Pesti Hírlap, 1944. június (66. évfolyam, 122-144. szám)

1944-06-13 / 131. szám

Monyai lar­odalom, i­­céhat­ester avatás, kálnai ioné jelenet Falunapon az ipoly- és garammenti magyarok között Verebély, június. A­­Pesti Hírlap kiküldött munkatársától.) Az útjelző tábla még vagy húsz kilométert mu­tat Verebélyig, de a széles ország­utat máris ellepik a szekerek hosszú sorai, jobbról és balról, a bekötő­­utakról egyre kanyarodnak az or­szágútra a kocsik és hajtanak a já­rási székhely felé. Vidám énekszó hangzik, kurjongatás, ostorpattogás, hangos visongatás. Gazdag, színpom­pás kép tárul elém s ahogy fogynak a kilométerek, úgy lesz a látvány egyre teljesebb, egyre színesebb. Uj meg uj csoportok sorolnak a menet­hez minden falunál, a lárma egyre vidámabb. Itt nyargalnak a tököliek, akkjiak, nagymányaiak, zsitvagyar­­matiak s ki tudná felsorolni az egész garam-, ipoly- és zsitvamenti falva­kat, ahonnét­­ százával zarándokolnak a népek a verebélyi falunapra. Ez a magyar falu igazi ünnepe. Autók is keverednek a szekerek közé, meg kerékpárosok, majd az egészen közeli falvakból gyalogos cso­portok is csatlakoznak, így érünk be a csinos, tiszta nagyközségbe. Itt már ezrekre menő tömeg hullámzik az ut­cákon s a széles főtéren. Minden ér­kező csoportot harsány éljenzés fo­gad. Erre nekibuzdulnak a nótázás­ban elfáradtak, hangos sikongással kezdenek újra énekelni. A férfiak isznak, az asszonyok hófehérbélű ka­lácsot hajigálnak a szekerek után lo­holó mezítlábas gyerekseregnek. Micsoda öröm! A falu kulturházában mozdulni sem lehet. Persze, csak az előre fordult idő kényszerít ide bennünket, egyéb­ként a szabadban tervezték a falunap megtartását. Ezt már Hetényi Rezső alispántól tudom meg, akinek szíves kalauzolá­sával nyitok be a kulturházba, mert máskép bizonyára jómagam is kint­­maradnék a sokezer kintrekedttel. — Harmadik esztendeje rendezem itt Bars és Hont megyében a falu­­napokat — mondja az alispán, ahogy a zsongó, zsibongó tömegen keresztül vergődünk az első sorig és az volt a célom megteremtésükkel, hogy itt a végeken és a szórványmagyar falvak­ban megerősítsem a nemzeti öntuda­tot. Népünk ősi szokásai, pompás tán­cai, gazdag melódiája énekei és szin­­dús viselete igazán megérdemli a legmesszebbmenő figyelmet. Ezenkí­vül e vidék egyes részei, de különö­sen a Garammente, az ország legsivá­­rabb egykes területe. Nem lehet elég­gé hangsúlyozni, hogy ennek a pusz­­tító népbetegségnek milyen szörnyű hatása a nemzet jövője szempontjá­ból. Az általános tragédiánál még sokkal súlyosabb volt a helyzet itt ezen a vidéken, ahol a magyarság aktív szaporodása valósággal új hon­foglalást jelent. Nos, örömmel álla­píthatom meg, hogy három esztendős oktató, felvilágosító és meggyőző munkánknak már jelentkezik is a látható eredménye: az olyan közsé­gekben, ahol évek óta pusztult a ma­gyarság, most örvendetesen kezd sza­porodni. A falunapok, a már említett feladatokon túl, ezt a nemes célt is propagálják. Ez a falu igazi ünnepe, amikor a vidék egyes községei össze­találkoznak, hogy megismerjék egy­mást és e