Pesti Hírnök, 1865. január (6. évfolyam, 5-25. szám)

1865-01-26 / 21. szám

Hatodik évfolyam 21. szám. PESTI év ...... ...........—& Előfizetési feltételek : helyben házhozhordás~ I sál vagy postán mindennapi megküldéssel : I egész évre 20 frt; félévre 10 frt; negyedévre 5 frt. — Minden hónap 1-től elfogadunk 3 hó- 1 napos előfizetést. %&-- ................................ % POLITIKAI Csütörtök, január 26-án, 1865 WkMkmkJm %Jbi1­ciis­­ NAPILAP. Hirdetések Öthasábos petit sorért egyszerű hir­detésnél 6kr.,bélyegdíj Sokijával számíttatnak. Stertesztőség és kisdó-Mostel: a hímző- és kalap-utca sarkán l-sfi sz. alatt, a 2-dik emeleten.­­............gg Előfizetési hirdetés Pesti Hírnök ciolli politikai napilapra. Előfizetési feltételek: Negyedévre.........................................5 írt Félévre...............................................1®» Egész évre.........................................20 „ auszt.­ért. Előfizetés minden hó 1-től elfogadtatik BBT - 1 őrizethezni: Vi­déken minden kir. postahivatalnál, h­ely­­b­e­n­­ esten, csupán a „Pesti Bűnök” kia­dó hivatalában, a himző- és kalap-utca szeg­letén, 1-ső szám, 2-dik emelet, 14-dik ajtósz. A „FESTI HÍRNÖK” kiadó­hivatala. Hazai közügyek. Pest, jan. 26. * Nem kötekedés , nem is szőrszálha­­sogatás végett,­­ hanem átérzett institutió­­ink lelkéből merített mély meggyőződésnél fogva nyúlunk még egyszer a tollhoz , hogy aggodalmunkat és kételyünket nyilvánítsuk azon folytonos hiresztelés ellenében , mintha az eldöntő körökben szándék lehetne, a fm. kir. hétszemélyes tábla tagjait csakugyan személyes referádákra kénysze­­rítni. Mellőzve itt azon figyelemre nem méltó opportunitási s arithmeticai érveket, melyek­ből a „Sürgöny8 a kir. curia ügyvitelének könynyebbülését eme személyes referáda ál­tal hiszi csak megoldhatónak, — mindenek előtt azon eszménél állapodunk meg , mely szerint a „Sürgöny8 cikkírója ezen ügyvitelt egyedül közigazgatási kormányuta­sítás következményének , s ugyanazon utón tehát egyoldalúan megváltoztat­hat­ó­n­a­k tartani látszik. A „Sürgöny” meg fogja engedni, hogy minket legkevés­bé lehet azok közé számítani, kik a Fejedelem jogainak korlátozására tör­nek, mert ily ösztön mellett, a 48-as rendszer iránt, mely a korona és nemzet jogait egy­­iránt absorbeálja a változó kormány férfiak javára, melegebb rokonszenvvel viseltetnénk. De ha más részről az alkotmányos súly­­egyént nem látnék is a státus-hatalmak közt veszélyeztetve akkor, midőn a kormány hatal­mának terjesztése, utasítások alak­jában , az institutiók rovás­á­­r­a vétetnék célba , s különösen a jelen esetben határozottan hisszük tagadhatni azt, mintha a magyar királyi Curia belső ügyvi­tele, s igy a septemvirek mentessége az elő­adói kötelezettségtől, pusztán valamely op­­portunusnak látszott utasítás önkényszerü, s tetszés szerint megmásítható műve­k egysze­rű következése volna, mely a törvényhozás körén kívül esnék. Szerintünk, az ide vonatkozó utasítások csak visszatükrözni kívánták az alkotmány szellemét, s biztosítni a Curiának törvény által megállapított szerkezetét. Midőn ugyanis a hazai törvények nem csak a bírák számát megállapíták a végre, hogy a kir. ítélő tábla és a septemvi­­rátus ítéletei jogérvényesek lehessenek, ha­nem a koronkint történt szaporítások alkal­mával (1723. 24. és 1741. 