Pesti Hírlap, 1943. március (65. évfolyam, 49-72. szám)
1943-03-10 / 56. szám
A sősok sajtó feltűnően közli Uilelsi-Revlinsky Antal előadását Istanbul, márc. 9. (MTI) Az istanbuli török és francia nyelvű sajtó csaknem kivétel nélkül és túlnyomóan kéthasábos címmel budapesti jelentést közöl a Török TI közvetítésével Ullein-Reviczky Antal követnek a Bolgár-Magyar Egyletben legutóbb tartott előadásáról. A sajtó különösen kiemeli azt a részt, amelyben Ullein- Reviczky Antal hangsúlyozta, hogy a török nemzet baráti kezet nyújtott az uralma alól felszabadult Bulgáriának, amint azt annak idején Magyarországgal is tette. Mindkét nép, mind a magyar, mind a bolgár, örömmel ragadta meg ezt a baráti kezet E megállapításhoz a lapok már elmeikben állást foglalnak A „Cumhuriyet“ „A török barátság fontossága — Meleg tüntetés a bolgármagyar egyesületben“ címmel, a „Tasvirl Efkiar" „Baráti nyilatkozat Törökországról a Bolgár-Magyar Egyesületben“, a „Yeni Sabah“ „Törökbarát tüntetés egy budapesti gyűlésen“ dirimér, a „Vatin“ „Törökmagyar vonatkozás —Törökország nem táplál ellenséges érzést a régebben hatalma alatt volt népekkel szemben“ fölírással, a „San Posta“ „Törökbarát nyilatkozat a Bolgár- Magyar Egyesületben“, a „Vakít“ „Budapesti nyilatkozat: Törökország a bolgárokkal szemben nincsen ellenséges viszonyban“, a francia nyelvű „La Republique" „Törökország nem táplál ellenséges érzést egyetlen országgal szemben sem, amely uralma alatt volt — jelenti ki a magyar sajtófőnök“ címmel közli a sajtófőnök előadását. Az előadást a török rádió is bemondta. Szappan pótadagot kapnak a két évnél fiatalabb gyermekek Az április 1-től június 30-ig érvényes élelmiszer jegyeket, a szappan és a petróleum utalványokat március 17-én és 18-án osztják ki. A két éven aluli gyermekek, vagyis akik 1941 január 1-e után születtek, annak az évnek a végéig, amelyben második életévüket betöltik, külön havi 10 dkg. mosószappan, és 25 dkg. mosószerpótellátmányt kapnak. Az erről szóló és az április, május, június hóra érvényes szappanvásárlási igazolványokat az általános jegykiosztássorán részükre a háztulajdonosok, illetve megbízottaik útján fogják kikézbesíteni. Ez alkalommal a két éven aluli gyermekek április és május hóra érvényes 10 dkg.-os (1 drb.) pipereszappan-pót vásárlásra jogosító igazolványt is kapnak. Az új kibocsátású „A“, „B“ és „C“ jelű tejjegyek három hónapra szólnak, tehát április, május és június hónapokra, míg a betegek részére szóló „D“ tejjegyek továbbra is havijegyek maradnak amit az igényjogosultak annak a hónapnak utolsó napjáig kapnak meg, amikor orvosi bizonyítványuk érvényesége megszűnik.Nyomatékosan figyelmezteti a polgármester a közönséget, hogy az élelmiszer jegyekre rá kell írni a jegyek fejlécén a tulajdonos nevét és lakhelyét, a cukorjegyekre a foglalkozást is. E nélkül az élelmiszer jegyeket nem váltják be. A petróleumvilágítású bérlemények albérlői, illetve ágybérlői március 29- től, hétfőtől kezdődőleg jelentkezhetnek petróleumutatványukért a körzeti jegyfiókokban. Két szoba, összkomfort. ■ . (Egy lakó naplójából. Végre találtam egy lakást. Egy új házban. Lefizettem ötszáz pengő biztosítékot, száz pengő lakbér előleget és kezemben a szerződés, amelyben a háziúr jogai a legnagyobb részletességgel vannak leszögezve. Nekem csak kötelességeim vannak . . . „Tiszteld atyádat, a ház nemeslelkű tulajdonosát, továbbá a házfelügyelő urat, de imáidban azért ne feledkezzél meg a tekintetes gondnok úrról sem, hiszen végeredményben mind belőled élnek! Fizesd pontosan a lakbért, liftpénzt, kapupénzt, szemétpénzt, házmesterpénzt, üvegbiztosítást és , forgalmi adót, hogy hosszú életű légy a házban s ha vétkeznél, ne feledd el, hogy a szerződés megfelelő pontja értelmében nemcsak könyörtelenül kirúghatnak, de az általad okozott károkért is felelős vagy s ezt levonják a biztosítékból.