Pesti Hírlap, 1943. július (65. évfolyam, 145-171. szám)

1943-07-13 / 155. szám

­A Kormányzó bemutatkozó kihallgatáson fogadta az új francia követet A MTI jelenti: A Kormányzó Ur­­ Főméltósága ünnepélyes bemutat­kozó kihallgatáson fogadta Jules Brevié francia rendkívüli követet és meghatalmazott minisztert, aki ez al­kalommal nyújtotta át megbízólevelét. Az üdvözlő- és válaszbeszéd után .' Főméltósága elbeszélgetett a francia követtel, majd az ő kíséretében meg­*­­jelent Christian de Charmasse és Frangois Seydoux de Clausonne nagy­követségi tanácsosok, André Hallier katonai attasé, Paul Retourna légügyi attasé és Claude Cozanet attasé tisz­telgését fogadta. Az ünnepi fogadtatás szertartásánál közreműködtek dr. Ambrózy Gyula, a kabinetiroda főnöke és dr. Ghyczy Jenő rendkívüli követ és meghatal­mazott miniszter. Három és fél órás légi­riadó volt Szófiában Szófia, júl. 12. (MTI.) Vasárnap este 11 óra 35 perckor Szófiában légiriadót rendeltek el, amely éjfél után 2 óra 50 percig tartott. A légvédelmi tüzér­ség 2 órától 2 óra 40 percig kétszeri megszakítással erősen tüzelt a gépek­re. Sok fényszórót is működésbe hoz­tak, de a felhős égbolton sem sike­rült megtalálni a repülőgépeket, holott időnkint a motorzugást is hallani le­hetett. A nagyobb űrméretű légvé­delmi ágyuk, főként pedig a gép­ágyúk többszáz lövést adtak le. Az eseményekről hivatalos jelen­tést még nem adtak ki. Megbízható forrásból származó értesülések sze­rint először történt, hogy több gép átrepült Bulgárián. Néhány gép Ro­mániáig is eljutott. Bombákat nem dobtak, csak néhány helyen röplapo­kat. Szófia fölött egymás után két repülőgép szállt el. Valamennyi gép délkeletről jött. Hivatalos jelentés a bulgáriai terroristák központjának leleplezéséről Szófia, júl. 12. (MTI) A rendőrség közlése alapján valamennyi lap rész­letesen foglalkozik azokkal a terroris­tákkal, akiket a közelmúltban elkö­vetett merényletek után sikerült ártal­matlanná tenni vagy elfogni. A jelen­tésből kitűnik, hogy úgyszólván vala­mennyi terrorcselekményt egyetlen központból irányították, amelyet si­került egészen felszámolni. Vezetőjé­nek neve Dicsev, aki maga június 25-én a rendőrséggel vívott harcban elesett. Főtettesek kén­t egy férfit és egy leányt, bűntársakként negyven másik vádlottat bíróság elé állítanak és ügyükben rövidesen megtartják a főtárgyalást. Új záróra-rendelet Bulgáriában Szófia, júl. 12. (MTI) Az általános helyzetre való tekintettel Bulgáriá­ban elrendelték a vendéglők, szóra­kozóhelyek, mulatók és egyéb nyilvá­nos helyiségek éjféli záróráját az ed­digi hajnali 3 óra helyett. A partizánok Délkelet-Európá­ban nem nyújthatnak értékes segítséget a támadóknak — írja egy német lap Zágráb, júl. 12. (MTI) A „Deutsche Zeitung in Kroatien „Délkeleti fal“ cím alatt arról ír, hogy a szövetségesek európai behatolásának a Balkán felől semmiféle eredménye nem lehet és Európa délkeleti részén második arc­vonalat létesíteni lehetetlen, mert a partizánok nem nyújthatnak értékes segítséget. Ezek a csapatok számotte­vő katonai tényezőként szóba sem jö­hetnek, hiszen csak rombolásra ren­dezkedtek be. A partizánok zömét egyébként is szétverték Horvátország­ban, a maradék megsemmitése pedig folyamatban van. A partraszállás nagy nehézségekbe ütköznék, mert a szö­vetségeseknek nehéz körülmények kö­zött kellene harcolniuk az utánpótlás szempontjából is, míg