megismerésen keresztül lássák, hogy a sokgyermekes falvak sem szegényebbek az egykézőknél. Közben, ahogy beszélgetünk, lassan elcsöndesedik a hatalmas­ terem, szét­­lebben a színpad elől a függöny és a szín közepén egy falusi énekkar, — ragyogó színhatású népviseletben, — tisztán, csengően énekli a Magyar Hiszekegyet. Másik szomszédom, a megye nép­művelési titkárja, halkan súgja fe­lém: — Ezek nagymányaiak. Szlovákok. Később majd bemutatják lakodalmas szokásaikat is. „Ahogy férjem muzsikál, —gigi/ lesz táncolásom Azután megkezdődik a műsor. Egymásután lépnek színre a ti­diek aratójelenettel, a csiffáriak seprű­­tánccal, az ahai kis pöttöm­lánykák a virágvasárnapi zöldágalást mutatják be, majd vidám énekszóval a nagy­­cétényiek vonulnak fel, hogy megmu­tassák, hogyan ladokalmaznak oda­haza? Megtudom, hogy Nagycétény egyike a legszaporább, színmagyar falvak­nak. Hát igaz, gyönyörűek a lányok, jó kiállásúak a legények. És milyen szép a népviseletük! A legények ka­lapján rozmaringszál, a menyasszony fejdíszét is rozmaringból és színes szalagokból alkotta meg valami cso­dálatos tehetségű , és ízlésű kéz. A vőfély kiáll, mondja a hívogató ver­­sezetet, majd elbúcsúztatták a meny­asszonyt apjától, anyjától, sőt még leánytársaitól is. Mosoly suhan át a hallgatóságon, amikor a következő so­rokhoz ér: — Férjem házánál lesz eztán lako­zásom. Ahogy férjem muzsikál, úgy lesz táncolásom. A búcsúztató után ebédhez ülnek, tréfás imádsággal kérik az Urat­ ,ha­lágy szeleket támasszon és azok a jó ételeket“. Közben a sza­kácsnő „kásapénzt“ szed, megégette az ujját, arra kell gyógyír, meg dok­tor. . Folyik a vidám lakoma, majd az­után elviszik a menyasszonyt az új házba. Erről már a tököltek mutatnak be színes képeket. A menyasszony, amikor átlép a küszöbön, ott talál a földön egy kisfiút. Felemeli, megcsó­kolja, annak a jeléül, hogy a szegény­gyerekek iránt mindig irgalmasszívű lesz. Majd csipetnyi sót tesznek a nyelvére, hogy „jóbeszélő“ legyen, vé­gül pironkodás közben les be a­ ké­ménylyukba, azt tartja a néphit, hogy akkor feketeszemű gyereke születik. A cipész-céh atyamestert avat Most érdekes, régi hagyomány ele­venedik fel a színpadon: a verebélyi iparosok bemutatják, hogyan avatták fel régen a céhek az atyamesterüket? Megtalálták ugyanis a céh régi mes­terládáját, amelynek titkos rekeszé­ből előkerült az avatási szabályzat. Ott is a láda a színpadon, rajta készí­tésének dátuma: — Anno Domini 1823. Die 31 de­cembris. Az atyamester vigyázott régen a céh tagjainak erkölcsi életére, a ta­­noncok tanulmányi előrehaladására, meg aztán őrizte a céhládát a benne levő iratokkal és forintokkal. A volt atyamester ékes szavakkal adja át a céh jelvényét, a virággal di­­szített kis háromlábú széket, a széles vállszalagot, meg az ezüstveretű kar­dot, az új atyamesternek, aki meg­fogadja, hogy híven teljesíti majd kö­telességét. A nagykálnaiak fonó jelenete kö­vetkezik. Ez a község egykés és bi­zony összefacsarodik az ember szíve, ahogy látja ezeket a szép, tisztaarcú lányokat, izmos, erős legényeket, hogy éppen a magyarság