Pesti Hírlap, 1944. május (66. évfolyam, 98-121. szám)

1944-05-07 / 103. szám

Vadvizek közt írta és fényképe ize: Homoki .­»sy István úr. A nedves rétek, vizes kaszálók akkor ébrednek tavasszal, amikor a bíbicek felkeltik őket Messze délről, talán a Pó völgyéből jön­nek haza ezek a fehér-fekete ma­darak. Február végén, március elején jelennek meg az első im­bolygó tarka árnyak egy ködös hajnalon. Aztán egyre többen lesznek hangos tőlük a nádasok tája..» Imbolygó, nagy tarka lepkék, átható, éles jajkiáltásaik messzi­ről hangzanak. Vadász, pásztor­­gyerek nem érhet közelükbe, ha csengő hangjuk felsivít, mereven állnak a zöld nádszálak, meglapul a cankó és némává csendesednek az apró nádilakók. Március derekán már első tojá­saikat találtam. Aztán jöttek a sziszegő éjjeli fagyok, benyomul­tak a nádasba, csillogó jégpáncél­lá dermesztették a zöld vizeket és hajnalonként a fű alig látszott a dér alól. Nap nap után, hosszú délutá­nokon járták csatárláncot húzva alvadászaia (madárfotografálásra betanított gyerkőcsereg) a réteket, de sehol sem takart bíbicfészket a zöldelő fű. Múltak a hetek, javában ragyo­gott már az április és egy reggel „Szaniszló“ alvadászom csillogó szemmel jelentette: „Négytojásos bíbicfészket találtam a nádasok mögött anyany der­ült szépen...“ Másnap már a réten ágaskodott fotósátram rúdja és fejcsóválva károgtak nagy fekete távcsövem­re az átvonuló varjak. Sátramban minden műszerdara­­bot a célszerűség alakított Zöld zománcfesték borította a sátorlyu­kak bőr­fedeleit, zöld volt a táv­csövem vége, még rajam is zöld­­színű ing feszült. Nyitott vadász­szék várta a hosszú les óráit, lá­bamnál villamos száraztelep. Ki­lengett 45 fokra a kis voltmérő, az a­­ vadászok pedig rohanva húzták a vékony gumikábeleket a teleptől a bíbicfészekig. Ott felállítottuk földbeszúrt karóra a kis fényké­pezőgépet, a karót pedig zöld vá­szonnal takarjuk. Aztán kicserél­jük a gépben a közönséges fém­­kioldót, helyébe csavarom a há­romcentiméteres, ceruzahegyvédő nagyságú műszert, a német finom­technika csodáját, az elektromág­neses távkioldót. A csöppnyi hen­ger sűrített glicerinjében spirál­rugó. Működtetésére kiugrik a spirálrugó támasztéka és a kife­­szülő rugó vékony szeget ta­st a fényképezőgép zárjába. Szóval: sokszáz méterről „elsüthető“ vele a gép. Az egészet sással körül­rakjuk, olyan, mintha zöld zsom­­bék, elhagyott, kákacsomó volna. Lenyúlok a tojásokhoz, olajos fényűek, forróak, mintha az anya­madár szíve lüktetne bennük a vékony héj mögött, ezt szi­lárdan fogják ülni a szülők. Zöld hátizsákból előhúzom az esztergályos remekművét. Pu­hafából esztergályozott fabábú, nagysága, méretei teljesen a bí­bicet formázzák, hiszen anatómiai könyvekből vettem az adatait. Legfontosabb segédeszközöm ez mostan. Ráteszem óvatosan, a to­jásokra, a fejnek kinevezett fa­gymó éppen a gép felé néz, szeme helyén stanioldarabka csillog, arra állítom az élességet. Fűszál­lal megjelölöm a fej irányát (csak akkor kattinthatom el majd a gépet, ha a valódi madár feje is a most „bemért" helyen lesz). Kész, futunk a sátor felé, ahol elnyel a ponyváik közti félho­mály. Ott lapul most a bibicsészek 100 méterre a sátramtól. Április volt, a tavasz szerelmesét csókolt a földre, szinte hallani véltem. Pe­dig csak a feketekámzsás szárcsák csobbanása hallatszott a nyílt vi­zek tükréről. Reszketve táncol a távcső ra­gyogó fényköre, pontosan középre veszem a fészket... ahá... látom a fűszáljelzést is, rendben van, jöhet a madár ... Odakünn hallik a nádas ezer apró nesze, messziről békák zson­­ganak ütemesen. Feljebb hág a nap, megrövidülnek az