“ De mindezt csak bevezetésnek . . . Némi várakozási idő után,, lényegesen többel, mint a szerződésben előírva volt, értesítést kapok, hogy a házat lakhatónak nyilvánították, beköltözhetem. A lakható háznak még nincs kapuja, de ez még nem ok aggodalomra, meg a házmester szerint a környéken rendes, szolid emberek élnek, baj viszont, hogy a poroló balkonoknak sincs ajtajuk és a szél szabadon garázdálkodik a lépcsőházban. Óvatosan a fal mellett húzódva igyekszem fel a harmadik emeletre. A lift ugyanisegyelőre a jövő zenéje, ezzel szemben lépcsőkorlát sincs, keskeny lécdarabok helyettesítik, alattomosan kiálló, kampós szögekkel, ötletes találmány ruhadarabok elszakításának céljaira. De egyébként is ajánlatos az óvatosság, mert a lépcsőházban egy sereg mesterember foglalatoskodik. Bábeli hangzavar, éneklés, fütyörészés, káromkodás és kalapácsolás kisérőzenéje mellett, létrák alatt bujkálva lopakodok felfelé. Mögöttem a feleségem. Össze-vissza fröcskölnek különböző festékekkel, mészporral hintenek és leöntenek olajjal, a kalapom már olyan, mint egy festékes paletta és a második emeleten a fejemre esik egy kalapács . . . „Pardon“ . . . mondja a létra tetején dolgozó munkás és tovább énekel... „ez volt a vesztünk“ ... A lakásomban derék iparosemberek foglalatoskodnak. Padlót gyalulnak, ajtókat festenek, a vízvezetéken kalapácsolnak, egyikük pedig rejtélyes okoknál fogva a falakon kopogtat. Úgy tekintenek rám, mint egy betolakodott idegenre. A két szoba, hall, fürdőszoba, cselédszoba, konyha nevű helyiségek közül mindössze az egyik szobában van fűtőtest felszerelve. Az se fűt. „Most éppen lecsapolták a vizet, mert próbálják“ — világosít fel a házmester. Az összkomfortos lakásban dermesztő a hideg és a nyitott kályhalyukakból időnként fütyül a szél.. Az építész ugyanis előrelátóan közönséges fűtésre is berendezkedett, persze kályha sincs, de vigasztaló előjelként itt vannak a lyukak és a belőlük lengedező szellőcske. Megjegyzem, van végzet is. Bizonyítéka, hogy hosszú sorokban vonulnak fel házunk előtt a bútorszállító kocsik. Tizenötöt számolok. Persze mindenki igyekszik azonnal beköltözni. Rövidesen őrült tülekedés keletkezik a lépcsőházban. Markos fuvaroslegények cipelnek különböző bútordarabokat és veszekednek az ott dolgozó iparosokkal, akiket munka közben zavarnak. Néha recseg, ropog, törik valami, ittott egy-egy lakó cikázik át a tömkelegen és megpróbálja bútorait a saját lakásába irányítani, ami nem minden esetben sikerül. Az én heverem például, amint hosszas nyomozás után kiderült, egy első emeleti lakónál kötött ki, helyette kaptam két biedermeier karosszéket, egy nyugalmazott postafőtiszt tulajdonát és a könyvszekrényem valahol kicserélődött Petőfi halálával, olajnyomatban. Tűnődve nézegettem az előszobában, mikor berontott egy zilált külsejű úr és indulatosan kiragadta a kezemből. Estére valahogy sikerült összeszedni a dolgaimat és tekintettel arra, hogyaz egyetlen fűtőtest még mindig nem működött, családommal való beható tanácskozás után gondosan lezártuk a lakást és szállodába mentünk. ■ Korán reggel megjött a vilangszerelő és felakasztotta a lámpákat. Szép a lámpákat vettem, csak az a baj, hogy nem égnelv. Valami hiba van a vezetéken. A szerelő mint egy Sherlock Holmes járkál létrájával szobáról-szobára, míg végre megtalálja a hibát. Elkötötték valahol a vezeték drótját, hivatni kell az építészszerelőt, akik beépítették, mert neki nem szabad felbontani a falakat. Elrohantam telefonálni és ígéretet kaptam, hogy másnap kijönnek. Vettem négy gyertyát, összevesztem a feleségemmel és ujságpapirossal betömtem a kályhalyukakat. Lakásom egyetlen fűtőteste délig nem működött. Lecsapolták, nyugtattam meg magam és — Kolumbus tojása!’