e legszebb típusa ítéli magát halálra! A lányok viselete is magán hordja valami különös szo­morúság jegyét. Fekete a szoknyájuk, kötényük, csak, a pruszlikjuk színes, bár azt is komorra tompítják az egyébként gyönyörű ezüstcsatok és láncok. Utoljára kerül sor a mányai lako­dalomra, amelyet szlovák lányok és legények játszanak el. Bizony, ez egy kicsit „szomorúbb“ a magyarokénál, igen busák a nótáik. Csak amikor táncra kerül a sor, akkor robban ki a jókedv, úgy járják a csárdást, örösíi nézni. Közben egészen öreg este lesz. Vége a falunapnak. .. Megindulnak a szekerek, hazafelé. Csattog a lovak patkója a köves or­szágúton, apró kis szikrákat vernek fel a vasak. Fent az égen a szétsza­kadó felhők közül sápadtan néz le a hold. .. A faluban azonban szól a nóta késő éjszakáig. Dj padog pál A hadigondozó tisztek tevékenysége Az egyik kerületi elöljáróság épü­letében régi ismerősömmel találkoz­tam. Valaha együtt jártunk egyetem­re Azután a budapesti büntetőbíró­sághoz biróvá nevezték ki. Most pe­dig századosi egyenruhában láttam viszont. A melle tele kitüntetésekkel. — Szóval te is katona lettél? ... üd­vözölöm. — Sőt, néhány frontot is megjár­tam már. Megsebesültem és most itt a hivatalom. — Itt az elöljáróságon? Mit keres itt egy katona a civilek közt? Beinvitált a szobájába. Az ajtóra erősített tábla szerint ez a „honvéd hadigondozó tiszt“ hiva­tala. • — Miből áll a munkátok? — érdek­lődöm. — Hidd el, — mondja — kevés olyan munkakör van, ahol az ember több jót tehet az emberekkel, mint a honvéd hadigondozó tiszté. — Többen is vagytok hadigondo­zók? — Hogyne! Itt a fővárosban minden kerületben, az országban pedig a já­rási székhelyeken. Közvetlenül érintkezünk az emberekkel — A bevonulás folytán normális élet­­tevékenységéből kizökkentett embert — ez­ lélektanilag érthető — az érdek­szálak ezerfélesége fűzi polgári éle­téhez, már csak azért is, hogy mi lesz a hozzátartozóival, mi történik a ma­gára hagyott feleséggel, gyermekek­kel, magukkal tehetetlen öreg szülők­kel, akiknek ő volt az egyedüli ke­nyérkeresőjük? . Kifizeti-e a vállalat továbbra is azokat a járandóságokat, amelyek őt katonai szolgálatának idejébe megilletik; nem fogják-e köz­ben helyét másokkal betölteni, nem fogják-e lakását felmondani és még sok más olyan dolog, amelyek figyel­mét akkor is elvonják a katonai szol­gálattól, ha egy ideig bevonulása után is ugyanabban a városban vagy he­lyen marad. Hát még, ha valami ide­gen városba, vagy éppen a frontra viszik. Márpedig a katonai szolgálat egész embert követel meg. Akinek folyton az jut az eszébe: „Te jó Is­ten, ezt sem intéztem el!“ meg „Azt is elfelejtettem elintézni a nagy siet­ségben!