Pesti Műsor, 1947 (3. évfolyam, 1-52. szám)

1946-12-27 / 1. szám

——— -------------------------------------------------------~|m -— ............-- , at )C)i—H I 2 /®\ R­A­P ! Ö 4 A VIT­A S­iff 221-SOt .&/ n W/M \Js) VILLANYSZERELÉS » 42 B-880 t UWC^A-U/H/U­fffflllfe MOTORTEKERCSELÉS 221-852 a dolgozók rádiója Teljes heti rádió- és moziműsorral Ára 1 forint * A Pesti Műsor 22 híre Megkezdődtek a próbák a Vígszínház­ban Zsolt Béla „Nemzeti drogéria“ című darabjából, amelynek főszerepeit Tolnay Klári, Mihályi Ernő, Szabó Sándor és Benkő Gyula játsszák. A bemutató idő­pontja a „Claudia“ sikerére való tekin­tettel még bizonytalan.­ ­ Érdekes vendégszereplője van a „Tőzs­­delovagnak“ Lehotay Árpád személyé­ben, aki tudvalevőleg a Szegedi Állami Színház igazgatója és mint ilyen egyszer már vendégszerepelt a „Hattyú“-ban. Lehotayt régi szerződés köti a Vígszín­házhoz, amelyet már a „Kis Katalin“ fő­szerepére írt alá. Akkor azonban elfog­laltsága miatt nem tudott eleget tenni kötelezettségének és csak most került sor, hogy igénybe vegye hathetes szabad­ságát színházától, amelyet a darab si­kere esetén természetesen meghosszabbí­tanak. Kicsit lefogyva, de bájában töretlenül láttuk viszont hosszú betegsége után Tolnay Klárit a Fővárosi Operettszínház „Francia szobalány“ előadásán. Ismere­tes ugyanis, hogy Tolnay az „Eurydike” utolsó előadásainak egyikén súlyos sárga­ságba esett és több mint egy hónapig őrizte az ágyat. Felgyógyulása után egy kis vidéki utókorára és vendégszereplés­re utazott és a „Francia szobalány“ és az „Eurydike“ főszerepeiben lépett fel. A „rediviva“ Tolnayt legközelebb a Rádió „Liliom“-előadásán hallhatjuk, majd Sop­ronba utazik, ahol ismét a „Francia szo­balány"-ban vendégszerepel.­­ Hosszú idő óta a Fekete liliom az első darabja a Fővárosi Operettszínháznak, amelyet nem közvetít a rádió. Ok: a Fe­kete liliom tartalma nem alkalmas arra, hogy a rádió serdületlen korú közönsége is meghallgassa. Azt hisszük viszont, hogy ez a körülmény az Operettszínház serdültebbkorú közönsége előtt nem vá­lik a darab hátrányává fm 3 mm, c Újévi intelmek írja: Goda Gábor a székesfőváros kulturális ügyosztályá­nak h- vezetője A színházaknak a tömegekre gyakorolt közvetlen hatása azonos mértékű akár az iskoláéval, akár pedig az irodalomé­val. Éppen ezért a színházak kultúrpoli­­tikailag a legnagyobb missziót kötelesek teljesíteni. Súlyos szemléleti hibát követ el tehát az a színházi szakember, vagy az a k­özönségréteg is, amelyik a színházban nem lát egyebet, mint a szórakoztató műfajok egyikét, amely a kellemes idő­töltésnél nem szolgál mást. A közízlés kifejlesztése terén, az egészséges társa­dalomszemlélet kialakulása körül fontos és sürgős feladatai vannak a színház­nak és ha az elmúlt évben egyik­másik színház alkalomszerűen elmulasz­totta is ezirányú kötelezettségei teljesí­tését, írjuk ezt a színházak gazdasági helyzetének rovására, amely arra kény­szeríti a színigazgatókat, hogy a „közön­ségsikert“ és az irodalmat közös neve­zőre hozzák. A legtöbb esetben azonban azt látjuk, hogy a pusztán tömegsikerre számít­ó darab­ok épp úgy megbukhat­nak, mint a „nehéz“ darabok és ki­derül, hogy egyik-másik könnyű műfajú dara­­ hellett még gazdaságilag sem jelentett volna hátrányt irodalmilag nívósabb darabokat adni. Az új évben tehát ezt a szempontot a színházaknak állandóan szem előtt kell tartani, mivel valamely írásmű gazdasági és irodalmi súlya között semmiképpen sincs okozati ellentét. A másik dolog, amire az új esztendő alkalmával rá kell mutatnunk, az a már-már általános állapot, amely elő­adásaink közül számosat a rögtönzés jellegével ruház fel. Nagyon gyakran lehetett az elmúlt esztendőben az az ér­zésünk, hogy a darabot kevéssé próbál­ták. Bízom benne, hogy az új esztendő színházi jellegzetessége lesz: a darabok huzamosabb előkészítése. Hallom, hogy Szovjetunióban néha közel egy évig is próbálják a darabokat­­ és Parisban is kell hozzá vagy három hónap. A pesti színházak próbáinak időtartama általá­ban 2—3 hét. Ilyen rövid idő alatt sem a szöveget nem lehet megtanulni, sem nem érhet ki az együttes, ami pedig a színjátszás lényege. Ez a rövid próbaidő okozója elsősorban ennek a sajnálatos rögtönzésszerűségnek, vagyis annak, hogy előadásaink nyersen, feldolgozatlanul ke­rülnek a közönség elé. Természetesen d­m í­s­­f­m * él­sztetesBBek an db Assy-út 34 TELEFON: 1S7-924 AJÁNDÉK­KÜLÖNLEGESSÉGEK

Next