—■„ a konyhában begyújtottuk a gázresót. Három lángot és a Backröhmnit. Rövidesen egész kellemes meleg lett, csak persze ezt majd külön kell fizetni. Ebéd után a Backröhmi melegénél szundikáltam egy zsámolyon, mikor kalandos természetű fiam, aki időnként merész kirándulásokat tett a lakás hidegebb részeibe, indián csatakiáltással rontott be a konyhába: „fűt a radiátor!“ . . . Családostul felvonultunk a fűtőtesthez és tapogatni kezdtük, mint jó gazda a tehenét . . . „Fogd csak, már egészen forró! Jaj, már nem is tudom rajta tartani a kezem, olyan sütős!“ . . . emígy örvendeztünk. Semmi kétség, sütött a radiátor. Viszont alul folyt, folydogált úgy, hogy egy lábast kellett alárakni. Hivattuk a házban dolgozó szerelőket. Vörös krétával megjelöltek két hibás lapot a fűtőtesten. Ezeket le kell szerelni. Előbb persze lecsapolták a vizet. Estig készen voltak vele, addig megint kivonultunk a konyhába. A megoperált radiátor másnap újra csepegett. Vörös kréta. Két további lap megjelölése. Lecsapolás. Leszerelés. Most már csak háromnegyed radiátorom van. Kezdek aggódni a jövő miatt. Ha így megy, rövidesen eltűnik az egész, és a végén már csak a lábas marad. Egyetlen radiátorom a következő napokban legtöbbször üzemen kívül volt, misilván a szomszédoknál javítandó hibák miatt. Helyzetünk a hét végére a következőleg alakult: lakásom egyetlen radiátora néha tizenhét fokra is felmelegítette lakásom egyetlen fűthető szobáját, a többi lakrészek változatlanul használhatatlanok voltak, ezzel szemben a konyhai gáztese továbbra is barátságosan fűtött, miért is legtöbbször a konyhában tartózkodtunk. Ilyen egy luxuslakás. Fiamat ideiglenesen átköltöztettem a nagynénjéhez, feleségem pedig expresszlevelet írt az anyjának Kiskunhalasra, hogy sürgősen küldje el a dunyhákat. Tíz esztendővel ezelőtt, mikor a heverőt vettük, hazaadtuk, mert nem tartottuk divatosnak. Majd, örülnétek ti még ennek, — mondta akkor sértődötten az anyósom, aki konzervatív nő. Most majd örülünk. Még mielőtt naplójegyzeteimet befejezem, a tárgyilagosság kedvéért leszögezem, hogy három hét múlva megérkeztek a hiányzó fűtőtestek s lakásom azóta a törvényesen megengedett hőfokra van fűtve. Ettől függetlenül, nagyjából meg lennék elégedve. Vannak ugyan még némi hibák, például, hogy jobboldali szomszédom fia délutánonként furulyaszó mellett kutyát idomít, alattam egy ambiciózus fiatalember magánúton a szinipályára készül és hivatalba menet előtt, kora reggel, a rádiót túlharsogva az „őrültet" szavalja vérfagyasztóan, felettem két kisfiú délutánonként futballozik s hogy a nap minden órájára jusson valami, bal szomszédom, egy vénkisasszony, éjszaka szellemeket idéz, amellett süket mint egy ágyú s azt hiszi, a szellemek szintén, miért is ordítozva társalog velük. A múltkor Casanovától olyanokat kérdezett, hogy nem merném leírni. De mindez már nem lényeges hiba és meg lehet szokni. Végeredményben sok jó ember megfér kis helyen legfeljebb zavarják egymást. .. I. A Mahatma túlélte böjtjét Beszélgetés Gandhi 21 napos böjtjéről dr. Baktay Ervinnel és dr. Weninger Antallal A Mahatma böjtje véget ért, Gandhi életben