a tengelycsapa­­toknak utak, vasutak és közlekedésre alkalmas folyók állnak rendelkezésére. Stimson amerikai hadügyminiszter „fontos megbeszélésekre" Angliába utazott Amszterdam, júl. 12. (Német TI.) A Reuter hírszolgálati iroda jelentése szerint Henry Stimson, az Egyesült Államok hadügyminisztere „fontos megbeszélésekre“ Angliába érkezett. Nagy jelentőséget tulajdonítanak Stimson londoni látogatásának London, júl. 12. (Bud. Tud.) Angol katonai körökben nagy jelentőséget tulajdonítanak Stimson amerikai had­ügyminiszter Angliába érkezésének. Az Egyesült Államoknak a háborúba való belépése óta Stimson most első­­ízben érkezett Európába. Kíséreté­ben jött az összes amerikai erők összekötő szolgálatának főnöke, Surles vezérőrnagy, továbbá Harvey Bundy, Stimson helyettese, valamint két szárnysegédje. Stimson Angliába utaztában meg­szakította útját Izland szigetén és látogatást tett az ottani kormány­zónál, valamint megtekintette a kato­nai berendezéseket. Elmer Davis Londonba utazik Amsterdam, júl. 12. (Német TI) Elmer Davis, az Egyesült Államok háborús tájékoztatási hivatalának ve­zetője a hét végén Londonba utazik s megbeszéléseket folytat a brit tájé­koztató szolgálat vezetőivel. „Az ellenség légi fölény esetén sem tud áttörni az Atlanti-falon" Paris, júl. 12. (NST.) Az Atlanti-fal szakaszának parancsnoka, egy magas­­rangú tiszt, aki az első világháborúban igen értékes tapasztalatokat szerzett Verdun ostrománál, a következőket mondotta a NST munkatársának: — Erődítési rendszerünk készen áll, s tökéletesen beválik akkor is, ha az angolok már ma jönnének. Közben azonban állandóan tanulunk a háború újabb és újabb tapasztalataiból. Lát­tuk, milyen növekvő jelentőséget tu­lajdonítanak az angolszász táborno­kok annak a körülménynek, hogy partraszállási hadműveleteiket óriási légi fölénnyel készítsék elő. Ezért si­került nekik a tuniszi győzelem és Pantelleria meghódítása. Mi folyama­tosan levonjuk a következtetéseket az összes adódó tényekből, s ez az oka annak, hogy munkánk egy pillanatra sem szünetel. Kijelenthetem, hogy ha egyáltalán sikerülne az ellenségnek az Atlanti-óceán partvidékén légi fö­lényre szert tennie, ezzel sem tudná akadályozni elhárításunk hatékonysá­gát. Nap mint nap újabb és újabb erő­dítések nőnek ki a földből és minél jobban múlik az idő, annál inkább le­­gyűrhetetlenek leszünk. Gibraltárból újabb hajókaraván futott ki a Földközi-tengerre Algeciras, júl. 12. (NST) Szombaton 30 kereskedelmi hajóból álló hajóka­raván futott ki Gibraltárból a Föld­közi-tenger irányában. A hajókaravén 18, egyenként 10.000 tonnás angol, 8 amerikai és 4 holland 5000 tonnás ha­jóból áll. Algecirasból megfigyelhették, hogy a hajókaraván hajóin nagy rako­mány volt. Rövid idővel ezután ugyan­abban az irányban Gibraltárból négy amerikai romboló indult el. Az alge­­cirasi öbölben jelenleg négy kórház­hajó horgonyoz. Uj jelzéssel látják el az amerikai repülőgépeket Washington, júl. 12. (Bud. Tud.) Hi­vatalos helyen közölték, hogy az amerikai repülőgépeket új jelzéssel látják el. Ez az intézkedés azért vált szükségessé, mert a mostani jelzés könnyen összetéveszthető a német vadászgépek jelzésével. Majszkival együtt Benes is Moszkvában tartózkodik Stockholm, júl. 12. (NST.) Az „Af­­tontidningen“ londoni tudósítója ar­ról számol be, hogy az angol főváros­ban figyelmet keltett az a körülmény, hogy Majszki és