Pesti Műsor, 1968. október (17. évfolyam, 31-34. szám)

1968-10-18 / 33. szám

­ A második Szokolay-premier Kereken négy évvel ezelőtt első­műves szerzőt avatott Operaházunk a Vérnász bemutatóján. Ez a premier az utóbbi évtizedek legforróbb si­kerű operai eseménye lett, s egyben Szokolay nemzetközi sikersorozatának kezdete. Mai szerzőknél ritkán talál­kozik népszerűség és művészi igé­nyesség. Szokolay elmondhatta, hogy nem csak sikeres, hanem igen nép­szerű komponista is lett az elmúlt évek alatt. Az ilyen népszerűségnek persze megvannak a veszélyei: fo­kozza a várakozásokat minden új mű iránt, ami a szerző kezéből kikerül, s egyben befolyásolja a közönség ítéletalkotását is. A Hamlet bemutatója előtt sokan feltették a kérdést: vajon Szokolay meg tudja-e ismételni a Vérnász si­kerét? Sokan talán a Vérnász zené­jét várják ismét a komponistától. De Szokolay tehetségét legjobban az bi­zonyítja, hogy tovább lépett: zenei stílusa sokat fejlődött, s a nagy té­maválasztáshoz méltóan differenciá­lódott. Napjainkban, s általában a XX. században a lélektani dráma hó­dított tért az operaszínpadon. A Hamlet megzenésítésére is csak úgy vállalkozhatott zeneszerző, ha gazda­gítani, a zene eszközeivel elmélyíte­ni, vagy helyesebben: kibontani tud­ja drámai témáját. Szokolay nem tért ki a roppant feladat elől : zené­je Shakespeare újratöltése az opera­színpadon. A Vérnász sikerében talán nagy része volt annak, hogy drámai anya­gában, s zenéjében is sok a hagyo­mányos operával rokon elem. A Hamletben ez az első hallásra és lá­tásra is közvetlenül ható kifejezés­­mód átadta helyét az áttételesebb, intellektuálisabb fogalmazásnak. Nem mintha Szokolay megtagadta volna a múltját: az érzékenyebb fü­lű hallgató felfedezi majd a Ham­letben is a Vérnásszal rokon voná­sokat. De a Hamlet zenéjéért a kö­zönségnek talán jobban meg kell majd küzdenie, „birtokbavétele” több fáradtságot kíván majd tőle, mint a Lorca-drámáé. De ha elfogu­latlanul közeledik feléje, nyomban felismeri majd értékeit, s meggyőző­dik róla, hogy megéri a nagyobb fi­gyelemösszpontosítást. Mert a művé­szetben mindenért, ami érték, meg kell küzdeni, s a magunk számára ezeket az értékeket csak szellemi erőfeszítéssel hódíthatjuk meg. Szo­kolay épp a Vérnásszal szerezte meg a jogot ahhoz, hogy ezzel a megbe­csüléssel a nagyközönség új művét is megtisztelje. Fábián Imre Az Országos Meteoro­lógiai Intézet a közön­ség számára a következő telefonszámon ad felvi­lágosítást az időjárásról:­­ 171—833 A Pesti Időjárásjelző szolgálata: 171—811 PM Október 18—24-ig Vasárnap, 20-án de. Általános iskolai­ bérlet, I. sorozat, 1. előadás Kezdete 11. vége V22 után A DIÓTÖRŐ Mesebalett 3 felvonásban, 10 képben Zenéjét szerezte. PJOTR ILJICS CSAJKOVSZKIJ Szövegét írta: E. T. A. HOFFMAN (1776- 1822) nyomán Vaszilij Vajnomnen. Kore­ográfiáját tervezte, rendezte és betaní­totta: Vaszilij Vajnoinen és Klavdia Ar­masevszkája. Díszlet és jelmez: Oláh G. Vezényel: FRATER GEDEON Stahlbaum. , , , Gál Andor Stahlbaumné. , ■ Géczy Éva Marika , Rigó Klári bn. Lászl . Zsarnóczay Gizella V bn. Misi I tire*ce* ifj. Harangozó Gyula I bn. Drosselmeier ■ , , Tóth László Dada ,,,,,. Simon Éva Feri László Péter bn. Nagypapa . I . . Rab László Nagyanya . ■ . . Nádas Hella Az álom szereplői: Márta hercegnő . Dvorszky Erzsébet Diótörő herceg . . Sipeki Levente Diótörő . . .­­ . Kuthy Róbert bn. Egérkirály .... Hevesi Imre TÁNCOK: Bohóc: Molnár Imre bn. Bale­rina: Tóth Teréz bn. Néger: Erdélyi Sán­dor bn. Spanyol tánc: Nagy Júlia Bérezes Mária, Angyássi Erzsébet, Kiss Erika. Ke­leti tánc: Gombkötő Erzsébet, Widiizsky Mária, Orosz Klára, Anda Margit, Szűcs Györgyi. Két hópehely: Boross Erzsébet, Nagy Kató. Kínai tánc: Kollár Eszter, Némethy Sándor. Orosz tánc: Boross Er­zsébet, Balogh Ágoston. Pas de trois: Ko­vács Zsuzsa bn., Fehér Tibor bn., Besz­­terczey Zsuzsa bn. A Balettintézet növendékeit Balogh Ágoston tanította be 1. felv. 1 kép: Karácsony este vendé­gek sietnek Stahlbaumékhoz, köztük Drosselmeier, a gyerekek barátja. 