Pesti Hírlap, 1941. március (63. évfolyam, 50-73. szám)

1941-03-02 / 51. szám

ságból már teljesen elvész az ember szeme elől, a három-, négyemelet magas hajók azonban messzire kiemelkednek a sivatag távlat nélküli környezetéből. Aki viszont a hajón ül és áthajózik a csatornán, annak semmi élmé­nye nincs. Legfeljebb az a pil­lanat érdekes és mozgalmas, amikor Port Szaidnál a révkalauz bevezeti a hajót a csatornába. Innen kezdve jóformán semmit sem lát a kiváncsi utas, csak homokot a keskeny csatorna két oldalán. Egy darabig nézelődik, azután megunja és csak akkor kerül megint elő a hajó mé­lyéből, amikor megérkeznek Isz­­mailiába, illetőleg Szuezbe. Ha valami nagyobb hajó jön szembe, az illedelmesen félreáll, mert a nagy hajók a keskeny vizen nem kerülhetik ki egymást. Erre szol­gálnak a kitérők, ahol a csatorna átlagosan 100 méteres szélessége 150-re is kibővül. A meder víz­­alatti szélessége, vagyis az a ré­sze, amely elég mély arra,­­hogy a 9—10 méter mélyjáratú óceán­járók is áthaladhassanak rajta, a legszélesebb helyen is mindössze 45—50 méter, tehát a nagyobb­fajta óceánjárók csak a legna­gyobb óvatossággal, a hivatásos vezető irányításával és vontatás­sal mehet­­nek át a csatornán, a legmodernebb óriásgőzösök szá­mára pedig újabb szélesítési munkákat kellene végezni a csa­tornán, mint ahogy a világháború után lényegesen kibővítették, ki­kotorták és kiszélesítették. A csatorna teljes­­ Szaidtól Szuezig 171­0 közben három tavon­­ vezet a hajók útja. 15—18 óráig tart, ami átmegy a csatornán, első esztendőben mis hajó futott keresztül r 36-ban, az olasz­ abess idején érte el a csata­kordját, több mint 800 lauzoltak át rajta a szakadatlan sorban. Ú­niusa óta, amikor az üzenet megtörtént, a csak az angol flotta el lehet átjutni és a sze­kás teljesen szünetel, e­mészetesen a csapatoz 1914-ben, az első­­ kitörésekor török csa­torták megszállva a cse­ngékét. A háború el. 1915 februárjában töröl egyesült csapatok feri­zetet is vívtak a csatár az Egyiptomból pc nagyszámú angol c. Még egy év múltán, Izán is az volt a hel­y központi hatalmak e mételten megjelentek partján és váratlan ti­kai nagy zavarokat hajóforgalomban. A­­ zavart egy alföldi m­álló járőr okozta, a­ sereg­ kötelékben harco­tgázása közben olyan és észrevétlenül érkezi torna partjára, hogy szétugrasztotta a békés

Next