24.) még azt is meghatározák, hogy e bíróságoknál az ország rendes főbiráin kívül, még a különböző ren­dekből hány praelatus, mágnás és nemes neveztessék ki, — könnyű belátni, miszerint e határozat és repartitio nem csupán a rendi viszonyokra való tekintetből tört­ént. Annak ennél sokkal mélyebb oka volt. Ha csupán az lett volna a törvényhozás szemei előtt, hogy a kir. curia dolgait minden válogatás nélkül alkalmas bírák által végez­tesse, — elég nagy számmal talált volna e célra, a privilégiumon korában is, a nemes­ség soraiban kenyérkeresetre szorult s hiva­talért vetélkedő értelmes és buzgó törvény tudókat. De miután a törvény e legmagasb fórum kezeibe fektette a haza minden rendű polgárai számára az igazságszolgáltatás leg­főbb biztonságát, nem csak a vagyont, hanem az életet és becsületet illetőleg is,­­ az or­szág főrendei, az országzászlósok, Praelatusok és Mágnások, kik ma is épp úgy mint akkor hivatva vannak az alkotmányos elemeknek leg­­erősb, önálló s konserváló részét képezni, mél­tán, sőt szükségképpen igénybe vették azon, a pusztaszeri szerződéssel egykorú ősi jogot, hogy az alkotmányos szabadság,­­ függetlenség s személ­yes biztonság védelmére oly nagy horderejű bírói hatalom közvetlen gyakorlatára, nevezetesen az eldöntő fórumon, aránylagos és törvényes befolyásuk legyen. Az angol pair felett bűnesetekben szintén csak p­e­­­r­e­k ítélhetnek , mely végre ott a lordok háza ily esetben törvény­­vényszékké alakul, hol a korona vagy alsóház ügyvédje referadája mellett, it­élőszéket ülnek a vádlott felett, és kimondják a legfőbb ver­­dictet a lordok, vagy­is mint nálunk, az ország egyházi és világi egybegyű­lt nagyjai. A magyar kir. Curia szerkezete, Ma­gyarország főrendeire nézve, az angol ‘Indi­cium parium’ fogalmát képviseli, s megfelel az árpádkori ősszerződés, alkui Hiá­nyunk e végsarkalat­­a által fent­artott befo­lyás igényének, s e formához országnagyjaink annál helyesebben ragaszkodnak, miután az ősi tör­vények (1464. 3. 1486. 46. 1492. 13. 1495. 3.) világosan kikötik, hogy például hűtlenség bűnében is, tehát a leg­lé­nyegest politikai perekben, az ország rendeinek, a­­ raelátusoknak és Mágnásoknak véleményadása s szavazata nélkül senki el ne ítéltessék. Ily essentiális és sarkalatos befolyásra pedig ez idő szerint egyedül a kir. curia nyújt törvényes módot és alkalmat. Mi is (csupán az ugrásokat kerülve,) lé­pést tartunk s tartottunk minden időben a haladó korral , s a törvény előtti, egyenlőség elvének szükségszerű következménye gyanánt tekintjük és üdvözöljük azt , hogy érdem és tehetség, a legfőbb bírói szé­kek körébe is, születési különbség nélkül felküzdhesse magát. Ezen elvnek deferált is már több rend­beli kinevezés által a Fejedelem. De e társadalmi átalakulásból nem fo­lyik annak szüksége, hogy már most a fő­ne­m­e­s­s­é­g viszont, az alkotmányos sza­badság biztosítására szolgáló azon törvényes positióját , mely azt a törvény hozásá­ban illeti, a törvény szolgáltatá­sában elveszítse; é­s még kevésbé fo­lyik az, hogy a törvény előtti e­g­y­enlő­­s­é­g elve, a másik íróságra, az alkot­mány alapjaival ellenkező demokrat­i­­k­u­s , vagyis valódi nevén nevezve, b­u­­reaucratikus szerkezetre, s csu­pán kenyérkereseti mezővé torzítsa át a kir. Curiát. Mert bármily inconveniens állást vett is az aristocratia egy része 61-ben ily democra­­tikus szinű torrens irányában, — az, ha majd kenyértörésre kerül a dolog, — önmaga s hazája érdekében, a nagy és bölcs elődök által, az alkotmányos szabadság javára szerzett s hátrahagyott ősi törvényes jogok védelmére kel bizonyosan. S ebben a magyar főrendet a nemzet jó­zan többsége önérdekében is készséggel fog­ja támogatni , mert az nem tekinti a nemzet legfelsőbb tribunálját lelketlen gépnek, mely­nek alkatrészeit, az anyagi erősúly arányához képest kelljen vagy lehes­sen tetszés szerint reszelni és rakos­gatni; s a legszentebb ügy kezelését nem alázza le oly szakmánynyá, melynek munkaeredményét a „Sürgöny” ‘lőerővel’ méri. Hazánk soha sem fog megbarátkozni azon gondolattal, hogy bármily szükséges re­formok számára oly minták választassanak, melyek