maradt. Ez a nagy testi-lelki próbatét éppen most, a már alig remélt siker után kelti fel a világ érdeklődését, önkéntelenül azt kérdezzük magunktól: ugyan miféle titok lappang mögötte, Gandhi háromhetes böjtje alatt napról-napra fokozódó érdeklődéssel olvasta a világ az orvosok jelentéseit. Várjon hogy bírja ki a 73 éves sovány, kicsiny, törékeny ember a testnek és léleknek ezt a nagy megpróbáltatását? Már-már lemondott életéről a közvélemény, amikor Irat orvos bejelentette- a legyengült szervezetet uremia támadta meg, a Mahátma állapota válságos... De megtörtént a „csoda“: Gandhi túljutott a válságon, sőt pár napra rá már tárgyalni is tudott néhány politikussal. Mi ennek a „csodának“ a magyarázata? Mi a „titka“ Gandhi böjtölésének? Ez az orvosi kérdés a mostani Mahátma böjtnek a politikai jelentőségénél is érdekesebb. is böjtöltem Indiában.. •— Gandhi, — mint ez általában közismert dolog, több ízben tartott ilyen demonstratív jellegű böjtöt — mondotta dr. Baktay Ervin, aki hosszú éveket töltött, Indiában és különösen a hindu életnek kitűnő ismerője. ■— Régebbi böjtjei közül leghíresebb az az ugyancsak háromhetes böjtje volt, amelyet 1921-ben tartott A hinduk és mohamedánok ekkor nagy kongresszust tartottak Delhiben, hogy a két nép között a vallási ellentétet és az ebből származó véres összeütközéseket elsimítsák. Gandhi maga a gyűléseken nem vett részt, de a tárgyalások idejére böjtfogadalmat tett, hogy példát mutasson a tárgyaló feleknek az önzetlenségre és önfeláldozásra. A kalkuttai angol püspök írta erről a kongresszusról: „Mahátma Gandhi böjtje volt a gyűlés mozgató ereje és bár személyesen nem volt jelen, szellemeés példája nagyban hozzájárult a határozatok sikeres végeredményéhez, a megbékéléshez." Gandhi életmódjáról és a böjtről való felfogásáról beszélve, ezeket mondja dr. Baktay. — Gandhi vegetáriánus és mint a hindu vallás ezt elő is írja, tartózkodik az élőlények elpusztításától. Gyakran tart kisebb-nagyobb böjtöket, mert felfogása szerint, a böjtnek egyetemesen jó hatása van a testre és a szellem frisseségére. Az ő böjtjei nemcsak bizonyos ételektől való megtartóztatást jelentenek, hanem teljes böjtöt. — Ha Gandhi böjtöl, ez ennyit jelent: nem vesz magához semmi ételt, legfeljebb naponta egy-két korty friss vizet vagy narancslevet. Jól tudja, hogy most testi gyengesége és hajlott kora miatt a böjttel életét kockáztatja. Már háború utáni első nagy böjtje, után így ír: „Nem ugrottam vakon a böjtbe. Életemet tettem fel tétül, a mozgalom eredményéért ..." De ugyanakkor Gandhi azt is tudja: a böjt nemcsak legyöngíti a szervezetet, hanem egyúttal nagy belső tisztulást idéz fel fizikai és szellemi értelemben. És ha más ok nem okozza halálát, akkor böjt után testileg is valósággal újjáépül, a friss táplálék új sejtekből építi fel testét. Megkérdezem dr. Baktayt, hogy szerzett-e személyi tapasztalatokat is Indiában a böjtről? őszinte meggyőződéssel válaszolja: — A legjobb tapasztalatokra tettem szert Magam is böjtöltem egyszer két teljes hétig. Ez az „önkísérletem“ kitűnően sikerült, mert a böjt után testileg és lelkileg felfrissültem. Természetesen, az igazi böjt nem lehet puszta tápálékelvonó, testi kísérlet, hanem megfelelő szellemi beállítottság, szinte azt mondhatni „lelki tréning" kell hozzá. És ebben a hinduk különösen nagyok. — Miben nyilvánul meg Gandhi mostani böjtjének hatása az indiaiakra, de különösen a hindukra? — Gandhi mostani böjtje intelem és tiltakozás. Intelem India népének, hogy vállaljon minden megpróbáltatást, önmegtagadó hittel. Tiltakozás az indiai