“ ... hogyan kívánhatjuk at­tól, hogy figyeljen a kiképzésre? — Az bizonyos! —‘ Na már most, — folytatja bará­tom — magad is voltál katona, isme­red az emberek gondolkozásmódját és a hivatalos fórumok iránti bizal­matlanságát; ha hihet még valakinek és bízhat még valakiben az élet sok csalódása után, akkor ez a fórum­­■sak a honvéd hadigondozás lehet. A szakasz- vagy századparancsnok együtt van embereivel jóban-rossz­­ban, ismeri gondjaikat, bajaikat, hi­vatalosan ellenőrzi levelezésüket, lát­ja otthonmaradt hozzátartozóik sorsa miatti aggodalmukat, mint bajtárs, annyira velük érez, hogy szinte ap­juknak is tekinthetnék, érthető és természetes, hogy más formában fog­lalkozik ügyeikkel, mint ha közvet­lenül a lakáshivatalhoz vagy más hi­vatalos fórumhoz fordulnának. A ha­tóság mindenkit egyforma mérték­kel mér, márpedig a hadbavonultat elsőbbség illeti minden téren. Csak­hogy a honvéd közvetlen elöljárója többnyire fiatalabb tényleges tiszt, aki nem lehet szakember a különbö­ző jogi­­ és érdekszövevényi kérdé­sekben. Azután a lehetősége sincs meg ahhoz, hogy emberei ügyeiben személyesen járhasson el. Hiszen ma­ga is ott van, ahol emberei. Jó tehát,­­ha van a honvédségnek egy külön olyan, szerve, amely a bevonultak sze­mélyes ügyeit hivatalos fórumként — az egész m. kir. honvédség súlyával és tekintélyével a háta mögött — a hatóságoknál képviseli és ahova a honvéd "közvetlen parancsnoka embe­reit ügyes-bajos dolgaikkal, pana­szaikkal utasíthatja. " Ebből áll a mi munkánk A hozzánk beérkező minden kérést oly gonddal intézzük el, hogy a tu­lajdon édesapja se tehetné jobban és biztosítsak... eredménnyel! Avagy pedig, ha az a katona, vagy hozzátar­tozója látja, hogy ezt vagy azt még a főhadnagy úr, vagy a százados úr sem tudta elintézni, akkor nyugodt lehet, hogy azt nem lehetett elintézni. Az embert jobban megnyugtatja az a tudat, hogy felsőbb helyen foglalkoz­nak az ügyével, mint maga a tény, hogy az eredménnyel végződik-e. Mi azután a különféle kérelmeket — amellett, hogy igyekszünk eredmény­nyel elintézni —, összefoglaló jelen­tésekben felterjesztjük az illetékes hadtestparancsnokságnál működő „hadtest hadigondozó felügyelőknek, akiknek már rendelet­kibocsátó ja­vaslati joguk is van és az ily módon kialakult tapasztalatok alapján a hadtestparancsnoktól kérelmezik az újabb rendeletek kibocsátását, ha pe­dig kormányintézkedésre van szük­ség, a honvédelmi miniszterhez ter­jesztik fel az ügyet. A lényeg az, hogy minden jogos honvédelmi érdeket feltétlenül kielégítsünk. Ez meg is történik. Egymás után jönnek a kérelmezők Közben folyton jön hol egy katona, hol egy anya, hol egy feleség külön­böző kérésekkel. Százados barátor, mindenkit türelemmel meghallgat és felvilágosítja, mi a teendője. Akinek kérését majd aktaszerűen kell elin­tézni, annak egy napirja­ta feljegyzi nevét, címét és kérelmét, a másiknak megmondja, kittől kell ezt a kérést előadni. Ha pedig azonnali beavatko­zásra van szükség — mint ezt később látni fogjuk —, veszi a köpenyét és személyesen kíséri el a kérelmezőt oda, ahol a kérést az ő fellépésével feltétlenül eredménnyel fogják majd elintézni. Egy idősebb szegény asszony amiatt panaszkodik, hogy egyetlen kenyér­­kereső, családfenntartó fia még a múlt évben elesett Kiev körül és még mindig nem utaltak ki részére semmi segélyt ... . — És csak most­­ön?...