árnyékok, a látóhatáron, elszórt fehér tanyák fölött izzik a levegő. Végtelen messzeségből jajgat egy bíbic, aztán elhallgat és csak­­ cankók tilinkóznak a szom­széd szigetecskék zöldjén. Tud­­ják, most nem rajtuk a sor. Múlnak a hosszú percek, zsib­badni kezd a lábam, párás a szemüvegem. A kémlelőlyukakon bevilágít a nap, olyan a sátor belseje, mintha piros opállámpát gyújtott volna valami arrajáró manócska. Csörgőruhák úszkál­nak a vizen, a tőkéskacsák pely­­heseiket vezetgetik a csendes víztükrökön. Nagy darabon víz alatt áll a vetés, fekete csíborok járnak-kelnek vízalatti alaguta­kon és kíváncsian nézdegélik, vájjon fenn van-e még szédüle­tes magasságban a mezei pa­csirta? Egyre közelebb hajlik a bíbic rajongása. Megfeszül kezem a távcsövön, az alvadászok egy­másra hunyorognak. Susogva pattog a levegő, mintha kártya­csomót pergetne valami láthatat­lan korhely mancsa. Villanás a sátornyílás előtt... riadt kiáltás és eltűnik a bíbic kéklő messze­ségben, kietlen foltot mutat csak a távcső fészke helyén... Értem sajnos. A sátor gyanús neki! Ez a szemfüles őr, minden rétek csésze, a nyitott sátorrészre gya­nakszik. Pattannak az alvadá­­szok, földig befűzik a nyílását. Csak türelem... Múlnak az órák gólya lépked a kaszálón, a távcső mutatja a fényes ragyo­gást szembogarán. Karminpiros a csőre, lépdel néma méltóság­gal. Lepkék is kergetődznek, át­látszó kis fekete köpenyként forog a füvön árnyékuk. Lassan megszokja szemem a sátor félhomályos pirosságát. Először a csillogó fémtárgyak válnak láthatóvá, aztán e gyere­kek körvonalai tűnnek elő. Eny­he szellő támad, hűvös lehelle­tét elküldte a nádas... Óra múlva pedig látom, amint kibújik a sátor földjén sötét kamrájából a cselőpók nesztelen alakja. Szinte megrezzen a távcső, mintha éppen reászállott volna, pedig csak a távol részekre ereszkedett hirtelen-váratlan a bibicmadár. Észhez sem térek, máris szaladgál a gép körül, nekifut, mintha felöklelné, meg­nézi oldalt is, elmegy előtte há­­romszor-négyszer, reszket vékony bóbitája, megrebben a fehér hónalja. Aztán jajongva vágódik felfelé... Elrepült ismét... Nem esem kétségbe, ötletem támad. Kimegyek a rétre — olyan vakító a vesórák után, mint bál­terem a vakondnak —, jó marék sárga virágot szedek. Fehér nedv szivárog a szárak végén, mintha gyöngyöt sírnának halottas­ágyukon. Teletűzdelem velük a gép­takaró vásznát, úgy virít a gyer­mekláncrű, mintha mindig fény­képezőgépem fényaknáján illato­zott volna. Sátor mélyén vagyok újra, megebédelünk. Szalámihéj kun­­korodik, halkan zörög a süte­mény papírja. „Zakarbátyó“ — próbaszolgálatos alvadász — vi­dáman csámcsog. Éles jajkiáltás, földredobva szalámi és keménytojás... ott illegeti magát a bíbic közvetlen a gép előtt Oda se hederít, a vadvirágok nem gyanúsak neki. Körülfutja fészkét... gyors mozdulat, rátelepedett a tojásai­ra... Igen ám, de hogyan! Pon­tosan szembe a lencsével, mintha kifeszített lénna volna!! Egymásra bámulunk ... hiába ... „éllel“ ül a gépnek, mintha karót szúrtak volna a lencse elé, feje, nyaka, csőre egybeolvad, nem is látni madáralakját. Feje meg távol áll a jelzőfűszál irányától, kár volna a felvételért, meg sem csinálom... Belefújok a mélyhangú sípba, felvágódik a madár... Jöhetnek az újabb lesben töltött órák ... Megtelt a fészekalj .. Első pillantás a nagyvilágba ... Különös érzés: saját lábakon állni . .. Göröngyökön szárítkozik a tojásból bújt pelyhes nemzedék. Vidám nyújtózkodás a fényözönben... — Alsó kép: ha elközeleg az este, meglapulva alszik a bibiccsije. Fiatal bibices ide első arcképe Alsó kép: tojásain ü­l a vadvizek őre. Mayabibic.)

Next