Benes egyidejűleg tartózkodik Moszkvában. Londonban feltételezik, hogy Moszkvában a szov­jet-lengyel viszály mellett más dél­­keleteurópai kérdésekkel is foglal­koznak. Ismét Mikolajczykot bízták meg a lengyel emigráns kormány megalakításával London, júl. 12. (NST.) A lengyel emigráns­ kormány megalakításával Stanislaw Mikolajczyk lemondott mi­niszterelnököt bízták meg. A lemon­dás oka az volt, hogy az emigráns­­k­ormányban nézeteltérés támadt a közelkeleti lengyel hadsereg új főpa­rancsnokának kinevezése körül. Idő­közben Kazimierz Sosnowski tábor­nokot nevezték ki főparancsnokká és most a lemondott miniszterelnököt megbízták a kormány újjáalakítá­sával. „Spanyolország kitart volt fegy­vertárai mellett" Madrid, júl. 12. (Német TI.) Több­ezer volt spanyol frontharcos ünnep­ségén résztvett Giron munkaügyi mi­niszter felhívást intézett a frontharco­sokhoz, őrködjenek éberen afölött, semmilyen ingadozás vagy árulás meg ne csorbítsa az elesettek szent ha­gyatékát. — Senkinek sem szabad csodál­koznia azon — mondotta Giron ez­után —, hogy ma is tartjuk a fegy­verbarátságot azokkal, akik a veszély órájában a lövészárkokban oldalunk­ra állottak. Antal István miniszter Máramarosban az ősi magyar kormányzati módszerek szükségét hirdette Antal István nemzetvédelmi propa­­gandaminiszter Máramarosszigeten részt vett a máramaros megyei társa­dalmi egyesületek együttműködésé­nek alakuló gyűlésén és beszédet mon­dott, amelyben méltatta annak a munkának a nemzetvédelmi jelentő­ségét, amelyet a társadalmi egyesüle­tek összefogása a belső front megerő­sítése érdekében tud kifejteni. A mi­niszter tájékoztatást adott az ország időszerű külső és belső kérdéseiről. Vasárnap a miniszter megjelent Visk nagyközség szabad korona­város hősi emlékmű avató ünnepségén. Ebből az alkalomból átnyújtották a miniszternek Visken és Técsőn ünne­pélyes képviselőtestületi ülésen a két ősi magyar koronaváros díszpolgári oklevelét. Antal miniszter hosszabb beszédben köszönte díszpolgárrá választását, ami — mondta — annak a közéleti irány­zatnak és politikai vonalvezetésnek szól, amely Szegedről elindulva ne­gyedszázados munkásságával eljutott a máramarosi magyarság felszabadí­tásához is. — Szó volt arról — folytatta többek között a miniszter —, hogy ‘a mára­marosi magyarság mily szilárd helyt­állást tanúsított a megszálló hatalom minden erőszakával. Ugyanezt az erőt és helytállást tanúsította az egész tria­noni magyarság is a kisantant-hatal­­mak nemzetközi nyomásával és csábí­tó ígéreteivel szemben. Mert mindket­tőben bőven volt részük két évtized során a Prágából ellenünk irányított bekerítő politika részéről, de mindket­tőre minden magyar politikai­ veze­tésnek, amely 1919 óta Magyarország ügyeit irányította csak egy válasza volt: az erőszaktól nem félünk, a csá­­bítgatásból nem kérünk! Ez a meg nem alkuvó, jobbra-balra nem tekintő, nyílegyenes magyar politikai vonalve­zetés, amelynek forrása a nemzet év­ezredes politikai bölcsesége és évszá­zadok távlatával mérő történelmi szemlélete, kitartani tudása volt, ter­mette meg gyümölcseit a harmincas esztendők végén: a szuronyokra, a propagandára s a nemzetközi kon­junktúrára felépített országokat el­­fújta az európai nacionalizmus napfel­keltének első fuvallata, — Magyaror­szág viszont, amely az igazságra és a jogra, nemkülönben a maga sajátos és felsőbbrendű közösségi életének