­­­­ kérdi tőle a százados. — Idáig nem tudtam, hol kell az ilyesmit kérni. — Legyen csak türelemmel, — csil­lapítja, miközben feljegyzi az adato­kat, — vegye úgy, mintha máris el lenne intézve a dolog! Leszerelt honvéd jelentkezik. — Nem vesznek vissza az állásom­ba!... — panaszkodik. — Üljön csak le kint a padra, ■— mondja neki a százados, — előbb még ezeknek az ügyeit elintézem, azután majd együtt megyünk. Szeretném lát­ni, hogy valaki elveszítse a kenyerét, mert katona volt! Hasonlóan a padra kerül a követ­kező két leszerelt honvéd is, akik amiatt panaszkodnak, hogy a vállalat alacsonyabb munkakörbe akarja őket visszavenni, mint amelyben azelőtt voltak. Egy szakaszvezető a köszönetét fe­jezi ki. Most jött haza a frontról és hozzátartozóitól értesült, hogy a szá­zados úr olyan szépen rendbehozta a dolgukat . — Nagy dolog ám az, százados úr alázatosan jelentem, — hálálkodik a szakaszvezető, — amikor az ember tudja, hogy ha odakint van is a fron­ton, hozzátartozóit idehaza nem ér­heti semmi baj­ . Megnyugtató hallani az ilyesmiket. — Egy asszony amiatt panaszkodik, hogy ki akarják­ tenni a lakásából. — Miért akarják kitenni? — Nem tudom összehozni a lakbért! — Azelőtt mennyit fizetett? — Ennyit és ennyit? — Most mennyit tud? Az asszony mond egy kisebb ösz­­szeget. A százados egy rendelet számát fel­jegyzi egy papírlapra. — Mutassa meg ezt a háziúrnak. Amennyit maga fizet, az most elég ahhoz, hogy ne lehessen kitenni. Ha nem használ, jöjjön vissza. Akkor majd magam megyek! Egy idősebb hölgy panaszkodik: — Kérem, az én fiam eltűnt. Mun­kaszolgálatos volt és most itt, hogy orosz fogságba került. Eddig nem kér­tem semmit, de most azt mondják, ilyen esetben jár valami... — Természetes, hogy jár, — nyug­tatja meg a százados és jegyzi is az adatokat, — el lesz intézve a kérés! Különösen sok a lakáspanasz. Az egyik asszony férjét a frontra vitték, gyereket vár és most felmondták al­bérleti lakását, mert azt csak taka­rítás fejében lakhatja. Mit csináljon? — Várjon maga is kint a padon! Majd meglátjuk, mit lehet tenni. — Látod, ez már nehezebb eset, — fordul felém a százados. — Ilyenkor mit, tudsz tenni? — A személyes fellépés többnyire hatni szokott! Állandóan propagálják a sok gyereket, a sok gyerek sok gond és akkor az­ ilyen szegény anyákat a sok gyerekével és sok gondjával ma­gára­­hagyják. Néhány szó és a fő­­bérlő belátja, hogy igazam van, de kell lenni valakinek, aki ezt meg­mondja és akire hallgatnak is az em­berek. * — Most pedig gyerünk! — mondja, miután a legutolsó­ panaszost is meg­hallgatta, — lássuk, mire megyünk majd ezekkel?! — Mindenesetre, — folytatja köpe­nyét begombolva,­­ az ilyenek hoz­zátartozóitól kint a fronton hősi erő­feszítéseket várni nagyobb követel­mény ... és nagyobb teljesítmény, mint olyanoktól, akiknek itthon biz­tos állásuk van, a fizetésüket család­juk zavartalanul élvezi, előremenete­­lük­et a katonai szolgálat nem befo­lyásolja, vagy akiknek semmi gond­juk az itthoniak megélhetését illető­leg. Az ilyenek inkább lehetnek hő­sök! Az elmúlt világháborúban ez az intézmény sajnos még nem volt meg és a tapasztalat azt mutatta, hogy a hazulról érkező, rossz hírek megza­varták a frontkatonák