az alkotmány ősi alapjait időfolytán megsemmisítenék , melyek a magyar társa­dalmat nivellíráznák, s melyek másutt a ki­fejlesztett bureaucra­fiában az ál­lamok és a társadalmak számára ‘boa constric­­tor-t’ növeltek. A magyar törvényhozás kétségkívül mi­helyt hozzá­juthat, nagy gondot fordítana korszerű reformok behozatalára a tör­vénykezés terén, s annálfogva a kir. Curia sem kerülendi ki figyelmét, — de egyszer­smind az ősök bölcseségéből tanulságot me­rítve, újabban biztosítni fogja azon magasb alkotmányos elemek jogosult helyeit a kir. Curiában, melyek ennek fényét, tekintélyét, s már a helyzetnél fogva érezhetőbb függet­lenségét emelni hivatva vannak, tisztelő s le­kötelező mód nyittatván e téren is arra, hogy az ország legkitűnőbb fiai s nagybirtokosai, közvetlen a hazának s szük­ség­k­é­p a hazában éljenek. Az ország nagyjait s zászlósait tehát jö­vőben is, mint mindenütt, hová azok az ősi törvények s az alkotmány szelleme által hi­vatva vannak, u­g­y a ki­r­ál­y­i Curia élén és kebelében is, reméljük a haza javára és diszére állandóan ismét szem­lélhetni. De e telt­véssel karöltve jár azon ellen­­igény is, miszerint ezen legmagasb ar jppág tagjai, mint ez a hasonló angol intézmények­­ben az ország rövidsége nélkül otthonos, — az ügyvitel eddigi­­vibor­mái közt biztosíttassanak, s oly hivatalosko­­dást újabb intézkedésektől megkiméltessenek, melyek e legfőbb tribünéit, alkotmányos cél­jainak rovására, rövid idő alatt d­e­m­o­k­ra­ti­z­á­l­­n­á­k , azt törvényes szerbek pléből kiforgatnák, s a septemviri méltóságot, alkot­mányos hatályából és tekintélyéből is kivet­kőzhetve, az ország közérzü­letének s bizalmá­nak megnyugtatására szükséges törvényes nimbuszától megfosztanák. S főleg ily tecbitetekből, s azon magas­ állam-érdekekből, melyek a magyar főrend számára a septemviratusban törvényesen biz­tosít­ák a székeket, — vették szükségkép eredetüket mind azon formák is, melyeket a Curia ügyvitelére nézve, a még hatályban álló fejedelmi utasítások eddig ki­jelöltek, s melyek eredetileg az ország nagy­jainak magas állását vevén finormértékül, — az ildomosság logikája szerint nem tehettek megalázó distinctiót a hétszemélyes tábla n­a­gy­obb és kisebb rangú tagjai közt. Méltóság és immunitás valamenynyinek közös és solidáris sajátjává lön. Az utasításokat tehát , s az azokon épülő belső ügyviteli for­mát már ab ovo sem az opportun­i­­tás, hanem az összes alkot­mányos tekintetek correlá­­t­i­ó­j­a dictálta; — s az tehát, mint minden országban, hol a ‘jus consvetudinarium’ tör­vényt pótol, — hazánkban is törvényes, s ennélfogva országgyűlésen kivül, sért­­hetetlen jogállapottá fejlő­dött ki. S e jogállapot ma is fennáll, s a „Sür­göny” cikkírója igen veszedelmes hajlamokat árul el, midőn a kir. Curia őssi szerkezetének megbuktatására a 48-diki korszak szel­lemében keres magának szövet­ségest, azt mondván, hogy „e rendszert az 1848-dik évi időszak minden következései­vel felforgatta.” Ily túlhajtással szemben, a 48-diki tör­vények valóban még jobbak , mint hírük , mert a válságos IIl-dik törvénycikk 27-dik szakasza világosan azt határozza , (s ez úgy látszik a „Sürgöny” figyelmét kikerülte,­ miszerint : „A törvényes bírósá­gok és itélőszékek, törvé­nyes önállásásukban,s a tör­vény további rendeletéig, ed­digi szerkezetükben fen­­tartandó­k.” . Sőt a XVIII. t. c. a legfőbb sajtóvétségekre nézve a bíráskodással tüzetesen a septemvirátust kíván­ta megtisztelni. A „Sürgöny” tehát, ha mindjárt feladata lehetne is a 48-diki törvények mellett kar­doskodni, vagy az oktoberi diploma folytán tényleg a 48 előtti alapon álló ma­gyar kormánynak állítólagosan szándéklott intézkedéseit eltalálni s 48-as szempontból előre is igazolni, d­e