kormánnyal szemben, amiért talán „politikai szükségből“, de semmiesetre sem a magasabb igazságosság és jog alapján fogvatartják őt és számtalan hindu honfitársát Itt arról kezdünk beszélni, hogy Gandhi küldetésének egyik legfontosabb része a hinduk és mohamedánok között fennálló ellentétek kiküszöbölése. Megemlítem, hogy hír szerint, az egészségét lassan visszanyerő Mahátma tárgyalásokat kezdett Gopalahari maharadzsával, Madras volt miniszterelnökével, aki szintén régóta azon fáradozik, hogy megegyezést hozzon létre a mohamedánok és hinduk között. Van-e rá remény, hogy a mohamedán vezetőket és a Garidhi-mozgalomba eddig be nem kapcsolódott hindu vezetőket megnyerjék a Mahatma „Szatjágraha“ (Igazság útja) eszméinek? — Alaptalan és érdektelen dolog volna jóslásokba bocsátkozni — mondja elgondolkozva Baktay dr. Egy bizonyos: az a szinte felmérhetetlen erkölcsi hatás, amelyet Gandhi böjtjei gyakorolnak a hindu milliók lelkületére. Gandhi többször feljelentette, hogy ő nem politikus, hanem Isten törvényét igyekszik szolgálni, amikor az önfeláldozás erélyével küzd népének jogaiért. A nyugati orvostudomány a böjtről Gandhi válsága idején orvos ismerőseink közül igen sokan kijelentették: A böjtölésben amúgyis legyengült szervezet halálos megbetegedése a fellépő urémia következtében majdnem biztosra vehető. Ugyanekkor nem győzték eleget kárhoztatni az egészséget feltétlenül veszélyeztető, a szervezetnek ártó böjtöléseket. De valóban feltétlenül káros-e a böjt? Erről kérdeztük meg dr. Weninger Antalt. A neves orvosíró a modern orvostudománynak azt az irányzatát képviseli, amely a gyógyászatban egyre több szerepet juttat a léleknek, a testi kezelés mellett a lelki gyógymódoknak is. Lelkes kutatója a test és lélek viszonyának, kölcsönhatásainak, így valóban illetékes arra, hogy a böjtről orvosi véleményt mondjon. Hiszen egy böjtnél éppen erről van szó: a test és lélek bonyolult, sokszor tudományosan meg nem fejthető egymásrahatásáról. A böjtölés kérdése az orvosnemzedékek hosszú sorát foglalkoztatta már — mondja dr. Weninger —, rövid visszapillantást vetve a probléma történetére. Már a 18. században egy Tanner nevű orvos kísérletet végzett önmagán. 16 napig böjtölt, több orvostársa ellenőrzése és megfigyelése mellett Ez idő alatt nem vett mást magához,, csupán napi egy pohár vizet Tanner azután orvostársaival pontos naplót és jegyzeteket készített az észlelt tünetekről. Ma már igen sok megfigyelés áll rendelkezésünkre. —■ Mi a legfeltűnőbb hatása a böjtölő szervezetnek, a lélekre és a gondolkozásra? — A szellemi koncentráció, a figyelem összpontosításának a képessége erősen meggyengül. Ezzel szemben azonban a képzelőerő, a fantázia megnövekszik és kiválóbb képességű egyéneknél az intuíció, a meglátás néha egészen csodálatosan felfokozódik. Valóságos „transz“ lehet ez, a dolgok összefüggésének szinte látnoki erejű felismerése. A sikeres böjt tartama alatt nő a lélek hatalmi érzete is. Ez a gyengébb képességű egyéneknél mániákus öntudattá és hatalmi vággyá, valóságos cezaromániává fajulhat. A nagy lélekre valló böjtölés legszebb példája mindenki előtt ismeretes: a Bibliából. Jézus 40 napos sikeres böjtje után — ez a Szentírásnak egyik legmegkapóbb része — magának az Istenembernek is jelentkezik a test felett hatalmát érző léleknek a megkísértése. .De amint megállta Jézus a 40 napos pusztai böjtöt, úgy el is tudta űzni magától a hatalomra csábító ördögnek a látomását. Ezt az evangélisták által leírt jelenetet, a böjtölés lélektanát ismerő orvostudomány tökéletesen igazolja és magyarázza ... — Böjtölni persze nem lehet csak úgy, hogy leülök és nem eszem napokig — mondja mosolyogva dr. Weninger. — Az átlagember böjtöléséhez u. n. „lelki vezetés” szükséges. Bátorítani, biztatni kell a böjtölésben elfáradó és akaratát el-elvesztő embert. Valósággal szuggerálni kell az ellenállásra. A Mahátmára ez nem vonatkozik, mert állandó aszkétikus életmódja következtében — mint általában a hinduknál — egész egyéniségében dominál az akarati elem. »•legal-módszerrel büjttd-e Gandhi? — Arra a megjegyzésére, hogy a világ milyen „csodának" tekinthette Gandhi felépülését a válság után, a következőket mondhatom: Tévedés azt hinni, hogy a böjtölés káros a szervezetre. A böjtöléssel ma már betegséget gyógyítanak is. A legveszedelmesebb betegségek egyikének, a ráknak a kezelésében neves külföldi professzorok éppen a böjtöt alkalmazták — ugyanúgy, mint a rákdiétát. Itt elsősorban az európahírű dr. Brauche professzorra, a drezdai Rudolf-klinika tanárára, vagy az amerikai Delvey-re gondolok Megemlítem, hogy Gandhi böjtjéről a legkülönbözőbb hiedelmek kaptak lábra Legismertebb talán az, hogy a Mahátma valamilyen „jóga”módszerrel bírta ki a háromhetes teljes koplalást. Dr. Weninger azonnal kész a válasszal: — Az emberek ma nagyon bizalmatlanok és nagyon „praktikusak Gandhi éhezésében szeretnének valami „trükköt“ látni. A jóga-módszerrel magam is sokat foglalkoztam és igen kitűnő önfegyelmi gyakorlatnak tartom— persze csak orvosi, szakértői felügyelet mellett.. — Gandhi böjtjének esetében az emberek olyasvalamire gondolnak, hogy a Mahátma valami jóga-módszerrel mintegy önkívületbe ejti magát és — amint az a legfejlettebb jógáknál az úgynevezett „samadi“-álla- Pesti Hírlap 1943 mire. 10, saerifa SJ OpsilMisla könyv! Világsiker! Ha meg akarja tudni, hogy milyen lesz a világ a háború után, olvassa el Benne Botti: „PILLANTS A JÖVŐBE“ c. könyvét. Ára: P 8.50. „A földerengő új nap olyan lesz, hogy a tudomány találja meg a helyét először. — Ezért fontos a nagy küzdelem közepette is tudjunk azokról a korszakalkotó találmányokról és a laboratóriumokban folyó kutatásokról, amik előkészítik az eljövendő jobb világok" Cserépfalvi kiadása kapható minden könyvkereskedésben, pózban lehetséges is — csökkenti szervezetének működését. Erre a „trükkre" azonban nincs is szüksége, másrészt ez nem is egyeztethető össze Gandhi lelkű idével. Nincs szüksége azért, mert a szervezet, amely hoszszabb ideig nem kap táplálékot, úgyis veszít tömegéből és ennek következtében, működése automatikusan, magától csökken. Gandhi az erkölcsiség és vallás rajongója, különben sem volna hajlandó valamilyen „bűvésztrükkre". Nem beszélve arról, hogy a Gandhi körül levő hinduk ezt feltétlenül észrevennék, hiszen az ilyen „jóga-módszerhez" bizonyos — a műveit hinduk által legalább látásból feltétlenül ismert — testtartások szükségesek. .. Kicsit elgondolkozik, aztán ezt mondja: , — Ezek a modern, jellegzetesen „gyakorlatias" felfogású tamások azok, akik például Macim Scaevoláról azt találják ki, hogy a római hős csak azért tudta tűzben tartani karját, mert egy bizonyos gerincvelőbetegség következtében, az érzéketlen vogy...Igen, hogyan is írja Ghandi a „Kard tana“ című tanulmányában?" Az európaiak egyre kevésbbé hisznek és látnak túl az anyagon és nyers fizikai erőn. Az erő pedig nem testi képességekből ered A hetvenhárom éves, törékeny külsejű, kicsiny ember böjtjével igazolta mondását. Zigány Péter. * § SlgMBMS POLYDQR fi BiÉpesten most ventégszereplő kiláguirű HANS VON BENDA karnagyot kamarazenekaréval a $Jem&t&Bulydoe is élvezheti. 1489