nyugalmát. Ma azonban minden hadbavonult nyugodt lehet: hozzátartozóik sorsa jó kezekben van, mert amit a hadigondozó tiszt sem tud elintézni, azt az égvilágon senki másnak nem áll módjában elintézni. Elbúcsúztunk és százados barátom „ügyfeleinek“ azt a csoportját, akik­kel a lakáshivatalnak lesz dolga, be­tessékelte kocsijába. A többiért majd visszajön, mihelyst ezeket elintézte. Kotzig Károly. Pestkörnyéki Ipartelep keres Hjh­ alkalmazásra tervezésben és gi! épitésvezetésben nagy gyakor- e­t lattal bíró általános mérnököt I épiszni ! Ajánlatokat eddigi működés le­­írásával és a fizetési igény meg- RS jelölésével kérjük azonnal „ön- Ifi álló munkaerő" jeligére vitéz Síi Nagyselyki Hirdetővállalathoz, Új VII., Erzsébet­ körút 23. szám. Paksi bor- és gyümölcsszeszfőzdénk részére gyakorlott őskeresztény szeszfőzőt keresünk. Ajánlatokat az eddigi mű­ködés és fizetési igény megjelölésé­vel Budapest, Villg­örömvölgy­ u. 8. kérünk. 3790 Budapesti vasipari vállalat keres Heti szűrni, vagy olyan gépészmérnököt, aki az ön­tészeti szakmában kiképezni akarja magát Részletes ajánlatokat referen­ciákkal „Szürke és lágyöntés" Jeligére Bleckner J. hirdetőbe, IV., Városháza u. 10 Citroen 2 literest (gumi nélkül) leállítottad ráfizetéssel Lancia Aprillianra becserélnék. Telefon 225—030, mellékállomás 54. Pesti Hírlap 1944 km. tt. Kejfü . Napi hirek — Napirend. Junius 13-án, kedden: r. kat.: P. Antal. — Prot.: Tóbiás. — Bu­dapesten a nap kel 4 ó. 46-kor, nyugszik 20 ó. 41-kor, a hold kel 1 ó. 08-kor, nyug­szik 12 ó. 05-kor. Elsötétítés este 10-től hajnali 4-ig. Itlennek a lelbők Fekszem a réten, hanyatt, kezem összekulcsolom a fejem alatt és né­zem felettem a felhőket, ahogy men­nek, lassan, gomolyogva, nyugatról kelet felé. Mennek a felhők, egészen elborítják az eget, ki sem látszik fakó kékre, csak tenyérnyi darabon, majd azt is betakarják a szürke fellegest. Ajkam nem mozdul, hang nem jön ki torkomon, *mégis beszélek, a fel­hőkhöz szólok és ezt mondom:, — Milyen jó nektek, felhők. Men­tek az égen, messzi, ismeretlen cél felé. Visz benneteket egy nótátoknál erősebb hatalom s ti engedelmesked­tek. Nem ismeritek a lázadást, szelí­dek vagytok és jók. Jöttök az ismeret­len messzeségből és mentek az isme­retlen messzeségbe. Milyen jó lenne veletek menni. Hová? Magam sem tudom. Csak menni, oda, ahol békes­ség van, nyugalom, csend , ahol elfelejthetném minden gondomat, minden keserűségem, minden bána­tom. Jó lenne veletek menni, csak uszk­i az égen, semmibefoszoltan, szótáradon, megszabadulva lénye­gemtől, amely rossz és nyomasztó. Itt kéne hagyni, ezen a magányos, üres, elhagyott réten, ezt a testet, amely annyira idegen tőlem. Csak ez a belső énem, lélek, öntudat szállana el, mint a felhők, közéjük keveredve, társakul olvadva, el az ismeretlenbe. Jó lenne itt hagyni a testet , vele mindazt, ami a testhez kötött, az ér­zéseket, a szenvedést, a nyomorúsá­got. Ha megszabadulnék a fájdalom­tól, vagy ami még annál is kegyetle­nebb, a szomorúságtól és itt hagy­hatnám, amit ■ e földön tanultam él – földön ismertem