felforga­tási hajlama és törekvése ellen, mint látjuk, éppen a 48-diki törvényekben talál határozott tiltakozást. Mind­a­mellett tehát ennélfogva, hogy ne­künk magunknak legkevésbé lehet komoly szándékunk, a fenforgó kérdésben, állításunk, s illetőleg a törvényes állapot támogatására, a Fejedelem által még további előleges revi­­sióra fentartott 48-diki törvények szövegében keresni érveket, — annyi elvitazhatatlan ar­gumentum mégis önkén­t emelkedik ki be­lőlük, hogy azon törvényes formák, melyeknek sértetlen fentartását további or­­szággyűlési intézkedésig a 48-diki törvény­hozás szükségesnek tartotta, még nagyobb mértékben igénybe veszik azon kormány tisz­teletét, mely az octoberi diploma által a tör­téneti jogalapra állíttatott vissza, melynek tehát önkényt értetődő, s a diplo­mából folyó szép hivatása, érvényt szerezni, sértetlenséget biztosítani mindazon hazai tör­vényeknek és formáknak, melyeket sem a Fejedelem kétségbe nem vont s fel nem füg­gesztett a diploma által, sem a 48-diki törvé­nyek tényleg nem alteráltak. S ily törvény és törvényes f­o­r­­m­a, mint megmutattuk, a magyar királyi Curia jelen szerkezete is, s annak az e szer­kezet eredeti szelleméből folyó törvénykezési normája, melyre szintén jogérvényesen vo­natkozik az 1790. 12-dik t. c. azon határoza­ta, mely szerint a „bíróságoknak vncry tí­r­­,«íi,yo»elvekn­ek a törvények által (tem­észe­szetesen akár Szokásos, akár Írott törvények legyenek azok,­ megállapított formája feje­­delmi auctoritással nem vál­toztatható.­ (Forma judiciorum lege stabilica aut stabilienda authoritate Regia non immu­­tabitur.) Akár pedig magyarázata, ak­ár változta­tása, vagy megszüntetése ily törvényes for­mának forogjon is kérdésben, — az szintén csak ugyanazon 1790. 12-dik t. c. értelmében történhetik, mely szerint ez a koronával k­ö­­z­ö­s törvényhozásnak van fentartva. S e tekintetben felséges Urunk az octo­beri diploma alkalmával nem csak hazánk javára illetetlenül hagyta e sarkalatos ősi törvényt, hanem azt, ama diploma­l­ső pont­jában, egészen a magyar alaptörvénynek (ma­gyar fogalmazót tanúsító) szavaival — a mo­narchia minden részeire kiterjesztő. S valamint Apostoli Urunk semmiféle változtatási szándékot fenn nem tartott magának akkor, midőn gróf Bech­­b­e­r­g ministerelnökhez intézett 1. f. kézira­tában világosan s egyszerűen kijelenté , mi­szerint „az igazságügyi t­árg­yakra s az igazság­szolgáltatásra nézve Magyarországban, elha­tározta a királyi Curiát az ország­­biró elnöklete alatt Pesten ismét helyreál­lítani,­­­ úgy az 1861. november 5-diki 1. fe­leiratban is határozottan megnyugtatja a Felsége az országot az iránt, hogy egyéb sarkalatos jogaink s alkotmányos intézményeink közt a törvénykezési for­mák is biztosítva maradjanak, é­s a­meny­nyiben a provisorium e téren kivételes rend­szabályokat ten szükségesség­e végre a Fe­jedelem, mély bölcseségében, sem a formát, sem a rendszert nem érintő változtató sza­bályzatokkal, hanem a bíráskodás bizonyos körét ideiglenesen megszüntette, s azt kivételesen a katonai hatóságoknak en­gedte át. Ily törvényszerű érzelmek vezérlék felsé­ges Urunkat akkor is, midőn legközelebb a szőnyegre került organisatiót királyi indulat­tal mellőzte, s a tervet az országgyűléshez utasíttatni rendelő. Mi vagyunk az elsők, kik méltó elisme­réssel emeljük ki azon hazafias érdemet, mely ez ügyben akár az egyes kormányférfiakat, akár a fm. kir. üdv. Cancelláriát testületileg illetheti, — de épp azért annál nagyobb bi­zalommal várja a haza, miszerint a kellő erőt és módot fogja kifejteni a végre, hogy a hi­­resztelt, tán csekély vagy személyes érdekü­­k­nek tartott, azonban roppant horderével bíró változtatási szándéknak útját állja.

Next