er­kölcsi értékeire építette fel a sorsát, ma itt áll négyszer meggyarapodva, s a sok megpróbáltatás ellenére is egy­re fejlődő erőkben az új Európa kü­szöbén. Beszélt a miniszter arról, hogy a máramarosi magyarság soha egy pil­lanatig sem a Csehszlovák államot, de a legrosszabb időkben is a szét­szakított, kifosztott ősi Magyarorszá­got tekintette a maga egyetlen ha­zájának. Ezt az országot — mondotta élénk helyeslés közben —, ezer esz­tendőn keresztül a magyar nép ősi államalkotó és nemzetfenntartó ké­pességei vezették át a történelem vi­haros évszázadain­k biztosították az összes, később ide bejövő és most itt lakó más ajkú népek boldogulását, fejlődését, kultúráját és egész exisz­­tenciáját is. Lehet, hogy a magyarság a vidék egyes helyein számbelileg nincsen többségben, de a magyarság ebben az országban sehol sem kisebb­ség, mert ahol egy magyar él, ott ez a magyar az államfenntartó nagy ma­gyar többség reprezentánsa s a ma­gyarságot illeti az elsőszülöttségi jog mindenütt ebben az országban. (Zugó taps, lelkes éljenzés.) — Éppen ezért az a kívánatos, hogy a magyarság itt is és bárhol másutt az országban a hagyományos magyar ál­lamvezetési metódusokkal, megértés­sel, szeretettel, békével, türelemmel, jóakarattal és az idősebb testvér me­leg érzéseivel közeledjék a vele együtt élő más nemzetiségű népek felé, de egyben azzal a biztonságos öntudattal és szilárd nyugalommal is, amellyel tíz évszázad küzdelmei és tapasztala­tai ezt a magyarságot oly bőven gaz­dagították. Pesti Hírlap 1943 Jul. 13, kedd 3 — Erőszakra, fenyegetésekre és gyű­lölködésekre saját államuk fenntartá­sában csak gyenge népeknek van szükségük, csak olyan népeknek, ame­lyeknek nincsen önbizalmuk a maguk elhivatottságukban és örök életében. A magyarság nem tartozik és soha nem is tartozott az ilyen népek közé, a magyarnak történelme folyamán az ország egysége, belső békéje s az itt lakó másajkú népekkel való együtt­működése fenntartásához soha sem volt szüksége erőszakra, ezzel soha nem is élt és a szentistváni államot ezer éven keresztül szívvel, lélekkel, bölcseséggel, önmérséklettel, türelem­mel, megértéssel, egyszóval az erős népeket jellemző erkölcsi kgészségek­­kel, igazság­érzettel és vezetni tudás­sal tartotta össze és tette ezt az or­szágot a Kárpátok medencéjében élő népek békés és megelégedett ottho­nává. — És ez a jövőben is így lesz — fejezte be nagyhatású beszédét Antal miniszter —, különösen ha a magyar­ság nem veszíti el önbizalmát, hitét, bátorságát, nemzeti örökkévalóságá­nak rendíthetetlen öntudatát s ha megfogadva az ország miniszterelnö­kének útmutatásait, ezentúl is válto­zatlanul ragaszkodik a hagyományos ősi magyar kormányzási módszerek­hez, a béke, a türelem, az együttmű­ködés és a harmónia keresésének politikájához. Máramaros vármegye magyarsága lelkesen ünnepelte Antal István mi­nisztert. Pataky államtitkár: A nemzetiségi kérdés csak történelmi alapokon oldható meg A Soproni Nyári Egyetemen gróf Esterházy János „A kisebbségek gaz­dasági problémái“ címmel előadást tartott. A mai Szlovákia területén — mondotta — 1918-ig a magyar kor­mány segítségével 526 ipari vállalat volt, amely körülbelül 76.000 mun­kásnak adott kenyeret. A csehek saját iparuk védelme érdekében el­sorvasztották a szlovákiai ipart. Nem a magyar politika kényszerítette te­hát kivándorlásra a szlovák népet. Pataky Tibor a