, Ka­­csóh Bálint államtitkár, álkormánybiztos, Bárányos Károly miniszteri osztályfőnök és Jurcsek Béla termelőügyi kormánybiz­tos vett részt A miniszterelnök beszámolt erdélyi útján szerzett tapasztalatairól. A gazdasági miniszteri értekezlet tanácsko­zása alapján a kormány kidolgozza a szük­séges rendelkezéseket. A közeli napokban újabb gazdasági miniszteri értekezlet lesz. Aláírják a m­agyar-bolgár légi egyezményt Szófia, szept. 10. (MTI) Popoff Iván kül­ügyminiszter, Boldeff tábornok, a bolgár légi erők főparancsnoka és dr. Amnóthy- Jungerth Mihály, Magyarország­ szófiai kö­vete aláírta a bolgár-magyar légiegyez­ményt és az ezzel kapcsolatos megállapo­dásokat,

Next