2. kép: A karácsonyfa-ünnepségre váró gyerekek a kulcslyukon leskelődnek be. 3. kép: Pompázó karácsonyfa és ten­gernyi játék. Drosselmeier bácsi bemu­tatja új játékbabáját, a Diótörőt. - II. felv. 1. kép: Marika a babát egy karos­­székbe ülteti és mély álomba merül. 2. kép: Marika álmodik, rút egerek hada támadja meg a karácsonyfát és a Dió­törő párviadalban győzi le az Egérkirályt, majd mint Ifjú herceg jelenik meg. 3. kép: A herceg csodálatos jégerdőhöz ve­zeti Marikát. — III. felv. 1. kép: Mari­­káék aranydióhéjban ringatóznak a ten­geren, majd kikötnek a herceg birodal­mában. 2. kép: Titokzatos kaput pillanta­nak meg, gyönyörű, színes cseppkőoszlo­pokkal, de az oszlopok félelmetes re­pülőegerekké változnak, a ledöfött Egérkirály szolgáivá. A herceg varázs­pálcájával elkergeti őket. 3. kép: Csipke­szerű palotába érkeznek. Sokféle bá­but látnak, amelyek táncra perdülnek tiszteletükre. 4. kép: A látomás eltű­nik, újra Marika szobájában vagyunk. Régi szerep — új szereplő Dvorszky Erzsébet először táncolja Mária hercegnő szerepét a Diótörő­ben.­­ SAJKOVSZKIJ (1840—1893) a legna­­­­­­gyobb orosz zeneszerzők egyike. Mű­vei varázsának és máig tartó páratlan népszerűségének titka túláradó dallam­gazdagsága, rajongó pátosza, csillogó hangszerelő művészete. Érzelmeit a tö­megízlés nyelvén tudta kifejezni. Csaj­kovszkij Puskin romantikáját ülteti zenébe. Szimfóniái, hegedűversenye és b-moll zongoraversenye mellett színpadi művei közül A hattyúk tava és a Dió­­törő-balett, az Anyegin s a Pique Dame című opera a legismertebb. A BERLINI DEUTSCHE STAATSOPER vígjátékai A berlini Deutsche Staatsoper bu­dapesti vendégszereplése az idei Mű­vészeti Hetek műsorának kimagasló eseménye. Jelentőssé teszi maga a vendégszereplés mérete is, mert egy nagy színház négy estét kitevő prog­ramjának teljes előadói gárdája jött el hozzánk, az eredeti díszletekkel. De jelentőssé teszi magas művészi rangja is, hiszen a berlini művészek több mint két évszázados hagyomány képviselői, a német operakultúra egyik legjelentősebb intézményének reprezentánsai. A Deutsche Staatsoper ma is so­kat utazó együttes. Az utóbbi évek­ben Bécstől Koppenhágáig, Lausan­­netól Stockholmig Európa számos nagy zenei központjában megfordul­tak, szereplésük mindenütt ünnepi eseménynek számított. Együttesének tagjai között olyan nemzetközi nagy­ságokat üdvözölhetünk mi is, mint a szopránénekesnő Dvoraková, s a híres basszista Theo Adam. De az énekes­ teljesítmények mellett érdek­lődéssel várjuk a műsoron szereplő művek rendezői felfogását, színpadi összhatását is, az előadás egészét. Új együttessel, másfajta előadói stílussal megismerkedni mindig ér­dekes és tanulságos élmény. További hazai hatása sem maradhat el, hi­szen tanulni, új gondolatokkal, elő­adói stílussal találkozni a mi opera­művészetünknek is csak hasznára lehet. Kedden, 22-én Kezdete 7-kor I. A KISPOLGÁR HÉT FŐBŰNE Énekes balett 7 képben Zenéjét szerezte: KURT WEILL (1900—1950) Szövegét írta: BERTOLT BRECHT (1898—1956) Rendezte és koreográfiáját tervezte: Grita Krätke. Díszlettervező: Paul Pilowski. Jelmeztervező: Christine Stromberg Vezényel: WERNER STOLZE Anna I. . . . . . Gisela May Anna II.....................Ilse Hurtig A CSALÁD: Peter Schreier, Peter Bind­­szus, Horst Lunow, Hans-Joachim Lukat. 1. KÉP: RESTSÉG SZERELMESPAROK : Christa Ander — Wolfgang Edel, Karin Kursawe — Klaus Schmisch, Doris Töpel — Heino Kurth, Helga Schiele — Dietmar Seyffert, Ursula Fischer — Alexander Winkler, i 2. KÉP: KEVÉLYSÉG Táncosnő .... Gisela Ambros Főnök......................Pedro Hebenstreit ÜT FÉRFI: Winfried Mank, Wolfgang Edel, Karl Maschwitz, Alexander U­­Winkler, Hannes Vohrer.

Next