nemzetiségi kérdésről tartott előadásában rámutatott arra, hogy a kérdés megoldása csak a ki­próbált történelmi alapokon tör­ténhetik, tehát úgy, hogy a nemzeti­ségek népi élete, teljes jogi életük érvényesülése ne érintse a magyar állam szerkezeti biztonságát és erős­ségét. Európa e részében — mondja az államtitkár — a magyarság ren­delkezik a legkiemelkedőbb egyen­­súlyérzékkel, ő tudja megteremteni ezen a területen a különböző nem­zetiségek jogos igényeinek kielégí­tését, biztosítani úgy, hogy békétlen­ség,­­örökös harc helyébe a jogbiz­tonság, béke és nyugalom lépjen és legyen maradandó. A magyar kor­mány továbbra is maradéktalanul biztosítani kívánja a teljes jogi és tényleges egyenlőséget a külön népi, szellemi és gazdasági kultúra kielé­gítését, de természetesen abszolút lojalitást és hűséget kíván a nem­zetiségektől. A magyarságnak az apa szerepét kell betöltenie a nemze­tiségeit között, ehhez hozzátartozik, hogy megismerje nyelvüket is, de ugyanez a kötelességük és érdekük a nemzetiségeknek is. Érdekes részletek a Tigrisről, az új német óriás tankról A világ első, nehéz ágyúval felszerelt harckocsija Az Orel és Kurszk körül folyó har­cokról szóló német és ellenséges je­lentések egyaránt egyetértenek ab­ban, hogy ottan a második világ­háború legnagyobb páncélos ütköze­tei folynak. Az egymással szemben­álló felek több ezer páncélos tankot vetettek a harcba. Bár az orosz pán­célosok számszerűleg többségben voltak, a német haderőnek mégis si­került a több kilométer mélységű szovjet arcvonalat áttörni és jelen­tős területeket elfoglalni.­­Ezt az átütő eredményt új harci kocsijaikkal, a Tigris néven ismert legújabb tankokkal érték el. A né­met sajtó hétvégi lapjai most rész­letesen ismertetik haditechnikájuk legújabb remekét és megállapítják, hogy az összes ismert páncélos tan­kok között ez a legkorszerűbb és leg­erősebb harci gép. * Az első bemutatkozás A német hadiipar új gyártmányá­nak első darabjai ez év április havá­ban a kharkovi csatában tűntek föl. A tuniszi hadszíntéren is megjelen­tek, azonban az ottani harcokban mindössze csak néhány Tigris vett részt. Ezekről az angolszász haditu­dósítók csodákat írtak és elismerték, hogy tűzerejük, manőverezési képes­­­ségük és gyorsaságuk felülmúlja a legmodernebb amerikai és angol tan­kokat is. Az angolszász szakértők el­ismerése csak a Tigris első típusá­nak szólt, mert a most harcba vetett újabb és nagyobb páncélosokat még nem ismerték. Ezek az új típusok a néhány hónap előtt szerepelt Tigri­sek megnagyobbított utódai. A német műszaki haditudomány irányítóit a Tigris nevű új óriás tank megépítésében az a gondolat vezette, hogy az orosz T. 34 jelzésű 60 ton­nás harci kocsival szemben kellő el­lenfelet állítsanak fel. Az elmúlt esztendőben közel 10 hónapig tartó kísérletezés után, áprilisban kezdték meg az új típus tömegben való elő­állítását, mégpedig két különböző nagyságban. Az egyik 60, a másik 78 tonnás súlyban készül. Mindkét páncélos típusnak feltűnően széles, legömbölyített homlokfala van. Eb­ből nyúlik ki a 8, illetve a 12 centi­­méteres lövedék kilövésére szolgáló hosszú ágyúcső. Az első világháború­ban az ilyen méretű löveg már a ne­héztüzérségi kaliberhez tartozott, de a mostani háborúban is az első eset, hogy páncélos­­tankot ekkora méretű ágyúval szerelnek fel. A hadimérnö­kök nagy tudásának eredménye, hogy sikerült mozgó járműbe