meg, az emberi alap­­tulajdonságokat, az önzést, a szánal­mat, az irigységet és szeretetet, mi­lyen jó lenne, milyen megnyugtató, milyen meggyógyító. Mi a betegség? kérdezem. A fizikai fájdalom talán? Nem, azt el lehet viselni, erővel, ösz­­szeszorítva a fogakat, ökölbe rántott kézzel. A szenvedés olyan része az életnek, mint az éhség, az öröm, a víz, a levegő vagy az ég, a föld. Nélküle nincsen élet, tehát tudomásul kell vennünk és el kell viselnünk. Töb­bet úgy sem mér reánk semmiféle hatalom, mint amennyit el tudunk viselni. Tehát viseljük nyugodtan, tű­réssel, közönyösen. De belül!... Jdj, belül, az keserűbb mindennél, ége­tőbb minden fizikai fájdalomnál. Amikor a lélek beteg és a szív törött, akkor talán segítség sincsen... De igen... még lenne, ha elválhatnánk a testtől és mindentől, ami a testtel kapcsolódott össze és a belsőnk, a szív, a lélek, uj hazát kereshetne, uj otthont, uj világot ...ha elmehetnénk a felhőkkel... De hát el lehet mene­külni? Van uj élet? Hová is mehet­nénk el, ahol gyógyulást találna a fáradt lélek és a törött szív? Hová mennek a felhők? Túl a hegye­ken, túl az ismert tájon, máshová, ahol semmibefoszlón, semmibeveszőn múlnak el e világból. Eső hull belő­lük, vagy könny , aztán eltűnnek, nyomtalanul. Az esőből újra felhő lesz­­ a könnyből újra fájdalom. Ezért talán nincs is menekülés?... Hová is mehetnénk el beteg szívünkkel és beteg lelkünkkel? Sehová? Viselni kell a szenvedést és tűrni, várni, hogy egyszer vége lesz mindennek. De vájjon vége lesz-e? Van-e kezdet és van-e vég? Az idő végtelen fonalán csak egy parányi, emberi mérőeszkö­zökkel fel nem mérhető része, amit látunk. Hol van a kezdete és hol lesz a vége mindennek? Niennek, a felhők, a magasban, rész­vétlenül, kavarogva, egymást ker­getve. Nézem őket, s aztán lehunyom a szemem. Oh, milyen jó lenne alud­ni, álomtalan, és soha, soha fel sem ébredni! (—) — Szeged megfestett Glattfelder püs­pök krcképét. Szeged város törvényha­tósága kisgyűlésén Pálfy György kultur­­tanácsnok bejelentette, hogy néhai Glatt­­felder Gyula Csanádi, érsek püspök arc­képét Szeged város számára Héjja Zol­tán festőművésszel megfestetik. — Hősi emlékietű avatás. A tolname­gyei Nak község művészi emlékművet emelt hősi halottas emlékének. Az avató­ünnepélyen Hidasy Imre dombóvári fő­szolgabíró vezetésével a környékből is sokan jelentek meg. Az ünnepi beszédet dr. Szörényi István dombóvári gimná­ziumi tanár mondotta és az egyházi ava­tást Kislinger József plébános végezte. — Adományok a Főméltóságu Asszony segélymozgalmára. A Főméltóságu Asz­­szony segélymozgalmára a 99.000 sz. pos­tatakarékpénztári csekkszámlán junius 5—6-ig a következő Adományok érkez­tek: M. kir. 109/37. tábori mu. század (T. p. 300 P) 1810 P. Mátrai Antal és Társa Részvénytársaság (Bpest) 1000 P, Magyar E. (Gödöllő) 100 P, N. N. Szent Antal nevében (Balatonfüred) 100 P, M. kir. csendőrőrsparancsnokság (Mosonszolnok) 30 P, Várady Irma (Bpest) 20 P, Gáthy Es.­utcai házcsoport (Beregszász) 13.21 P, Csukás Imre (Eger) 15 P, Cserney Jó­zsef Szilágycseh) 5 pengő.

Next