ezt a nagy kaliberű ágyút sikerrel beépíteni. A Tigris nagyobbik típusának lövedéke 80—120 milliméter vastagságú pán­cél-, vagy betonfalon is átüt, így nincs az az ellenséges harci kocsi, amelynek falát át ne tudná szakítani. A Tigris nevű típusok, nagy­ súlyuk ellenére is rendkívül könnyen mo­zognak és 30 fokos meredeken meg­állhatnak és minden nehézség nélkül újból tovább indulhatnak, illetve azon gyorsan felkapaszkodhatnak. A forgatható toronyban van az ágyúkezelő és a tankot irányító pa­rancsnok helye. A harci kocsin eddig sohasem alkalmazott hosszúcsövű ágyún kívül még nyolc gépfegy­vert találunk. Ezek nemcsak minden irányba, hanem közvetlen a terep­járó elé is tudnak lőni, így a közel­­támadást könnyen megakadályozhat­ják. Motor és egyéb műszaki berendezések A Tigrisek kisebbik típusa 700, a nagyobbik 1200 lóerős, nyersolajüze­mű motorral van felszerelve. A rend­kívül elmésen elhelyezett üzemanyag­­tartányok az ellenséges tűz ellen nemcsak védve vannak, hanem oly­annyira tűzbiztosak is, hogy még el­lenséges telitalálat esetén sem gyul­ladnak meg. A 78 tonnás 45, a 60 tonnás 58—60 kilométeres sebesség­gel haladhat sík terepen. A rendkívül nagy sebesség folytán a Tigris a­ je­lenkor leggyorsabb harci kocsija (tonna arányához viszonyítva!). Gyor­saságánál fogva nemcsak minden más hasonló nagyságú harci kocsit köny­­nyen utolérhet, hanem a terepen az ellenséges támadásoknál gyors irány­változtatási lehetőségénél fogva rossz célpontnak is bizonyul. Nagy befo­gadóképességű üzemanyagtartányai közel 300 kilométeres út megtételét teszik lehetővé, minden utánpótlás nélkül. A hatalmas kolosszus vezetésének megkönnyítésére félautomatikus se­­bességváltómű szolgál, így az egyes sebességek kapcsolását a vezető hid­raulikus erő segítségével végzi, ami lényeges fizikai könnyebbséget jelent a kocsi belsejében ülő kezelőszemély­nek. Ugyancsak hidraulikus szerkezet gondoskodik az irányítás elősegítésé­ről is. Eddig a hernyótalpas jármű­veket oly módon kormányozták, hogy a vezető az egyik oldal végtelen lán­cait lefékezte, a másikat viszont gyorsabb működésre kapcsolta. A Tigris-típusoknál a jármű irányítója jól rugózott, kis támlásszéken ül, előtte a gépkocsiknál is ismert kor­mánykerék. Mármost, ha a vezető irányt akar változtatni, akkor csak a kormánykereket fordítja el és a hid­raulikus szerkezet, azonnal automa­tikusan, a kívánt mértékben az egyik hernyóláncot lefékezi, vagy teljesen megállítja, a másikat pedig megfelelő sebességre kapcsolja, így a hatalmas jármű játszi könnyedséggel változtat irányt, vagy ha szükséges, saját ten­gelye körül megfordul. A tank páncéltornya úgy hidrau­likus, mint kézi erővel a tengelye körül forgatható. Az új harci kocsi félelmetes erőt jelent. Ezt igazolják a legutóbbi ered­mények is. A szovjet hadsereg hiva­talos lapja, a „Vörös Csillag“ — idézi a német sajtó — egyik legutóbbi szá­mában hosszasan foglalkozik a Tig­ris harci tulajdonságaival és az orosz katonai szakértő megállapítja, hogy az új típus nemcsak tüzelőerejével, hanem műszaki újításai révén is a jelenkor legmodernebb harci kocsija. Kiemeli a szakíró az új jármű rend­kívül széles hernyóláncait, amelyek segélyével a nehéz jármű a homok­ban ,és mocsarakban is könnyedén mozog, míg az amerikai nehéz tankok az ilyen laza terepen rendszerint meg­rekednek. k. 1. süt és főz, a kritikus napokon is, hála a

Next